Gå til innhold

– Nei, du har ikke rett til å skyte ned andres droner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelte plasser i USA har man vel også lov å skyte og drepe personer bare dem er på eiendommen din, så i så måte skulle det ikke forundre meg om det var lov.

 

I Norge er man heldigvis mer fornuftige regler rundt dette.

Endret av Evelen!
  • Liker 5
Lenke til kommentar

haha - lufta er fri for alle!

 

For en tåpelig diskusjon.

 

I norge, å i det hele tatt dra frem våpen til noe annet enn å skyte etter dyr (lovlig jakt) er hårreisende. At tek.no i det hele tatt legger opp til en sånn diskusjon er lavmål.

 

...og nei, det er ikke fritt vilt å skyte noen som er på eiendommen din i USA heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sniker en drone seg inn i "ditt luftrom" eller på din eiendom skulle det bare mangle at de er fritt vilt, ville nå først pent bedt piloten fly den tingen vekk først.

 

Hvis det da gjentar seg? Er advarselen gitt

 

Hvor høyt over bakken mener du "luftrommet ditt" strekker seg? Kan du skyte ned et passasjerfly som flyr over tomta di?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pinlig lesing

Dere har tydelig mangelfull kunnskap om både lovverk og droner.

Det har lenge vert et regelverk for droneoperasjoner i norge, det kom nytt regelverk som trådte i kraft 1/1 2016. Norge er faktisk et foregangsland på regelverk for drone i motsettning til USA.

En drone blir i norge ansett for å være et luftfartøy i regelverk og lovverk. dette medfører at det er en ganske draatisk ting å skyte ned en drone.

Straffeloven sier:

:

"§ 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø."

 

Denne lovbestemmelsen, sammenholdt med overveiende sannsynlige brudd på våpenloven/våpenforskriften, kvalifiserer dette som helhet raskt til en rimelig streng ubetinget reaksjon. Det finnes så vidt jeg kjenner til ikke rettspraksis i Norge på området (nedskyting av droner), men det er selvsagt langt mindre alvorlig enn å skyte ned fly

Lenke til kommentar

Aktuell lovbestemmelse i straffeloven :

"§ 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø."

 

Denne lovbestemmelsen, sammenholdt med overveiende sannsynlige brudd på våpenloven/våpenforskriften, kvalifiserer dette som helhet raskt til en rimelig streng ubetinget reaksjon. Det er selvsagt langt mindre alvorlig enn å skyte ned fly

Lenke til kommentar

Aktuell lovbestemmelse i straffeloven :

"§ 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø."

 

Denne lovbestemmelsen, sammenholdt med overveiende sannsynlige brudd på våpenloven/våpenforskriften, kvalifiserer dette som helhet raskt til en rimelig streng ubetinget reaksjon. Det er selvsagt langt mindre alvorlig enn å skyte ned fly

 

Dette er nok ikke omfattet av § 140, nei. Den står i lovens terrorkapittel, og et vilkår er man "volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø." 

Det spørs om dronenedskyting faller inn under det. Uansett er de fleste droner ikke "luftfartøy" etter bestemmelsen, siden bestemmelsen er en gjennomføring i norsk rett av SUA-konvensjonen om fly skrevet i 1988, og forarbeidene presiserer at "luftfartøy" betyr "fly". Bestemmelsen må leses i sammenheng med § 139, og luftfartøy skal tolkes på samme måte (jf. igjen forarbeidene, ot.prp.nr.8 (2007-2008) s. 322. 

 

 
Men for all del, det er straffbart som hærverk, pluss bruddene på våpenregler. 
Lenke til kommentar

For en tåpelig diskusjon.

 

I norge, å i det hele tatt dra frem våpen til noe annet enn å skyte etter dyr (lovlig jakt) er hårreisende. At tek.no i det hele tatt legger opp til en sånn diskusjon er lavmål.

 

Dette er en veldig relevant diskusjon i dag siden dronemiljøet er økende. Det handler ikke bare om man skal få lov til å skyte ned droner med gevær, det handler også om privat overvåking, naboen ser deg. Mye rart man kan gjøre med droner og det nytter ikke akkurat å ringe politiet. Problemet her slik jeg ser det er at dronene utgjør en fare når de faller ned.

 

Det er forresten fler situasjoner enn dyredreping der man kan dra frem våpen som ikke er hårreisende, skytebane er en ting.

Lenke til kommentar

 

Aktuell lovbestemmelse i straffeloven :

"§ 140. Forstyrrelse av den sikre drift av luftfartøy og skip mv.

Med fengsel inntil 6 år straffes den som ved vold, materiell ødeleggelse, meddelelse av feilaktig informasjon eller på annen måte forstyrrer den sikre drift av luftfartøy, flyplass, skip eller innretninger eller anlegg på kontinentalsokkelen, og derved volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø."

 

Denne lovbestemmelsen, sammenholdt med overveiende sannsynlige brudd på våpenloven/våpenforskriften, kvalifiserer dette som helhet raskt til en rimelig streng ubetinget reaksjon. Det er selvsagt langt mindre alvorlig enn å skyte ned fly

 

Dette er nok ikke omfattet av § 140, nei. Den står i lovens terrorkapittel, og et vilkår er man "volder fare for tap av menneskeliv eller betydelig skade på kropp, eiendom eller miljø." 

Det spørs om dronenedskyting faller inn under det. Uansett er de fleste droner ikke "luftfartøy" etter bestemmelsen, siden bestemmelsen er en gjennomføring i norsk rett av SUA-konvensjonen om fly skrevet i 1988, og forarbeidene presiserer at "luftfartøy" betyr "fly". Bestemmelsen må leses i sammenheng med § 139, og luftfartøy skal tolkes på samme måte (jf. igjen forarbeidene, ot.prp.nr.8 (2007-2008) s. 322. 

 

 

Men for all del, det er straffbart som hærverk, pluss bruddene på våpenregler. 

Jeg mener det du sier er det paragraf 355 som dekker:

 

§ 355. Fremkalling av fare for allmennheten

Med fengsel fra 2 år inntil 21 år straffes den som forårsaker brann, oversvømmelse, sprengning, sammenstyrtning, sjøskade, jernbaneulykke, luftfartsulykke eller lignende ulykke, som lett kan medføre tap av menneskeliv.

Der er det krav om fare for tap av menneskeliv.

 

Luftfartstilsynet definerer vitterlig droner som luftfartøy i sine forskrifter og regler.

Lenke til kommentar

 

For en tåpelig diskusjon.

 

I norge, å i det hele tatt dra frem våpen til noe annet enn å skyte etter dyr (lovlig jakt) er hårreisende. At tek.no i det hele tatt legger opp til en sånn diskusjon er lavmål.

Dette er en veldig relevant diskusjon i dag siden dronemiljøet er økende. Det handler ikke bare om man skal få lov til å skyte ned droner med gevær, det handler også om privat overvåking, naboen ser deg. Mye rart man kan gjøre med droner og det nytter ikke akkurat å ringe politiet. Problemet her slik jeg ser det er at dronene utgjør en fare når de faller ned.

 

Det er forresten fler situasjoner enn dyredreping der man kan dra frem våpen som ikke er hårreisende, skytebane er en ting.

 

Cat S60(mobil) kommer jo snart med FLIR.

 

Da kan du jo se hva folk gjør inne i husene sine.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

 

Sniker en drone seg inn i "ditt luftrom" eller på din eiendom skulle det bare mangle at de er fritt vilt, ville nå først pent bedt piloten fly den tingen vekk først.

 

Hvis det da gjentar seg? Er advarselen gitt

 

Hvor høyt over bakken mener du "luftrommet ditt" strekker seg? Kan du skyte ned et passasjerfly som flyr over tomta di?

 

 

Selvfølgelig plaffer du ned alt du kan nå med utstyret ditt.

Ingenting er som en egen Shilka og deretter erklære alt under Angels 10 for "Fair game" :D

 

Lenke til kommentar

Jeg tror at man må varsle piloten først. Men hvordan varsler du piloten av en drone som flyr lav nær ditt hus? Det er ikke så lett å vite hvem som styrer maskinen.

Jeg er ikke enig med at noen skal bruke droner over ditt hus får å holde et øye fra lufta på deg og det som skjer i ditt eget hus. Jeg syns dette bør bare forbudt.

Hvis jeg føler meg plaget av en sånn maskin og føler at mitt privatliv er blitt invadert, har jeg ingen problem med å ta en slik drone ned, med vapen, et nett eller noe annet. Gå å lek med ditt leketøy på en annen plass hvor du ikke går over mine privatliv rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes andre type våpen enn gevaar for å takle slike ting. Kanskje trene en falk for å kvitte seg av slike "problemer"  :yes:?

Eller en av de som kaster et nett over dronen.

 

Det er ok at en drone flyr forbi sin vei over huset, ingen problem med det. Det jeg er i mot er hvis en drone kommer ofte på "besøk" i hagen din og flyr statisk for en god del tid med kameraet pekt mot vinduene dine, eller veggene dine nå med disse nye FLIR kameraer

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Hvis du drar frem våpen for å skyte ned en drone, er du ganske langt ute og sykler. Det blir nok verre for deg enn for vedkommende som fløy over eiendommen din.

Hagle med beanbags eller "fiskenett" som skytes ut.

 

Med disse fiskenettene så er det værste et par brente motorer.

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Gammel tråd men mer aktuell enn noensinne. Er plaget av noen i nabolaget filmer over vår tomt. Nå er jo rekkevidden på droner blitt stor og dette er et boligområde som er ganske tett. Dermed er det ikke bare å ringe på noen hus eller lett å se droneføreren.

Jeg har liten interesse av å havne på ulike sosiale fora med mer med video av meg og andre. Droner er aktive på varme solskinnsdager når folk sitter ute. 

Ser også at det er droner på stranden.

Jeg forstår litt at noen syntes det er spennende å filme folk "i smug". En drone er jo mye lettere enn med kamera eller mobil nærme folk. 

Nå er en side at video av meg på min eiendom, kan sette meg i fare.

Drone jammere er vel ikke lov i Norge og virker de som er billige? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...