Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oppkjøring om circa 2 uker, trenger tips å svar


Anbefalte innlegg

He, om 2 uker circa har jeg oppkjøring i klasse b, jeg lurte på ett par ting, Vill helst ha svar fra dere som nettopp har fått førerkortet, men er ikke så viktig, tar i mot tips å :-)

 

1-Hva burde jeg sjekke på bilen? er det sånn sensor sier, ok du har alt ansvar, så skal jeg passe på å sjekke alt av bilen, som at jeg har refleks vest, mønsterdybde å sånne små ting, eller skal jeg bare sjekke de store tingene, som lys, bremse eller speil o.s.v. 

 

2- Sikkerhets spørsmål, hvor mange får jeg, eller hvor mange fikk dere?

 

3- Hva er direkte stryk?, Hva kan svekke meg ned å hva kan gi pluss? noe jeg kan gjøre for ett bra første inntrykk.

 

Andre ting jeg burde vite? er ikke så alt nervøs nå, men blir sikkert, kan bare ingenting som oppkjøring, takk for meg, å tusen takk for de som svarer :-D!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tok lappen selv for ett par år siden, skal svare så godt jeg kan

 

1. vanligvis trenger man ikke sjekke ting på bilen utenom sikkerhetsspørsmåla, som kan gå fra å bare bruke lydhornet, til å ta sjekk på alle lysa, eller fortelle hvordan man peiler olje. vanlige almennkunskaplige biltekniske ting altså.

 

2. man får mellom 1-3 spørsmål før kjøringa. jeg fikk 2, sjekke langlysa og sjekke skilt og kjørelys

 

3. Direkte stryk er om du bryter vikeplikten. da sier kjørelæreren at du strøyk, og du bare skal kjøre tilbake til trafikkstasjonen. skal litt til for å stryke, så lenge du ikke gjør helt på trynet ting som er trafikkfarlig. men er lov å gjøre noen småfeil. sensoren forstår deg.

det som kan svekke deg er jo blant annet om du ikke bruker speila nok, kjører ganske vinglete, ikke ser langt nok fram/følger med i trafikken, ødelegger for trafikkflyten o.l.

 

ett tips er holde deg rolig. det skal litt til for å stryke. bare ikke bryt vikeplikta, det er det værste du kan gjøre utenom å kjøre på noe(n).

Lenke til kommentar

Har hatt lappen i snart 5 år, i tillegg så har jeg nylig kjørt opp til kode 160. Dvs. at jeg også har lappen for utrykningskjøring.

Til spm 1) så er dette nevnt over.

2) Jeg fikk spørsmål om jeg kunne sjekke dekkene for mønsterdybde, herunder hva som er lovlig på sommer og på vinter. Andre spørsmål kan være enkle spørsmål som å sjekke bremskraftforsterkeren, peile olje, sjekke nivå for spylevæske, og spørsmål om hvordan man får dugg bort fra frontruta. Enkle elementære spørsmål som ikke er utslagsgivende i seg selv, om man ikke svarer så alt for tilfredsstillende.

3) Dette er også nevnt. Jeg kvalte bilen under oppkjøring, og la meg litt for sent inn etter forbikjøring av en buss. Sensor nevnte ikke dette under oppsummeringen. Tenk som vi lærte under kurs i utrykning, kjøringen din skal være trygg, effektiv og hensynsfull.

God oppkjøring!

Lenke til kommentar

He, om 2 uker circa har jeg oppkjøring i klasse b, jeg lurte på ett par ting, Vill helst ha svar fra dere som nettopp har fått førerkortet, men er ikke så viktig, tar i mot tips å :-)

 

1-Hva burde jeg sjekke på bilen? er det sånn sensor sier, ok du har alt ansvar, så skal jeg passe på å sjekke alt av bilen, som at jeg har refleks vest, mønsterdybde å sånne små ting, eller skal jeg bare sjekke de store tingene, som lys, bremse eller speil o.s.v. 

 

2- Sikkerhets spørsmål, hvor mange får jeg, eller hvor mange fikk dere?

 

3- Hva er direkte stryk?, Hva kan svekke meg ned å hva kan gi pluss? noe jeg kan gjøre for ett bra første inntrykk.

 

Andre ting jeg burde vite? er ikke så alt nervøs nå, men blir sikkert, kan bare ingenting som oppkjøring, takk for meg, å tusen takk for de som svarer :-D!!!!

 

Ser en allerede har svart bra på spørsmål 1.

 

2. Fikk bare spørsmål om hvordan jeg bytter fra nærlys til fjernlys, og når jeg skal bruke fjernlys og hvordan. Spurte også om hvordan man peiler olje. Ikke noe mer jeg husker.

 

3.Å gjøre noe alvorlig som å kjøre på noen, selvsagt. Utover det så må du passe på at du overholder vikeplikten, om du ikke gjør det stryker du. En strykgrunn er også å bråbremse foran fotgjengerfelt, som viser at du ikke følger med i trafikkbildet og er en fare for andre. Vær sikker på at du viser hensyn til "myke trafikanter," og ikke kjør over fartsgrensen. Bruk signallys, brems ned foran rundkjøringer og pass på å ha oversikt ved å bruke speilene aktivt også.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...