Gå til innhold

Sammenhengen mellom U.S. dollar og oljeprisen


lesles

Anbefalte innlegg

Kan noen enkelt forklare sammenhengen mellom amerikanske dollar og oljeprisen?

Det virker som det er en negativ korrelasjon mellom dem. Sterk dollar kurs = Lav olje pris. 

 

Og noen argumenterer med at sterk dollar kurs en av årsakene til lav oljepris. Vil noen forklare årsaken?

 

Er det fordi olje handles i dollar. Sterk dollar kurs fører til lavere etterspørsel, og dermed til lavere pris?

Tenker jeg fornuftig nå? Er det annet å ta hensyn til?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, når oljeprisen handles i dollar så vil en kursendring i dollar på 10% relativt til alt annet medføre en 10% endring i oljepris, gitt alt annet likt. Det er ikke nødvendig å trekke inn etterspørsel osv. Det er ikke fornuftig at sterk dollar (alt annet likt) gir lavere oljeetterspørsel slikt jeg ser det.

 

Jeg kan ikke nok til å snakke om andre faktorer som påvirker oljeprisen, men det er viktig å ikke trekke noe kausalitets-konklusjoner for fort(kort fortalt, hva påvirker hva, er det oljeprisen som påvirker valutakurs eller er det valutakurs som påvirker oljepris).

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

USA produserer enorme mengder olje selv. De produserer faktisk mer enn Saudi-Arabia nå. Store felt med skiferolje er hovedårsaken til det vi ser nå. Dette medfører at prisene synker (tilbud og etterspørsel - altså tilbudet øker og vi kan argumentere for at etterpørselen synker da med hensyn på bruk av andre energikilder). Den norske økonomien er totalt avhengig av oljen, og dermed er den norske kronekursen direkte knyttet til oljeprisene.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er ingen direkte sammenheng mellom dollar verdi og oljepris, men det er helt klart at disse to er sterkt knyttet til hverandre.(Olje handles globalt i dollar) Om det så skulle være en direkte sammenheng mellom dollar og olje, så er det nok heller olje som ville påvirket dollar-kursen, noe den til en viss grad gjør.

 

Nå er det slik at olje prisen, bestemmes på bakgrunn av tilbud og etterspørsel i markedet, og det er akkurat her problemet ligger, for oljeprisen. Det er rett og slett overproduksjon av olje og markedet er meget mettet. Grunnen til dette er i stor grad, kanskje ikke så overraskende, USA, som kort tid etter finanskrisen i 08, begynte med aggressiv olje produksjon, pga. høy olje pris. Grunnen til den daværende høye olje prisen var i stor grad Kinas eksplosive vekst, som igjen førte til stor etterspørsel etter olje. Før USA begynte med aggressiv olje pumping, så importerte de nærmere 12 mil fat-olje daglig, nå er de vel nærmere 2 mil, altså massiv nedgang i import og drastisk vekst i eksport, som i kombinasjon med andre olje-eksporterende land, har til nå overfylt markedet. Det er derfor at, enhver nyhet om "frysning av olje produksjon" (etterspørsel vil øke) pumper prisen opp, og hver gang Opec eller Iran skriker ut at de vil fortsette med utvinning (overfylt marked blir enda mer overfylt, etterspørsel vil synke enda mer), kjører prisen ned.  

 

Når det kommer til dollar prisen, så er det nok en god del ting som spiller inn her. Jeg vil si at hovedårsaken til økningen er landets økonomiske vekst, som igjen styrker deres valuta. Om vi ser utelukkende på olje og dollar, så må vi igjen se på tiden da USA importerte mye olje, det vil si mer dollar gikk ut i markedet, siden olje handles i dollar. Her har vi igjen tilbud kontra etterspørsel senario. Mye dollar gikk ut, pga. olje import, som igjen førte til overflod av dollar i det globale markedet (tenk samme som med olje nå, overproduksjon), som igjen førte til synkende etterspørsel av dollar, dermed lav dollar verdi. Nå derimot, når USA har kuttet så pass kraftig ned på import, og heller selv har startet med aggressiv eksport, har ført til at mye av dollar vender tilbake til sitt hjemme land. Dette fører igjen til lavere antall dollar ute i markedet, som igjen øker etterspørsel og dermed øker dollars verdi. Dette er vel eneste, direkte, sammenhengen mellom dollar verdi og oljepris. Det er i hvert fall slik jeg ser på den saken.

 

 

 

@Nimrad hvordan kom du frem til at en 10% endring i dollar, alt annet uendret, fører til en 10% endring i oljepris? Er bare nysgjerrig på hvordan du tenker her  :)

Endret av DOG_50
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på dollarkursen USD/NOK, vil det stemme at den typisk er negativt korrelert med oljeprisen. Men dette er fordi den norske valutaen styrker seg når oljeprisen får en varig stigning. Et oljeeksporterende land får et gunstigere bytteforhold med utlandet når oljeprisen øker, og det henger sammen med en appresiering av landets valuta. USA konsumerer, i motsetning til Norge, mer olje enn de produserer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Nimrad hvordan kom du frem til at en 10% endring i dollar, alt annet uendret, fører til en 10% endring i oljepris? Er bare nysgjerrig på hvordan du tenker her  :)

Jeg ville egentlig bare illustrere et poeng. Si for enkelhets skyld at olje handles i bitcoin (siden bitcoin ikke har sammenheng med noe land så blir det lettere å illustrere). I teorien skal da ikke valutaen det handles i ha noe å si for hvor mye man er villig til å betale/selge for et oljefat. Si at prisen er 30 bitcoin og at det tilsvarer 30 USD. Uavhengig av hva som skjer med bitcoinkursen så vil man fortsatt kun være villig til å betale/selge for 30 USD (gitt alt annet likt). Skjønner du?

 

Problemet er jo at USA har en enorm oljeproduksjon så da oppstår det jo trøbbel i å anta at alt annet er likt i oljeetterspørsel og -tilbud med dollarkursendringer.

 

USA konsumerer, i motsetning til Norge, mer olje enn de produserer.

USA har forholdsvis nylig blitt nettoeksportør av olje.
Lenke til kommentar

 

@Nimrad hvordan kom du frem til at en 10% endring i dollar, alt annet uendret, fører til en 10% endring i oljepris? Er bare nysgjerrig på hvordan du tenker her  :)

Jeg ville egentlig bare illustrere et poeng. Si for enkelhets skyld at olje handles i bitcoin (siden bitcoin ikke har sammenheng med noe land så blir det lettere å illustrere). I teorien skal da ikke valutaen det handles i ha noe å si for hvor mye man er villig til å betale/selge for et oljefat. Si at prisen er 30 bitcoin og at det tilsvarer 30 USD. Uavhengig av hva som skjer med bitcoinkursen så vil man fortsatt kun være villig til å betale/selge for 30 USD (gitt alt annet likt). Skjønner du?

 

Problemet er jo at USA har en enorm oljeproduksjon så da oppstår det jo trøbbel i å anta at alt annet er likt i oljeetterspørsel og -tilbud med dollarkursendringer.

 

 

Ja, nå kan det hende jeg misforstod din første post, men der sier du først at (teoretisk) 10% endring i dollar verdi, vil gi 10% endring i oljeprisen. Nå derimot så sier du at endring i dollar verdi, ikke vil føre til en endring i oljeprisen? Jeg er forøvrig enig i det sistnevnte, at valutakurs ikke påvirker oljeprisen. Det finnes ingen erstatning for olje (tenker i stor skala, på nåværende tidspunkt), så de som er avhengig av olje, betaler hva det en koster, uavhengig om dollar går opp eller ned. 

Lenke til kommentar

 

Ja, nå kan det hende jeg misforstod din første post, men der sier du først at (teoretisk) 10% endring i dollar verdi, vil gi 10% endring i oljeprisen. Nå derimot så sier du at endring i dollar verdi, ikke vil føre til en endring i oljeprisen?

 

Det kan hende jeg tar feil, men jeg forstod resonnementet slik at hvis dollar appresierer med 10% i forhold til for eksempel euro, vil prisen på olje målt i euro i praksis øke med 10% fordi olje handles i dollar.

Lenke til kommentar

Om man blander inn annen valuta så blir det slik ja, men det har vel liten sammenheng i korrelasjon mellom dollar og oljepris? 

Om, som vist i eksempelet, olje handles i bitcoins til 30 bitcoins per fat, som tilsvarer 30$, og bitcoins stiger med la oss si 10% i verdi, til da 33 bitcoins. Så må man da betale 33$ per fat, fordi markedet priser (tilbud/etterspørsel) oljen til 33 bitcoins per fat. Derfor er det likegyldig om annen valuta taper seg i verdi, i forhold til råvarens foretrukket handels valuta. 

 

Edit: Nååå tror jeg skjønner hva @Nimrad snakker om. Når du sier "alt annet likt", tenker du utelukkende på all annen valuta? Haha jeg tolket det som alle andre faktorer som påvirker dollar og oljens verdi, ikke direkte $ VS. all annen valuta i verden. Da gir det mening ja  :)

Endret av DOG_50
Lenke til kommentar

Om man blander inn annen valuta så blir det slik ja, men det har vel liten sammenheng i korrelasjon mellom dollar og oljepris? 

 

Det gir ingen mening å snakke om styrking av dollar uten å blande inn annen valuta. Når dollaren stiger, betyr det at verdien i forhold til en eller flere andre valutaer øker.

Lenke til kommentar

 

Om man blander inn annen valuta så blir det slik ja, men det har vel liten sammenheng i korrelasjon mellom dollar og oljepris? 

 

Det gir ingen mening å snakke om styrking av dollar uten å blande inn annen valuta. Når dollaren stiger, betyr det at verdien i forhold til en eller flere andre valutaer øker.

 

 

 

Det er klart, men problemstillingen nå er korrelasjon mellom oljepris og dollar verdi, ikke hvordan dollar forholder seg til annen valuta..

Lenke til kommentar

 

 

Det er klart, men problemstillingen nå er korrelasjon mellom oljepris og dollar verdi, ikke hvordan dollar forholder seg til annen valuta..

 

 

Hva er din definisjon på "dollarverdi" om det ikke har noe å gjøre med hvordan den forholder seg til annen valuta?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er klart, men problemstillingen nå er korrelasjon mellom oljepris og dollar verdi, ikke hvordan dollar forholder seg til annen valuta..

 

 

Hva er din definisjon på "dollarverdi" om det ikke har noe å gjøre med hvordan den forholder seg til annen valuta?

 

 

 

Verdien til dollar, det som gjør at dollar har den prisen den har i dag. Forholdet mellom eksempelvis dollar og euro, gir oss ikke noe svar på hvorfor dollar er vurdert til dagens pris.. men kun forholdet mellom to valutaer og deres "rangering" i markedet. Det trådstarter spør om er om det er noe sammenheng mellom dollar og oljepris, i dette tilfelle om det er noe sammenheng mellom sterk $ og lav oljepris VS. svak dollar og høy oljepris (slik det var før). Hvorfor man skal blande inn annen valuta i denne problemstillingen skjønner jeg ikke. 

Lenke til kommentar

 

Verdien til dollar, det som gjør at dollar har den prisen den har i dag. Forholdet mellom eksempelvis dollar og euro, gir oss ikke noe svar på hvorfor dollar er vurdert til dagens pris.. men kun forholdet mellom to valutaer og deres "rangering" i markedet. Det trådstarter spør om er om det er noe sammenheng mellom dollar og oljepris, i dette tilfelle om det er noe sammenheng mellom sterk $ og lav oljepris VS. svak dollar og høy oljepris (slik det var før). Hvorfor man skal blande inn annen valuta i denne problemstillingen skjønner jeg ikke. 

 

 

 

Dette gir av flere grunner overhodet ingen mening. Verdien på dollaren betyr i ethvert tilfelle hvor mye verdt dollaren er i forhold til andre valutaer. Hva er for eksempel verdien på dollaren i dag i følge DIN definisjon, og hva måler du denne verdien i?

Lenke til kommentar

 

 

Verdien til dollar, det som gjør at dollar har den prisen den har i dag. Forholdet mellom eksempelvis dollar og euro, gir oss ikke noe svar på hvorfor dollar er vurdert til dagens pris.. men kun forholdet mellom to valutaer og deres "rangering" i markedet. Det trådstarter spør om er om det er noe sammenheng mellom dollar og oljepris, i dette tilfelle om det er noe sammenheng mellom sterk $ og lav oljepris VS. svak dollar og høy oljepris (slik det var før). Hvorfor man skal blande inn annen valuta i denne problemstillingen skjønner jeg ikke. 

 

 

 

Dette gir av flere grunner overhodet ingen mening. Verdien på dollaren betyr i ethvert tilfelle hvor mye verdt dollaren er i forhold til andre valutaer. Hva er for eksempel verdien på dollaren i dag i følge DIN definisjon, og hva måler du denne verdien i?

 

 

 

Dette stemmer, og det nevnte jeg i min siste post, MEN det er ikke her verdien blir bestemt..Her har du noen konkrete faktorer som bestemmer verdien på valuta, dette gjelder alle land i verden: Inflasjon, produksjon, import, eksport, arbeidsledighet, investeringer utland, BNP +++. Alt dette blir så regnet inn i et digert mix, som igjen reflekteres i stor grad gjennom tilbud og etterspørsel av valuta. Alt dette setter verdien på valuta, ikke hva eksempelvis dollar er verdt kontra euro. Tilbud og etterspørsel spiller en svært viktig rolle her, og forsovet for alt annet i verdens økonomien. Når man får en litt dypere forståelse for hva tilbud og etterspørsel innebærer, vil alt fort gi mye mer mening, som f.eks hvorfor olje pris synker og hvorfor dollar øker i verdi. Verre er det ikke. 

 

Jeg skal prøve å forklare det på en litt enklere måte, håper jeg. Se for deg en svær Rema 1000 butikk, den representerer nå det globale markedet. Denne butikken selger kun pizza, alt mulig rart av pizza, fra ulike produsenter. Se nå på alle disse pizza variantene som alle verdens valutapriser. La oss si Grandis(USD) koster 20kr og Big One (Euro) 25kr. Plutselig stiger Grandis med 10kr opp. Da har vi altså Grandis 30kr og Big One 25kr. Spørsmål til deg nå, klarer du forklare meg denne verdi endringen av å se på hva Big One koster, og eksempelvis alle andre pizza varianter (valutaer)? Trolig ikke....det klarer hvertfall ikke jeg. Det er akkurat derfor det er meningsløst å se på annen valuta for å forklare/bestemme verdien til en annen valuta. Alt vi får se her, som jeg skrev i siste post, kun en refleksjon av forholdet mellom disse to, og deres rangering i markedet. Altså kort og godt hvilken økonomi som gjør det best. 

 

@TheNarsissist Ja, dette kan og blir regnet ut. Dels gjennom makro økonomien, men dette har jeg ikke kompetanse til. 

Endret av DOG_50
Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å forklare det på en litt enklere måte, håper jeg.

 

 

Det skal du få slippe. Jeg har en lang økonomisk utdannelse og jobber med makroøkonomisk statistikk hver dag. Og selv om jeg er langt unna å være noen ekspert på valuta, er det veldig lett å se at du ikke kan noe om dette. Du slenger ut tilfeldige samfunnsøkonomiske begreper i en tekst som ikke har noen sammenheng. Den banale pizza-analogien din ga meg i hvert fall en god latter, men jeg synes det er en dårlig idé å svare en trådstarter som oppriktig lurer på noe når du ikke har peiling på hva du snakker om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fint, ser ut som du trengte en :)  Det var i utgangspunktet ikke meningen å tråkke på noen tær med pizza eksempelet, men heller forsøk på å forklare hvordan jeg tenker, uten at jeg viste om din bakgrunn, men du får gjerne forklare hvordan valuta verdsettes da. Når du spør om hva som skal regnes ut og påstår at jeg slenger ut tilfeldige samfunnsøkonomiske begreper, begynner jeg tvile litt på din lange økonomiske utdanning og din praktisering av makroøkonomi. Alt jeg har nevnt er sentralt i makroøkonomi og fastsettelse av blant annet valutaverdier. 

 

Men igjen, jeg hører gjerne hvordan du mener valuta verdisettes, og gjerne litt mer utdypende enn "Når dollaren stiger, betyr det at verdien i forhold til en eller flere andre valutaer øker" 

Lenke til kommentar

Men igjen, jeg hører gjerne hvordan du mener valuta verdisettes, og gjerne litt mer utdypende enn "Når dollaren stiger, betyr det at verdien i forhold til en eller flere andre valutaer øker" 

 

Om du helt oppriktig vil ha noe mer utdypende rundt dette temaet kan jeg på det varmeste anbefale Asbjørn Rødseths bok:

https://books.google.no/books/about/Open_Economy_Macroeconomics.html?id=urzR-Go00rsC&redir_esc=y

 

Den er kanskje i overka​nt tung om du ikke har basisteorien innen samfunnsøkonomi på plass, men den bygger opp modeller som veldig godt forklarer sammenhengen mellom fluktuasjon i valutakursen og andre viktige makroøkonomiske størrelser.

 

Det aller første du burde gjøre er imidlertid å foreta noen enkle, relevante søk på google, slik at du skjønner hvorfor ditt syn på verdisetting av en myntenhet er fullstendig på jordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...