Gå til innhold

Mobil 4G ruter og rekkevidde


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er på utkikk etter en trådløs 4G ruter da jeg ofte oppholder meg i et område der det ikke er mobildekning.

Har lest flere av deres artikler, men det går ikke frem hvor lang rekkevidde slike rutere har.

Jeg er på utkikk etter noe som kan sende en 3-400 meter, helst lenger.

Det er for å komme meg på nettet, og 2G går helt greit i denne sammenhengen jeg skal bruk ruteren. Er i slike områder ett par ganger i uka, og opptil ett par timer om gangen.

Har dere data over slike aktuelle rutere?

 

mvh

 

Hans-Petter 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er på utkikk etter en trådløs 4G ruter da jeg ofte oppholder meg i et område der det ikke er mobildekning.

Har lest flere av deres artikler, men det går ikke frem hvor lang rekkevidde slike rutere har.

Jeg er på utkikk etter noe som kan sende en 3-400 meter, helst lenger.

Det er for å komme meg på nettet, og 2G går helt greit i denne sammenhengen jeg skal bruk ruteren. Er i slike områder ett par ganger i uka, og opptil ett par timer om gangen.

Har dere data over slike aktuelle rutere?

 

mvh

 

Hans-Petter 

 

Hei Hans-Petter,

En typisk trådløs ruter har mye kortere rekkevidde enn dette, og det har å gjøre med hva som er maksimalt tillatt sendestyrke på wifi. Trådløse rutere opererer gjerne på to ulike frekvensbånd, 2,4 og 5 GHz, og rekkevidden på 2,4 GHz er typisk rundt 70 meter innendørs eller opptil 250 meter utendørs (fri sikt). For 5 GHz er rekkevidden rundt halvparten. Små trådløse 4G-rutere har antagelig kortere rekkevidde enn hjemmerutere med store antenner.

 

Vi har ikke testet så mange 4G-rutere, men jeg har jo prøvd flere av de som leveres fra operatørene (Telenor, Telia, Ice). Men vi testet en trådløs ruter fra Netgear som virker veldig bra. Og den har også støtte for ekstern antenne, slik at du kanskje kan øke rekkevidden noe sammenlignet med vanlige 4G-rutere: http://www.tek.no/artikler/er-netgear-aircard-790-den-raeste-ruteren-for-mobilt-bredband/197164

 

Kurt

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...