Gå til innhold

[Løst] Trøbbel med DHCP og /network/interfaces


Anbefalte innlegg

Hei og god dag!

 

Har noen Rasp'er stående ute hos en kunde som fungerer som infoskjermer. Disse er satt opp med DHCP og reservert IP på MAC-adresse. Det fungerer fint. Jeg har satt dhcp i /etc/network/interfaces

 

Problemet er om Raspberryen starter opp uten nettverkabel, eller om den av andre årsaker ikke mottar IP-adresse fra DHCP. Den står da og grubler en stund, før den plutselig står der med en IP langt utenfor DHCP-scopet på den aktuelle plassen (10-nett). Faktisk har den fått samme IP som den hadde da jeg satte den opp på mitt kontor (192-nett).

 

Om jeg går inn på /etc/network/interfaces står den oppført med static ip og 192-adressen den hadde under oppsett. Den virker altså som den reverserer til siste fungerende konfigurasjon om DHCP ikke funker. Hva i alle dager kan jeg gjøre for å fikse dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager.

 

PRETTY_NAME="Raspbian GNU/Linux 7 (wheezy)"
NAME="Raspbian GNU/Linux"
VERSION_ID="7"
VERSION="7 (wheezy)"
ID=raspbian
ID_LIKE=debian
 

Tømme cache, muligens, men det pussige her er at interfaces-fila forandrer seg om jeg for eksempel starter opp uten kabel. Mottar den ingen IP (som i dag, da nettverkspunktet ikke var patchet opp) går den tilbake til en IP jeg brukte da jeg satte den opp for noen dager siden.

Lenke til kommentar

Når den er satt opp med DHCP ser det slik ut:

 1544 ?        Ss     0:00 dhclient -v -pf /run/dhclient.eth0.pid -lf /var/lib/dhcp/dhclient.eth0.leases eth0
 3330 pts/0    S+     0:00 grep dhcp

Etter at den har gått tilbake til "static" ser det slik ut:

2824 pts/1    S+     0:00 grep dhcp
Endret av Myxo
Lenke til kommentar

Tømme cache til DHCP-klienten? Du sier ikke noe om hvilken distribusjon av Linux du kjører på, så det er vanskelig å være mer presis.

Jeg er 100% nybegynner på Linux og har aldri feilsøkt i det noen gang, så er mildt sagt rusten - men dette satte meg åpenbart i riktig spor. Fant kommandoen tilsvarende ipconfig /release all og laget et særdeles enkelt script ut av det.

 

/home/pi/releaseip.sh

#! /bin/sh
ip addr flush dev eth0
sleep 30
reboot

Når jeg kjørte flush-linja mistet jeg kontakt med Pi'en i Putty, og siden jeg sitter flere timer unna ble det litt dumt. Etter å ha lagt på sleep/reboot i scriptet, ser det derimot til å fungere akkurat som ønsket. Statisk IP-hitorikk ser ut til å være slettet, og om den ikke oppnår kontakt med DHCP-server nå så endrer den ikke tilbake til statisk igjen. Så da er jeg vel i mål.

Endret av Myxo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...