Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ungdomsskole vs. videregående


Anbefalte innlegg

Dere som går på videregående, har dere en kontaktlærer som er den samme alle tre årene?

Mange år siden jeg selv gikk på vgs., og da var norsklæreren kontaktlæreren min alle tre årene, litt slik som det var på ungdomsskolen.

 

Hvordan er det i dag? Og, når dere starter første året på vgs., har dere stort sett de samme lærerne de to andre årene og, eller har dere f.eks. tre ulike lærere i norsk i løpet av de tre årene? Hva er mest vanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ikke selv på videregående, men har noe erfaring fra andre siden - i.e. som lærer.

 

Det varierer nok veldig fra skole til skole. Men ideelt sett så foretrekkes det nok at man har samme kontaktlærer hele tiden. Det fordi det tar tid å bygge relasjoner til elevene. Men på den andre siden så er timeplanen et helvetes puslespill å legge, og det er ikke alltid mulig at alle beholder de samme elevene år på år.

Lenke til kommentar

Jeg går ikke selv på videregående, men har noe erfaring fra andre siden - i.e. som lærer.

 

Det varierer nok veldig fra skole til skole. Men ideelt sett så foretrekkes det nok at man har samme kontaktlærer hele tiden. Det fordi det tar tid å bygge relasjoner til elevene. Men på den andre siden så er timeplanen et helvetes puslespill å legge, og det er ikke alltid mulig at alle beholder de samme elevene år på år.

 

Er ikke fagene mer i fokus på videregående?  Er det relasjoner til elevene det fokuseres mest på i dag, slik som i ungdomsskolen? Har i så fall endret seg siden jeg selv gikk på vgs for 15 år siden.

Endret av Hekate81
Lenke til kommentar

Er ikke fagene mer i fokus på videregående?  Er det relasjoner til elevene det fokuseres mest på i dag, slik som i ungdomsskolen? Har i så fall endret seg siden jeg selv gikk på vgs for 15 år siden.

La meg ta et par forbehold: Jeg er garantert preget av hvordan jeg ble opplært som lærer (med fokus på relasjoner til elever, blant annet), og har kun jobbet på én ungdomsskole (og aldri på vgs).

 

Men du har nok rett. Det er mindre viktig med relasjoner på videregående enn på ungdomsskolen, mye fordi elevene begynner å bli noe mer strukturerte. Men det er ikke uviktig med gode relasjoner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...