Gå til innhold

ANMELDELSE: Firewatch


Anbefalte innlegg

 

Neiiiii, ikke nevn M Night Shyamalan i denne sammenhengen, vær så snill... (Grøssssssss!)

Enig, er ikke ferdig med spillet, men at noen nevner Night Shyamalan er nesten strengt tatt en spoiler og veldig negativt :(

Hvordan er det en spoiler? En antiklimatisk avslutning er jo det mange skriver om når de snakker om dette spillet. Det er jo et helt avsnitt om det i anmeldelsen her også.

 

Mente forøvrig ikke noe spesifikt om type innhold når jeg nevner Shyamalan, da jeg husker knapt nok hvilke av filmene hans jeg har sett og hva de handlet om. Husker bare at han ofte sto for lovende temaer, men at filmene endte opp i noe skuffende konklusjoner, og i hvert fall ikke i stil med innledningen. Men når det er sagt så er det også sikkert mange som synes Firewatch har en tilfredsstillende avslutning, og jeg vil også påpeke at jeg sitter igjen med en meget positiv følelse etter å ha rundet det. Så det er ingen spoiler, bare nok en fyr som synes de første timene av spillet var mer givende, spennende og interessante enn de siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg også ferdig med spillet. Tok hele natta jo. Etter dag 3 gikk det unna med dagene, gitt. Lurer på om det er massevis av endings, eller om det bare er en ending uansett hva man velger utover i spillet..kunne jo gjort flere ting som hadde endret historien ganske drastisk.

 

Men egentlig hadde det vel endt som det gjorde uansett.

 

 

 

-Sidestoryen med de to jentene hadde sluttet som den gjorde uansett om vi hadde rapportert til politiet eller skjult det. De ble jo arrestert nede i en by i nærheten etter å ha stjålet en traktor. Drittunger.

 

-Litt kjedelig at D og H aldri møttes. Ville vite hvordan hun så ut

 

-Jeg fant en til ending. Hvis man bare venter istedet for å gå ombord i helikopteret letter det uten deg og det blir antatt at du døde i skogbrannen. Jeg syns det måtte være en grunn til at Continue på main menu sender deg tilbake til bunnen av tårnet hennes

 

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva skal jeg gjøre på Day 3? Skjer jo ingenting. Å gees..etter å ha virra rundt på kartet i en halvtime finner jeg ut på IGN at jeg skulle finne flere planker til vinduet mitt rundt tårnet. Omg.

Haha, var vel akkurat slik Day 3 startet: Du står og spikrer planker og så får du beskjed om å finne fler :)
Lenke til kommentar

*** SPOILER ALERT ****

 

 

 

 

Jeg elsket slutten. Synes den traff perfekt i den paranoiaen eller krisemaksimeringen man kan føle når man er alene i skogen og fantasien begynner å løpe løpsk. Det samme gjelder for øvrig mørket. For meg ble én fjær til ti høns og jeg måtte le litt for meg selv da avsløringen kom. "Åja....det var så enkelt ja" :p Er det noe har å utsette på slutten er det at jeg hadde nesten gjettet den i løpet av de første par dagene. Men resten av den fantastiske historieformidlingen fikk meg til å glemme den ganske kjapt før den store "avsløringen" endelig kom ;)

 

Tipp topp tommel opp for et fantastisk spill som jeg koste meg med fra perm til perm ;D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tullefanten: Det er vanskelig å diskutere spillet hvis du ikke har noen argumenter. Jeg respekterer absolutt at du ikke liker spillet, (folk har forskjellig smak) men det er lite hensiktsmessig kanskje å si sånt hvis du ikke forklarer hva du ikke likte, og hvorfor. 

 

Morsom drøfting rundt spillet:

http://www.polygon.com/2016/2/12/10966494/firewatch-agency-campo-santo

 

DIskusjonen under også.

Lenke til kommentar

Jeg likte spillet veldig godt, og syntes faktisk det var hakket mer engasjerende enn nevnte Gone Home.

 

Med tanke på slutten så er jeg ikke helt enig i kritikken.

 

 

 

--Spoiler--

 

 

Jeg synes det at hovedpersonene ikke møtes passer veldig godt med hvordan spillet er lagt opp. Blandingen av å være alene, samtidig som man bygger et forhold til noen man aldri møter er veldig effektiv, og jeg tror fort det å møte en animert figur, særlig med spillets grafikk, ville brutt veldig med følelsen i spillet. Jeg liker også at slutten er lagt opp til at det er en logisk forklaring, og at de hele veien spiller på  vår evne til å koke opp større konspirasjoner og sammenhenger. Sånn sett passer den også med resten av spillet, fordi det hele veien er en viss nøkternhet ved historien og hendelsene som jeg synes det er passende at også definerer avslutningen. 

 

Ellers kan jo slutten tolkes på flere måter. Kan det ikke like gjerne tenkes at historien med faren først og fremst er en dekkhistorie, og at det faktisk var en større konspirasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

>Ellers kan jo slutten tolkes på flere måter. Kan det ikke like gjerne tenkes at historien med faren først og fremst er en dekkhistorie, og at det faktisk var en større konspirasjon?

 

Yep. The grey overvåket radioene. :dremel:   Øgle-aliensa brukte brannen til å klekke eggene sine. :eek:  Tårnet var egentlig en ufo :mrgreen: og kona hans var egentlig CIA dobbeltagent. :ninja:

 

Dette var da åpenbart for alle?

Endret av tha_lode
Lenke til kommentar

Tullefanten: Det er vanskelig å diskutere spillet hvis du ikke har noen argumenter. Jeg respekterer absolutt at du ikke liker spillet, (folk har forskjellig smak) men det er lite hensiktsmessig kanskje å si sånt hvis du ikke forklarer hva du ikke likte, og hvorfor. 

 

(...)

 

Skrev kommentaren midt på natten etter at jeg var ferdig med spillet som en slags utblåsning, men jeg kan gjerne komme med noen argumenter i etterkant. Setter det i spoiler for sikkerhetsskyld. 

 

 

 

 

For å ta det positive: Dialogen og første halvdelen av spillet er supert. Stemningsfult og engasjerende, og forholdet mellom Henry og Delilah syns jeg var artig. Det var jo (og skal sikkert være) eneste motivasjonen for at jeg ønsket å spille videre etterhvert. Når man først fikk øye på skikkelsen på høyden der så fikk jeg skikkelig Twin Peaks-vibber og var spent på hva som ville skje, men.. det skjedde jo ikke noe som helst etterhvert. Jeg gikk fra en ende av kartet til det andre for å se på ting. Stort sett, man kom til et sted, såg på ting, gikk igjen. Skjønner at dette skal være litt greia med gåsimulatorer (som jeg aldri hadde spilt før dette), men det ble rett og slett for lite interaksjon med verden for min del, ingen gåter eller noe sånt. 

 

Hadde spillet klart å bevart litt av den ekle og mystiske stemningen som det anla i starten, så hadde dette vært en super opplevelse. Men når utviklerene ikke valgte å spille videre på dette, så var spillet for meg en enorm skuffelse. De kunne for eksempel vist Ned mye mer, siden han tross alt fulgte med på hva vi gjorde hele veien. 

 

Kanskje er det bare jeg som misforstår, at hele poenget med spillet er nettopp det at man skal tro at det er noe skummelt og konspiratorisk bak, men så er det bare Henry og Delilah som øser hverandre opp, og sånn sett så er det jo bra utført. Men jeg skulle ønske meg enda mer av den ekle stemningen av at noe ikke var som det skulle være.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Aha. Skjønner hvor du kommer ifra. Spiller The vanishing og Ethen Carter nå som definitivt er mer i den gaten av spill.

 

Jeg tror hovedmotivajsonen til å lage dette spillet handlet mer om å utforske sorgprosess og hvordan det er kommunisere med folk som man ikke kjenner og ikke ser, pluss å hylle naturen.

 

Jeg er litt enig i at spillet mangler en del på interaksjonsfronten, og er mer som en historie hvor man har litt input på hvordan hovedpersonen skal ordlegge seg. Budsjett har nok lagt en del trange føringer på hvor mange grener de kunne lage på det historietreet de kunne gjøre tipper jeg. (Eller hvoran man nå oversetter "narrative branches") De er jo ikke Bethesda heller.

 

ps. Du har sikkert fått med deg at Twin peaks S3 er på vei?

Lenke til kommentar

Har endelig nå fullført spillet, etter ca. 6 timer totalt vil jeg tippe. Som vanlig liker jeg å utforske og rote rundt og ta meg god tid. På det punktet må jeg si at spillet overhodet ikke belønner denne slags spilling. Man får ingenting igjen for å utforske, og generelt sett er det også ganske begrenset med muligheter.

 

Kanskje ble jeg litt skuffet over slutten, men syntes egentlig den fungerte ganske bra. Spillet startet veldig bra med en veldig god stemning som etterhvert blir mer og mer "guffen". Alt i alt var dette definitivt verdt tid og penger for meg.

 

Det beste med hele spillet var nesten den innlevelsen man fikk mot Delilah via Walkie-talkien. Flotte stemmeskuespillere og flott dialog. Det som er litt interessant er at man også kan spille gjennom uten å snakke særlig over radiosambandet, men etter min mening mister man da ekstremt mye av spillet.

Lenke til kommentar

Aha. Skjønner hvor du kommer ifra. Spiller The vanishing og Ethen Carter nå som definitivt er mer i den gaten av spill.

 

Jeg tror hovedmotivajsonen til å lage dette spillet handlet mer om å utforske sorgprosess og hvordan det er kommunisere med folk som man ikke kjenner og ikke ser, pluss å hylle naturen.

 

Jeg er litt enig i at spillet mangler en del på interaksjonsfronten, og er mer som en historie hvor man har litt input på hvordan hovedpersonen skal ordlegge seg. Budsjett har nok lagt en del trange føringer på hvor mange grener de kunne lage på det historietreet de kunne gjøre tipper jeg. (Eller hvoran man nå oversetter "narrative branches") De er jo ikke Bethesda heller.

 

ps. Du har sikkert fått med deg at Twin peaks S3 er på vei?

 

I ettertid føler jeg at spillet var en bra opplevelse, som dessverre kunne vært så mye bedre. De har sikkert måttet droppe flere idèer som du sier, og det syns jeg er synd. For dette kunne blitt virkelig bra!

 

Trodde forresten Twin Peaks sesong 3 var kansellert jeg? :p

 

 

 

Spillet må ha gjort noe riktig iallefall, for det er mye diskusjon rundt om. 

 

Har lagt merke til det jeg også. Kan ikke huske å ha vært så interessert i et spill som jeg i utgangspunktet syns var dørgende kjedelig etter at jeg har spilt det ferdig.

 

Dama spilte igjennom det i går så nå går jeg og grubler på spillet igjen. Hun likte det bedre enn meg, og vi endte selvsagt opp med å diskutere historien i spillet. Engasjerende greier, for å være så "hult" som det faktisk er.

Lenke til kommentar

Har endelig nå fullført spillet, etter ca. 6 timer totalt vil jeg tippe. Som vanlig liker jeg å utforske og rote rundt og ta meg god tid. På det punktet må jeg si at spillet overhodet ikke belønner denne slags spilling. Man får ingenting igjen for å utforske, og generelt sett er det også ganske begrenset med muligheter.

Si ikke det. På vei for å sjekke hvem det var som skjøt opp fyrverkeri tok jeg en omvei og støtte på en vaskebjørn. :)

Lenke til kommentar

 

Har endelig nå fullført spillet, etter ca. 6 timer totalt vil jeg tippe. Som vanlig liker jeg å utforske og rote rundt og ta meg god tid. På det punktet må jeg si at spillet overhodet ikke belønner denne slags spilling. Man får ingenting igjen for å utforske, og generelt sett er det også ganske begrenset med muligheter.

Si ikke det. På vei for å sjekke hvem det var som skjøt opp fyrverkeri tok jeg en omvei og støtte på en vaskebjørn. :)

 

Njah, er vel noen eastereggs som trigges under visse forutsetninger, men ren utforskning ga aldri noe mer enn noen ekstra gjenstander etter min erfaring. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...