Gå til innhold

Hvilken type "stein" er dette?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg ser det ut som en eller annen form for bergkrystall, dog noe sotet. Har du prøvd å rengjøre disse?

Noen tips til rengjørings middel? Har prøvd med tannkost og vann. Har skrapt i den med metall og den riper lett i materien(lav hardhet. ref. første bilde). Er grønn under.. 

Lenke til kommentar

Oh, for all del, ikke bruk metall eller annet hardt for rengjøring. Det kan gjøre mer skade enn nytte.

 

Det er vanskelig for meg å se helt hva belegget er (bl.a. p.g.a. dårlig syn), men en eller to behandlinger med svak (5-10%) saltsyreoppløsning kan kanskje hjelpe sammen med tannkosten ...?

 

Hvis du ikke har eller får tak i saltsyre (vet ikke selv i farten), kan du jo prøve med natron og eddik. Vet ikke om det vil fungere, men det fungerer på så mye annet rart ...

Lenke til kommentar

En annen "stein" / mineral fra samme plass

 

Vanskelig å se for meg, men det er i hvert fall kvarts der. Kanskje det er noe halvedelsten mikset med diverse annet? Hvis du får tak i en slik slagghammer e.l. og pukker forsiktig i de mer gråsteinaktige delene, så kanskje de skiller seg, men for all del, ikke hamre løs ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

En annen "stein" / mineral fra samme plass

Denne ligner på ametyst - som forsåvidt er en form for kvarts så egentlig er jeg jo enig med 96abrevs. Den første vet jeg ikke, men det var i hvert fall ikke bergkrystall som slo meg. Bergkrystall er en helt klar kvartskrystall, mens dette synes jeg ser ut til å være en helt annen type stein, men med lignende krystallstruktur.
Lenke til kommentar

 

En annen "stein" / mineral fra samme plass

Denne ligner på ametyst - som forsåvidt er en form for kvarts så egentlig er jeg jo enig med 96abrevs. Den første vet jeg ikke, men det var i hvert fall ikke bergkrystall som slo meg. Bergkrystall er en helt klar kvartskrystall, mens dette synes jeg ser ut til å være en helt annen type stein, men med lignende krystallstruktur.

 

 

Hei -trygve :)

 

Som jeg skrev, så sliter jeg noe med synet. På det første bildet mente jeg altså det som var inni all jernsulfiden (jernsulfiden er det som ser ut som litt grovkornet karamell). Syntes jeg så noe mer "blankt" under sotet, og mer noe som ligner på krystallstruktur stikke ut, men vanskelig for meg å se godt nok. Bilde 2 og 3 kikket jeg ikke så nøye på da jeg trodde det gjaldt samme steintypen.

 

Det var SeaLion sitt svar som ga meg et lite aha der han skrev om "Slagg fra jernproduksjon". Hadde helt glemt jernsulfiden. Jernsulfid KAN være slaggprodukter fra jernproduksjon, men som med svovelkis ("narregull" som man kan se mye av i andre stensorter/berggrunn), kan man også finne dette i naturlig form.

 

 

https://www.google.no/imgres?imgurl=https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Iron%28II%29-sulfide-sample.jpg&imgrefurl=https://no.wikipedia.org/wiki/Jernsulfid&h=1286&w=1714&tbnid=7rndulluof7KkM:&tbnh=160&tbnw=213&docid=fEMwO6oaxmEhAM&itg=1&usg=__ThynfX-dwvQ-jhAPJWnZVL1UkrQ=

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

De brune store ser tydelig ut som kubiske krystaller, altså ikke ametyst eller kvarts, mens de transparente mindre på bilde nr 4 og 5 ser ut som kvarts. Jeg er absolutt ingen mineralkjenner, men et skudd nesten i blinde: kanskje flusspat, blyglans eller svovelkis/pyritt? De er kubiske og relativt vanlige.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...