Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker idag briller på innsiden av hodesettet, men er litt redd for å skrape opp briller og VR-linsene hvis disse kommer i kontakt, så har stilt inn maks avstand på hodesettet. Men det blir kanskje ikke riktig tilpasset da.

Er det noen som har erfaring med å bestille brilleglass med styrke til å sette i VR-hodesettet?  Eksempel: https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/htc-vive-pro2
Får man med "alt" man trenger hvis man bare legger inn riktig styrke på begge øynene (f.eks. spør optikeren sin om papirer etter synsundersøkelse)? Jeg ble litt i stuss siden prisen virket relativt billig og det kun sto "lens adapter" (og ingenting om selve glasset) i overskriften, om det bare er selve plastadapteret man får, eller om brilleglassene også er med.

Lenke til kommentar

Takk, da har jeg lagt inn bestilling. 🙂 Det kom på ca 860kr med frakt og mine styrker. Så blir det vel +25% MVA og fortollingsgebyr på ca 150kr eller hva det er. = ca 1225kr totalt. Får heller leve med det.

Det var en youtubevideo der noen hadde testet kvaliteten og nøyaktigheten på VR brilleglassene fra forskjellige nettbutikker og de skal være helt på høyde med vanlige brilleglass. De er nok produsert på samme sted som brilleglass til vanlige briller og som også norske optikere bestiller fra. Så eneste forskjellen fra vanlige briller er vel at glassene sitter i adapteret istedenfor en brilleinnfatning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Snart kan man ta av fra Luftforsvarsbase Bodø i en F16 i VR og bombe venner og bekjente i hele nord Norge. Nytt kart kommer til DCS, 550 000km2 av Nordlige Russland, Finland,  Sverige og nesten hele Nordland samt hele Troms og Finnmark. Dette er også hjemlandet til Viggen som er sett på som en av de kuleste flyene i DCS. Finland bruker F18C som er feridgi spillet og en av de mest komplette flyene. Så dette blir godsaker.

Man kan mer eller mindre gjenskape Cold Response wargames i 1:1 skala på dette kartet.

Så om noen av dere bor i nord. Gi meg adressen deres så skal jeg slippe en 1000kg GPS styrt bombe på huset deres, når karet er ute.

FB_IMG_1659111702837.jpg.e1eb7f8670be04d9d7a3f825a417941e.jpg

FB_IMG_1659111707660.jpg.826429292e1dba34a2b99eab6ebe3255.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har fått brilleglassene og det fungerte helt topp. :D Passet godt inni, og jeg kan nå justere avstanden/dybden til øynene tettere uten å være redd for å skrape glasset. Da ble det mye bedre, med mindre synlige "Fresnel" ringer, og mye skarpere bilde spesielt i ytterkantene.

Gleder meg til å få spilt ferdig HL:Alyx, og prøve noen gamle klassikere som Half-Life 1, hvor det er laget en VR mod. Jeg var heller ikke klar over at det ble jobbet med en ordentlig VR mod til Half-life 2, så det må også testes. Det blir vel sikkert bedre enn med VorpX og lignende som sikkert i hovedsak kun tweaker med innstillinger og kontroller/keybinds, men ikke endrer selve gameplayet til å passe med VR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ser jo ut til å være et headsett som er like bra eller bedre enn de fleste PCVR headsettene på markedet også. Er helt drøyt at Sony, av alle, har fått til eye tracking og foveated rendering, og at det tydeligvis fungerer sømløst. Krysser det meste av det jeg har for at det kan bli brukt til PC, for da er jeg veldig interessert! 

Slik som Sony har portet over spill til PC nå nylig kan man jo også håpe på litt mer offisiell støtte. Da hadde de fått spist opp en relativt stor del av PCVR kaka, vil jeg tro. Mye penger å hente der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Alak87 said:

Ser jo ut til å være et headsett som er like bra eller bedre enn de fleste PCVR headsettene på markedet også. Er helt drøyt at Sony, av alle, har fått til eye tracking og foveated rendering, og at det tydeligvis fungerer sømløst. Krysser det meste av det jeg har for at det kan bli brukt til PC, for da er jeg veldig interessert! 

Slik som Sony har portet over spill til PC nå nylig kan man jo også håpe på litt mer offisiell støtte. Da hadde de fått spist opp en relativt stor del av PCVR kaka, vil jeg tro. Mye penger å hente der.

Hadde hvert utrolig kult om det ble PC kompatibelt. Men 110 FOV er for lite.

Nå som min VR spilling er 99% flight sim, må jeg ha større FOV på mitt neste headset. 130 minimum.  Helst 150.

Så gi meg G2 med 150fov og eye tracking er jeg fornøyd. (Selv om haptic på brillene høres kult ut. Og avtrekker variasjon osv.

Lenke til kommentar

Har vel aldri vært noe VR-spiller, men kjøpte V2 av PSVR for å teste litt. Dette settet kan også brukes på PS5 men en enkel USB-konverter som Sony sender ut gratis til dem som skriver inn addressen sin på en webside. Denne konverteren er USB3 og vil også fungere om en ønsker å bruke VR-headsettet på PC. PSVR1 er bare FullHD så oppløsningen er nok litt i minste laget.

Fordelen med V2 er at det inneholder gyro, så tror man slipper unna drifting, i alle fall i titler som bruker gyro. V1 var kjent for å ha en del problemer med drifting siden det manglet gyro. Heldigvis er det lite screendoor effekt på pixlene så en "overlever" sånn sett med relativt lav oppløsning. Har testet 4K i VR (via Xperia XZ Premium mobiltelefon) og da begynner det å funke (2K x 2160p pr. øye).

Endret av vidor
Lenke til kommentar
13 hours ago, Alak87 said:

Ser jo ut til å være et headsett som er like bra eller bedre enn de fleste PCVR headsettene på markedet også. Er helt drøyt at Sony, av alle, har fått til eye tracking og foveated rendering, og at det tydeligvis fungerer sømløst. Krysser det meste av det jeg har for at det kan bli brukt til PC, for da er jeg veldig interessert! 

Slik som Sony har portet over spill til PC nå nylig kan man jo også håpe på litt mer offisiell støtte. Da hadde de fått spist opp en relativt stor del av PCVR kaka, vil jeg tro. Mye penger å hente der.

Eye tracking er levert av svenske Tobii som også fås til blandt annet HTC Vive som ekstra utstyr. Sony hyret dem inn siden de slet med å få til sin egen løsning i tide etter det jeg har hørt. Tobii har vistnok hatt god eye tracking i mange år nå så det skulle love godt. Foveated rendering har vært mer utfordrende å få til uten at den er synlig, men det vi hører fra Horizon spillet lover jo godt!

Ja hadde vært veldig bra om PSVR2 kan kobles opp mot PC. Den har USB C kabel så det skulle fungere. Men om mange av funksjonene som eye tracking og kontrollerne ikke lar seg fungere forsvinner også litt av poenget. Håper moddere greier å trikse det til, eller enda bedre at Sony tillater det, men det er vel heller tvilsomt.

Min største bekymring er å spille med kabel. Jeg har vanskelig å gå tilbake etter å blitt av hengig av trådløst til Vive noe jeg fikk erfare da jeg fikk meg Valve Index. Mindre (FOV ca 130) enn Index er også vanskelig å akseptere.

Likevel jeg gleder meg skikkelig til PSVR2 om ikke annet for alle som nå får skikkelig god VR og hva dette har å si for markedet ellers.

Jeg forventer gode tider på VR fronten i 2023!

Lenke til kommentar

I følge Upload som har testet PSVR2 så var det synlig reprojection i noen spill på PSVR2, altså at når man beveger armene så ghoster hendene dine og ting i horisonten. Reprojction er en teknikk man bruker for å få spill til å kjøre lagfritt i 45fps (superenkelt forklart).

Og jeg hater det. Ikke alle bryr seg eller legger merke til det men for meg er det noe svineri som jeg absolutt merker.

Heldigvis så er dette noe som kan fikses i software og spillene kan kjøre full 90 eller 120 fps. Jeg skulle også tro at slike kjipe triks ikke var nødvendig på PSVR 2 med foveated rendering. Håper dette ikke blir vanlig praksis.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Papirkurven said:

8 timer til HL2 VR Mod slippes på steam! Lenge siden jeg har gledet meg så mye til et spill. Bare jævlig kjipt at jeg er på firmatur og kommer ikke hjem før søndag 😭

Oh shit! Takk for påminnelsen!

Link her: https://store.steampowered.com/app/658920/HalfLife_2_VR_Mod/

Men så er spørsmålet mitt skal jeg vente med å spille til den har fått litt mer finpuss. Jeg er jo fryktelig nysgjerrig på dette. Kanskje bare teste litt. Men så var det også problemene mine med stikka på den ene kontrolleren 😣 Men jeg kan alltids rebinde til trackpad selv om det ikke er like optimalt, særlig med den smale trackpadden på Index kontrolleren.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...