Gå til innhold

Engler på et knappenålshode


Husam

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp setningen "Hvor mange engler kan danse på et knappenålshode?", og dette er tydeligvis et metaforisk uttrykk, for når jeg googler det kommer det opp noen ulike varianter av det samme retoriske spørsmålet. Jeg får likevel ikke helt tak i nøyaktig akkurat hva det betyr, fordi det dukker opp i veldig ulike sammenhenger. Noen virker å bruke det for å få frem poenget om at et bestemt spørsmål er meningsløst fordi engler ikke eksisterer, andre virker å bruke det for å si at et spørsmål ikke kan besvares fordi man ikke har empirisk grunnlag for å svare på det. Noen som kan fortelle meg betydningen (og opprinnelsen) til dette uttrykket? 

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...
Videoannonse
Annonse

Uttrykket viser til diskusjonen i mellomaldaren om kor mange englar som kunne vera på ein stad samstundes. Det var ein skolastisk problemstilling som mellom anna Thomas Aquinas tok opp. Om dei verkeleg diskuterte dette er uklart. Uttrykket er kanskje ei meir moderne oppfinning for å diskreditera skolastisk filosofi. I dag er det ein metafor for innhaldslause eller upraktiske diskusjonar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...