Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plaget med hull i tennene... Har mye hull i tennene.. hva skyldes det?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg er plaget med hull i tennene. Jeg pusser tennene to ganger for dagen, men har ganske tette tenner. Drikker mye saft og juice, og det er jo ikke noe særlig bra for tennene sikkert. 

Det irriterer meg ganske mye, for det er pinlig å ha så mye hull i tennene. Redd at folk ser det, for det er for dyrt for meg å gå til tannlegen å fikse alt med det første. Men jeg tenker på å gå nå, selv om jeg nesten går konkurs av det. Har ikke bare et hull men ganske mange. 

 

Noen som har litt kunnskap om hvorfor man får hull? Er det fordi jeg pusser tennene mine for dårlig? Jeg pusser og pusser og pusser, bruker tanntråd og alt to ganger for dagen. Eller kan det skyldes at jeg har sterk magesyre. Jeg stresser ganske mye. 

 

Det er litt skjemmende med disse hullene for jeg er redd å gå på date, og redd for at daten skal reagere på at jeg har hull i tennene. 

 

Noen tips, og noen gode råd? Og er det umulig å få dekket tannlegeregning når hullene er mange? 

 

 



Anonymous poster hash: d524d...5d0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Syreskader. Kommer av sure drikker. Det blir bare verre om du pusser rett etterpå, skyll heller med rent vann.

 

2. Dårlig rengjøring. Puss og bruk tanntråd etter frokost og før du legger deg. Poenget er at minst mulig av tiden skal det være matrester på tennene. Bruk eventuelt en sånn som den røde:

tanntr_d_1232402368.jpg

 

3. Manglende fluorskyll. Bruk fluorskyll hver dag. Ettersom du har mye hull kan du bruke den kraftige skyllevæsken. Velg den der står 0,2% eller 2mg/ml.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan skal noen kunne se at du har hull i tennene?

 

Kanskje det er mest meg som er kritisk, men jeg studerer tennene mine og ser hullene. Men man må helt opp i ansiktet mitt for å se det. 

 

Det koster vannvittig mye å gå til tannlegen. Men nå gidder jeg ikke mer. Nå kommer jeg til å gå, og ta et og et hull helt til jeg har fått de bort. Har ganske mange hull, så det er ganske pinlig. Men jeg pusser tennene, men jeg burde gjerne være enda nøyere, og samtidig så burde jeg nok slutte å drikke så mye sure drikker. Jeg slurper på sure drikker hele tiden. ;) 

 

Anonymous poster hash: d524d...5d0

Lenke til kommentar

Munnskyll og tanntråd morgen og kveld ( i tillegg til tannpuss). Ikke spis eller drikk etterpå. Kan også drikke mindre brus/juice og mere vann. Eventuelt passe på å ta deg en tannhelsefremmende tyggegummi etter måltider, eller i det minste skylle munnen med vann.

 

Jepp.. Jeg er ikke flink til å skylle munnen. Jeg drikker mye drikke med sterke syrer i. Nå er det full skjerpings. For det er dyrt med hull i tennene. Får begynne å få bort hullene, selv om det koster penger. Vil jo ha fine tenner, men det er vel ikke helt sånn at folk gransker i munnen på meg på for eksempel en date. Hullene ligger mest nede, ikke så mange oppe. 

 

Noen andre som har vært plaget av hull? Eller er plaget? Føler jeg burde skamme meg, men jeg pusser faktisk morgen, og kveld, men jeg drikker jo enormt med juice og saft hele dagen. 

 

Anonymous poster hash: d524d...5d0

Lenke til kommentar

Var veldig plaget av hull når jeg var yngre, så jeg snakker forsåvidt av erfaring.  Har ekstremt tette tenner selv, men tanntråd og munnskyll hjalp meg veldig, spesielt når jeg endelig fant en tanntråd som var tynn nok til å komme ned mellom tennene mine.

 

Anbefaler deg å svi de lappene det koster å få fikset hullene, for det kommer til å blir vondere og dyrere om du venter. Hvis du har tannlegeskrekk, vil de aller fleste tannleger ta hensyn til dette om du gi beskjed om det på forhånd. Personlig så betaler jeg heller litt ekstra for å gå til en privatklinikk jeg liker, enn å gå til en halvveis god "offentlig" tannlege.

Lenke til kommentar

Interessant, da lærte jeg noe nytt. Føler meg dog litt mer fresh hvis jeg legger tannpussen til etter frokost og dusj.

Lenke til kommentar

 

Interessant, da lærte jeg noe nytt. Føler meg dog litt mer fresh hvis jeg legger tannpussen til etter frokost og dusj.

 

 

Skal ikke si meg uenig i det.

Lenke til kommentar

Etter at jeg for mange år siden etter råd fra tannlegen begynte å pusse tennene før frokost har jeg nesten ikke hatt hull. For folk som er vant til å pusse etter kan det kanskje høres litt rart ut, men du blir vant til det etter et par dager. For meg er det en helt naturlig del av morgenrutinen, og langt freshere enn å pusse etterpå. Jeg orker ikke spise før jeg har pusset tennene.

En annen ting jeg tror de fleste gjør er å skylle munnen med et glass vann etter tannpussen. Det er bedre å bare spytte ut det du får spyttet ut og la restene være igjen på tennene. Det gir ekstra effekt. Drit i skylleprodukter, de er først og fremst en pengemaskin.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Puss og bruk tanntråd etter frokost.

 

Det strider mot hva bransjen sier:

Det er jeg fullt klar over, men jeg mener at jeg har rett og de tar feil, med mindre man har drukket sur appensinjuice eller lignende. Som jeg skriver først:

 

 

 

Kommer av sure drikker. Det blir bare verre om du pusser rett etterpå, skyll heller med rent vann.

 

Skal man pusse før frokost, velg en tannkrem uten SLS, f.eks. Zendium. SLS gjør at søte ting smaker forferdelig etterpå.

Lenke til kommentar

 

 

Puss og bruk tanntråd etter frokost.

 

Det strider mot hva bransjen sier:

Det er jeg fullt klar over, men jeg mener at jeg har rett og de tar feil, med mindre man har drukket sur appensinjuice eller lignende. Som jeg skriver først:

 

 

 

Kommer av sure drikker. Det blir bare verre om du pusser rett etterpå, skyll heller med rent vann.

 

Skal man pusse før frokost, velg en tannkrem uten SLS, f.eks. Zendium. SLS gjør at søte ting smaker forferdelig etterpå.

 

Jeg føler meg som en "uteligger" nærmest av alle disse hullene mine... Men jeg måtte spørre en jeg kjenner isted om det ble lagt merke til, men vedkommende sa at det er det bare meg som tenker på. Ja, jeg har det på hjernen for jeg vet at jeg har en del hull. Og det skyldes nok at jeg drikker for mye sure drikker. Men mulig lurt å skylle med vann. Hjelper ikke å pusse morgen og kveld. Jeg får hull uansett. Men det å skylle med vann mellom måltider, og tygge tyggegummi kan nok hjelpe tror jeg. Men man vil jo ha glede av litt gode drikker i livet. Elsker juice, saft og brus. Zendium, er gjerne en grei tannkrem... Men vitsen er uansett at jeg ikke skal få så mye hull i tennene. 

 

Anonymous poster hash: d524d...5d0

Lenke til kommentar

 

spesielt når jeg endelig fant en tanntråd som var tynn nok til å komme ned mellom tennene mine.

 

Dette er seriøst, men bruker fisketaum, sånn multifilament. ødela snella og ble sittende med 0.12 Firline som jeg bruker som tanntråd og den er fulstendig overlegen for at den er MYE tynnere. ikke hatt hull siden det :)

 

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/Berkley-Fireline-Crystal/Fireline-Crystal-110m-0-12mm-Verdens-mest-kjente-og-brukte-superline146177-p0000128032

Lenke til kommentar

Jeg har hull i tennene hele tida, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Tannlegen min sier at jeg er født med dårlige tenner, uten at jeg helt skjønner hva det betyr. I tillegg sover jeg ofte med munnen oppe, og det er jo ikke bra, med tanke på at man da tørker ut spyttet som skal ligge beskyttende rundt tennene.

 

Kan noe av dette stemme med deg, TS? Ellers høres det jo ut som du gjør det meste riktig.

Lenke til kommentar

Jeg har hull i tennene hele tida, og har hatt det så lenge jeg kan huske. Tannlegen min sier at jeg er født med dårlige tenner, uten at jeg helt skjønner hva det betyr. I tillegg sover jeg ofte med munnen oppe, og det er jo ikke bra, med tanke på at man da tørker ut spyttet som skal ligge beskyttende rundt tennene.

 

Kan noe av dette stemme med deg, TS? Ellers høres det jo ut som du gjør det meste riktig.

 

Tannlegen mener at det er for mye drikking av sure drikker, som gjør det. Og at jeg har tette tenner, men at det kan også ha med at jeg har en svak emalje, og at den er medfødt i utgangspunktet ja. Så du har nok rett i det du skriver. I tillegg så sover jeg med munnene oppe.... 

 

Anonymous poster hash: d524d...5d0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...