Gå til innhold

TEST: Apple Musikkopptak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som musiker selv skulle jeg ønske at det fantes tilsvarende apper til Android, samt flere telefoner med en mikrofon på lik linje med iPhone som faktisk kan ta opp en del uten å ødelegge lyden noe særlig. Det at appen kan gjenkjenne hva du spiller er jo gull om du skal videreføre idéene dine til større studioprosjekter hvor ting skal programmeres o.l. Det jeg lurer på er om den klarer å skille ut mer avanserte akkorder (f.eks. Em7b5 og Cmaj11) eller om den holder seg til treklanger med eventuelle septimer? Uansett om den kun holder seg til enkle akkorder er dette milevis bedre enn en vanlig lydopptak app og Apple skal virkelig ha for å lage et slikt enkelt og greit verktøy! Man vet aldri når man kommer på gode idéer, og ihvertfall vet man aldri man selv klarer å huske de! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med en god mikrofon er det ingenting i veien for å spille inn proff musikk på iOS. Denne appen lar deg jo importere til skikkelige verktøy, og er ment til bruk utenfor studio, så synes det er rett plattform.

En god mikrofon som ved neste generasjon er en Lightning mikrofon som koster store mengder penger, eller en trenger enn 500 kr adapter?

 

Du vil jo uansett importere dette til Garage Band, som vil si at du allerede har en OSX maskin. Det er jo mye lettere å arbeide på en OSX maskin enn en iOS enhet. Og skal en liksom kjøpe iPad Pro for å lage musikk blir det liksom litt dyrt. Meningen med appen er jo at det ikke skal være dyrt. Hvis folk har penger så bruker de jo skikkelig utstyr og programvare. En Pc er jo og klart mye bedre på hva du kan putte inn i den av inputs.

 

Jeg kan se for meg at den kan brukes hvis du sitter der og plutselig kommer på noe og spiller inn litt. Sitter du på rommet derimot og prøver deg litt frem, da ville det jo vært langt bedre på OSX.

 

Som musiker selv skulle jeg ønske at det fantes tilsvarende apper til Android, samt flere telefoner med en mikrofon på lik linje med iPhone som faktisk kan ta opp en del uten å ødelegge lyden noe særlig. Det at appen kan gjenkjenne hva du spiller er jo gull om du skal videreføre idéene dine til større studioprosjekter hvor ting skal programmeres o.l. Det jeg lurer på er om den klarer å skille ut mer avanserte akkorder (f.eks. Em7b5 og Cmaj11) eller om den holder seg til treklanger med eventuelle septimer? Uansett om den kun holder seg til enkle akkorder er dette milevis bedre enn en vanlig lydopptak app og Apple skal virkelig ha for å lage et slikt enkelt og greit verktøy! Man vet aldri når man kommer på gode idéer, og ihvertfall vet man aldri man selv klarer å huske de! :D

Jeg skal garantere deg at det finnes Android telefoner som har bedre mikrofon enn iPhone, og veldig mange som har like god.

 

Hvis du sammenligner en Android telefon til 2000 kr mot en 7000 kr iPhone, så selvfølgelig ikke. Men da kunne du og kjøpe en mikrofon til 5000 kr. Android telefoner som LG sin V10 er jo de som har best lyd av alle med langt bedre lydbrikke en det du finner i iPhone. Apple ryktes å fjerne 3.5 mm port. Samsung sin Galaxy S7 kommer med en veldig god lydbrikke, som sannsynligvis er den beste på markedet. Den eneste telefonen jeg har sett skryt for  veldig god samtale på tek.no er Galaxy Note 4. Så om du tror Apple er noe lydkonge så tar du feil. De er på ingen måte det. De er veldig gode, men de er ikke best. Generelt er det ganske lite teknisk som dette Apple er best på. De er som regel bare veldig gode.

 

Apper kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har sett på det. Har du selv sett på apper for Android dette, og ikke funnet noen lignende?

Det er ekstreme mengder apper på Android, selv om du ikke har funnet noe, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rart at alle musikere velger iOs, da.

 

Tipper dette har alt med SW og null med HW å gjøre. Sist jeg sjekka var realtime-lydytelsen på Android en vits, og legg til at alt kan interrupte alt hele tiden, og man har en plattform som er ubrukelig til live/realtimebruk. En iPad funker faktisk på en scene, akkurat som en Mac.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklar gjerne hva du mener med at "alle" musikere velger iOS, hva de bruker det til, og gjerne kilde på at "alle" bruker det.

 

Forklar og hva du mener med at realtime-lydytelsen er en vits? Jeg vet ikke hvordan lyd ikke er realtime?

 

Du kan sette Android i ikke forstyrr, da blir du ikke forstyrret.

Lenke til kommentar

Android har en latency på lyd-roundtrips på 30ms til flere hundre ms. En musiker kan ikke bruke utstyr mer mer enn ca. 10ms latency om det er eneste enhet, men har man flere i en kjede må det være enda mindre.

 

iOs-enheter ligger stort sett alltid under 10ms. De beste Android-enhetene kan noen ganger krabbe ned under 20, men det er ikke vanlig, og det varierer vilt med oppsett. Normalen er 50-100ms. Er det noe man ikke kan leve med live er det variasjon, så til denne bruken er Android totalt verdiløst. Som det står i en artikkel om problemet, "det kan ikke engang brukes til øving".

 

Dette gjør at det rett og slett ikke går an å benytte Android-enheter til realtime-lydbehandling. Derfor er iOs (så godt som) enerådende blant musikere.

 

Når det gjelder appen som det lenkes så er den til å ta opp kjapp lyd der man er, stort sett har man ikke macen i lomma. Derfor er det fint å ha den på telefonen. Man kunne sikkert gjort det samme med en annen app, men denne virker som et godt alternativ da den samarbeider godt med Logic.

 

Hvor god eller dårlig lydchippen er har lite å si i denne sammenhengen her, folk som bruker dingser som instrumenter har andre behov enn dét. Så jo, i denne sammenhengen er Apple lydkonger.

 

(Latency er altså: Hvor lang tid tar det fra lyden kommer på "mic in" til den er på "line out" etter prosessering)

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er forøvrig med selve grunndesignet for lyd i Android, så det er ikke så mye å gjøre med for andre enn Google. Samsung har faktisk forsøkt å lage sitt eget API som fikser en del av problemet, men de klarer heller ikke komme ned på under 25-30ms i normale situasjoner, og det er rett og slett ikke godt nok til å være brukanes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da forstår jeg hva du mener. Du har nok sikkert rett i det du sier her. Det jeg snakket om var bare ren kvalitet. Altså si du tar opptak f.eks. Det er jo det som er relatert til lydbrikke og mikrofon. Hvis det er et problem i måten Android håndterer lyd på slik at det blir et varierende delay som og er for høyt så kan jeg forstå hvorfor det fungerer mindre optimalt til realtime bruk.

 

Likevel endrer det ikke argumentet jeg skrev til ditt innlegg. Si at du er musiker, si at du er DJ f.eks. Så du går på scenen. Av erfaring så har jeg og sett utelukkende Apple enheter på scene. Det jeg og har sett er at de bruker Macbooks, ikke iPad. Det er OSX som brukes, og det er det som er poenget mitt. OSX og PC er jo en langt kraftigere kombinasjon og mye mer fleksibel i bruk enn et iOS system er. Så hvorfor bruke iOS når du kan bruke OSX? iOS er jo til portable enheter, men når en står på en scene har man ikke bruk for noe portabelt. Man kunne like godt hatt en 20 Kg PC og et setup med 3 skjermer på 10 Kg. Du ville uansett ikke trengt å flytte det. Det er unødvendig og teit å gjøre noe slik, men jeg tror du forstår hva jeg mener.  Med mindre OSX og har mye delay, noe jeg tviler på.

Lenke til kommentar

Da forstår jeg hva du mener. Du har nok sikkert rett i det du sier her. Det jeg snakket om var bare ren kvalitet. Altså si du tar opptak f.eks. Det er jo det som er relatert til lydbrikke og mikrofon. Hvis det er et problem i måten Android håndterer lyd på slik at det blir et varierende delay som og er for høyt så kan jeg forstå hvorfor det fungerer mindre optimalt til realtime bruk.

 

Likevel endrer det ikke argumentet jeg skrev til ditt innlegg. Si at du er musiker, si at du er DJ f.eks. Så du går på scenen. Av erfaring så har jeg og sett utelukkende Apple enheter på scene. Det jeg og har sett er at de bruker Macbooks, ikke iPad. Det er OSX som brukes, og det er det som er poenget mitt. OSX og PC er jo en langt kraftigere kombinasjon og mye mer fleksibel i bruk enn et iOS system er. Så hvorfor bruke iOS når du kan bruke OSX? iOS er jo til portable enheter, men når en står på en scene har man ikke bruk for noe portabelt. Man kunne like godt hatt en 20 Kg PC og et setup med 3 skjermer på 10 Kg. Du ville uansett ikke trengt å flytte det. Det er unødvendig og teit å gjøre noe slik, men jeg tror du forstår hva jeg mener.  Med mindre OSX og har mye delay, noe jeg tviler på.

Det heter riktig verktøy til riktig oppgave. På scenen, eller til store produksjoner, brukes gjerne stasjonære Mac eller kanskje noen MacBook. På farta og mobilt bruker man iPhone eller iPad/iPad Pro.

Lenke til kommentar

Fordi man på Osx uansett har den programvaren man trenger. Denne er til "notater", ikke produksjon, og telefonen er alltid i lomma.

Vel, for meg virker det ikke som enn sånn sett avansert programvare (sikkert litt vanskelig å lage, men ikke bruk).

 

Og skal ikke en slik programvare også være for folk som ikke produserer musikk til vanlig? For meg virker denne veldig flott til folk som har musikk som hobby og. Veldig enkel måte å ta opp og holde på med, sammen med Garage Band. Er det ikke da naturlig å og ha det til OSX? Og bruke det hovedsaklig til OSX. Det finnes gjerne annen programvare som er bedre sånn sett, men hvis det er bare en hobby vil du ikke bruke en slik type program.  Med mindre slik funksjonalitet allerede er bygget inn i Garage band? Da kan jeg se hvorfor de lanserer dette til iOS.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg forstår virkelig ikke hva som er problemet med at dette kommer til telefonen og ikke datamaskinen.

 

Det handler dessverre om misunnelse og bitterhet over at dette er tilgjengelig i et produkt ifra Apple. Man må HATE, vet du.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

 

Med en god mikrofon er det ingenting i veien for å spille inn proff musikk på iOS. Denne appen lar deg jo importere til skikkelige verktøy, og er ment til bruk utenfor studio, så synes det er rett plattform.

En god mikrofon som ved neste generasjon er en Lightning mikrofon som koster store mengder penger, eller en trenger enn 500 kr adapter?

 

Du vil jo uansett importere dette til Garage Band, som vil si at du allerede har en OSX maskin. Det er jo mye lettere å arbeide på en OSX maskin enn en iOS enhet. Og skal en liksom kjøpe iPad Pro for å lage musikk blir det liksom litt dyrt. Meningen med appen er jo at det ikke skal være dyrt. Hvis folk har penger så bruker de jo skikkelig utstyr og programvare. En Pc er jo og klart mye bedre på hva du kan putte inn i den av inputs.

 

Jeg kan se for meg at den kan brukes hvis du sitter der og plutselig kommer på noe og spiller inn litt. Sitter du på rommet derimot og prøver deg litt frem, da ville det jo vært langt bedre på OSX.

 

Som musiker selv skulle jeg ønske at det fantes tilsvarende apper til Android, samt flere telefoner med en mikrofon på lik linje med iPhone som faktisk kan ta opp en del uten å ødelegge lyden noe særlig. Det at appen kan gjenkjenne hva du spiller er jo gull om du skal videreføre idéene dine til større studioprosjekter hvor ting skal programmeres o.l. Det jeg lurer på er om den klarer å skille ut mer avanserte akkorder (f.eks. Em7b5 og Cmaj11) eller om den holder seg til treklanger med eventuelle septimer? Uansett om den kun holder seg til enkle akkorder er dette milevis bedre enn en vanlig lydopptak app og Apple skal virkelig ha for å lage et slikt enkelt og greit verktøy! Man vet aldri når man kommer på gode idéer, og ihvertfall vet man aldri man selv klarer å huske de! :D

Jeg skal garantere deg at det finnes Android telefoner som har bedre mikrofon enn iPhone, og veldig mange som har like god.

 

Hvis du sammenligner en Android telefon til 2000 kr mot en 7000 kr iPhone, så selvfølgelig ikke. Men da kunne du og kjøpe en mikrofon til 5000 kr. Android telefoner som LG sin V10 er jo de som har best lyd av alle med langt bedre lydbrikke en det du finner i iPhone. Apple ryktes å fjerne 3.5 mm port. Samsung sin Galaxy S7 kommer med en veldig god lydbrikke, som sannsynligvis er den beste på markedet. Den eneste telefonen jeg har sett skryt for  veldig god samtale på tek.no er Galaxy Note 4. Så om du tror Apple er noe lydkonge så tar du feil. De er på ingen måte det. De er veldig gode, men de er ikke best. Generelt er det ganske lite teknisk som dette Apple er best på. De er som regel bare veldig gode.

 

Apper kan jeg ikke si noe om da jeg aldri har sett på det. Har du selv sett på apper for Android dette, og ikke funnet noen lignende?

Det er ekstreme mengder apper på Android, selv om du ikke har funnet noe, så betyr det ikke at det ikke eksisterer.

Jeg sier ikke at det ikke finnes telefoner med bedre mikrofoner enn iPhone, men det majoriteten av telefoner har nok en betydelig dårligere en. Og til akkurat dette driter jeg faktisk i lydbrikken (hvor min LG G2 har en ganske mye heftigere en enn iPhone) i telefonen da jeg ikke er ute etter å reprodusere best mulig lyd til et headset. Skal man likevel kjøpe en telefon med tilsvarende mikrofon må man jo ut med like mye penger som med en iPhone. Greia her er at Android-brukere ofte blir snytt for lydkvalitet inn til telefonen uansett prisklasse. Akkurat dette har jeg studert en stund. I øvingssituasjoner er det en grunn til at jeg ber folk med iPhone om å ta opp det vi spiller, og ikke noe annet. Hadde det vært en HTC One M"x", så hadde det sikkert vært noe annet, men det er ganske få som har den i forhold.

 

Går vi over til apper, så har jeg søkt litt. Det finnes UTROLIG mange kjempedårlige apper som ikke kan kategoriseres som tilsvarende en gang. Produsenter av lydsoftware unngår ofte (ikke alltid) Android pga. dets dårlig behandling av lyd og responsivitet i forhold til Android. Android har i systemet ekstreme nivåer med latency (Kan komme opp i 100ms. Dette ble gjort noe med først i Android 6, men er fortsatt ikke på et godt nivå). iOS har tilnærmet 0ms latency i OS-et, mest sannsynlig fordi Apple har prioritert akkurat dette under utviklingen av operativsystem. Det er også grunnen til at produsenter av diverse lydgreier favoriserer iOS og iOS har også derfor den største kundegruppen på akkurat dette punktet. Men jeg blir hoppende glad dersom det skjer endringer og Android blir konkurransedyktige på dette og det finnes like gode apper som til iOS.

 

Sånn, det var det, takk for meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen argument for at appen treng meir funksjonalitet enn den har. Garage band er tilgjengelig på iPhone også, og fungerer utmerket som "steg to". Har selv iRig HD adapter, som benyttes når man faktisk skal produsere. Musikk appen er kjempefin til nettop det den er designet for: musikknotater. Skal man ta i bruk notatene, er veien _veldig_ kort over til studio AKA GarageBand

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...