Gå til innhold

Hvordan måles trafikk til hjemmeside?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei! Hvor bilder fysisk er lagret påvirker ikke besøksstatistikk.

 

Ellers er bildene like mye "inni" hjemmesida om de er lagret i ei undermappe. Alle publiseringsløsninger lagrer bildene i "undermapper", i mange tilfeller også på helt separate servere.

Muligens vi misforstår hverandre, skal forsøke å forklare litt bedre.

Sett at jeg har ei hjemmeside som heter minhjemmeside.no. Hovedsida mi har bilder "inni" seg, og disse hentes opp fra mappa minhjemmeside.no/images hver gang hjemmesida mi har besøk. Så har jeg kanskje ei mappe som heter og ligger i minhjemmeside.no/minebilder. Denne linker jeg til fra hovedsida mi. I mappa ligger det ikke noen .html-fil, så derfor listes bildene opp som filer. Hvis noen følger linken, men ikke åpner eller laster ned bilder derfra, blir det da regnet som trafikk?

Lenke til kommentar

Det vil avhenge hvilket program/løsning man bruker for å få statistikk og hva slags type trafikkstatistikk man har, besøkende, unike besøkende, sidevisninger osv. Derfor er det faktisk ikke mulig å gi noe "korrekt" svar.

 

En annen ting er at dette ikke er noe man gjør. Det å liste filer på denne måten (DirectoryListing i Apache) er sett på som dårlig sikkerhet. Om jeg oppdager sider der jeg kan gjøre dette, så bli nettstedet "svartelistet" hos meg.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

Nei! Hvor bilder fysisk er lagret påvirker ikke besøksstatistikk.

 

Ellers er bildene like mye "inni" hjemmesida om de er lagret i ei undermappe. Alle publiseringsløsninger lagrer bildene i "undermapper", i mange tilfeller også på helt separate servere.

Muligens vi misforstår hverandre, skal forsøke å forklare litt bedre.

Sett at jeg har ei hjemmeside som heter minhjemmeside.no. Hovedsida mi har bilder "inni" seg, og disse hentes opp fra mappa minhjemmeside.no/images hver gang hjemmesida mi har besøk. Så har jeg kanskje ei mappe som heter og ligger i minhjemmeside.no/minebilder. Denne linker jeg til fra hovedsida mi. I mappa ligger det ikke noen .html-fil, så derfor listes bildene opp som filer. Hvis noen følger linken, men ikke åpner eller laster ned bilder derfra, blir det da regnet som trafikk?

 

 

 

Hvis du bruker f.eks Google Analytics som statistikkverktøy, og du har en link som kun er en mappelisting av filer, så blir ikke dette registrert noe statistikk på i Google Analytics. Fordi de krever at du har en html fil med en kode som gir tilbakemelding til dem hvilke side som besøkes. Så den statistikken du snakker om må i så fall ligge på ditt webhotell vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...