Gå til innhold

Britene trapper opp piratkrigen


Anbefalte innlegg

 

Dette går over stokk og stein, hvorfor innføres det ikke bare dødsstraff for piratiseringen?

 

Først og fremst fordi det ville vært dumt å innføre dødsstraff for noe som ikke nødvendigvis er ulovlig..? Eller er det bare en en bagatellmessig ulempe i ditt sinn?

Tror det var ironi :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innenfor golfen sier man "loosen your grip to gain more control"

 

Britiske myndigheter kan skvise så hardt de bare ønsker, men det de egentlig gjør er å sette større fart på en viss teknologisk utvikling.

 

Jo mer kontroll myndighetene ønsker på nettet, jo mindre vil de få. Vi har i en årrekke sett futile forsøk på å slå ned på ulovlig nedlasting. De har vunnet et par kamper, men de har ikke vunnet et eneste slag. Og når vi til og med ser forskning som gang på gang viser oss at ulovlig nedlastning er bra for den grådige underholdningsindustrien begynner det å tegne seg et bilde av en industri som driver å skyter av seg føttene med større og større våpen.

 

Og jo kraftigere våpen fienden bruker, jo større og mektigere våpen vil motparten utvikle. Dette er et våpenkapløp som ingen kommer til å vinne,

 

Skal man komme til noen enighet må alle partene ta seg en tur på golfbanen. Og vil du ha ballen ned i hullet, må du løsne litt på grepet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

En ting jeg frykter er at ISP-ene i fremtiden blir pålagt å kreve at brukere "logger på" internett før man tar det i bruk

 

Hvordan vil denne "påloggingen" forenkle sporing og logging? Man må jo ha en konto knyttet til navnet sitt allerede i dag.

 

Kunden av ISP-en må oppgi sitt navn og betale regningen, men utover det er trafikken kun identifiserbar via en IP som ikke sier mye bortsett fra hvilket hus trafikken kom fra. Man vet likevel ikke om det er den som betaler regningen som har besøkt side X,Y eller Z da der er ofte mange flere enn bare kunden selv som benytter Internett-linjen.

 

Det er ingenting i veien for at en ISP kan kreve at hver eneste bruker på hver node (PC, mobil osv..) autentiserer seg før de får Internett-tilgang. Mange er allerede pålogget Google, Microsoft eller Apple på maskinene sine (Både PC og Mobil), så det behøver ikke være en plagsom greie for folk flest. Man kan tenke seg at en slik løsningen kan benyttes for å identifisere personer selv om de deler en IP. Da er man ikke lenger "skjult" bak IP-en sin.

 

Jeg sier ikke at det blir sånn, men bare gir et eksempel av en metode som kan brukes til å utvidet overvåking av befolkningen (mer personlig*).

Begynner min ISP med dette, så sier jeg opp linja mi sporenstreks, og kommer til å bombe de med klager. Samtidig vil jeg klage til borettslaget, så de kan bryte ut og finne en annen ISP.

 

Nekter å tro at det er mulig for de å starte med det, med mindre det blir lovpålagt, og da finnes det nok av organisasjoner å gå på.

 

Og ja, da vil jeg igjen gå protestmarsjer, f.eks. stille seg opp foran valglokalene. Vil neppe være et problem å få folk ut i gatene da.

 

Laster ikke ned mere enn at jeg kan bytte til 4G, dvs, jeg laster stortsett bare drivere og freeware av litt størrelse, og streamer via lovlige tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...