Gå til innhold

TEST: Spillmus på budsjett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter å ha gått lei overprisede logitech mus, som ryker etter et års bruk, så tenkte jeg å prøve en billigmus for en gangs skyld. Kjøpte meg speedlink Decus, og etter over ett års bruk er den like god så da den var ny. Sitter godt i hånden gjør den også. Kommer aldri til å kjøpe mus til over 350 kroner igjen.

Lenke til kommentar

"Hemmeligheten" med mus er at det er musematta det kommer an på og ikke selve musa. Selv en optisk sensor av kjipeste kvalitet er mer enn presis nok på riktig underlag og dette siden musene passerte 1000 DPI. Ei mus er et plastskall med et simpelt kretskort, en optisk sensor, mikrobrytere og et scrollhjul.

Videre kommer følgende faktoer.
-Passer formen på skallet brukerens hånd mtp form og størrelse.
-Hvordan føles overflaten mot huden.
-Følelse av mikrobrytere.
-Kvalitet på scrollhjul.

Det største ankepunktet på ei mus til hundrelappen er kvaliteten på scrollhjulet.

siden siste halvdel av 2000-tallet burde mus ha blitt billigere for hvert år. I steden har produsentene greit å lure kundene til å betale mer for hvert år. Dagens "toppmus" har tre ganger så mange DPI som er nødvendig og fordyrende RGB-LED har kun kosmetske egenskaper. produsenten tenker selvsagt "Hvorfor tilby god mus for 199,- når folk er villig til å betale 4 ganger så mye ved hjelp av litt bling og markedsføring."

Nå er det ikke slik at mus til hundrekronen er like pene og er like påkostet som dyrere mus og det er muligens ikke noe for en pro-gamer på FPS-spill, men poenget mitt er at hvor gode mus til hundrekronen er blitt er en pekepinn på dyre musene er kraftig overpriseset.

Så lenge musa er minst 1000 DPi, god å holde i og har nok knapper så funker det for de fleste brukere så lenge musematta er god. Til mer seriøs bruk kan man selvsagt dra nytte av 3000 DPI, bra scrollhjul og høyere materialekvalitet.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er det å ha en 3x4 grid med knapper på siden det som avgjør om jeg vil ha en mus eller ikke. Ble avhengig av det etter min første Razer Naga. Blir ikke noe dyktigere gamer av det, men det er veldig behagelig.

Jeg også må ha en del programmerbare knapper. Ikke bare til spill, men liker det også til surfing. Skal sies at jeg er veldig lat av meg, og ikke alltid gidder å strekke meg til tastaturet som er 20 cm unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens "toppmus" har tre ganger så mange DPI som er nødvendig og fordyrende RGB-LED har kun kosmetske egenskaper. produsenten tenker selvsagt "Hvorfor tilby god mus for 199,- når folk er villig til å betale 4 ganger så mye ved hjelp av litt bling og markedsføring."

Men RGB lys på hovedkortet er viktig for deg?

 

Det er no go at Rampage Extreme har 1xLAN og at det ikke lenger kommer i sort utgave. Jeg er nødt til å ha 3 nettverksforbindelser.

 

Det er viktig å kunne sette grønt lys siden det er balansert midt på skalen og har en positiv effekt på psyken. Blått og rødt er ytterpunkter og har ikke en gunstig effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, kjøpte kort uten lys og kjøpte LED-strips for en hundrelapp eller to. Det er viktig med grønt bakgrunnslys for å balansere hjernen. Det har stor effekt når man sitter ved skjermen hele dagen. Det gir den samme effekten som å komme seg ut i et grønt naturlandskap om våren eller sommeren, dog svakere.

 

Mus er forbruksvare. Synes det er en uting at den musa  jeg bruker til vanlig går mot 1k per mus når den i utgangspunktet kostet ca 300 kr.

 

Grønn LED koster minimalt i forhold til RGB-LED.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Denne musa er overraskende bra i forhold til prisen.

 

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Datamaskin/Tilbehor/Optisk-tradlos-mus-2000031867/

 

God å holde i for høyrehendte, bra tommelstøtte, fin plassering av tommelknappene. Scrollhjulet kunne ha vært bedre. Funker bra til allround bruk og ikke-kompetiv spilling. Den kunne ha vært større, men den passer til formen inne i hånda. Hadde sett for meg at den kom til å gå rett i søppla.

 

Skal ikke ha den på ei hovedmaskin, men praktisk å slippe kabel når man sitter i godstolen langt unna PC-en.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Greit at litt billigere mus får litt oppmerksom het også :-) Syns det er ganske latterlig hvor dyre endel "gamer" mus har blitt, spesielt når du tenker på hva du egentlig betaler for.

 

Savner dog mer fokus på sensor. Optisk er eneste som kan oppnå "perfekt" sensor, i motsetning til laser som sliter med acceleration, jittering og tracking, ingen egenskaper du ønsker i spill og særlig ikke FPS.

 

Denne er fin, for musinteresserte: http://www.logicalincrements.com/peripherals/mouse.html

 

Personlig har jeg sverget til Zowie de siste årene. Perfekt sensor, grei byggekvalitet og krever ingen drivere. Grunnet lav lift-off distance hender det at de sliter litt med enkelte musematter, men også det kan justeres nokså enkelt.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Kjøpte en Steelseries Ikari optical i 2008, i 2012/2013 gikk den istykker, men klarte heldigvis å bestille en ny en før de gikk ut av produksjon/ble utsolgt, nå fins de vel ikke lenger.

Kosta 400kr i 2008, noe billigere når jeg kjøpte den andre gangen, men ikke så veldig mye.

Eneste som var uvant var at jeg brukte kulemus til å spille BF2 med, beste musa ever til det spillet med den sensen som var standard, men etter jeg bytta mus så blei de for "jerky" å skyte TV missiles ifra heli, litt trist, men på den tiden så var nå spillet mer eller mindre dødt alikevel.

Lenke til kommentar

En bra mus er "Msi interceptor ds200" kjøpte den for ca 400kr. Har hatt den ihvertfall 2 år og fungerer ennå utmerket. Den har fancy RGB lys som du kan customize selv og mange ekstra knapper. Etter at jeg har fått sånne knapper skal jeg aldri gå vekk fra det igjen. Det finnes mange gode forslag som kan erstatte dyre datamuser som har de samme egenskapene

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...