Gå til innhold

Hjemmeautomasjon for hytte med fjernbetjening


Anbefalte innlegg

Jeg holder på å planlegge hytte som skal føres opp i løpet av våren/sommeren, og holder derfor på med planleggingen av det elektriske, slik at jeg kan styre og overvåke varme, alarm, osv hjemmefra.

 

Det som er min største utfordring nå er følgende scenario; strømmen går midt på vinteren, og jeg bor 2-3 timer unna. Jeg må få beskjed, slik at jeg kan dra opp og sjekke. Bredbåndet går på strøm, og det samme gjør kontrolleren... så hva kan jeg gjøre?

 

Min første tanke er at da må det være noe som varsler meg om at strømmen går. Det er kun en kontroller som jeg vet om som har muligheten for batteri og mobilt modem, og det er ZipaBox med en tilleggsmodul. Jeg har blitt frarådet å bruke Zipato, ettersom den er skybasert. Jeg ønsker i utgangspunktet å ha full kontroll.

 

Er det noen som har en god idé om hva jeg kan gjøre, og hvilken løsning som funker best? Jeg har ingen erfaring med noen kontrollere eller programvare, så jeg trenger all input jeg kan få.

 

Nå skal det sies at jeg er svært teknisk kompetent, og livnærer meg av å utvikle avanserte elektroniske styringssystemer, men hjemmeautomasjon er et felt jeg ble obs på sist uke :) Jeg har med andre ord null erfaring, og null kunnskap innenfor akkurat dette feltet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo gå for en ring hytta varm løsning, disse har batteribackup og mulighet for alarm ved strømbrudd. Kjøpte selv en brukt A-comfort og noen noder på finn.no som fungerer fint. For min del er dette beste løsning, da jeg ikke har permanent bredbånd på hytta.

 

Hadde jeg hatt fast bredbånd hadde jeg heller satt opp et script på en eller annen device (kontrolleren?) som pinget en server et sted i clouden ved et gitt intervall. Hadde ping uteblitt ville jeg sendt en PN til registrerte klienter. Du vet jo da selvfølgelig ikke om det er linja, strømmen eller kontrolleren som har konka, men da kan man jo iverksette undersøkelser (ringe nettselskap / bredbåndsleverandør).

Lenke til kommentar

La oss si jeg baserer dette systemet på en laptop som kontroller, som kjører for eksempel Domoticz. På denne laptopen kjører jeg da et mobilt brebåndsmodem for å kunne sende SMS eller gi beskjed over nettet at strømmen har gått. 

 

Har Domoticz (eller andre porgrammer) mulighet for å registrere hendelser som for eksempel at laptopen kjører på batteri? 

 

Det med pinging er ikke dumt. Dersom man ikke får ping, men heller ikke har fått beskjed fra laptop, kan man anta at PCen har fryst.

Lenke til kommentar

Eg har Zipato Duo hjemme, og det stemmer at den er skybasert. Men styring og signalisering foregår lokalt innafor dine egne fire vegger med mindre du har satt opp noe spesifikt som går ut på internett. Og det finnes det nok av muligheter til.

 

Oppsett og endring av innstillinger gjøres via ett kontrollpanel hos Zipato - og synkroniseres deretter til kontrolleren når du ønsker det. Det er dette som er den skybaserte delen av Zipatoen.

 

Min erfaring med Zipato etter både daglig bruk, testing av andre løsninger og en del undersøkelser på nett er at den er stort sett like god eller dårlig som alt annet. Alle "hjemmesentraler" har sine fordeler og sine ulemper, også Zipato. :)

Lenke til kommentar

Har Domoticz (eller andre porgrammer) mulighet for å registrere hendelser som for eksempel at laptopen kjører på batteri?

Vet ikke om det finnes innebygget i Domoticz, ser ikke slik ut hos meg hvertfall (med motherboard sensors).

 

Men det er jo ikke værre enn at du lager en windows / unix tjeneste som lytter etter systemmelding for endrig i strømkilden for så å skru av/på en virtuell bryter i domoticz, eventuelt sender sms direkte vha smsmodemet

Lenke til kommentar

 

Har Domoticz (eller andre porgrammer) mulighet for å registrere hendelser som for eksempel at laptopen kjører på batteri?

Vet ikke om det finnes innebygget i Domoticz, ser ikke slik ut hos meg hvertfall (med motherboard sensors).

 

Men det er jo ikke værre enn at du lager en windows / unix tjeneste som lytter etter systemmelding for endrig i strømkilden for så å skru av/på en virtuell bryter i domoticz, eventuelt sender sms direkte vha smsmodemet

Jeg tenker at i verste fall kan jeg bruke en digital inngang av noe slag som måler spenningen i veggen. Et annet spørsmål er om domoticz kan sende melding (evt pushe meldinger) over et mobil brebåndsmodem.
Lenke til kommentar

Greitt nok med trådløst, men når du bygger nytt bør du gå for kablet, skjult opplegg. 

 

Da er også mulig å trekke ekstra kabel for styring til alle punkter.

Det holder med en ringe-kabel m/ to ledere.

 

Avhengig av elektriker's mening kan disse trekkes i samme rør som pn kablene. (dvs strømkablene.)

Men elektriker vil antagelig anbefale deg noe annet...

 

I tillegg bør du få montert ekstra dype bokser. Elfa sine kan trekkes ut og blir ca 70mm dype.

 

......

Evt. strømkutt løses greitt med en UPS.

Men være avhengig av en Laptop .... vil ikke anbefale det.

 

Min erfaring er at strømkutt er sjelden og kortvarig og UPS kan være litt "overkill".

Derimot, jordfeil som slår ut pga lyn og torden et større problem.

Det finnes nå også jordfeilbrytere som re-setter seg selv.

Nabo har en slik og det fungerer ganske bra.

 

....

Har selv løsning med TellsticNett, via mobilnett, 4g router som samtidig dekker WiFi.

Masse brytere, tempgivere, værstatsjon kameraer, ....

Etter ca 3 år er erfaringen at dette fungerer nær 100%.

Eneste problemet er temp.givere og flate batterier og enkelte kranglete Nexabrytere.

Marginalt problem.

Det har vært flere strømbrudd, men alt starter opp helt greitt.

 

Men som nevnt når du bygger nytt, trekk i hvertfall nok rør.

Så kan du velge og endre system etterhvert.

 

Edit: Etter at 4G nettet kom har dette vært helt stabilt. 

Måtte tidligere resetter Modem/Router med en klokke en gang i døgnet.

 

 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke nødvendigvis tatt meg bryet med å trekke bus-kabler i ei hytte. Systemer med bus-kabler kommer generelt med en høyere prislapp, og så skal de programmeres. Trådløse systemer holder i massevis. :)

Det er uansett en vurdering av budsjett...

 

Domoticz kan du kjøre på en Raspberry Pi. Enten bruke UPS eller en vanlig USB-batteripakke som backup.

 

Du kan jo måle strømforbruket i sikringsskapet. Hvis den er 0, så er det noe galt et sted. Hvis router og Pi er på batteri-backup, så burde det være mulig å sende en SMS eller push-melding via nettet. :)

Lenke til kommentar

Domoticz kan du kjøre på en Raspberry Pi. Enten bruke UPS eller en vanlig USB-batteripakke som backup.

 

Du kan jo måle strømforbruket i sikringsskapet. Hvis den er 0, så er det noe galt et sted. Hvis router og Pi er på batteri-backup, så burde det være mulig å sende en SMS eller push-melding via nettet. :)

Siden hyttefeltet er ganske nytt kommer det fiber frem til hytten. Jeg kommer nok til å benytte meg av denne. Jeg ønsker helst å få melding/epost/pushvarsling når strømmen går, og ønsker helst å vær uavhengig av fiberen (som en slags redundans). Men det er klart at fibermodem og Pi kan stå på en liten ups. Men da er jeg avhengig av at resten av nettet til leverandøren fungerer. Et mobilt modem ville vært min redundans.

Lenke til kommentar

 

Eg har Zipato Duo hjemme

Hvordan syned du brukergrensesnittet er? Jeg synes det ser ganske lekkert ut, så jeg tipper den har høy konefaktor.

 

Eg synes brukergrensesnittet er helt supert. Men det bruker eg ikke uansett. Eg har satt opp mye til å stort sett gå av seg selv :)

Lenke til kommentar

 

Domoticz kan du kjøre på en Raspberry Pi. Enten bruke UPS eller en vanlig USB-batteripakke som backup.

 

Du kan jo måle strømforbruket i sikringsskapet. Hvis den er 0, så er det noe galt et sted. Hvis router og Pi er på batteri-backup, så burde det være mulig å sende en SMS eller push-melding via nettet. :)

Siden hyttefeltet er ganske nytt kommer det fiber frem til hytten. Jeg kommer nok til å benytte meg av denne. Jeg ønsker helst å få melding/epost/pushvarsling når strømmen går, og ønsker helst å vær uavhengig av fiberen (som en slags redundans). Men det er klart at fibermodem og Pi kan stå på en liten ups. Men da er jeg avhengig av at resten av nettet til leverandøren fungerer. Et mobilt modem ville vært min redundans.

 

Klart det. :)

Men det er ikke mange AT-kommandoer som skal til for å sende SMS via et USB-modem.

 

 

Hvis du har fiber så har du i utgangspunktet fast nett. Da kan du bruke UptimeRobot (gratistjeneste) til å sjekke om Domoticz (eller det du nå ender opp på) svarer. Du får epost hvis det er nedetider. Bruker det selv med stort hell på flere sider og tjenester.

 

 

Jeg hadde selvfølgelig gått for en Zee2. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Jeg hadde selvfølgelig gått for en Zee2. ;)

Hvorfor? Hva er fordelen med HomeSeer fremfor Domoticz, eller annen software?

 

Egentlig har jeg vurdert å ha en server, feks en PC eller evt en Qnap eller Synology, slik at jeg kan ha remote backup av mine filer. Da kunne serveren fungert som kontroller også.

Lenke til kommentar

På hytta i Danmark kjører jeg HomeSeer på en liten PC.

Forran den (som også styrer strømmen til ADSL modemet og min egen router) står det en "GSM basert ring hytta varm".

Den sender en SMS om strømmen går og når den kommer tilbake.

Om noe henger seg opp (skjer av og til med ADSL modemet) kan jeg resette det ved å slå strømmen av og på med SMS kommandoer.

De fleste WEB kameraene er på PoE og vil også bli resatt når jeg tar strømmen på PoE Switchen.

Lenke til kommentar

På hytta i Danmark kjører jeg HomeSeer på en liten PC.

Forran den (som også styrer strømmen til ADSL modemet og min egen router) står det en "GSM basert ring hytta varm".

Den sender en SMS om strømmen går og når den kommer tilbake.

Om noe henger seg opp (skjer av og til med ADSL modemet) kan jeg resette det ved å slå strømmen av og på med SMS kommandoer.

De fleste WEB kameraene er på PoE og vil også bli resatt når jeg tar strømmen på PoE Switchen.

Det vat ikke en dum ide! Jeg sjekket Clas Ohlson, og en slik sak koster rundt 1600.
Lenke til kommentar

Innsatsen man må legge inn for å å få til "kule ting" er mindre i HomeSeer enn mye annet. Men begge deler (alle?) har relativt bratte lærekurver.

Etter hva jeg har prøvd å lete meg frem til, virker brukergrensesnittet til HS3 ganske tungvint, men Domoticz sitt grensesnitt virker mer logisk og brukervennlig. Men det er vel noe man etter hvert venner seg til uansett.

 

Hva jeg mest undrer over, er hvorfor homeseer er så veldig dyrt. Er det verdt prisen med tanke på at Domoticz gjør det samme, og er helt gratis (om man ikke vil donere)? Noen som vet fordelene og ulempene med de forskjellige?

Lenke til kommentar

Forskjellene mellom domoticz og homeseer er vel færre og færre for hver mnd. homeseer var først ute med et fullkomment system, mens open source alternativene nå tar igjen homeseer på funksjonalitet for hver release de kommer med. Smaken er selvfølgelig som baken, men jeg lever selv fint med domoticz og synes prisen for homeseer er hårreisende.

 

En annen ting som kan være verdt å nevne er vel at Homeseer ikke trives spesielt godt på *nix ettersom jeg har hørt? Noen brukere av Homeseer kan sikkert avkrefte/bekrefte det?

Lenke til kommentar

 

Innsatsen man må legge inn for å å få til "kule ting" er mindre i HomeSeer enn mye annet. Men begge deler (alle?) har relativt bratte lærekurver.

Etter hva jeg har prøvd å lete meg frem til, virker brukergrensesnittet til HS3 ganske tungvint, men Domoticz sitt grensesnitt virker mer logisk og brukervennlig. Men det er vel noe man etter hvert venner seg til uansett.

 

Hva jeg mest undrer over, er hvorfor homeseer er så veldig dyrt. Er det verdt prisen med tanke på at Domoticz gjør det samme, og er helt gratis (om man ikke vil donere)? Noen som vet fordelene og ulempene med de forskjellige?

HomeSeer har en 30 dagers demo. Like greit å prøve den, så slipper du å basere din vurdering ut fra hva andre synes. :)

 

Men HomeSeer sitt web-interface er i utgangspunktet ikke der man styrer alle de smarte funksjonene, så ja, der er det en forskjell.

 

 

Forskjellene mellom domoticz og homeseer er vel færre og færre for hver mnd. homeseer var først ute med et fullkomment system, mens open source alternativene nå tar igjen homeseer på funksjonalitet for hver release de kommer med. Smaken er selvfølgelig som baken, men jeg lever selv fint med domoticz og synes prisen for homeseer er hårreisende.

 

En annen ting som kan være verdt å nevne er vel at Homeseer ikke trives spesielt godt på *nix ettersom jeg har hørt? Noen brukere av Homeseer kan sikkert avkrefte/bekrefte det?

Om forskjellen oppleves som stor eller liten tror jeg henger mest sammen med hvordan man bruker det. Hos mine foreldre, som i utgangspunktet kun er interessert i å skru av et par lys ved soloppgang, og på igjen ved solnedgang, så fungerer Domoticz helt glimrende!

Hos oss, hvor jeg stort sett vil automatisere alle prosesser i heimen som gjentas mer enn 3 ganger, så vil det å sette dette opp i Domoticz gi meg mer grå hår enn jeg er villig til å akseptere.

 

I mine øyne er den største forskjellen mulighetene man har når man skal ha et hendelsesbasert, automatisert system. Begge deler (eller alle alternativer) lar deg styre en fysisk bryter fra en webside eller mobiltelefon, men etter 2 uker har den gleden gått forbi. Da er det snakk om å automatisere videre, og det er der HomeSeer kommer til sin rett, og er nærmest overlegent mange andre systemer. Alt er nok strengt tatt mulig å få til i andre systemer, iallfall nesten, men tiden man bruker og vanskelighetsgraden vil være høyere.

 

Og at man slipper å bruke LUA hvis man vil scripte, og heller bruke .NET hvis man vil lage scripts eller plugins, ser jeg personlig på som en ernorm fordel. Men det er smak og behag.

 

Pris, ja. Tror penger brukt på hardware overgår penger brukt på software (inkludert plugins) mange ganger.

 

Skal du ha dørlåser i Z-wave-format, tror jeg ikke noen av open source-løsningene duger (håndtering av låser er lisensbelagt).

 

HomeSeer skal fint kjøre på Linux, så lenge man har installert mono.Flere og flere plugins støtter det også, selv om utvalget fremdeles er størst på Windows. En plugin støtter det nærmest automatisk, med mindre det er brukt noen tredjeparts biblioteker som ikke kjøres på mono.

 

 

 

Men ikke la oss fortelle deg hva du skal bruke. Prøv det, og se om det fungerer for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...