Gå til innhold

Irrasjonell treningslogg


Anbefalte innlegg

Ikke helt heldig med tittelen. Jeg har uansett tenkt på å lage en treningslogg en stund, uten at det har blitt noe av før nå.

 

Hovedmålene er styrkeøkning i øvelsene knebøy, benkpress, markløft og press, samt bedre helse. Ble i høst diagnostisert med ankyloserende spondylitt(tidligere kalt Bekhterevs sykdom) som gjør at jeg i perioder har litt smerter i korsryggen og ved høyre hofte. Dette har gjort det periodevis vanskelig å trene(og i ekstreme perioder vanskelig å gjøre noe som helst), men håper å unngå avbrudd i treningen nå som jeg er mer bevisst problemene. Derfor er både styrke og kondisjon viktig å trene for meg. Har vært dårlig med kondisjon de siste årene, men skal prøve meg litt frem nå.

 

Begynte å trene igjen for ca. 1,5 år siden, men fokuserte for første gang også på kaloriinntak. Vekten var da 57 kg og ligger nå på ca. 80 kg, men med litt høyere fettprosent. Er 23 år gammel(snart pensjonist) og 178 cm lav. Er i utgangspunktet ganske spinkel.

 

Har nettopp testet 1 RM i de øvelser jeg synes er viktige og det ble:
Knebøy: 140 kg

Benkpress: 100 kg

Markløft: 165 kg

Strict press: 70 kg

 

Hadde ved nyttår mål om å klare 180 kg i markløft og 150 i knebøy, men siden jeg allerede i år er over halvveis i begge øvelsene klarer jeg nok en god del mer.

 

Spiser stort sett vanlig mat(og noe drittmat), og får dekket mine behov fra det. Drikker minst 1 l melk hver dag, men tar ellers ikke noe proteintilskudd.

 

Jeg følger min egenproduserte periodiske plan, som hovedsakelig fokuserer på øvelser rundt de store muskelgruppene. Variasjon fra uke til uke vil derfor kun være økninger i kg frem til deload. Jeg trener fast 4 ganger i uken, hvor en av dagene er kombinasjon av styrke og kardio, mens resten er ren styrke. Jeg trener hele kroppen hver gang jeg trener, men med variasjon fra dag til dag. Jeg synes det har fungert mye bedre enn 2- og 3-splitter.

 

Driver enda og eksperimenterer litt med nye øvelser, forskjellig grepsbredde osv, så vektene jeg har lagt inn i min plan kan av og til være litt for lette.

 

Min nåværende plan vil ved en vanlig hverdag være slik:

 

Tirsdag:

Markløft

Beinpress

Skråbenk med manualer

Leggpress i smithmaskin

Og sykling til slutt

 

Onsdag og søndag:

Knebøy

Benkpress

Sittende roing

Muscle clean and press

 

Fredag:

Markløft

Smalbenk

Beinpress

Skulderpress med manualer

 

Forrige plan var også ganske lik og gav god økning, så får se hvordan dette går.
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra 57 til 80 kg kroppsvekt? Dæven, det må ha vært litt av en forvandling! Har du noen før/etter-bilder? Følger spent med videre på loggen. :)

 

Spiser stort sett vanlig mat(og noe drittmat), og får dekket mine behov fra det. Drikker minst 1 l melk hver dag

Dette er meg! Hehe.

Lenke til kommentar

Nå har jeg også høyere fettprosent, så alt er ikke muskler. Uansett så er vel ikke det å legge på seg 1 kg muskelmasse i måneden så veldig ekstremt? Særlig ikke når en har lite muskelmasse fra før. Og det viktigste på lang sikt er vel å ikke droppe noen treninger, spise nok, nok hvile og slike vanlige ting.

 

Det eneste jeg bruker er kreatin, ZMA og omega-3-tilskudd, samt koffeintabletter 1-2 ganger i uken når jeg står opp svært tidlig.

 

 

Gårsdagens trening:

 

Knebøy:

80x5

92,5x5

105x5

92,5x5

80x5

 

Benkpress 70-5x5

Sittende roing 68 kg-3x8

 

Muscle clean and press:

40x5

50x4

52,5x4

52,5x4

52,5x4

52,5x4

Lenke til kommentar

Fra 57 til 80 kg kroppsvekt? Dæven, det må ha vært litt av en forvandling! Har du noen før/etter-bilder? Følger spent med videre på loggen. :)

 

Spiser stort sett vanlig mat(og noe drittmat), og får dekket mine behov fra det. Drikker minst 1 l melk hver dag

Dette er meg! Hehe.

Har nok ikke bilder. Hadde vært morsomt å se. :)

Lenke til kommentar

I dag:

Knebøy:

80x5

95x5

110x5

95x5

80x5

 

Benkpress 72,5-5x5

Sittende roing 73-3x8

 

mC&P:

40x5

50x4

52,5x4

57,5x4

57,5x4

57,5x4

 

Skulle prøve en slags flyes maskin på slutten av treningsøkten, men klarte ikke skikkelig å bruke den og satt på en slags måte litt "fast". Da jeg kom meg bort fra maskinen klarte jeg på en eller annen måte å strekke hamstrings på høyre fot, så er litt usikker på om jeg bør ta markløft i morgen - selv om det kanskje føles bra ut. Har liten erfaring med strekk i større muskelgrupper. Ønsker ikke å faktisk enda opp med en skikkelig skade. Men det hele er egentlig ganske komisk. Kom hvertfall på hvorfor jeg sluttet å bruke den maskinen selv når jeg kun brukte maskiner. Finner faktisk ingen bilder av den på internett, men det er nok med god grunn at den ikke er så veldig mye brukt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ble litt dårlig med å oppdatere her, men går mye i det samme. Har ikke tatt knebøy den siste uken pga smerter i hofteleddsbøyerene, men skal prøve igjen i morgen eller på fredag.

 

Dagens trening(14.06):

 

Rumenske markløft
60x5

80x5

100x5

120x5

120x5

 

Markløft

140x1

160x2 som er ny 2 RM. Gikk rimelig bra, men litt usikker på om jeg fikk låst skikkelig ut på den andre repetisjonen.

 

Leg extension

118-3x12

 

Skråbenk

30-3x10

 

Nedtrekk med bredt grep

73-3x10

 

Leggpress

85-3x12

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle bare ha en lett trening i dag da jeg var ferdig med treningsplanen min, men endte i stedet opp med ny PR i markløft på 170 kg. Det kjentes ganske bra ut. Litt usikker på økningen i markløft, da jeg har stått i ro i alle andre øvelser de siste månedene, men det kan vel ha med at jeg har brukt mye tid på å tøye hamstrings og glutes, mens trent en del på teknikk i markløft. Har også gått ned ca. 5 kg den siste måneden til 78 kg, så må vel si meg fornøyd med rekord til tross for et kaloriunderskudd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er på vei opp i vekt igjen. Sliter litt med korsryggen, men er ganske sikker på at det ikke er pga. trening. Det går egentlig bra så lenge jeg tar pauser mellom settene(noe jeg bør uansett).

 

Dagens trening:

Markløft 137,5x5

Frontbøy 80-3x5

Benkpress med manualer 32,5-3x5

Leggpress i smithmaskin 90-3x12

+ generell oppvarming og oppvarmingssett på hver øvelse

 

Frontbøy er en forholdsvis ny øvelse for meg, men det går helt greit.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...