Gå til innhold

Oppgradering av AMD Phenom II x6 maskin (gaming)


Anbefalte innlegg

Har en aldrende AMD Phenom II x6 maskin som har problemer med å dra det nye spillet "Tom Clancy's The Division", så jeg vurderer å oppgradere noe av utstyret. Ønsket er å gjøre det så billig som mulig siden pc'n har stått ubrukt de siste årene, men samtidig vil jeg være rustet for fremtidige titler hvis interessen tar seg opp igjen.

 

Maskinen består av

  • AMD Phenom II x6 @ ca 3,2Ghz
  • 2x AMD 6950 med 6970 bios
  • 8GB eller 16GB DDR3 ram
  • SSD med mellom 250 og 300MB read/write tror jeg
  • PSU på rundt 750W

 

Mitt håp er at skjermkortene kan få leve en liten stund til, også heller oppgradere CPU/HK/RAM. Men er det trolig at min aldrende CPU er flaskehalsen i systemet?

 

Har ikke fulgt med i HW verden de siste årene men har forstått det slik at AMD henger nå ganske langt etter Intel i high end markedet, men pris/ytelse er kanskje en annen sak?

Jeg har tittet litt på Intel sin Skylake i5 serie, og endte opp på hele 5500,- bare for å bytte ut overnevnte deler. Synes dette var litt i overkant men er kanskje hva man må betale nå til dags.

 

Så hva tenker dere? Gå for noe ala oppsettet under, eller finnes det bedre og billigere alternativ der ute som kanskje kan være bedre å gå for? Da spesielt med tanke på at interessen for PC kan dø ut sammen med interessen for The Division. (Vil i så fall bli et fryktelig dyrt spill...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror du heller burde oppgradere grafikk-kortene.  

Vil du kjøpe ny CPU, oppgrader AMD-cpu som er mye billigere enn i5/i7.

 

https://prisguiden.no/produkt/amd-fx-9590-177308

 

+

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-radeon-r9-380-4gb-strix-gaming-242812

 

Jeg ser du kjører CROSSFIRE...

Husk at CrossFire bare fungerer i "fullscreen" ikke "Windowed Fullscreen"....

Så om du som jeg kjører bare "Windowed Fullscreen" for å ha rask tilgang til Desktoppen, så vil det uansett bare brukes 1 grafikk kort/ 1 GPU om du har et slikt oppsett.

 

Det er derfor du også må tenke på hvordan du spiller.

 

 

Boof

Endret av Boof
Lenke til kommentar

Sjekk om hovedkortet ditt støtter FX 8370 hvis ja, kjøpt det brukt til rundt 1000 kr. Eller AMD FX-9590 til 1500 kr.

Skjermkortene ville jeg byttet først og SSD disk.

Eneste Cpuen trekker ganske mye mere strøm\blir lettere varm.

Men forbred deg på 750 watt blir kanskje i miste laget her, du bør minst ha 850 watt i så fall.

 

Boof: Skal trådstartet oppgradere AMD bør trådstarter kjøpe brukt.

Eller vente på AMD Zen i løp av 2016 som kanskje blir mye bedre. XFX R9-390X 8GB bør trådstarter mist gå for.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

har personlig oppgradert fra en 1100t cpu til fx8350, å det er vel verdt det, å med ei ok vannkjøling eller god luft kjøler så er det null stress å overklokke den til samme nivå som en 9590, da de ellers er helt like. kjører min på 4.8 uten problemer å lave temperaturer. 
i benchmark mode så går den fint på 5 ghz, men mått litt opp på volten da, så gidder ikke kjøre det 24/7.

Lenke til kommentar

Er det en 1090t, ikke overklokket?

 

Jeg hadde samme CPU og samme 2 GPUer for noen år siden, og allerede da var CPUen en flaskehals. I SW:TOR (som var det jeg spilte da) fikk jeg temmelig nøyaktig dobbel FPS da jeg byttet til en overklokket i7 2600K. 

Lenke til kommentar

Det er en 1055t O.C. fra 2,8Ghz til ca 3,2Ghz. Har et Asus formula iv HK hvis jeg ikke husker feil.https://www.asus.com/ROG-Republic-Of-Gamers/CROSSHAIR_IV_FORMULA/

Hvis det er mulig å oppgradere til en nesten ny CPU fra AMD på eksisterende plattform, og det i tillegg finnes på bruktmarkedet så høres det veldig mye mer økonomisk ut.

 

Ang skjermkort CF vs single kort så kjører jeg alt i fullscreen, men hva skal man eventuelt se etter her på bruktmarkedet?

Lenke til kommentar

Etter min mening er Thuban bra nok til nyere spill når det kommer til hexa versjonen. Selv om du har 1055t med locked multiplier på 2.8ghz kan denne overclockes til ihvertfall 3.5. Persomlig hadde jeg min 1055t på 4.05ghz. Faktisk har thuban omtrent samme ipc som bulldozer med fulle kjerner. Gå for ny gpu, cpuen bør holde hvis du overclocker litt. Bruk bare bus speed for å overclocke og gi litt mer strøm og hold northbridge under 2000 mhz og hold RAM speed under 1300 (da minnekontrolleren på cpuen ikke er den beste). Jeg har en i7 3770 men 1055t er en mye mer intressant cpu. Savner den :)

 

TS. Sikker på at det ikke er VRAM issue som sinker spillet eller dårlig crossfire ytelse? Sjekk med gpu-z der kan du overvåke temps og VRAM bruk.

Endret av spots
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om 6950 er for gammelt ift endel nyere "features" som har kommet, men med 2x 6970 i praksis har du fortsatt grei kraft der (tilsvarende som GTX970, kanskje? Jeg har 2x 7970 som referanse, og det er mer kraft i dem enn ett enkelt GTX980).

Det burde gå an å logge CPU/GPU-usage og se hvor flaskehalsen faktisk ligger i dette tilfellet. Jeg er usikker. Noe mindre kraftig enn et GTX970 ville jeg ikke tenkt på som oppgradering, så dyrt blir det okke som.

Lenke til kommentar

Skal sjekke status med gpu-z når jeg er tilbake fra hytta. Har en grei kjøler men har hatt litt utfordringer med OC på cpu, men kan jo være at minne var blitt tynet litt for mye.

 

Hvis det er skjermkort som bør byttes, er det 970 eller bedre som må til altså?

 

Når bruktmarkedet ble nevnt håpet jeg at det var kupp å finne der, men tror noen håper å få igjen litt vel mye på investeringen sin.. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70348121

Endret av Cloud
Lenke til kommentar

Skal sjekke status med gpu-z når jeg er tilbake fra hytta. Har en grei kjøler men har hatt litt utfordringer med OC på cpu, men kan jo være at minne var blitt tynet litt for mye.

 

Hvis det er skjermkort som bør byttes, er det 970 eller bedre som må til altså?

 

Når bruktmarkedet ble nevnt håpet jeg at det var kupp å finne der, men tror noen håper å få igjen litt vel mye på investeringen sin.. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70348121

 

 

Ja det er kritisk for en overclock å holde ram hastigheten lav på disse prosessorene. 

 

Jeg pleier å sjekke compute ytelse med cinebench, her kan du se en 4ghz 1055t. (måtte grave litt i arkivet mitt).

 

post-264041-0-50759400-1376930719_thumb.png
 
Med 4 ghz får du 6.53 poeng i multicore test som er bittelitt under 8350.
 
Under er ytelsen til 8350 og noen andre i5 og i7.
 
Cinebench115_Hyereerbedre.png
Du ser også en stock 2.8ghz 1055t som har 5.02 som er rundt 20% under en sandy bride i5 som fortsatt regnes som en grei gaming cpu med 4 kjerner. Poenget mitt er at det er neppe cpu som er problemet her.
Endret av spots
Lenke til kommentar

En liten overklokk av cpu vil gi noe bedre ytelse , IPC til AMD er derimot relativt dårlig så de yter dårligere per kjerne enn det intel sine tilsvarende gjør på samme frekvens.

 

Uansett kan den duge , men du vil ikke kunne få maks utnyttelse av det beste skjermkortet som er på markedet , om noe vil du trolig få mer ut av å kjøpe skjermkort i serien 380x eller 390x hos Amd da disse fungerer ganske bra på Windows 10 med de siste driverne til Amd.

 

Personlig hadde jeg trolig kjøpt maks 380x og heller oppgradert hovedkort og cpu i løpet av slutten av året når Amd kommer med sin ZEN cpu , men ønsker du god ytelse nå er det ingen vei utenom en Intel CPU og et bra skjermkort.

Lenke til kommentar

Du har jo en salgsverdi på kortene, også. Jeg vil tro 1500kr samlet for dem kan være mulig, uten at jeg kjenner markedet når det gjelder slike kort (7950 selges for en tusing omtrent, og 7970 for et par hundrelapper over). Ytelsesmessig kan man definitivt forsvare prisforslaget jeg kom med. Isåfall koster en oppgradering til GTX970 omtrent 1500kr om du finner en demovare, eller et par hundre mindre om det er et brukt kort fra finn.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Asus crosshair iv formula støtter ikke FX CPUer offisielt, men det går med en beta bios. Riktignok ikke helt optimalt etter egen erfaring.

 

Gikk selv fra x6 1090t be (@~3,8ghz) til fx-6300 (@~4,9ghz) og ble ikke helt overbevist.

I 3DMark var poengsummen ca den samme. Fps (gpu) testene gikk opp mens physics testene gikk noe ned. Kan ha noe med at x6 1090t er 6 fysiske kjerner mens fx-63xx er bare 3. Skulle kanskje gått for en fx-83xx isteden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...