Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Theo343 said:

Enceladus, hvilken framerate klarer du å opprettholde i Index i eks. Stormland eller andre krevende VR titler?

Oculus spill er mer ustabile for meg enn SteamVR spill. Med Oculus spill så er regelen å holde seg på 90Hz, høyere oppdateringsfrekvens funker dårlig. I noen spill er det stabilt og fint som f.eks Lone Echo, andre spill som Asgard's Wrath var det ustabilt, men jeg har fortsatt tilgode å optimalisere det spillet skikkelig. Tipper jeg skal greie stabilisere det med litt justering av grafikk og noen tips jeg så online. Stormland har jeg ikke kjøpt enda, de fleste rapporterer at det er ustabilt med Revive og at utviklerne er på ferie... Venter med det enn så lenge. 

Nå har jeg veldig god hardware også, så i utgangspunktet er ikke VR spill noe problem for meg å kjøre. I de fleste SteamVR spill kan jeg også klaske på med ekstra supersampling på 144Hz som er fint :)

Lenke til kommentar
Bone skrev (På 18.11.2019 den 13.42):

Ønsker virkelig ikke å bli kvalm av å bruke VR, og kunne kjenne det etter noe bruk med PSVR, men har som sagt brukt det altfor lite til å bli "vant til det".

 

Priorieter FOV når du skal kjøpe VR-headset. PSVR har ikke så veldig høy FOV, så det er godt mulig det er derfor du blir kvalm.

 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, RRhoads said:

Priorieter FOV når du skal kjøpe VR-headset. PSVR har ikke så veldig høy FOV, så det er godt mulig det er derfor du blir kvalm.

 

 

Alt som kan øke Komfort vil hjelpe på her, så basically jo høyere specs med mer innstillinger (IPD justering, høyere Hz etc.) på VR settet vil hjelpe. Men det har også mye med tilvenning over tid. Begynn med komfortable opplevelser som ikke krever kustig bevegelse.

Hvis man har prøvd roomscale VR på f.eks et Vive system med teleport som bevegelsesmetode så skal man i utgangspunktet ikke bli kvalm.

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (Akkurat nå):

Alt som kan øke Komfort vil hjelpe på her, så basically jo høyere specs med mer innstillinger (IPD justering, høyere Hz etc.) på VR settet vil hjelpe. Men det har også mye med tilvenning over tid. Begynn med komfortable opplevelser som ikke krever kustig bevegelse.

Hvis man har prøvd roomscale VR på f.eks et Vive system med teleport som bevegelsesmetode så skal man i utgangspunktet ikke bli kvalm.

Ikke alle spill som har teleport. Folk er forskjellige. Jeg kan bli kvalm av FPS-spill som har lav FOV, og det er med vanlig skjerm.

Lenke til kommentar
20 minutes ago, RRhoads said:

Ikke alle spill som har teleport. Folk er forskjellige. Jeg kan bli kvalm av FPS-spill som har lav FOV, og det er med vanlig skjerm.

Jepp folk har ulik toleranse. Og ja riktig at ikke alle spill har teleport, men en god del har det eller er basert på andre måter å bevege seg på, f.eks roomscale hvor man fysisk beveger seg rundt i rommet man har satt opp til VR. Space Pirate Trainer, Superhot etc.

Jeg tenker det er lurt å begynne med de spillene som har teleport etc. Hvis man er sensitiv og så gradvis øke på med mer intens bevegelse.

Kan også nevene at hvis det er FOV man er ute etter så er Pimax veien å gå. Maks der var vel rundt 170 om jeg husker riktig. Jeg var selv ikke fornøyd med min Pimax5k+ fordi det ikke passet øynene mine, men jeg mener det er i hvert fall en bruker her i forumet som har god erfaring med det. Mulig at jeg bare var uheldig.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til gruppa. Jeg tenker å oppgradere til Oculus Rift S fra en Rift CV1. Mye av dette er grunnet oppløsningen, ettersom jeg spiller en god del Pavlov og generelt ønsker å se mer klart og tydelig når jeg spiller. Hvordan er hoppet mellom disse to headsettene?

En annen ting jeg lurer på er om de som har gått fra CV1 til S har merket mye til nedgangen fra 90Hz til 80Hz. Lyden er også noe annet som får meg til å tvile litt, men her finnes det vel en del gode løsninger med eksternt headset. 

Og til slutt, jeg har en god gamingPC som har fungert veldig godt til CV1 VR. Mulig denne også blir oppgradert litt mer etterhvert. Men hva anbefaler dere, Oculus Rift S, eller Oculus Quest med Link? Er det noen som har testet dette og vet hvordan latencty er osv? 

....ble visst fort litt flere spørsmål enn ett. Takker for alle svar på forhånd :)

Lenke til kommentar

Rift S - mitt inntrykk gjennom eierskap/bruk av CV1 og S
Jeg gikk fra Rift CV1 til Rift S og synes forskjellen er som natt og dag på flere områder (man kommer over en terskel på viktige områder). Komforten og enkelheten er noe jeg først og fremst ønsker å trekke frem med Rift S kontra CV1.

Endring fra 90 til 80Hz har jeg ikke merket i det hele tatt. De andre tingene som er vesentlig forbedret betyr så mye mer for VR opplevelsen for min del.

Det beste med oppgraderingen var vesentlig klarere bilde, samt mindre glare og SDE. Rift S er dog ikke helt uten utfordringer men mye er løst siden lansering og var relatert til programvare.

Ikke minst er briller vesentlig enklere å bruke i Rift S selv om jeg ikke anbefaler det. Anbefaler "prescription lenses" til alle VR Headset. Worst case "protection spacere".

En viktig egenskap med Rift S er at man ikke trenger sette opp eksterne sensorer/kameraer, det alene gjør nesten Rift S til "worth a buy" for min del. Prisen er også uslåelig.

Utfordringer med Rift S
En liten nedtur er at du ikke får med de praktiske øretelefonene fra CV1 på Rift S men jeg bruker eget headsett og lyden funker greit uten.
En annen greie er at om du tar kontrollerne helt inntil HMDen så mister du trackingen til du tar de ut igjen.
Et annet minus er at du ikke har fysisk IPD justering, men er du innenfor anbefalt IPD range er det ingen issue (67-71mm?). Ganske mange Rift S eiere har rapporterer på reddit at de er utenfor anbefalt IPD uten å være plaget av det.
Enkelte brukere med laptop og USB-C har utfordringer.

Oppsummering
Rift S er en god oppgradering på viktige områder men jeg kjøpte Rift S i lanseringsuka og skulle jeg kjøpt i dag ville jeg, som VR entusiast, kanskje sett på Index selv om det er rådyrt kontra S. Oculus Quest får også straks en kabel som på flere måter gjør det til en Rift S men likevel har mobile egenskaper, men her klager mange på komfort som tross alt er veldig viktig på et VR Headset.

Jeg spiller ikke Pavlov og å gi en anbefalning på basis av et spesifikt FPS spill begir ikke jeg meg ut på. Når det er sagt vet jeg mange Rift S eiere spiller Pavlov. Dette var en lite teknisk gjennomgang med morrakaffen - for menigmann. :)

Men ellers CV1 < Rift S < Index. Men alt ned til hvor mye penger du vil bruke og om du har mobile behov.

EDIT:

Kan også sterkt anbefale discord community https://discord.gg/V4QV9C som jeg har hengt på i flere år.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke satt meg veldig inn i Oculus sine headset, men se på Quest også. Den får snart støtte for å kobles til PCen din via USB-C slik at du både kan bruke den separat fra maskinen, hvor som helst - og også tilkoblet PCen din som en Rift S. Hardwaren er vel litt forskjellig mellom de to utgavene, men denne funksjonen er jo (hvertfall i mine øyne) veldig kul.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...