Gå til innhold

Heve kjøp iPhone - verdi ved kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå en sak inne hos en mobiloperatør for å heve kjøpet av en 13-14 måneder gammel iPhone 6.

Jeg fikk svar at jeg var nødt til å få utbetalt pengene på samme konto som jeg har betalt regningene fra (telefonen er kjøpt med nedbetaling), og jeg ble spurt om jeg ønsket å få igjen det jeg ga for telefonen.

 

At jeg får tilbake pengene på samme konto jeg har betalt er forsåvidt greit, men syns det var merkelig. Kan de virkelig kreve dette?

 

På spørsmål om jeg ønsket å få igjen det jeg ga for telefonen svarte jeg nei, jeg vil ha tilbake det telefonen kostet uten abonnement da jeg kjøpte den.

 

Telefonen kostet ca 7.100,- da jeg kjøpte den, men fordi jeg kjøpte den med et abonnement og bindingstid "sparte" jeg 2.000,-. Her virker det som om operatøren vil prøve å gi meg tilbake 5.100,-

Ja, jeg sparte penger på telefonen, men jeg måtte ha et dyrere abonnement enn nødvendig, i tillegg til at jeg måtte ha den operatøren i 1 år.

 

Jeg sendte de spørsmål på facebook hvor jeg spurte om jeg ville få telefonens verdi ved kjøp, eller dagens verdi. De svarte at det selvfølgelig var verdi ved kjøp. Dette spurte jeg om før jeg ba om heving av kjøpet.

 

Er det noen som har erfaring fra en lignende sak? Hva ble utfallet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal selvfølgelig ikke ha tilbake mer enn det du betalte for den. Hva en eller annen markedspris eller listepris var på kjøpstidspunktet, er helt likegyldig.

At du valgte å kjøpe den til en lavere pris mot å velge et dyrere abonnement enn du hadde behov for, er ditt eget valg. Du kunne kjøpt den uten binding til full pris.

Lenke til kommentar

Ja, jeg sparte penger på telefonen, men jeg måtte ha et dyrere abonnement enn nødvendig, i tillegg til at jeg måtte ha den operatøren i 1 år.

 

Du sparte ingenting på telefonen, de abonemangene der er f.eks. 599,- og en fin * der det står i liten skrift med en * forran der det forklares at abbonementsprisen går ned til f.eks. 499,- ved bindingens slutt.

 

Det eneste du gjorde var å bli lurt inn i en avbetalingsløsning som er mindre gunstig enn hvis du hadde kjøpt på avbetaling hos for eksempel Komplett.no :p

Lenke til kommentar

Ved heving skal partene stilles som om kjøpet ikke ble inngått. Hver part skal tilbakeføre det han eller hun har mottatt. Du skal tilbakeføre en telefon og et abonnement, mens selger skal tilbakeføre det du har betalt for telefonen og abonnementet. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 49 annet ledd (og også av alminnelige kjøpsrettslige prinsipper):

 

 

 

Er kjøpet helt eller delvis oppfylt fra noen av sidene, kan det mottatte kreves tilbakeført. En part kan likevel holde tilbake det som er mottatt, inntil den andre gir tilbake det han eller hun har fått. Tilsvarende gjelder når parten har krav på erstatning eller rente, og betryggende sikkerhet ikke blir stilt.

 

Fra dette utgangspunktet gjelder det en del begrensninger. En naturlig begrensning (forbrukerkjøpsloven § 51) ligger i at man har ikke rett til å heve hvis man ikke kan returnere det man har mottatt. Du kan derfor ikke kreve tilbakebetalt verdien av abonnementet som du har brukt, for det kan du ikke returnere.

 

Du kan derfor heller ikke kreve tilbakebetalt verdien av en ny iPhone uten abonnement som en del av hevingsoppgjøret. Det er mer enn du betalte, og mer enn du betalte har du ikke rett til å få igjen (med forbehold for rentebestemmelsen).

 

Du kan imidlertid etter omstendighetene ha krav på det i medhold av reglene om erstatning, ved at du har krav på erstatning for dekningskjøp hvis du kjøper en ny iPhone for å erstatte den ikke-fungerende iPhonen du nå hever kjøpet for.

 

 

Det følger av alminnelig pengekravsrett, og nå også finansavtaleloven § 38 første og annet ledd, at det er mottakeren som bestemmer hvilken bankkonto beløp skal overføres til:

 

 

 

§ 38.Oppgjørsmåte

(1) Betaling kan foretas ved overføring av beløpet til mottakerens konto med mindre annet er avtalt eller mottakeren har bedt om utbetaling med kontanter.

 

(2) Mottakeren kan gi nærmere anvisning om betalingsmåten, dersom dette ikke medfører vesentlig merutgift eller andre ulemper for betaleren.

 

Forbeholdet er "vesentlig merutgift eller andre ulemper". Så lenge det er snakk om forskjellige konti i norske banker vil dette bare unntaksvis kunne være en ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved heving skal partene stilles som om kjøpet ikke ble inngått. Hver part skal tilbakeføre det han eller hun har mottatt. Du skal tilbakeføre en telefon og et abonnement, mens selger skal tilbakeføre det du har betalt for telefonen og abonnementet. Dette følger av forbrukerkjøpsloven § 49 annet ledd (og også av alminnelige kjøpsrettslige prinsipper):

Fra dette utgangspunktet gjelder det en del begrensninger. En naturlig begrensning (forbrukerkjøpsloven § 51) ligger i at man har ikke rett til å heve hvis man ikke kan returnere det man har mottatt. Du kan derfor ikke kreve tilbakebetalt verdien av abonnementet som du har brukt, for det kan du ikke returnere.

 

Du kan derfor heller ikke kreve tilbakebetalt verdien av en ny iPhone uten abonnement som en del av hevingsoppgjøret. Det er mer enn du betalte, og mer enn du betalte har du ikke rett til å få igjen (med forbehold for rentebestemmelsen).

 

Nå om dagen selges jo mange telefoner med avslag i prisen du betaler, men så koster kanskje abonnementet 200,- mer pr. mnd i 12 mnd til du har betalt ned de 2.400,- du fikk i avslag på telefonen.

 

-Da vil vel disse 200 du har betalt pr mnd være en del av kjøpsprisen du skal ha tilbake, for det er jo i praksis en rentefri delfinansiering av telefonen som operatøren tilbyr?

Lenke til kommentar

Hvorfor får du hevet kjøpet på denne ?

 

Iphoner repareres jo ikke ved feil, man får erstatningsenhet som i prinsippet er en ny telefon. 

Så du kan ikke ha hatt samme vedvarende feil for å få hevet kjøpet? 

 

Feil. Begrepet "avhjelp" som forbrukerkjøpsloven benytter flittig, dekker både reparasjon og omlevering (erstatningsenhet). Apple, eller andre, "resetter" dermed ikke antall ganger man har hatt feil for å kunne heve kjøpet, uansett hvor mange ganger de måtte stille med en erstatningsenhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...