Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel vært en konflikt mellom katolikker og protestanter, der de irske katolikk-barna brukte å kaste steiner på protestantene (om jeg ikke husker feil.)

 

Fra begynnelsen av var det vel slik at katolikkene var veldig fattige, men protestantene som ofte kom fra okkupanten England, var relativt rike og hensynsløse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har vel vært en konflikt mellom katolikker og protestanter, der de irske katolikk-barna brukte å kaste steiner på protestantene (om jeg ikke husker feil.)

 

Fra begynnelsen av var det vel slik at katolikkene var veldig fattige, men protestantene som ofte kom fra okkupanten England, var relativt rike og hensynsløse.

;-)

 

Det der er den moderne kortversjonen fra noen som ikke husker noe som har skjedd før 1950...

 

Nydelig parodi!

Lenke til kommentar

Det store problemet begynte med Cromwells hærtog, og den påfølgende desimeringen av den daværende befolkningen, sammen med en import av "gode protestanter" fra England og Skottland, som da fikk slå seg ned der...

 

Det kan godt være en (eller flere) av Georgene ga sitt bidrag, men basisen (for hovedproblemet) er det jeg nevnte ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har litt vanskelig for å se at engelsk innblanding i Skottland i en periode der arvefølgen i Skottland var akutt kritisk men dårlig definert, skulle ha noen særlig interesse i sammenheng med hovedproblemet i det irske spørsmålet...

 

(Og uansett driver vi nå og gir litt for god hjelp for en OP som tilsynelatende ikke ønsker å lese selv...)

Lenke til kommentar

Vel, det viser at den engelske kongen var handlekraftig.

Man har også tegn på det i tidlig irsk historie, med Treaty of Windsor fra 1175.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Windsor_%281175%29

 

Dette var en avtale som ble signert av Kong Henry II av England (han heter kanskje noe annet på norsk)

og irsk konge Rory O'Connor. Det sier noe om den engelske kongens makt at den irske kongen reiste til Windsor. Windsor Castle var trolig bygd allerede da, eller var muligens under bygging.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...