Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MrL skrev (36 minutter siden):

Finnes bra gratis alternativ

På samme side kan man laste ned store forbedringer av Norge, inkl. flyplasser og oppgradering av Oslo etc. 

Takk! Jaggu fant jeg en oppgradering for Rygge flyplass også! Nesten der jeg flyr mest. Krever ikke så mye av maskina. Det er så ille pent i Østfold :)   Høres kanskje rart ut når det er så mange eksotiske steder å fly i verden. Men synes det er pent fra lufta i kveldssol, og har tilbrakt en del stund i lufta der i virkeligheten  - dog jeg var yngre og hoppet da ut av flyene ;)  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (16 minutter siden):

Takk! Jaggu fant jeg en oppgradering for Rygge flyplass også! Nesten der jeg flyr mest. Krever ikke så mye av maskina. Det er så ille pent i Østfold :)   Høres kanskje rart ut når det er så mange eksotiske steder å fly i verden. Men synes det er pent fra lufta i kveldssol, og har tilbrakt en del stund i lufta der i virkeligheten  - dog jeg var yngre og hoppet da ut av flyene ;)  

Fine steder i Østfold ja, anbefaler også Norwegian modden hvis du ikke allerede har den - kan ikke fly i Norge uten ;) 

A320 NEO Norwegian NEW 1.1.2021 Image Flight Simulator 2020

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (3 timer siden):

 

Tja, ingen overraskelser der i hvert fall. Det han fikk tilsendt fra HP var hverken bedre eller dårligere enn det han kjøpte selv i butikk. Men han skal få tilsendt flere headset, og da fra kunder som sier de er misfornøyde med sweet spot. Det kan jo bli spennende. Om det er en del dårlige headsets der ute.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (38 minutter siden):

Tja, ingen overraskelser der i hvert fall. Det han fikk tilsendt fra HP var hverken bedre eller dårligere enn det han kjøpte selv i butikk. Men han skal få tilsendt flere headset, og da fra kunder som sier de er misfornøyde med sweet spot. Det kan jo bli spennende. Om det er en del dårlige headsets der ute.

En som har et poeng i kommentarfeltet og om å kanskje la noen som mener at de har dårlig sweetspot få teste hans headset og. Kanskje ikke gjennomførbart i disse C19 tider, men hadde vært interessant ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, torsteinvh said:

Noen som fikk med seg hvilket program/bilde MRTV bruker for å sjekke sweetspot?

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1359389601

Ikke la dere lure av det bilde han får med kameraet med en gang der. Det er ikke på noen måte represantivt for hvordan det faktisk blir i bruk. I en del av videoen beveger han kameraet mot alle 4 kanter, da ser du hvordan det faktisk ser ut i kantene. Kan fort tro at hans HS har edge to edge clarity, og det har den jo med mobilkameraet dyttet ned i midten der :D

Tror jeg skal ta av gasketen og eksperimentere litt selv i efta. Ble nysgjerrig på om jeg kanskje kan få enda bedre sweet spot om jeg klemmer meg nærmere skjermene.

Endret av Zaith
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenker at om man i det hele tatt ser den videoen der, så ser man ikke bare på det første bildet 😛 Men ja, er nok som flere her skriver: Det er slikt på alle fresnel linser, og man kommer ikke bort ifra et litt mer konsentrert sweetspot. Så da har det nok mer med forventninger å gjøre, og at man blir skuffet av at det ikke holder det man har trodd. 

Lenke til kommentar
Zaith skrev (12 minutter siden):

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1359389601

Tror jeg skal ta av gasketen og eksperimentere litt selv i efta. Ble nysgjerrig på om jeg kanskje kan få enda bedre sweet spot om jeg klemmer meg nærmere skjermene.

Takk :)
Jeg har 3D-printet tre av de ulike gasketene fra Thingiverse og testet litt. Virker absolutt som om sweetspot blir større med linsene nærmere øynene, men samtidig så sliter jeg litt med fokuseringen. Har IPD på 70, så egentlig utenfor området til brillene, og det ser ut som om det blir verre hvis linsene kommer for nær øynene. Men har bare en veldig tynn (GearVR) og en veldig tykk (Odyssey+ VRCover) pute å teste med.
Venter på nye puter i forskjellige tykkelser fra Amazon før jeg tar en siste test og konkluderer :)

Lenke til kommentar
Zaith skrev (51 minutter siden):

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=1359389601

Ikke la dere lure av det bilde han får med kameraet med en gang der. Det er ikke på noen måte represantivt for hvordan det faktisk blir i bruk. I en del av videoen beveger han kameraet mot alle 4 kanter, da ser du hvordan det faktisk ser ut i kantene. Kan fort tro at hans HS har edge to edge clarity, og det har den jo med mobilkameraet dyttet ned i midten der :D

Tror jeg skal ta av gasketen og eksperimentere litt selv i efta. Ble nysgjerrig på om jeg kanskje kan få enda bedre sweet spot om jeg klemmer meg nærmere skjermene.

Jeg har faktisk ganske bra sweet spot, men vil ikke kalle det edge to edge clarity. Det er det ingen headsett som pr i dag har såvidt jeg vet. Men jeg er også overrasket over alle som klager over liten sweet spot. Enten har de fått et dårlig headset fra produksjonslinja, er kjøpt av/sponset av/avhengig av Facebook Oculus, er helt nye med VR og har ville forhåpninger, bare liker lage kvalm og burde ta seg en bolle, er ikke i stand til å ta på seg headsettet riktig og har bredt ansikt, skjønner ikke IPD jusetering, eller - tja - gudane veit. 

Merk også at MRTV sier at noen kommer fra Oculus headsett og blir skuffa fordi G2 ikke har like stor sweet spot, at den er bedre på Oculus, og at det kan være noe av forklaringen på klagene. Forventninger altså. Men å si at Sweet spot er dårlig er i mine øyne --- tull. Da går jeg og tenker på et av alternativene mine over her. 

Jeg fikk tydelig større FOV og enda bedre sweet spot da jeg tok av face gasketen. Det var ganske drøy forskjell faktisk. Så det godt i MSFS 2020 bl.a. Ikke enorm, men nok til at jeg tar meg bryderiet med å fikse det. I starten da jeg hørte om det så gadd jeg ikke. Var jo fornøyd. Men ja, nå blir det altså enda bedre. En kompis av 3D printet et tynnere alternativ for meg som jeg håper få snart.  

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dr.Peedee said:

Men jeg er også overrasket over alle som klager over liten sweet spot. Enten har de fått et dårlig headset fra produksjonslinja, er kjøpt av/sponset av/avhengig av Facebook Oculus, er helt nye med VR og har ville forhåpninger, bare liker lage kvalm og burde ta seg en bolle, er ikke i stand til å ta på seg headsettet riktig og har bredt ansikt, skjønner ikke IPD jusetering, eller - tja - gudane veit.

Slenger meg på den der. Klarer ikke forstå det.. Er som du sier, enten ville foreventinger ellers er det ugler i mosen :D

Har bestilt den Frankenfov fra VRCovers som bør lande i postkassen hvert sekund nå.. Spent på om jeg blir enda mer fornøyd, fordi fornøyd er jeg jo egentlig allerede :)

Lenke til kommentar
Zaith skrev (20 minutter siden):

Slenger meg på den der. Klarer ikke forstå det.. Er som du sier, enten ville foreventinger ellers er det ugler i mosen :D

Har bestilt den Frankenfov fra VRCovers som bør lande i postkassen hvert sekund nå.. Spent på om jeg blir enda mer fornøyd, fordi fornøyd er jeg jo egentlig allerede :)

Spent selv, drar for å hente min nå. Må jo klistre på noe mykt selv, for hard plast rett i trynet går ikke. Og da blir det nok ikke så nærme som når jeg tar av orginalen og holder den så nærme at øya omtrent toucher linsene. Men bedre enn originalen må det jo bli :)

Lenke til kommentar

Enig, ikke noe å klage over her. Jeg kommer fra oculus med både DK2, CV1 og Rift S som tidligere headsett, og jeg må si at det ikke er så stor forskjell å gå over til fresnel linser. Klart, det er anderledes med såpass mye blur i kantene, men det er ikke noe jeg klager over. Når jeg er in-game har jeg lært meg naturlig å fokusere mest mulig midt i bilde, så blir det vel bedre og bedre etterhvert som det kommer nye headset. Uansett er dette veldig, veldig mye bedre enn alt annet jeg har prøvd tidligere.

Lenke til kommentar

Er skeptisk til frankenfov, liker tanken på bedre FOV, men siden jeg bruker 60IPD og det egentlig er litt for mye for meg, merker jeg at jeg "ser/registerer" skilleveggen mellom de to linsene, noe jeg ikke merket i Quest 2 eller Rfit S, så jeg er redd om jeg for øyene enda nærmere at jeg vil få en svart stripe mellom øynene?

Pluss at jeg liker å bare dra brillene opp på hode når jeg skal sjekke noe(feks noe tastatur trykk i MSFS) og med Quest betydde det at linsene ble fulle av panne fett, men med standard G2 er ikke det noe problem.

'

 

Ellers spilte jeg Russland brettet av Tales of Glory 2, det er helvetes intenst, jeg kom meg ikke inn i den "forlatte landsbyen" som er et objective, til slutt kom jeg til landsbyen ved fyre av artilleri inn i skogen vedsiden av landsbyen og bruke helikopter til å angripe selve landsbyen, det drepte nok fiender til at jeg fikk løpt som faen frem til en hus vegg, etter å ha kjempet i landsbyen i 10 minutter, opplevde jeg min første game breaking bug, medic dama satt fast i et av husene og kunne ikke heale meg, og da er ikke bra, det betydde at jeg også måtte heale de andre i laget mitt, og det var slik jeg døde, jeg bøyde meg ned for å heale MGeren, og mens jeg satt der på huk kom det en RPG flyvende ut av skogen og traff meg rett på.... Da hadde jeg kanskje brukt 40 minutter på det brettet.

Heldigvis får man XP selv om man taper.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (15 minutter siden):

Jeg har faktisk ganske bra sweet spot, men vil ikke kalle det edge to edge clarity. Det er det ingen headsett som pr i dag har såvidt jeg vet. Men jeg er også overrasket over alle som klager over liten sweet spot. Enten har de fått et dårlig headset fra produksjonslinja, er kjøpt av/sponset av/avhengig av Facebook Oculus, er helt nye med VR og har ville forhåpninger, bare liker lage kvalm og burde ta seg en bolle, er ikke i stand til å ta på seg headsettet riktig og har bredt ansikt, skjønner ikke IPD jusetering, eller - tja - gudane veit. 

Merk også at MRTV sier at noen kommer fra Oculus headsett og blir skuffa fordi G2 ikke har like stor sweet spot, at den er bedre på Oculus, og at det kan være noe av forklaringen på klagene. Forventninger altså. Men å si at Sweet spot er dårlig er i mine øyne --- tull. Da går jeg og tenker på et av alternativene mine over her. 

Jeg fikk tydelig større FOV og enda bedre sweet spot da jeg tok av face gasketen. Det var ganske drøy forskjell faktisk. Så det godt i MSFS 2020 bl.a. Ikke enorm, men nok til at jeg tar meg bryderiet med å fikse det. I starten da jeg hørte om det så gadd jeg ikke. Var jo fornøyd. Men ja, nå blir det altså enda bedre. En kompis av 3D printet et tynnere alternativ for meg som jeg håper få snart.  

Jeg er en av de som stusset over liten edge-to-edge clarity. Dette er mitt første VR headset, og testene jeg så fikk meg til å tro jeg kunne se meg rundt ved å bevege øynene fra side til side. Det er åpenbart at det kan man ikke, da alle detaljer er ganske blurry ut mot kantene. Når det er sagt har jeg etter hvert vendt meg til å i større grad snu på hele hodet for å se meg rundt, så jeg er likevel fornøyd med kjøpet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Zlatzman said:

Jeg er en av de som stusset over liten edge-to-edge clarity. Dette er mitt første VR headset, og testene jeg så fikk meg til å tro jeg kunne se meg rundt ved å bevege øynene fra side til side. Det er åpenbart at det kan man ikke, da alle detaljer er ganske blurry ut mot kantene. Når det er sagt har jeg etter hvert vendt meg til å i større grad snu på hele hodet for å se meg rundt, så jeg er likevel fornøyd med kjøpet.

Jeg også har vært igjennom det der. Tok meg litt tid, men til slutt begynte jeg i større grad å snu hodet mot det jeg fokuserte på helt naturlig og jeg sluttet derfor å tenke på det.

 

@Alak87 Du sier at det er annerledes med så mye blur i kantene med fresnel linser. Vil det si at dette ikke er et problem med de andre HS du nevner? Kan du utdype?

Kun prøvd originale Vive selv, men det er så lenge siden at jeg klarer ikke huske klarheten.. Husker iallefall at man bare satt det på, var aldri snakk om noen justering for å naile sweet spoten.

Lenke til kommentar

@Zaith For min del så vil jeg nesten tro at jeg ikke har lagt merke til det, rett og slett fordi ingen av displayene har vært like klare som Reverb G2. De andre displayene har vært mer uskarpe, så derfor tror jeg at jeg ikke har lagt merke til det så godt. Ellers tenker jeg at det er mye blur i kantene, som du ser på bl.a. MRTV sin video og sikkert i ditt eget headset, og det er ikke noe jeg har tenkt over på Oculus. Vet ikke om det er så mye å si enn det. 

Hvis jeg får testet Quest en dag kan jeg kanskje si litt mer om forskjellen på linsene når jeg ser på to klare og skarpe skjermer, men ingen av de andre skjermene jeg har sett til nå har vært høyoppløselige nok til at jeg har tenkt på det. Vet ikke om det ga noe mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...