Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg hadde forventet et mye dyrere kamera med blant annet BSI sensor, raskere seriebildehastighet, større buffer, flere AF-punkter, 4K video med AF, trykkfølsom skjerm og større søkerforstørrelse. Men prisen tok meg helt på senga. Har bare litt problemer med å justere ned forventningene til prisnivået. Til denne prisen er det rett og slett sykt mye for pengene. Mye mer enn jeg burde forventet om jeg hadde visst eller forventet denne prisen.

Jeg tror det er veldig lurt av Pentax å satse på bra "bang for buck" i stedet for å prøve å lage noe som er best på alle områder. Jeg tror de har laget noe som ikke bare er attraktivt for sine egne kjernekunder, men også noe som kan være interessant for folk som ønsker å oppgradere fra f.eks. Canon APS-C eller Nikon DX, og ikke er så veldig investerte i sitt nåværende system. Hvis alt du sitter på et er en D5x00 og et kitobjektiv, så er det ikke så mye som hindrer deg i å kjøpe K-1 over D750.

 

Jeg tror jeg skal ha dette kameraet. Sliter med å kunne rettferdiggjøre en så høy pris til rent hobbybruk

Jeg kan ikke påstå at jeg kan rettferdiggjøre så mange av innkjøpene mine av fotoutstyr ut fra noe som helst rasjonelt økonomisk mål :p Det beste jeg kan si er at det er ting jeg har hatt lyst på og en god del av dem har vært billigere enn om jeg hadde kjøpt dem til fullpris.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke lest KR sin K-1 omtale, men tviler sterkt <..>

Da bør du lese omtalen her ..

 

Kan ikke være lett å være KR etter at alle kameraryktenettsidene dukket. De kommer jo med nyhetene før de lanseres og produserer rykter hver gang det er litt dødtid. KR virker superseriøs i forhold så da må han vel la det gå ut over noen.

.. og revurdere seriøsiteten.

Endret av Simen1
Riktig link
Lenke til kommentar

Pentax K-1 er vel primært et kamera for dere som allerede har Pentax; jeg kan ikke se at K-1 vil trekke til seg så mange fra Canon elle Nikon leiren.

Pentax har noe som for mange kan dekke de samme bruksområdene til D810, til 2/3 av prisen. Jeg tror folk som uansett er i den situasjon at de må bytte ut cropoptikk hvis de skal gå over til fullformat kan være svært interessert i K-1.
Lenke til kommentar

Pentax K-1 er vel primært et kamera for dere som allerede har Pentax; jeg kan ikke se at K-1 vil trekke til seg så mange fra Canon elle Nikon leiren.

Jeg tror det er en hel del skap-Pentaxianere som har sett seg "nødt" til å velge Canon/Nikon når ønsket om fullformat ble større enn ønsket om Pentax sine spesialiteter. Mange av disse tror jeg vil migrere tilbake sakte men sikkert. Kanskje ikke med dette kameraet, men før eller siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pentax K-1 er vel primært et kamera for dere som allerede har Pentax;

Tja... utfordringen slik sett er jo objektivene. Sitter en med mye Crop glass er neppe K-1 det beste valget.

 

For meg personlig er også mangel av pop-up blitz ganske påtrengende. Senest nå i helga ble ca 5% av bildene tatt med kam blitz'en. Rimelig vanskelig å få gode dagslys bilder i norsk vinter uten blitz- det er ikke alltid en har mulighet til å få sola i ryggen. Jeg veit at Pentax har en liten værtetta sak (201FG), men da er en nødt til å dra med AA batterier.

Lenke til kommentar

 

Har ikke lest KR sin K-1 omtale, men tviler sterkt <..>

Da bør du lese omtalen her ..

Kan ikke være lett å være KR etter at alle kameraryktenettsidene dukket. De kommer jo med nyhetene før de lanseres og produserer rykter hver gang det er litt dødtid. KR virker superseriøs i forhold så da må han vel la det gå ut over noen.

.. og revurdere seriøsiteten.

Vil du dobbeltsjekke linken? Jeg kommer bare til toppen av denne siden.. :)

Lenke til kommentar

Tja... utfordringen slik sett er jo objektivene. Sitter en med mye Crop glass er neppe K-1 det beste valget.

Objektiver er alltid en utfordring, særlig hvis man skal bytte system ...

 

Nå har jo Pentax mye snadder med fast brennvidde. Men hvordan er det med gode allround-zoomer? Blir det å lene seg på Tamron, Sigma & Co?

 

For meg personlig er også mangel av pop-up blitz ganske påtrengende. Senest nå i helga ble ca 5% av bildene tatt med kam blitz'en. Rimelig vanskelig å få gode dagslys bilder i norsk vinter uten blitz- det er ikke alltid en har mulighet til å få sola i ryggen. Jeg veit at Pentax har en liten værtetta sak (201FG), men da er en nødt til å dra med AA batterier.

Jeg selv har aldri savnet - jeg synes de er for dårlige. En kompakt løs blits med vippbart hode er mer min greie :)
Lenke til kommentar

Beklager feil link. Her er riktig link. Det er nest øverste sak (19. februar)


Pentax K-1 er vel primært et kamera for dere som allerede har Pentax;
Tja... utfordringen slik sett er jo objektivene. Sitter en med mye Crop glass er neppe K-1 det beste valget.

 

For meg personlig er også mangel av pop-up blitz ganske påtrengende. Senest nå i helga ble ca 5% av bildene tatt med kam blitz'en. Rimelig vanskelig å få gode dagslys bilder i norsk vinter uten blitz- det er ikke alltid en har mulighet til å få sola i ryggen. Jeg veit at Pentax har en liten værtetta sak (201FG), men da er en nødt til å dra med AA batterier.

Nå er det heldigvis overraskende mange DA-objektviver "crop-glass" som er brukbare på fullformat. Enten fullstendig brukbare eller med noen begrensninger på store blendere. Personlig planlegger jeg å bruke en del crop-glass på fullformat og har ingen betenkeligheter med det.

Om objektivet er brukbart på for eksempel 1,3x crop så gir det flere megapiksler og større effektivt sensorareal enn om jeg satt det på et 1,5x crop hus. Beskjæring i etterbehandlingen gir et ekstra trinn i arbeidsflyten, men det gir også et trinn mer fleksibilitet. Jeg kan for eksempel hente ut et portrettformat 1,5x crop bilde i stedet for et landskapsformat 1,5x crop. Riktignok om ikke solblenderen eller andre deler ødelegger. Å holde kameraet i landskapsformat finner jeg noe mer stødig og behagelig enn å holde det i portrettformat. Beskjæring i etterbehandling gir også mulighet for å velge andre aspekt-rater. F.eks kvadratisk med mye større effektivt sensorareal enn om jeg hadde brukt et crop-kamera til samme formål. Videre gir det fotografen mulighet til å velge mellom høy oppløsning (FF-modus) med noen objektiver og actionmodus (høyere seriebildehastighet og større spredning av AF-punktene) i APS-C modus.

Med andre ord føler jeg ikke at et FF hus krever bare FF objektiver. Det er nok mer en tvangstanke enn en reel viktighet.

Ellers er jeg helt enig i det med blits. Jeg kommer til å savne innebygget blits som utfyllingslys og som nød-modus når det er lite tilgjengelig lys og høyt actionnivå. Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Nå har jo Pentax mye snadder med fast brennvidde. Men hvordan er det med gode allround-zoomer? Blir det å lene seg på Tamron, Sigma & Co?

Kit-zoomen 28-105 WR blir sikkert knallbra, men for alt for dyr etter min smak. Jeg har en gammel Tamron APO 28-200 f/3,8-5,6 som jeg kommer til å bruke som allrounder. Er ikke redd for å tape den i regn ettersom den bare kostet meg noen hundrelapper. Det blir min sikkert undermålige allrounder. Ellers satser jeg på kvalitetsglass (lite/ingen zoom). Kjapp oversikt over hvilke objektiver jeg ønsker meg i kamerabagen:

 

Samyang 8mm f/3,5 CSII - ønsker å oppgradere fra CS-utgaven

Sigma 18-35 f/1,8 Art - har denne og regner med å bruke 1,2-1,3x crop med varierende aspekrater

Pentax 40mm f/2,8 XS - har denne pannekaka, ekstremt lite walkaround-normalobjektiv, skal fungere fint på FF

Pentax-M 50mm f/1,4 - har denne, manuellfokus

Pentax 100mm f/2,8 WR macro - ønsker å oppgradere Tamron 90-en min til denne

Chinon 135mm f/2,8 - har denne manuellfokusen, nydelig bokeh

 

Jeg ønsker meg en telezoom, men får se hva det blir til. Håper Sigma sin 150-600 C dukker opp i K-fatning etter hvert, ellers kan det være aktuelt å satse på en FA* 300mm f/4,5 eller lignende, med TC.

 

Det er en lang og dyr ønskeliste så jeg får bare smøre meg med tålmodighet (black friday) og selge unna en haug av det jeg har fra før.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Pentax K-1 er vel primært et kamera for dere som allerede har Pentax; jeg kan ikke se at K-1 vil trekke til seg så mange fra Canon elle Nikon leiren.

 

Tja... utfordringen slik sett er jo objektivene. Sitter en med mye Crop glass er neppe K-1 det beste valget.

Objektiver er alltid en utfordring, særlig hvis man skal bytte system ...

 

 

Ja, men selv de som allerede sitter Pentax må sannsynligvis få tak i noen nye objektiver for å få fullt utbytte av K-1.

K-3 gir jo allerede gode resultater med DA objektivene.

 

For meg personlig er også mangel av pop-up blitz ganske påtrengende. Senest nå i helga ble ca 5% av bildene tatt med kam blitz'en. Rimelig vanskelig å få gode dagslys bilder i norsk vinter uten blitz- det er ikke alltid en har mulighet til å få sola i ryggen. Jeg veit at Pentax har en liten værtetta sak (201FG), men da er en nødt til å dra med AA batterier.

Jeg selv har aldri savnet - jeg synes de er for dårlige. En kompakt løs blits med vippbart hode er mer min greie :)

 

Kamerablitsen er langt fra god, men som utfyllingslys kreves heller ikke allverden av kvalitet. Løs blits bør i tilfelle ha værtetting og benytte samme type batteri som kamera.

 

Nå er det heldigvis overraskende mange DA-objektviver "crop-glass" som er brukbare på fullformat. Enten fullstendig brukbare eller med noen begrensninger på store blendere. Personlig planlegger jeg å bruke en del crop-glass på fullformat og har ingen betenkeligheter med det.

Ja, vi får se etterhvert. Jeg regner med det kommer tester etc. hvor vi kan få innblikk i hvordan de ulike objektive kan utnyttes. Spørsmålet er jo om det faktisk gir noen fordeler å benytte K-1 sammenlignet med f.eks. K-3.

Nå har jo Pentax mye snadder med fast brennvidde. Men hvordan er det med gode allround-zoomer? Blir det å lene seg på Tamron, Sigma & Co?

Vel, de dekker iallefall mye av brennvidden med "D-FA"-ene sine. 15-30, 24-70, 28-105, 70-200 og 150-450. Mye er ganske så kostbart da. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Hva kommer det av at hverken foto.no eller tek.no/foto har nevnt ett ord om K-1?

De nevnte fora er vel mest opptatt av å skrive om "skikkelige" nyheter.....sånne ting som opptar folk flest.

 

 

 

tek.no/foto er neppe interessert ettersom det mangler SIM-kort plass

 

foto.no er vel mer interessert i å skrive om hvilke gallerier som åpner utstillinger

 

Jeg tipper sannsynligheten er større for at tu.no skriver om K-1. Og f32 selvsagt, bare de får litt tid på seg.

Tek.no var i alle fall jækla raskt ute med lanseringa av Canon 80D. f32.no har heller ikkje fått med seg at Pentax er ute med noko nytt, men spår derimot speilrefleksens død med 80D'n. :hrm: 

 

Foto.no har heldigvis fått med seg K-1:)

Lenke til kommentar

 

Har ikke lest KR sin K-1 omtale, men tviler sterkt <..>

Da bør du lese omtalen her ..

 

Kan ikke være lett å være KR etter at alle kameraryktenettsidene dukket. De kommer jo med nyhetene før de lanseres og produserer rykter hver gang det er litt dødtid. KR virker superseriøs i forhold så da må han vel la det gå ut over noen.

.. og revurdere seriøsiteten.

 

 

Nå har jeg lest den, typisk KR artikkel. Kan ikke se at den skulle endre mitt syn på KR.

Lenke til kommentar

 

 

Hva kommer det av at hverken foto.no eller tek.no/foto har nevnt ett ord om K-1?

De nevnte fora er vel mest opptatt av å skrive om "skikkelige" nyheter.....sånne ting som opptar folk flest.

 

 

 

tek.no/foto er neppe interessert ettersom det mangler SIM-kort plass

 

foto.no er vel mer interessert i å skrive om hvilke gallerier som åpner utstillinger

 

Jeg tipper sannsynligheten er større for at tu.no skriver om K-1. Og f32 selvsagt, bare de får litt tid på seg.

Tek.no var i alle fall jækla raskt ute med lanseringa av Canon 80D. f32.no har heller ikkje fått med seg at Pentax er ute med noko nytt, men spår derimot speilrefleksens død med 80D'n. :hrm:

 

Foto.no har heldigvis fått med seg K-1:)

 

Hei! Vi i f32.no har fått med oss lanseringen, men har ventet litt med saken fordi vi jobber med å få tak i et eksemplar slik at vi kan skrive omtale. Mye som skjer på fotofronten om dagen, og vi har litt begrenset kapasitet. mvh Paal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Syns det var dristig å sette spikeren i

 

Tek.no var i alle fall jækla raskt ute med lanseringa av Canon 80D. f32.no har heller ikkje fått med seg at Pentax er ute med noko nytt, men spår derimot speilrefleksens død med 80D'n. :hrm:

 

Foto.no har heldigvis fått med seg K-1:)

 

 

Hei! Vi i f32.no har fått med oss lanseringen, men har ventet litt med saken fordi vi jobber med å få tak i et eksemplar slik at vi kan skrive omtale. Mye som skjer på fotofronten om dagen, og vi har litt begrenset kapasitet. mvh Paal.

 

Syns det var noe dristig å "sette spikeren i kista for speilrefleksen" basert på lanseringen av et kamera (80D) dere enda ikke har testet.

Med ny avansert AF modul og ny høyoppløst sensor virker dette som et kamera som kan fungere fint til alt (som action, landskap og video).

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

At Pentax skulle slippe K-1 har vi visst i månedsvis, men vi har ennå ikke skrevet noe om det av flere grunner:

 

1) f32.no er ikke primært en nyhetsside. Vi skriver først og fremst om nyheter dersom vi har grunnlag for å mene noe om dem, eller komme med noe som ikke alle som har lest pressemeldingene allerede vet.

 

2) På fredag skal jeg få tafse på et pre-produksjonseksemplar, og forhåpentligvis få grunnlag nok til å skrive en hands-on i løpet av helgen. No promises though, siden jeg ikke vet hvor mye som er ferdig på eksemplaret jeg får leke med.

Lenke til kommentar

Hei! Vi i f32.no har fått med oss lanseringen, men har ventet litt med saken fordi vi jobber med å få tak i et eksemplar slik at vi kan skrive omtale. Mye som skjer på fotofronten om dagen, og vi har litt begrenset kapasitet. mvh Paal.

Ok. Kjempebra at det går litt grundigare til verks når de først skriv om kameraet.  :thumbup: 

 

Beklagar den kanskje litt vel kritiske tonen i innlegget mitt, men når ein er vant til at "hjartebarnet" blir oversett i fotopressa, så blir ein lett litt aggressiv. :)

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...