Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

58 minutes ago, Alak87 said:

@Zaith For min del så vil jeg nesten tro at jeg ikke har lagt merke til det, rett og slett fordi ingen av displayene har vært like klare som Reverb G2. De andre displayene har vært mer uskarpe, så derfor tror jeg at jeg ikke har lagt merke til det så godt. Ellers tenker jeg at det er mye blur i kantene, som du ser på bl.a. MRTV sin video og sikkert i ditt eget headset, og det er ikke noe jeg har tenkt over på Oculus. Vet ikke om det er så mye å si enn det. 

Hvis jeg får testet Quest en dag kan jeg kanskje si litt mer om forskjellen på linsene når jeg ser på to klare og skarpe skjermer, men ingen av de andre skjermene jeg har sett til nå har vært høyoppløselige nok til at jeg har tenkt på det. Vet ikke om det ga noe mening.

Ja, jeg tror jeg forstår. Bildet var så elendig at blur ble mindre synlig :D Man ser lett blur i G2 om man bare fokuserer pupillene på noe i kantene av skjermene, selv om det så klart er noe unaturlig å gjøre det ved normalt bruk.

Det tar meg tilbake til PSVR.. Konstant sitte å blunke og føle et konstant behov for å gni seg i øynene så man skal se klarere 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, Zaith said:

Ja, jeg tror jeg forstår. Bildet var så elendig at blur ble mindre synlig :D Man ser lett blur i G2 om man bare fokuserer pupillene på noe i kantene av skjermene, selv om det så klart er noe unaturlig å gjøre det ved normalt bruk.

Det tar meg tilbake til PSVR.. Konstant sitte å blunke og føle et konstant behov for å gni seg i øynene så man skal se klarere 😛

G2 har mye skarpere sweeet spot en Quest 2, men det er mer blur i kantene for meg på min G2 enn Quest 2. F.eks jeg kan ikke lese middels til liten font er i kanten / mot kanten på G2, mens på Quest 2 kan jeg veldig lett lese selv liten tekst som er helt i kantene. Så på G2 får jeg en ganske drastisk stigende overgang fra superskarp til et blur nivå som er enda mer uskarpt enn på min Quest 2. 

Endret av zoqiet
Lenke til kommentar

Ok, Frankenfov test...Veldig grovt da. Bedre FOV helt tydelig. Sweet spot flytter seg da utover også noe. Men ingen wow wow effekt på sweetspot, den blir større, men fall of og at det er blurry mot kantene er som før. Men kantene er jo lengre utover.  Har tatt et vanlig skjermbilde fra MSFS 2 på Notodden, fra 2D og prøvd tegne inn hva jeg ser med vanlig gasket og Frankenfov., Vanskelig å få det helt nøyaktig. 

Opptegningen blir jo ikke helt riktig for i begge så er er det jo mer avrundet enn det man ser. Ikke så firkantet FOV. Men Orginalen så jeg kun til midt på andre radiopanel (der det står 110.50), mens på Frankenfov så jeg bittelitt til høyre for den RPM måleren dere ser. I tillegg så jeg godt mer i høyderetningen også - slik som avtegnet. Ganske stor forskjell. Og mer immersion når rullebanen kommer mot deg når man lander. :) Nå har jeg satt på ganske tynn padding på Frankenfov'n min, så mulig jeg setter på mer. 

 

orginalgasket.jpg

frankenfov.jpg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, zoqiet said:

G2 har mye skarpere sweeet spot en Quest 2, men det er mer blur i kantene for meg på min G2 enn Quest 2. F.eks jeg kan ikke lese middels til liten font er i kanten / mot kanten på G2, mens på Quest 2 kan jeg veldig lett lese selv liten tekst som er helt i kantene. Så på G2 får jeg en ganske drastisk stigende overgang fra superskarp til et blur nivå som er enda mer uskarpt enn på min Quest 2. 

Jeg forstår. Rart at ikke MRTV nevner det? Høres ut som at det er en allmenn oppfattelse av det er tilfellet som du sier. Ikke hørt han nevne det dog. Kanskje han egentlig jobber for HP som så mange har spekulert i? :D

Annet som farger, kontraster og sånt ikke tatt i betraktning, hva foretrekker du da? Quest 2 sin større sweet spot eller G2 sin skarpere sweet spot? Kommer ann på hva du skal bruke det i kanskje?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zaith said:

Jeg forstår. Rart at ikke MRTV nevner det? Høres ut som at det er en allmenn oppfattelse av det er tilfellet som du sier. Ikke hørt han nevne det dog. Kanskje han egentlig jobber for HP som så mange har spekulert i? :D

Annet som farger, kontraster og sånt ikke tatt i betraktning, hva foretrekker du da? Quest 2 sin større sweet spot eller G2 sin skarpere sweet spot? Kommer ann på hva du skal bruke det i kanskje?

Han nevnte jo det? Han sa spesifikt at det kunne virke dårligere om man kommer fra f.eks. Oculus plattformen, for der er sweetspot større. Husker ikke helt hvor langt uti filmen det var, men det var der hvertfall :)

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Alak87 said:

Han nevnte jo det? Han sa spesifikt at det kunne virke dårligere om man kommer fra f.eks. Oculus plattformen, for der er sweetspot større. Husker ikke helt hvor langt uti filmen det var, men det var der hvertfall :)

Ah.. Det fikk jeg ikke med meg, beklager :D

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Zaith said:

Jeg forstår. Rart at ikke MRTV nevner det? Høres ut som at det er en allmenn oppfattelse av det er tilfellet som du sier. Ikke hørt han nevne det dog. Kanskje han egentlig jobber for HP som så mange har spekulert i? :D

Annet som farger, kontraster og sånt ikke tatt i betraktning, hva foretrekker du da? Quest 2 sin større sweet spot eller G2 sin skarpere sweet spot? Kommer ann på hva du skal bruke det i kanskje?

Jeg ble så forvirret av det han snakket om edge to edge clarity og at det var det beste han noen gang hadde sett med tanke på klarhet i kantene (tidligere videoer). Men det er helt klart en betydelig mindre sweet spot for meg på G2 enn fra Oculus. For min del så går G2 tilbake i retur pga den drastiske endringen fra super skarpt til kan ikke lese tekst blurry. Det tar meg ut av innlevelsen når jeg spiller. Jeg har også fått nok av diverse små problemer med WMR, fått en del blå skjerm i selve brillene, problemer med tracking når jeg hviler armene langs siden av kroppen, trenger 3090 kort for å få noe ut av 1:1 rendering resolution (jeg har 2080ti), headtracking føles litt for over sensitivt og twitchy (er kabelen som drar på hodesettet når jeg beveger meg rundt som gjør at bildet "rister" litt). lage bindings i steam der jeg ikke finner community bindings fra før.

For min del har jeg lært at HP G2 er et enthusiast produkt der du ønsker en super skarp sweet spot, kan leve med litt irritasjonselementer og har et 3080 kort eller helst 3090. Jeg kommer til å beholde Quest 2 og bruke den som mitt VR headset. 64GB med elite strap og virtual desktop. Grei pris, gir meg nok innlevelse og med en større sweet spot selv om den ikke har samme skarphet.
Min samboer synes også det samme, hun foretrekker å bruke Quest 2 og er ikke interesseret i å bruke G2 i det hele tatt. Hun har riktignok en ganske smal IPD og Quest 2 sin 58mm er en bedre match enn G2 sin 60mm

Lenke til kommentar
16 hours ago, zoqiet said:

Jeg ble så forvirret av det han snakket om edge to edge clarity og at det var det beste han noen gang hadde sett med tanke på klarhet i kantene (tidligere videoer).

Jeg har også fått nok av diverse små problemer med WMR, fått en del blå skjerm i selve brillene, problemer med tracking når jeg hviler armene langs siden av kroppen

lage bindings i steam der jeg ikke finner community bindings fra før.

Merker at det kommer veldig ann på hva man anser som edge to edge clarity :D

Amen til problemer med WMR.. Alt fra at Windows-knappen kræsjer SteamVR og eventuelle spill som kjører der inne til at headsettet mister bilde, nekter bli "oppdaget" av WMR, blinkende hvitt lys i klossen på kabelen tross alle kabler riktig tilkoblet. Jeg kommer ikke på alt, men listen er lang. Ofte har jeg noen minutter jeg ønsker klemme inn litt gaming. Dessverre må jeg regelmessig gi opp siden G2 kommer med 5-15 minutter feilsøking når jeg ønsker ta det i bruk. Det er vel type 1/3 ganger jeg må feilsøke for å det til å fungere. Frustrerende!

Tracking når jeg har armene rett ned slet jeg også med. Det løste seg faktisk når jeg fikk bedre belysning. For min del må jeg ha på spottene i taket som er for sterk belysning egentlig i teorien, men fungerer betydelig bedre enn "dim lightning".

Det jævla bindings greiene er det mest forvirrende jeg har opplevd på lenge. Jeg bokstavelig talt klarer ikke å forstå noe som helst av den create bindings menyen. Er helt gresk. Heldigvis har jeg enda ikke funnet et spill som ikke har community bindings allerede :D

@Gunfreak hvordan dealer du med RPG? Jeg har opptil flere ganger nå kommet et stykke inn i mappet, bare for å høre den deilige lyden av et missil som suser mot meg i det skjermen går i sort.. Verdt å merke at jeg har litt Rambotendenser og ligger ofte alene foran resten av troppene. Antar at om man er svært tålmodig og holder seg litt bak de andre heller enn foran så bør ikke det skje.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Zaith said:

Merker at det kommer veldig ann på hva man anser som edge to edge clarity :D

Amen til problemer med WMR.. Alt fra at Windows-knappen kræsjer SteamVR og eventuelle spill som kjører der inne til at headsettet mister bilde, nekter bli "oppdaget" av WMR, blinkende hvitt lys i klossen på kabelen tross alle kabler riktig tilkoblet. Jeg kommer ikke på alt, men listen er lang. Ofte har jeg noen minutter jeg ønsker klemme inn litt gaming. Dessverre må jeg regelmessig gi opp siden G2 kommer med 5-15 minutter feilsøking når jeg ønsker ta det i bruk. Det er vel type 1/3 ganger jeg må feilsøke for å det til å fungere. Frustrerende!

Tracking når jeg har armene rett ned slet jeg også med. Det løste seg faktisk når jeg fikk bedre belysning. For min del må jeg ha på spottene i taket som er for sterk belysning egentlig i teorien, men fungerer betydelig bedre enn "dim lightning".

Det jævla bindings greiene er det mest forvirrende jeg har opplevd på lenge. Jeg bokstavelig talt klarer ikke å forstå noe som helst av den create bindings menyen. Er helt gresk. Heldigvis har jeg enda ikke funnet et spill som ikke har community bindings allerede :D

@Gunfreak hvordan dealer du med RPG? Jeg har opptil flere ganger nå kommet et stykke inn i mappet, bare for å høre den deilige lyden av et missil som suser mot meg i det skjermen går i sort.. Verdt å merke at jeg har litt Rambotendenser og ligger ofte alene foran resten av troppene. Antar at om man er svært tålmodig og holder seg litt bak de andre heller enn foran så bør ikke det skje.

Vanligvis får man noen advarsler ved at RPGene eksploderer,  du må gjemme deg, prøve å lokalisere hvor duden er. Også hoppe frem etter han fyrt av, de er jævlig gode på rapid fire med de RPGene så man må være rask. Men noen ganger har man uflaks,  flere ganger har jeg møtt på RPG og fått den midt i trynet, andre ganger har jeg hvert heldig og den har flydd rett over hode mitt, som gir meg en sjanse til å plaffe han ned. Men ja de er farlige,  og kan også gjøre mye skade på laget ditt.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gunfreak said:

Vanligvis får man noen advarsler ved at RPGene eksploderer,  du må gjemme deg, prøve å lokalisere hvor duden er. Også hoppe frem etter han fyrt av, de er jævlig gode på rapid fire med de RPGene så man må være rask. Men noen ganger har man uflaks,  flere ganger har jeg møtt på RPG og fått den midt i trynet, andre ganger har jeg hvert heldig og den har flydd rett over hode mitt, som gir meg en sjanse til å plaffe han ned. Men ja de er farlige,  og kan også gjøre mye skade på laget ditt.

Aha.. Lytt, search & destroy. En fordel om du ikke er RPGens første mål, for da får du muligens ikke den muligheten 😛

Det skjedde ved en instans at jeg rundet et hjørne, så en kar som siktet på meg og plaffet han ned. Da falt han om fra sittende stilling og mistet RPGen sin på bakken. Hadde jeg trykket ned avtrekkeren 1 sekund senere hadde det endt annerledes 😮 Det er i de øyeblikkene spillet skinner litt ekstra :D 

Høres ut som at jeg bare må roe meg ned et titalls hakk og ta alt noe mer seriøst dersom jeg har noe ønske om å fullføre Syria. Desidert den kuleste mission IMO! Hjelper at det er veldig relevant til nåtidens konflikter.

Edit: Er spent på hvor lang tid det går før vi får et "Storm Capitol Hill" mission 🤣

Endret av Zaith
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Zaith said:

Aha.. Lytt, search & destroy. En fordel om du ikke er RPGens første mål, for da får du muligens ikke den muligheten 😛

Det skjedde ved en instans at jeg rundet et hjørne, så en kar som siktet på meg og plaffet han ned. Da falt han om fra sittende stilling og mistet RPGen sin på bakken. Hadde jeg trykket ned avtrekkeren 1 sekund senere hadde det endt annerledes 😮 Det er i de øyeblikkene spillet skinner litt ekstra :D 

Høres ut som at jeg bare må roe meg ned et titalls hakk og ta alt noe mer seriøst dersom jeg har noe ønske om å fullføre Syria. Desidert den kuleste mission IMO! Hjelper at det er veldig relevant til nåtidens konflikter.

Edit: Er spent på hvor lang tid det går før vi får et "Storm Capitol Hill" mission 🤣

Jeg tror det er litt random saker involvert,  etter å ha spilt masse med Russland kartet sikkert død 5 ganger i løpet av et par dager, greide jeg det veldig lettt i går, samtidig, Taiwan brettet som jeg brukte til å grinde XP på for et par dager siden greide jeg absolutt ikke i går,  Syria brettet for et par dager siden greide jeg men ikke i går. 

Noe av det er jo tilfeldigheter (type RPG i ansiktet) men siden NPCs ikke er scripta, ser det ut til å være litt tilfeldig hvor effektive de 3 støtte lagene dine er,  noen ganger er de effektive andre ganger ikke og da blir man oversvømt. 

I går på syria brettet følte jeg at det aldri tok slutt på fiender,  og jeg drepte 70 av de uten å en gang greie brettet. Mens dagen før gikk det helt greit.

Lenke til kommentar
Zaith skrev (1 time siden):

Merker at det kommer veldig ann på hva man anser som edge to edge clarity :D

Amen til problemer med WMR.. Alt fra at Windows-knappen kræsjer SteamVR og eventuelle spill som kjører der inne til at headsettet mister bilde, nekter bli "oppdaget" av WMR, blinkende hvitt lys i klossen på kabelen tross alle kabler riktig tilkoblet. Jeg kommer ikke på alt, men listen er lang. Ofte har jeg noen minutter jeg ønsker klemme inn litt gaming. Dessverre må jeg regelmessig gi opp siden G2 kommer med 5-15 minutter feilsøking når jeg ønsker ta det i bruk. Det er vel type 1/3 ganger jeg må feilsøke for å det til å fungere. Frustrerende!

Tracking når jeg har armene rett ned slet jeg også med. Det løste seg faktisk når jeg fikk bedre belysning. For min del må jeg ha på spottene i taket som er for sterk belysning egentlig i teorien, men fungerer betydelig bedre enn "dim lightning".

Det jævla bindings greiene er det mest forvirrende jeg har opplevd på lenge. Jeg bokstavelig talt klarer ikke å forstå noe som helst av den create bindings menyen. Er helt gresk. Heldigvis har jeg enda ikke funnet et spill som ikke har community bindings allerede :D

@Gunfreak hvordan dealer du med RPG? Jeg har opptil flere ganger nå kommet et stykke inn i mappet, bare for å høre den deilige lyden av et missil som suser mot meg i det skjermen går i sort.. Verdt å merke at jeg har litt Rambotendenser og ligger ofte alene foran resten av troppene. Antar at om man er svært tålmodig og holder seg litt bak de andre heller enn foran så bør ikke det skje.

Zaith - det følgende under er ikke spesifikt til deg - bare litt generelt:

Jeg har merket og tenkt på en ting - hvor ofte i real life sitter jeg med hodet rett fremover og prøver å lese noe i sidesynet mitt? Jeg gjør jo ikke det, jeg snur jo hodet mot det jeg skal lese. Jeg har merket at noen ganger når jeg sitter med headsettet så må liksom "prøve" å sjekke sweet spot (fordi mange sier den er dårlig, mange sier den er bra). Da holder jeg hodet rett frem og prøver å lese ting mot sidene. Da er det selvsagt ikke helt bra mot sidene, og enda værre helt på kantene. Men... gjør jo ikke det i virkeligheten? Gjør dere? Altså, holder dere hodet en vei mens dere prøver lese noe i motsatt retning?? Hvorfor skal det være så vanskelig å vri litt naturlig på hodet mot der du skal han konsentrasjonen også når man spiller eller leser ting i VR spill?

Greit man kan sikkert diskutere at i noen headsett kan man gjøre det stuntet bedre enn i andre headsett. Men det er ikke slik jeg ville spilt uansett.

G2/Q2 - her vil folk mene forskjellig om hva som er viktigst. I ekstremkantene er Q2 skarpere enn G2. Men igjen hvor ofte ville jeg sittet sånn i virkeligheten, får jo vondt musklene som styrer øyene etter en stund når jeg stirrer helt mot sidene. Faktisk. OG - fordi G2 har større FOV så vil jo altså det som er mer burry enn G2 være enda lenger ut på sidene enn det er blurry på Q2. Men andre ord, hvis FOV på G2 hadde vært kuttet like liten som Q2 så er det ikke sikkert det ville vært så stor forkjell på det som er helt på sidene. Åkke som, senter skarphet, bedre farger, bedre kontrast, bedre sortnivå, bedre lyd, bedre komfort, og større FOV på G2 gjør G2 bedre enn Q2 på mange områder . Q2 vinner på mobilitet og håndtracking. Og vesentlig lettere å ha med å gjøre.

Ingen kritikk i Q2 for hva den er. Selv så gleder jeg meg til å spille Onward sammen kompiser i helgen, på Q2. Hvis vi får tidsplanene våre til å gå opp. 

Så til deg, Zaith: Hvis det lyser hvitt i strømboksen, og Windows ikke finner headsett, så løser jeg det med å dra ut den lille strømpluggen av boksen, og inn igjen. Da har det alltid virket for meg. Det er sjelden det skjer, men har skjedd noen ganger etter  jeg har kjørte re-start av windows uten å powre PCn helt ned. Ellers har jeg ikke hardware issues i hele tatt. Så kjipt å høre at du sliter med sånt tull når du skal spille. 

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...