Gå til innhold

– Nei, du har ikke rett til å skyte ned andres droner


Anbefalte innlegg

johanf skrev (På 24.2.2016 den 9.12):

Hvis du drar frem våpen for å skyte ned en drone, er du ganske langt ute og sykler. Det blir nok verre for deg enn for vedkommende som fløy over eiendommen din.

Er man det? Tenk deg å ikke kunne sitte ute i egen hage eller veranda fordi noen kåte jævler vil filme folk som soler seg på egen veranda. Det har tatt av med droner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres mer ut som et fotojuridisk spørsmål. I utgangspunktet kan man fritt ta bilder av bygninger, men [gjenkjennelige] personer på privat grunn er det langt strengere regelverk for.

Hvor nær er dronen? Mange har en oppfatning om at droner tar nærbilder av intetanende mennesker, men de fleste hobbydroner er tvert imot utstyrt med vidvinkelobjektiv. Med en f.eks. Mavic/Phantom/Air o.l. må du være kanskje så nær som 20 meter for å ta et identifiserbart bilde av en person. Og da hører og ser du dronen ganske godt.

Om dronen surrer rundt 50+ meter over huset, skal det mye til for at noen kjenner deg igjen.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Gammel tråd men mer aktuell enn noensinne. Er plaget av noen i nabolaget filmer over vår tomt. Nå er jo rekkevidden på droner blitt stor og dette er et boligområde som er ganske tett. Dermed er det ikke bare å ringe på noen hus eller lett å se droneføreren.

Jeg har liten interesse av å havne på ulike sosiale fora med mer med video av meg.

Nå er en side at video av meg på min eiendom, kan sette meg i fare.

Drone jammere er vel ikke lov i Norge og virker de som er billige? 

Ok, millioner av droner har flydd over det meste av bebyggelse i verden. Eksempler på at folk i ellers fredelige områder blir "satt i fare" av det?

Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (3 minutter siden):

Om dronen surrer rundt 50+ meter over huset, skal det mye til for at noen kjenner deg igjen.

Nært nok til at jeg klart ser linsen peke på meg og støyen er øredøvende. 

Nå er det noen damer som er i fokus her. Ingen som soler seg toppløs, men det er ugreit. 

Lenke til kommentar

Ok, om det åpenbart er en nærgående "kikker" som holder på, bør dere kontakte politiet.

Prøv å følge med på hvor dronen flyr/lander.

En drone har forøvrig en max rekkevidde på opptil 4 km i EU, så om piloten allerede driter i lovverket, kan han teoretisk sett stå så langt unna.

Endret av Fibonacci
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (12 minutter siden):

Ok, millioner av droner har flydd over det meste av bebyggelse i verden. Eksempler på at folk i ellers fredelige områder blir "satt i fare" av det?

Det  bruker jeg desverre ikke tid på å Google. Svaret er nok ja. Vi prater ikke om luftfoto i store folkemasser.

Fredlige områder har ikke noe å si. Husk at en del også  i Norge lever i konstant fare for å bli utsatt for meget alvorlige ting. Det er mange som jobber med ustabile og farlige personer. Slikt belyses lite eller ikke i media.

Vold, trusler og alvorlige fysiske angrep på offentlige personer som jobber med kriminelle og ustabile er et voldsomt økende problem. 

Oddsen for at dronevideo resulterer i slikt er liten, men mulig. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fibonacci skrev (5 minutter siden):

Ok, om det åpenbart er en nærgående "kikker" som holder på, bør dere kontakte politiet.

Prøv å følge med på hvor dronen flyr/lander.

En drone har forøvrig en max rekkevidde på opptil 4 km i EU, så om piloten allerede driter i lovverket, kan han teoretisk sett stå så langt unna.

Får se hva jeg kan gjøre. Å ta bilde av den med kamera hjelper vel lite som noe bevis. Hadde alle ikke delt ting på nett, kunne personen(e) som filmer gjerne stappet maskinen sin full til eget bruk og egne øyne. 

 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 minutter siden):

Er man det? Tenk deg å ikke kunne sitte ute i egen hage eller veranda fordi noen kåte jævler vil filme folk som soler seg på egen veranda. Det har tatt av med droner. 

Jo, men om du tek fram hagla og starter å skyte mot privat eigedom så er det eit større lovbrudd enn å fotografere/flyge drone utan løyve.
Sjøælv om ein nabo har gjort noko som er ulovleg så gir ikkje det deg rett til sjølvtekt å gjere noko som er meir ulovleg.

I enkelte tilfeller kan det være aktuelt med sjølvtekt (ulovleg handling som elles hadde våre uloveg) der du tek lova i eigne hender, men vilkåret er då at det er urimeleg å vente på bistand frå myndigheitene. Uforsiktig bruk av skytevåpen i ein situasjon der du like enkelt kan trekke inn og vente på at politiet kjem for å gripe inn vil nok vanskelig være lovleg bruk av sjølvtekt.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (9 minutter siden):

Jo, men om du tek fram hagla og... Uforsiktig bruk av skytevåpen i ein situasjon der du like enkelt kan trekke inn og vente på at politiet kjem for å gripe inn vil nok vanskelig være lovleg bruk av sjølvtekt.

Jeg mener ikke noe farlig skytevåpen som krever våpentillatekse. 

Å få politi på plass er et umulig prosjekt. Drona er jo ikke parkert på himmelen i evighet.

Jeg vet ikke hva som filmes, men jeg og kvinnelig nabo syntes det er ugreit å se inn i en kameralinse over sin eiendom når det er sole seg ute dager.

Det i vifte med armer ser ut til å bare gjøre det mer spennende for droneføreren. Da går dronen fram og tilbake for å markere seg.

Selvtekt er ikke greit, men jeg mener at ved å bevise gjentatte filmingen bør det kunne være formildende om man til slutt kaster/skyter noe på dronen.

Nå skal nok noen naboer også engasjere seg litt snart.

I 2016 som var opprinnelsen til tråden var det ikke så mye droner og heller ikke så gode kamera med zoom som nå. 

Mitt innspill er at jeg forstår om noen til slutt går lei og forsøker å få ned dronen. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Dubious skrev (21 minutter siden):

Lettest å få politiet til å komme om dere har mindreårige.

Det er forbudt å filme barn.

Om dere er litt oppfinnsomme, så kan dere late som om dere dreper noen, og graver ned "liket".
Ringer vedkommende politiet så anmelder han seg selv.

He, he... 

Noen soldager har akkurat startet (har vært tre slike dager i mai) , sammen med solen har dronen kommet også... 

Vi får se. Får ha kamera klart først.

Jeg har nok bare gjort det mer spennende med å stå ute og vise med armene "what"/"hva gjør du". Da først etter å ha dronen hengende over en viss tid. 

Filming i nabolag som ikke er offentlige plasser og på stranden, syntes jeg er uting. En oppegående droneeier burde ha vist seg i gaten eller noe slik at det er mulig å kunne se hvem som er ute med dronen. 

Men nå har jo mange droner stor rekkevidde.

Her kunne jo drone eieren kommet bort til meg og startet med "hei jeg ser du reagerte på filming". Da kunne vi hatt hyggelig dialog og kanskje oppklart mulige misforståelser 😊

Tar dette av flere ganger så får vi styrke naboskapet og se om flere går lei. Litt tidlig på sommeren ennå. Må da være kjedelig å filme samme veranda mm om og om igjen.

Det beste er vel å ignorere slik filming, da gis det ikke spennende oppmerksomhet.

Kanskje fler opplever slikt i sommer. Folk kjeder seg og gode droner er blitt billige. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
neutral22 skrev (På 17.2.2016 den 20.49):

Sniker en drone seg inn i "ditt luftrom" eller på din eiendom skulle det bare mangle at de er fritt vilt, ville nå først pent bedt piloten fly den tingen vekk først.

 

Hvis det da gjentar seg? Er advarselen gitt

Sist jeg sjekket så eier man ikke luftrommet over sin egen tomt, hvis du av en eller annen merkverdig grunn mener at en drone bevisst filmer deg så får du heller se om du finner piloten(ifølge reglene så skal piloten alltid kunne se dronene under flyging og dermed ikke være langt unna, men om folk overholder det det er en annen sak) eller melde det til politiet om det er virkelig plagsomt.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (9 minutter siden):

Sist jeg sjekket så eier man ikke luftrommet over sin egen tomt, hvis du av en eller annen merkverdig grunn mener at en drone bevisst filmer deg så får du heller se om du finner piloten eller melde det til politiet.

Se forrige innlegg over her.. 

Jeg kan ikke si med sikkerhet, nå er det trolig andre her som er mer filmbare...

Forstår bare ikke hva en ønsker å filme stillestående med linsen pekende på vår tomt når noen er ute. Og det tre ganger.

Å melde til politiet er nok ingen prioritet der. Jeg kan oppdatere her om en tid.

Greia er at droneeier bare kunne pratet med oss om årsaken til gjentatt filming og hva det tenkes brukt til. Eieren kan jo ha en hobby med å studere planter i hagen eller ulike typer takstein...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (3 minutter siden):

Se forrige innlegg over her.. 

Jeg kan ikke si med sikkerhet, nå er det trolig andre her som er mer filmbare...

Forstår ikke hva en ønsker å filme stillestående med linsen pekende på vår tomt når noen er ute. Og det tre ganger.

Å melde til politiet er nok ingen prioritet der. Jeg kan oppdatere her om en tid. 

Ok, jeg leste ikke gjennom hele tråden. Ja trur ikke man skal tenke for mye over det, er mest sannsynlig en ikke like omtenksom nabo som leker seg med drona og ikke tenker over at det kan virke plagsomt.

Har selv en drone og flyr ofte forbi noen naboer til et skogsområde hvor jeg liker å ta bilder men hovrer aldri stille over noen slik du beskriver.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Fibonacci said:

Kjøp en billig drone og krasj den inn i "spion-dronen". Eventuelt kjør en skikkelig dogfight i lufta.

Tanken er god, men tror det må planlegges mer. Husk at i det store åpne luftrommet er det utrolig vanskelig å få til et direkte treff drone mot drone, spesielt når begge er i bevegelse.

Lenke til kommentar

Satser på at personen har gått lei, kan da ikke være så spennende gang på gang. Hvis jeg nå ikke har trigget noen til at dette er moro å se at jeg/vi blir irritert. Med nær så menes omkring 10 meter over bakkenivå.

Et overraskende angrep med hageslange kanskje.. Jeg ønsker jo ikke å ødelegge noens drone. Ville bare si at jeg kan forstå at de som  blir plaget over tid, til slutt går lei.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...