Gå til innhold

Hvor kjøpe Micro SD minnekort?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet produseres det ikke lenger, i hvert fall ikke fra de større produsentene som Sandisk, Lexar og så videre.

 

Eneste stedet jeg vet man kan få tak i slikt fortsatt, er Ebay. Men merk at det er fryktelig mye ræl på Ebay som aldri kommer til å fungere stabilt. Selv Sandisk og Lexar er et sjansespill der, da det er masse fake ute å går av disse.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare filsystemet som er byttet ut? FAT32 ble vel byttet med exFAT om jeg husker rett, for å støtte større enkeltfiler og større total kapasitet. Jeg tror det skal funke å kjøpe et SDHC kort og formatere det med FAT32. Da blir riktignok kapasiteten begrenset til 2 GB uansett hva førkapasiteten var, men da får du i hvert fall tak i det du trenger, kjapt og billig.

 

flageborg: Sikkert fordi han har gammelt utstyr som ikke takler nyere filsystem.

Lenke til kommentar

Jeg tror det skal funke å kjøpe et SDHC kort og formatere det med FAT32. Da blir riktignok kapasiteten begrenset til 2 GB uansett hva førkapasiteten var, men da får du i hvert fall tak i det du trenger, kjapt og billig.

Setter man et SDHC kort inn i et kamera som kun takler SD får man opp feil på minnekort eller lignende feilbeskjed med en gang og kameraet nekter å formatere kortet. Så det er nok som sedsberg sier også tekniske forskjeller.

Lenke til kommentar

Nei. Det er fordet SD og SDHC bruker forskjellige addresseringsmetoder til minnet i kortene. SD-utstyr klarer rett og slett ikke å addressere minnet. Det vil ikke bli gjenkjent uansett hva slags filsystem du bruker.

 

Edit: Og grensa på partisjonsstørrelse for FAT32 er 4TB, Ikke 2GB. 2GB er grensa for filstørrelse.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

 

Edit: Og grensa på partisjonsstørrelse for FAT32 er 4TB, Ikke 2GB. 2GB er grensa for filstørrelse.

4 TB var vel litt stor partisjon for FAT32.

 

Jeg er ingen "ekspert" men etter litt "googling" så er vel kildene (her: Microsoft og Western Digital) enige om at maks størrelse for en partisjon på FAT32 er 32GB og maks filstørrelse på FAT 32 er 4GB (eller som Microsoft skriver: "You cannot create a file larger than (2^32)-1 bytes (this is one byte less than 4 GB) on a FAT32 partition."

 

Minnekort over 32 GB bruker et filsystemet exFAT.

 

EDIT! Det er nok riktig at tredjepartssoftware/firmware kan formatere FAT32 partisjoner større enn 32 GB, faktisk opp til 8 TB (iflg enkelte artikler på nettet), men Windows følger den originale standarden med en begrensing på 32 GB og slik jeg forstår det så gjør de fleste (eller alle?) hardwareprodusentene (kamera/minnebrikker) det samme og bruker den originale standarden når det gjelder FAT32. Men selv om Windows ikke kan lage en partisjon over 32 GB så skal det vist nok kunne lese/skrive til større FAT32-partisjoner.

 

Faktisk så er det slik at ved å bruke "cluster size" på 64kb , dette støttes ikke av Microsoft/Windows som bruker 32kb, så skal en kunne skape FAT32-partisjoner opp til 16 TB (iflg den samme kilden).

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...