Gå til innhold

Få lyd i rør på gammel telefon


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har et lite hobbyprosjekt på gang hvor jeg skal ta en gammel skivetelefon og oppdatere til dagens teknologi. Ikke bestemt meg enda for om jeg skal bygge inn GSM-modem eller gjøre livet mitt litt enklere med SIP.

 

* Steg 1: Konvertere mekanisk input på skive til digitalt

* Steg 2: Få høyttaler og mic i røret til å virke

* Steg 3: SIP eller GSM-modem

 

For øyeblikket er steg 1 fullført. Her er en demonstrasjonsvideo for de som er interessert. Skiven er i bunn og grunn en mekanisk bryter som også sender pulser, så det lot seg lett dekode på GPIO-pinnene til Raspberry PIen jeg har kobla til.

 

Jeg sliter litt med steg 2 da jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Jeg trodde det var fire ledere på denne, og at jeg kunne konvertere direkte til minijack på begge (edit: høyttaler og mic) - men det viser seg at det bare er tre ledere, som vist på dette bildet.

Kan dette gjøres om til minijack, eller er det lettere å bare bytte ut innmaten i røret med noe mer moderne? Da må jeg nok isåfall bytte telefonkabelen også,  da det går kun tre ledere gjennom den..

 

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde klare deg fint med tre ledere så lenge du ikke skal ha stereo lyd,  bare unnlate å koble opp enten venstre eller høyre kanal, og koble den andre til høyttaleren. https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)#TRRS_standards

Om det er mulig å koble mikrofon/høyttaler rett i raspberryen via miniback vil vel avhenge litt fra telefon til telefon, da de forskjellig modellene kan ha litt forskjellig elektronikk i seg.
Har du muligheten til å gjøre noen målinger på høyttaleren/mikrofonen?

Om du er litt nevenyttig burde uansett være en lett sak å robbe et gammelt headset for mikrofon/høyttaler å putte inn.

Endret av Zorgeir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du muligheten til å gjøre noen målinger på høyttaleren/mikrofonen?

 

Koblet på et multimeter og sjekket resistans (eller heter det impedans i denne sammenhengen?)

 

Sjekker jeg på rød og hvit leder, så får jeg mellom 300 og 800 ohm.

 

Sjekker jeg på rød og blå leder, så får jeg mellom 300 og 600 ohm.

 

Hvit og blå leder gir ca 100 ohm.

 

Når jeg har blå leder koblet til multimeteret med enten hvit eller rød leder, merker jeg også at det kommer lyd i høyttaleren i rører hvis jeg skraper kontaktflatene mot hverandre.

Lenke til kommentar

Tre ledere burde jo passe fint på en stereojack. Velger du en som er 6,3mm så vil sikkert kabelen passe bedre enn om du velger en som er 3,5 eller 2,5mm. Tipper mikrofonen er en kullkjernemikrofon og at høyttaleren er med vanlig spole. Dersom du skrur ut selve høyttalerelementet eller selve mikrofonkaselen så blir det enklere å ohme hvilke kabler som går til hva. Men hvorfor endre noe som hels i selve telefonen. Det tøffeste er dersom du klarer å bygge et interface inn mot Raspberryen slik at den simulerer en sentral. Trur vanlig arbeidsspenning for denne type telefonapparat er 24-48V DC. Når høreluren lettes av så belastes linja (med 600 Ohm) og da faller spenningen til rundt 10V DC. Når det tales i luren så legges dette som et analogt signal på toppen av DC-spenningen. For å få telefonen til å ringe så trenger du 50-100V AC inn mot apparatet. Trur en vanlig måte å skaffe 48VDC for å simulere en bysentral er å bruke en DC-spenning som er koplet igjennom en rele-sole. Når luren lettes av vil releet koble inn. Da må "sentralen" være klar for å lytte etter nummerpulsene fra apparatet. Når du signallerer fra nummerskiven så brytes denne forbindelsen i et PWM-mønster med frekven 10Hz. Spenninga på linja vil da skifte mellom 10V DC og 48VDC. Talesignalet kan du hente ut fra linja direkte. DC-biten siler du lett bort med å bruke en kondensator.

 

Sjekk om du finner et koblingsskjema inne i telefonen. Om ikke, sjekk om noen av disse skjemaene kan passe:

post-158640-0-23162400-1455385480_thumb.gif

post-158640-0-17715400-1455385488_thumb.jpg

post-158640-0-77425800-1455385495_thumb.gif

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tre ledere burde jo passe fint på en stereojack. Velger du en som er 6,3mm så vil sikkert kabelen passe bedre enn om du velger en som er 3,5 eller 2,5mm. Tipper mikrofonen er en kullkjernemikrofon og at høyttaleren er med vanlig spole. Dersom du skrur ut selve høyttalerelementet eller selve mikrofonkaselen så blir det enklere å ohme hvilke kabler som går til hva.

Prøver det! Da kan jeg også se hvilke ledere som det er direkteforbindelse på!

 

Edit: Her er en skisse over hvor lederne går. Antar det da er hvit og blå som skal gi lyd hvis jeg kobler denne inn i minijack-utgangen på Raspberry PIen?

 

post-119710-0-86289500-1455443944_thumb.png

 

Men hvorfor endre noe som hels i selve telefonen. Det tøffeste er dersom du klarer å bygge et interface inn mot Raspberryen slik at den simulerer en sentral. 

Takk for tips. De gamle delene er dessverre allerede skrudd ut og kablene er kuttet. Elektronikkunnskapene mine er også begrenset, så tror jeg at jeg holder meg til det jeg kan for nå. Iallefall i v1. Hvis jeg får dette til, så blir kanskje det neste telefon jeg bygger om :-)

 

 

Sjekk om du finner et koblingsskjema inne i telefonen. Om ikke, sjekk om noen av disse skjemaene kan passe:

Det fant jeg! 

Endret av v3g4rd
Lenke til kommentar

Her er litt oppdateringer.

 

Jeg har klart å få lyd i headsettet. Det var faktisk ganske lett. Hvit og blå leder på speaker og hvit/rød leder på mic. Da fikk jeg spilt av lyd veldig rent (faktisk overraskende rent), men jeg fikk en del støy på mic'en.

 

Nå er det riktignok koblet opp med krokodillekabler. Det kan jo være med å påvirke støyen tenker jeg.

 

Tenker å lodde dette sammen i morgen og se om jeg får bedre resultat.

 

Det er jo en Raspberry PI jeg skal ta lyden inn og behandle digitalt. Kanskje jeg også kan konfigurere ALSA til å legge på noe filter for å fjerne støyen mer eller har dere noen andre triks?

Lenke til kommentar

Da var jackene loddet på lederne til røret, og bakgrunnstøyen er fremdeles tilstede - men merkbart mindre.

 

Skal sjekke videre om ALSA kan hjelpe meg med å filtrere bort resten..

 

Har du sjekket om impedansene passer? Hvilken impedans er inngangen på Raspberry PI laget for? Sjekk om det står påstemplet noe impedan på mikrofonkapselen. (Tipper den er lavohmig og gjerne mellom 150-600 Ohm, men det kan også være en kullkjernemikrofon som er noe spessiell).

Lenke til kommentar

Har du sjekket om impedansene passer? Hvilken impedans er inngangen på Raspberry PI laget for?

Jeg bruker dette USB-lydkortet her for røret. https://www.deltaco.no/produkter/datamaskinkomponenter/lydkort/UAC-03

 

Står dessverre lite om impedans på produsentens nettsider. Skal sjekke om det står noe på mikrofonkapselen når jeg kommer hjem.

 

Den innebygde lydutgangen på Raspberry PI tenkte jeg å bruke til alarm/varsling.

Lenke til kommentar

Finner ingen datablad på UAC-03 overgangen. Har du en vanlig (10K Ohm) mikrofon liggende, så prøv med den. Dersom det fungerer bedre og dersom du får bekreftet at mikrofonen i høreluren er lavohmig, så kan en slik impedanstrafo være løsningen: http://www.ebay.com/itm/10k-to-600-ohm-audio-transformer-microphone-step-up-step-down-impedance-hi-z-/252295105416?hash=item3abdf5cb88:g:k8kAAOSwd4tT0ldJ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kult prosjekt, holder på med noe tilsvarende, skal ha meg ny telefon på kontoret. Skal bruke en telefon av litt eldre type uten nummer skive, men med sveiv.

 

Planen er å sette inn en bluetooth modul og koble den opp mot mobilen, kan ikke bruke telefonen til å slå nummer med, men skal ta den når man løfter opp røret og skal se om jeg får klokkene til å ringe når mobilen ringer

 

Skal bruke en slik modul http://www.dx.com/p/bluetooth-csr-bc57e687c-flash-module-269012#.Vtfkw5wrJjE

 

- Edit: Bommet litt på linken der ja......

post-5626-0-85617600-1456864372_thumb.jpg

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

For å finne riktig koblingsskjema så er det greit å vite produsent og navnet på telefonen. Mulig denne oversikten kan hjelpe: http://digitaltmuseum.no/search?material=Termoplast

For begge telefonene så gjelder det at mikrofonene er såkalt kullkornsmikrofon, bevegelsene i membranen medfører variasjon i motstanden. Dette passer årlig i moderne elektronikk, så å bytte ut mikrofonen er nok det enkleste.

 

For sveivetelefonen som er av typen Elektrisk Bureau 1953 (introduksjonsåret) kan man dinne skjema her: http://www.classicrotaryphones.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=8478.0;attach=58555;image

 

For begge telefonene er 3 ledere til røret slik at en er for mikrofon, en til høretelefon, og en felles.(jord)

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jeg hadde glemt denne tråden, men jeg kunne ikke dy meg når vi fikk ny dataansvarlig på jobben, han fikk kontor med direktelinje til meg, og beskjed om at når dataen var nede, strømmen borte og ingen ting virket så var det bare å sveive og å snakke med meg.  Han hadde aldri sett noe slikt før, og synes det var morsomt, og moren kunne huske å  sett slik telefon når hun var liten.   😁

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...