Gå til innhold

Innovasjon Norge gjennom 16 år og brukt 2,5 mrd.


Anbefalte innlegg

Savner muligheten til å kommentere artikler direkte.

Vi slipper ikke like lett til på kommentatorfeltet som før, og blir nok sett på som parasitter av TU vi som er ivrige på kommentatorfeltet.

Riksrevisjonen, med Per Kristian Foss i spissen, har sett nærmere på pengebruken til Innovasjon Norge.

2,5 mrd. er mye penger og det er behov for et kritiske blikk på innovasjonsevnen i Norge.

Som aktiv innen innovasjon gjennom 40 år ser jeg på meg selv som en med erfaring i bruken av tjenestene til Innovasjon Norge.

Innovasjon Norge skulle samle ordningene som fantes tidligere, og bli mer effektive, men er de det?

Etter min mening er det motsatte skjedd, da vi tidligere fikk tilbakemelding fra konsulenter med teknisk bakgrunn når ideer ble sendt til Statens Veiledningskontor for Oppfinnere.

I dag virker det som 90% av staben har økonomisk bakgrunn, og det blir mest tomt prat.

Ved å lage regneark og se sammenhengene i den økonomiske politikken, oppdager en fort at høy arbeidsledighet kan true velferden vår.

Med denne viten er det rart ikke Innovasjon Norge er utstyrt med folk som kan diskutere ideer av teknisk karakter, og bidra økonomisk i hele livsløpet til en bedrift.

Hvorfor brukes ikke pengene til aksjekapital i nyetableringene, f. eks.?

Hvorfor ikke lære av nasjoner som beviselig skårer høyt på innovasjon, som USA?

Når USA skal utvikle næringsvirksomhet, slik som innen fornybar energi, satser det på et konkurranseopplegg.

For tiden er det en konkurranse som heter "The Wave Energy Prize", med mål om å doble effektiviteten til dagens bølgeenergi systemer.

92 team meldte seg på, og pr. dato konkurrerer 17 team om å komme til 2. runde, hvor det skal bygges modeller i 1 : 20.

Konkurransen har en premiepott på ca 20 millioner kr.

En ganske utenkelig måte å drive innovasjon på i Norge.

EU har tallfestet markedet innen "Ocean Energy" til 500 mrd. Euro/år, og satser for tiden på innovasjon med modeller og piloter.

Hva gjør vi i Norge? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Savner muligheten til å kommentere artikler direkte.

Vi slipper ikke like lett til på kommentatorfeltet som før, og blir nok sett på som parasitter av TU vi som er ivrige på kommentatorfeltet.

Det er mulig å kommentere artikler direkte rett under artikkelen som før. Du tenker kanskje på å få fram hele diskusjonen på samme side som artikkelen? Nå får man bare opp de siste fem kommentarene for å gjøre lastetiden til artikkelen raskere. Trestrukturen er også erstattet av en sitatfunksjon der man kan velge å sitere kun den relevante teksten, eventuelt i flere sitatbokser eller sitere flere personer i ett innlegg. Det er nytt og sikkert uvant for de som er vant til den gamle løsningen. Personlig har jeg hele tiden foretrukket den nåværende og er glad TU endelig byttet løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Savner muligheten til å kommentere artikler direkte.

Vi slipper ikke like lett til på kommentatorfeltet som før, og blir nok sett på som parasitter av TU vi som er ivrige på kommentatorfeltet.

Det er mulig å kommentere artikler direkte rett under artikkelen som før. Du tenker kanskje på å få fram hele diskusjonen på samme side som artikkelen? Nå får man bare opp de siste fem kommentarene for å gjøre lastetiden til artikkelen raskere. Trestrukturen er også erstattet av en sitatfunksjon der man kan velge å sitere kun den relevante teksten, eventuelt i flere sitatbokser eller sitere flere personer i ett innlegg. Det er nytt og sikkert uvant for de som er vant til den gamle løsningen. Personlig har jeg hele tiden foretrukket den nåværende og er glad TU endelig byttet løsning.

 

Etter min mening fremstår det nye kommentarfeltet som mer rotete.

Det var ikke noe problem med klipp og lim for å sitere bare deler av teksten før heller.

Men kanskje bør TU lage en veiledning for å få mer orden på kommentarene, slik at ikke samme teksten blir sitert mange ganger og en må bruke tid for å få oversikt.

Det virker som TU bruker flere artikler fra "TU Live", som ikke kan kommenteres.

Kan hende blir det bedre når vi på kommentarfeltet får mer trening med det nye, men jeg er ikke overbevist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...