Gå til innhold

Over 15 000 HTC Vive-briller ble forhåndssolgt på 10 minutter


Anbefalte innlegg

No way! Altfor dyrt!

Da jeg fulgte med på VR for en tid tilbake, så var det snakk om at det skulle koste 2500-4500kr.

 

Mer enn det kommer jeg ikke til å betale for det heller. Palmer har jo også sagt at det ikke er enhetene men innholdet de skal tjene penger på. Å prise dem så høyt vitner jo om det motsatte. Rimelig spesielt å prise et produkt så høyt når det ikke er annet enn open source tekdemoer til dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No way! Altfor dyrt!

Da jeg fulgte med på VR for en tid tilbake, så var det snakk om at det skulle koste 2500-4500kr.

 

Mer enn det kommer jeg ikke til å betale for det heller. Palmer har jo også sagt at det ikke er enhetene men innholdet de skal tjene penger på. Å prise dem så høyt vitner jo om det motsatte. Rimelig spesielt å prise et produkt så høyt når det ikke er annet enn open source tekdemoer til dem.

 

Dette er state-of-the-art teknologi med masse R&D kostnader + custom made optikk og linser i toppklasse og en haug med annet dyrt utstyr og komponenter. Det er ikke vanskelig å se hvorfor VR-briller koster minst 600 dollar.

 

"Truth is like poetry. And people fucking hate poetry."

Lenke til kommentar

 

ny teknologi er dyrt, slik har det alltid vært. Blir billigere med tiden.

exactly. Klarer du vente, så vent.

 

 

Spørsmålet blir jo også om HTC Vive blir "generelt" billigere, eller om det blir som mobiltelefoner: billigeste produktene er gårsdagens teknologi, mens nyeste holder seg på veldig høyt prisnivå. 

Lenke til kommentar

 

 

ny teknologi er dyrt, slik har det alltid vært. Blir billigere med tiden.

exactly. Klarer du vente, så vent.

 

 

Spørsmålet blir jo også om HTC Vive blir "generelt" billigere, eller om det blir som mobiltelefoner: billigeste produktene er gårsdagens teknologi, mens nyeste holder seg på veldig høyt prisnivå. 

Det blir nok det siste alternativet. Ja the entry point blir billigere med tiden. Akkurat som at du kan få en smarttelefon til 1k eller en 2160p TV til 8k i dag men den nyeste generasjonen vil alltid koste omtrent det samme som den forrige. Hvis du lurer på hvorfor så bare kommenter her. Har ikke tid akkurat nå til å forklare.
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo også om HTC Vive blir "generelt" billigere, eller om det blir som mobiltelefoner: billigeste produktene er gårsdagens teknologi, mens nyeste holder seg på veldig høyt prisnivå.

Tror nok det siste. Er nok veldig mye utviklingspotensial i VR for å kunne gjøre det enda bedre, men det er nok kostbar hardware.
Lenke til kommentar

 

 

 

ny teknologi er dyrt, slik har det alltid vært. Blir billigere med tiden.

exactly. Klarer du vente, så vent.

 

 

Spørsmålet blir jo også om HTC Vive blir "generelt" billigere, eller om det blir som mobiltelefoner: billigeste produktene er gårsdagens teknologi, mens nyeste holder seg på veldig høyt prisnivå. 

Det blir nok det siste alternativet. Ja the entry point blir billigere med tiden. Akkurat som at du kan få en smarttelefon til 1k eller en 2160p TV til 8k i dag men den nyeste generasjonen vil alltid koste omtrent det samme som den forrige. Hvis du lurer på hvorfor så bare kommenter her. Har ikke tid akkurat nå til å forklare.

 

 

 

 

Spørsmålet blir jo også om HTC Vive blir "generelt" billigere, eller om det blir som mobiltelefoner: billigeste produktene er gårsdagens teknologi, mens nyeste holder seg på veldig høyt prisnivå.

Tror nok det siste. Er nok veldig mye utviklingspotensial i VR for å kunne gjøre det enda bedre, men det er nok kostbar hardware.

 

 

Vel det er det jeg frykter - synd prisen for "standard" modellen er så høy i utgangspunktet, for jeg hater å sitte med gårsdagens modell, så da blir det noen dyre år fremover for min del!  :confused:

Lenke til kommentar

 

Nesten 10 000! 0.0 Kan jo få få en allright pc til den prisen.

Der var noe i drøyeste laget, for å si det mildt.

De lodder nok dybden for å sjekke hvor mye folk er villig til å punge ut, og det viser seg at altfor mange ikke bruker bremser og pelmer penger etter dem.

Hadde forbrukerene vært noe mer kritisk, ville prisen vært lavere også.

Ikke verdt så mye penger. Rundt 5 tusen ville vært greit.

Enkelte bruker 10k på en mobiltelefon, uten å blunke.. Jeg brukte heller 1k på en billig samsung og bruker heller pengene på et VR headset.

 

 

Ta høyde for at det er veldig dyrt å produsere disse headsetene. Antar at det ikke er veldig mye profit per enhet som selges. Antakeligvis ikke mer enn ti prosent. Ja, det vil være kostbart å bli med på denne trenden tidlig, men for de som har pengene, og er interessert i teknologien, er dette helt innenfor rimelighetens grenser. Prisen ville nok ikke vært noe forskjellig uansett hvor kritisk forbrukerne hadde vært.

Lenke til kommentar

Vel, når jeg ser hva folk er villig til å betale for tilbehør til en iPad, så kan jeg egentlig forstå at mange legger pengene i dette også. Har ikke fått sett så mye på de selv, men virker jo som om det er mye morro for pengene. Blir nok sparing til dette! :)

Lenke til kommentar

Noen kroner spart ja, men i det stor å hele ikke spesielt mange kronene å hente.

 

 

Det blir litt flisespikkeri, ja, når man ser på totalen.  Om det blir 20000 eller 16000, er det fortsatt snakk om en betydelig sum for noen som vil kjøpe seg inn i VR.

 

Selv jeg, som antagligvis kommer unna med å bare oppgradere grafikkortet, må nok ut med over 10 lapper om jeg vil ha VR, da så klart gpu er den dyreste delen av dataen som regel.

 

Men det er som det er, det koster å være først ute. Regner med at kostnadene kommer ned etter ikke alt for lenge, for både brukbare grafikkort og VR-briller.

Lenke til kommentar

 

 

Det blir litt flisespikkeri, ja, når man ser på totalen.  Om det blir 20000 eller 16000, er det fortsatt snakk om en betydelig sum for noen som vil kjøpe seg inn i VR.

 

Selv jeg, som antagligvis kommer unna med å bare oppgradere grafikkortet, må nok ut med over 10 lapper om jeg vil ha VR, da så klart gpu er den dyreste delen av dataen som regel.

 

Men det er som det er, det koster å være først ute. Regner med at kostnadene kommer ned etter ikke alt for lenge, for både brukbare grafikkort og VR-briller.

 

 

Det koster å være kar! :) Men det er gøy da, kjenner jeg er veldig spent på å se Nvidia sine nye skjermkort med 14nm?. Og så synes jeg leste at  Intel skal komme med noe ganske heftig i år også. Alt for mye gøy og alt for lite penger :p

Lenke til kommentar

Pris inkl. frakt ble vel ca. 9200kr til Norge. Om du må betale moms i tillegg så blir det totalt ca. 11500.  I tillegg kommer det vel noen hundrelapper i fortollingsgebyr. Jeg tror dessverre at norsk moms ikke er inkludert selv om det står "tax included", så i verste fall tipper det over 12000kr.

 

I følge HTC på twitter er den europeiske prisen inkl. VAT/MVA, så forhåpentligvis skal det ikke være noe utover fortollingsgebyr å betale ekstra, som vel kommer på en ~400,-

Digitalriver som distribuerer produktet har dette på siden over ordreoversikter:

"You will be able to retrieve your invoice – with a qualified electronic signature - as a pdf document in a few hours.

In order to access your VAT Invoices and VAT Credit Memos, please visit www.findmyorder.com."

Har ikke fått denne linken selv om det har gått noen dager nå, men regner med at det kommer etter hvert.

Nå har ikke jeg betalt enda, og jeg har ikke snakket med noen som brukte paypal for å høre om de allerede har fått signert faktura og om denne eksplisitt nevner mva, da paypal ordrer betalte ved bestilling og ikke ved avsending.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Pris inkl. frakt ble vel ca. 9200kr til Norge. Om du må betale moms i tillegg så blir det totalt ca. 11500.  I tillegg kommer det vel noen hundrelapper i fortollingsgebyr. Jeg tror dessverre at norsk moms ikke er inkludert selv om det står "tax included", så i verste fall tipper det over 12000kr.

I følge HTC på twitter er den europeiske prisen inkl. VAT/MVA, så forhåpentligvis skal det ikke være noe utover fortollingsgebyr å betale ekstra, som vel kommer på en ~400,-

Digitalriver som distribuerer produktet har dette på siden over ordreoversikter:

"You will be able to retrieve your invoice – with a qualified electronic signature - as a pdf document in a few hours.

In order to access your VAT Invoices and VAT Credit Memos, please visit www.findmyorder.com."

Har ikke fått denne linken selv om det har gått noen dager nå, men regner med at det kommer etter hvert.

Nå har ikke jeg betalt enda, og jeg har ikke snakket med noen som brukte paypal for å høre om de allerede har fått signert faktura og om denne eksplisitt nevner mva, da paypal ordrer betalte ved bestilling og ikke ved avsending.

 

Spesifiserer de at det er "lokal mva" for det landet de sender til?

Lenke til kommentar

 

 

Pris inkl. frakt ble vel ca. 9200kr til Norge. Om du må betale moms i tillegg så blir det totalt ca. 11500.  I tillegg kommer det vel noen hundrelapper i fortollingsgebyr. Jeg tror dessverre at norsk moms ikke er inkludert selv om det står "tax included", så i verste fall tipper det over 12000kr.

I følge HTC på twitter er den europeiske prisen inkl. VAT/MVA, så forhåpentligvis skal det ikke være noe utover fortollingsgebyr å betale ekstra, som vel kommer på en ~400,-

Digitalriver som distribuerer produktet har dette på siden over ordreoversikter:

"You will be able to retrieve your invoice – with a qualified electronic signature - as a pdf document in a few hours.

In order to access your VAT Invoices and VAT Credit Memos, please visit www.findmyorder.com."

Har ikke fått denne linken selv om det har gått noen dager nå, men regner med at det kommer etter hvert.

Nå har ikke jeg betalt enda, og jeg har ikke snakket med noen som brukte paypal for å høre om de allerede har fått signert faktura og om denne eksplisitt nevner mva, da paypal ordrer betalte ved bestilling og ikke ved avsending.

 

Spesifiserer de at det er "lokal mva" for det landet de sender til?

Nei, det eneste som er spesifisert er at noen land ikke vil få VAT ført som eget felt på faktura, men at VAT beløpet blir innlemmet i prisen.

Dette ser ut til å gjelde island, norge og sveits i følge reddit.com/r/Vive. (regner med det gjelder alle europeiske land som er med på forhåndsbestilling og ikke er med i EU).

Det er brukere på reddit som har vært i kontakt med alt og alle fra tollvesenet til htc brukerstøtte, digitalriver og roland ye, så satser på at det vil bli oppklart innen kort tid.

 

Regner med at https://www.reddit.com/r/Vive/comments/48fml9/non_eu_countries_get_to_pay_vat_without/ vil bli oppdatert jevnlig fremover med den informasjonen folk får. Skal sies at så langt er det veldig mye motstridende i den tråden der, virker som HTC brukerstøtte ikke har all verden informasjon tilgjengelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Er du villig til å betale over 8500 for brillene?"

Nei, men jeg er utrolig glad for at 15000 andre er.

 

Personlig mener jeg oppløsningen er litt i minste laget. 2560x1440p per øye er minimum for meg, eller 4k delt mellom begge. Noe slikt til 5000, så hadde jeg garantert kjøpt.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...