Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Personbil registrert som 7-seter, men har kun 5 seter. EU-kontroll ikke godkjent. Vanlig?


Anbefalte innlegg

Hvilken bil er det snakk om?

 

Er en helt vanlig personbil; Peugeot 307 SW.

 

Fyren på bilxtra-verkstedet begynte å mase om at "hva om du selger bilen om 6 måneder, og så er den ute for en ulykke hvor noen blir skadet fordi de har satt inn to ekstra seter som ikke satt ordentlig fast, og så ble den godkjent som 7-seter hos oss....da er vi ansvarlige." Høres helt søkt ut. Er vel bare å skrive "7-seter, bare fem seter på kontrollen, eier har ikke to ekstra seter" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres veldig merkelig ut! Peugeot 307sw er registrert som 7 seter. Setene på tredje seterad er løse og kan tas ut og inn av bilen. De ligger ikke nedfelt i gulvet. Ekstrasetene fulgte heller ikke med bilen som standard men kostet ekstra. Vil anta at de fleste sånne biler kjører rundt som 5 seter siden eierne ikke har hatt bruk for og dermed ikke har betalt for ekstraseter. Jeg har en selv og har ekstrasetene. Men har vist den på EU kontroll både som 5,6 eller 7 seter. Helt tilfeldig om ingen, ett eller to ekstraseter har vært i bilen på kontrolltidspunktet. Og har aldri fått noen anførsler på det. Kan ikke skjønne annet enn at dette verkstedet må ha misforstått noe hvis de begynner å rote til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Presisering: Med løse mener jeg at setene må løftes inn og ut av bilen. Dvs de ligger ikke nedfelt i gulvet som i en "ekte" flerbruker som VW touran m.fl. 307sw er vel mest riktig å klassifisere som en kompaktklasse stasjonsvogn med visse flerbrukertrekk. Men det er selvfølgelig en festeanordning i gulvet som setene "klikkes" på plass i.

Lenke til kommentar

Tror de fleste var registrert som 7 seter uansett. Den var klargjort for 7 seter. Festeanordningen for setene ligger i gulvet. Men skulle du ha setene måtte de kjøpes særskilt. Kan ikke skjønne annet enn at mange slike biler har blitt fremstilt for kontroll og godkjent registrert som 7 seter men med 5 seter innmontert. Min har vært på fire EU godkjenninger. Aldri hørt en antydning om at antall seter som tilfeldigvis befant seg i bilen den dagen var en problemstilling.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne annet enn at dette verkstedet må ha misforstått noe hvis de begynner å rote til dette.

Innfesting av seter er kontrollpunkt, så det skal definitivt gjøres. MEN; det er bilens tilstand på kontrolltidspunktet som skal sjekkes; eksempelvis kontrolleres jo ikke mønsterdybde, hastighetskode, dekkdimensjon og innpress på vinterhjul om bilen kontrolleres på sommeren, og omvendt. Tilsvarende; så lenge de setene som er tilstede på kontrolltidspunktet ikke har feil, så vil jeg tro det også er i henhold. Men de eneste som kan gi et skikkelig, konkret svar, er Statens Vegvesen, som også er klageinstans.

Lenke til kommentar

Jeg har samme bil som deg, 07mod 307 SW, godkjente den i november 2015 med 5 av 7 seter i bilen uten problem. Det er det mest idiotiske jeg har hørt om at dette merkes som feil. Særlig 'unnskyldningen' til kontrollør. Hele poenget med setenes festeanordning er jo at det skal være fleksibelt å ta de inn og ut. Beltene er jo allerede montert.

 

Edit: en kamerat har forresten samme bil(ikke facelift, som jeg har :)) og han har heller ikke de 2 bakerste setene montert, og den ble godkjent i år.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har samme bil som deg, 07mod 307 SW, godkjente den i november 2015 med 5 av 7 seter i bilen uten problem. Det er det mest idiotiske jeg har hørt om at dette merkes som feil. Særlig 'unnskyldningen' til kontrollør. Hele poenget med setenes festeanordning er jo at det skal være fleksibelt å ta de inn og ut. Beltene er jo allerede montert.

 

Edit: en kamerat har forresten samme bil(ikke facelift, som jeg har :)) og han har heller ikke de 2 bakerste setene montert, og den ble godkjent i år.

 

Da virker det jo bare enda mer urettferdig og tilfeldig at min ikke ble godkjent. Skal tilbake dit i morgen for å få fikset feilen med lys, så skal bli interessant å høre. Fikk ham til å ringe mannen jeg kjøpte bilen av, og fyren på verkstedet virket litt spakere da. Som deg, har jeg også forstått at de to ekstra setene er ekstrautstyr som man kan kjøpe om man trenger det, noe jeg ikke gjør.

 

Men hvilket verksted var det som godkjente din bil i november?

Lenke til kommentar

Hadde en Pajero på NAF i Tromsø rett før påske med 5 av 7 seter montert. Det var ingen problem.

 

Mine ekstraseter er tatt helt ut av bilen selv om det er ett eget rom for de i gulvet. Der har jeg verktøyet :)

 

Se der ja, virker jo veldig urettferdig at jeg ikke fikk min godkjent på bakgrunn av din og andres erfaring med å nettopp få det godkjent.

 

Men takk for at du nevnte hvor du fikk utført kontroll. Da kan jeg be verkstedet ringe NAF i Tromsø, om de fortsatt er urimelige i morgen. :)

Lenke til kommentar

 

Kan ikke skjønne annet enn at dette verkstedet må ha misforstått noe hvis de begynner å rote til dette.

Innfesting av seter er kontrollpunkt, så det skal definitivt gjøres. MEN; det er bilens tilstand på kontrolltidspunktet som skal sjekkes; eksempelvis kontrolleres jo ikke mønsterdybde, hastighetskode, dekkdimensjon og innpress på vinterhjul om bilen kontrolleres på sommeren, og omvendt. Tilsvarende; så lenge de setene som er tilstede på kontrolltidspunktet ikke har feil, så vil jeg tro det også er i henhold. Men de eneste som kan gi et skikkelig, konkret svar, er Statens Vegvesen, som også er klageinstans.

 

 

Jepp, det var det jeg sa til fyren på verkstedet også; at festepunkter og bilbelter sjekkes, men at de absolutt ikke kan kreve at det er to ekstra seter der. Han insisterte på at jo, alle sju setene måtte være der. Latterlig.

Lenke til kommentar

Presisering: Med løse mener jeg at setene må løftes inn og ut av bilen. Dvs de ligger ikke nedfelt i gulvet som i en "ekte" flerbruker som VW touran m.fl. 307sw er vel mest riktig å klassifisere som en kompaktklasse stasjonsvogn med visse flerbrukertrekk. Men det er selvfølgelig en festeanordning i gulvet som setene "klikkes" på plass i.

 

Hvor fikk du utført kontrollen? Virker som "alle" får godkjent kontrollen selv om det mangler seter.

Lenke til kommentar

 

Hadde en Pajero på NAF i Tromsø rett før påske med 5 av 7 seter montert. Det var ingen problem.

 

Mine ekstraseter er tatt helt ut av bilen selv om det er ett eget rom for de i gulvet. Der har jeg verktøyet :)

Se der ja, virker jo veldig urettferdig at jeg ikke fikk min godkjent på bakgrunn av din og andres erfaring med å nettopp få det godkjent.

 

Men takk for at du nevnte hvor du fikk utført kontroll. Da kan jeg be verkstedet ringe NAF i Tromsø, om de fortsatt er urimelige i morgen. :)

Ja, jeg tror NAF er en god pekepinn å gå etter. De klaget på at ekstralysene ikke hadde E-merking, og de har stått på X antall kontroller hos andre mindre verksted.

Lenke til kommentar

 

Jeg har samme bil som deg, 07mod 307 SW, godkjente den i november 2015 med 5 av 7 seter i bilen uten problem. Det er det mest idiotiske jeg har hørt om at dette merkes som feil. Særlig 'unnskyldningen' til kontrollør. Hele poenget med setenes festeanordning er jo at det skal være fleksibelt å ta de inn og ut. Beltene er jo allerede montert.

 

Edit: en kamerat har forresten samme bil(ikke facelift, som jeg har :)) og han har heller ikke de 2 bakerste setene montert, og den ble godkjent i år.

 

Da virker det jo bare enda mer urettferdig og tilfeldig at min ikke ble godkjent. Skal tilbake dit i morgen for å få fikset feilen med lys, så skal bli interessant å høre. Fikk ham til å ringe mannen jeg kjøpte bilen av, og fyren på verkstedet virket litt spakere da. Som deg, har jeg også forstått at de to ekstra setene er ekstrautstyr som man kan kjøpe om man trenger det, noe jeg ikke gjør.

 

Men hvilket verksted var det som godkjente din bil i november?

 

Den ble godkjent ved et Mekonomen-verksted, Tverrfjell.

Lenke til kommentar
Dette er Statens Vegvesen (biltilsynet) sitt svar etter å ha blitt kontaktet ang. annet antall seter i bil enn det som er innført i vognkortet:

Til kontrollorgan i Område Helgeland
 
 
Hei
Vi har fått flere henvendelser fra kontrollorgan som lurer på hva de skal anmerke når de får inn kjøretøy som i vognkortet er registrert for 7 personer, og der de 2 bakerste setene og setebeltene ikke er montert
eller ikke følger med ved PKK.
 
Med utgangspunkt i dette og sett sammen med utviklingen innen ulike løsninger for flerbruksbiler (biler med seter på hurtigkobling for rask ut-/innmontering) betyr det at man kontrollerer de setene og setebeltene som er i bilen på kontrolltidspunktet.
Dersom setebeltene/-låsene er integrert i setene som er utmontert, får man ikke kontrollert disse. 
Dersom setebeltene og/eller -låsene er fastmontert i selve kjøretøyet, må disse kontrolleres selv om setene ikke er innmontert. 
Forutsetningen for denne praksisen er at kjøretøyet er bygd som og fremstår som et flerbrukskjøretøy med hurtigkoblinger for setene mv.
 
Dersom man på en PKK avdekker at setefestene er fjernet, mener vi at dette indikerer en permanent reduksjon av antall sitteplasser i forhold til det bilen er registrert med (angitt i vognkortet). Kjøretøyet må da anses som ombygd og det må anmerkes mangelmerknad på pkt. 10. På samme måte må det anmerkes på pkt. 10 at kjøretøyet er ombygd dersom det er montert flere seter ved kontrollen enn det som bilen er registrert for. Dette regnes som godkjenningspliktig ombygging. Det vises her til kjøretøyforskriften § 7-2 pkt. 3.1: «Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet.»
 
 
Med hilsen
Jan Ove Juliussen
 
Seksjon: Tilsyn
Postadresse: Statens vegvesen Region nord, Postboks 1403, 8002 BODØ
Besøksadresse: Ytterøra 22, MOSJØEN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...