Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Get IPTV fra Eidsiva Bredbånd over privat nettverk


Anbefalte innlegg

Bakgrunn

 

Jeg så på muligheten for å skaffe IPTV fra Get, og fikk i første omgang beskjed om at det ikke skulle være noe problem å koble opp Get Box PVRen lenger inn i nettverket mitt. Dette var ønskelig for meg, ettersom jeg har fiberinntaket i kjelleren, og ikke plass/lyst til å kjøre parallelle nettverksfremføringer mellom hussentralen (modemet) og TVen i stua. Fullt så enkelt viste det seg dog ikke å være.

 

Første oppkoblingsforsøk (direkte i min private router), feila. Brukerstøtte på Eidsiva fortalte meg da at det ikke var teknisk mulig å gjøre det jeg ønska, noe jeg noterte under "amatørnisse på førstelinje"-kontoen, og bestemte meg for å prøve allikevel.

 

Etter en del graving på internett og litt banning og sverting, har jeg klart å få det opp og gå. Jeg tenkte derfor jeg skulle dele med dere hvordan det kan gjøres, sånn at andre som ønsker å kjøre tilsvarende oppsett, kanskje kan slippe unna med litt færre grå hår :)

 

Jeg skal prøve å gjøre informasjonen så generisk som mulig, men kom gjerne med kommentarer/spørsmål, så jeg kan gjøre guiden bedre.

 

Mitt oppsett

 

Hos meg går IPTV trafikken via følgende utstyr, i denne rekkefølgen:

 

Modem/hussentral: Allied Telesis

Router: Asus RT-N66U med Tomato firmware

Switch: Netgear GS108E

Switch: Netgear GS108E

PVR: Get Box II

 

Her er en illustrasjon av oppsettet mitt. Jeg går igjennom detaljene under:

 

https://www.dropbox.com/s/hyrsr0mkiaq3dis/IPTV_nettverk.png?dl=0

 

Merk at hvis du slipper å bruke switcher i mellom routeren og PVR boksen, vil oppsettet ditt kunne bli en del enklere.

 

Fremgangsmåte

 

VLAN

 

Alt nettverksutstyret i kjeden må støtte IEEE standard 802.1Q. (Merk; hvis du bare bruker en router og ikke noen flere nettverksenheter, kan det hende du slipper unna med hva enn routerprodusenten din kaller VLAN støtte.)

 

Mens internettkoblinga hentes fra port 1 i modemet, må den første Get boksen kobles til port 6. Derfor har jeg kobla en ekstra kabel fra en LAN port i routerens switch, til port 6 i modemet. Dette betyr at modemet er kobla på innsiden av brannmur osv, men i og med at all trafikken her er skilt ut i et eget VLAN, er ikke dette kritisk. Merk at denne porten på routeren er untagget for VLAN 10.

 

Videre er port 2 på routeren tagget for både VLAN 1 (default VLAN ID og mitt interne, private nettverk) og VLAN 10 (Eidsivas IPTV nettverk). En fremføring av flere VLAN over én fysisk kobling, kalles gjerne en "trunk". Portene i begge endene av samme trunk, er tagget for de samme VLAN IDene. Det er dette prinsippet som brukes i de neste koblingene i kjeden også.

 

Til slutt i kjeden er port 8 i den siste switchen untagget for VLAN 10. Som tidligere nevnt, hvis routeren også er den siste enheten i kjeden før PVRen, slipper man å tagge VLAN 10 i det hele tatt, og kan bare hente det untagget fra én port og levere det videre untagget til Get boksen.

 

Multicast

 

I tillegg til å føre fram IPTV nettverket ved hjelp av VLAN funksjonalitet, måtte jeg åpne for multicast pakker i nettverket. På routeren, som kjører Tomato firmware, betydde dette å aktivere "IGMP Proxy" i brannmurkonfigurasjonen. I tillegg satte jeg opp "IGMP Snooping" for VLAN 10 på begge switchene.

 

QoS

 

Jeg antar at litt av grunnen til at Eidsiva Bredbånd er skeptiske til å sende IPTV via hjemmenettverket, er at båndbredden for IPTV trafikken ikke kan garanteres uten at QoS er aktivert. Heldigvis er QoS (802.1p/DSCP basert) aktivert som standard på Netgear GS108E switchene, så det eneste jeg måtte gjøre, var å aktivere QoS på routeren også. Dette ble gjort med standard innstillinger.

 

--

 

TLDR; VLAN 10 må føres frem til PVR boksen, med åpning for multicast pakker og QoS aktivert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

amatørnisse på førstelinje her.

I approve of this post. ;)

 

Hehe, når du sjøl kaller deg amatørnisse, faller du sannsynligvis utafor min definisjon av uttrykket. Jeg har ikke noe i mot folk som ikke nødvendigvis kan alt (jeg er sjøl dum som et brød på mange områder), men det er viktig å kjenne sine egne begrensninger.

 

Når jeg begynte å spørre ut brukerstøttefyren om det var mulig å trikse dette til med VLAN, og han bare bare sa "nei", skjønte jeg at dette var en som ikke visste helt hva han prata om. En som erkjenner sine egne begrensninger, hadde da sendt spørsmålet videre til noen som kanskje kan litt mer, men den gang ei ;)

Lenke til kommentar

Det er en forskjell på "det har vi ingen støtte for", og "det er ikke teknisk mulig", når det siste åpenbart ikke er sant.

 

Dessuten vil alltid første trinn i feilsøking være noe à la "har du forsøkt å koble boksen direkte i modemet?" Det er jo helt standard når det gjelder feilsøking på internettilkoblinga.

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har nesten det samme problemet. Det er ganske innlysende at Eidsiva sitter med informasjon de ikke vil/kan dele.

 

Jeg ønsker å organisere mitt eget nett med en skikkelig router. Tidligere har jeg bridget routeren fra Eidsiva slik at jeg kan organisere nettet med Asus-ruteren min, men det er tydeligvis ikke "teknisk mulig" å bridge nettverket samtidig med å levere IPTV.  Jeg har samme router, men jeg har ikke et modem med en dedikert port for IPTV. "delingen" skjer tydeligvis normalt hos eidsiva-routeren(en DG301R0 i mitt tilfelle). Dersom jeg prøver å kjøre routeren (asus'en) rett i fibermodemet så får den en ip, men dette fungerer selvsagt ikke siden dette nettverket antageligvis inneholder et VLAN for nett og IPTV. 

 

Jeg har aldri vært borti tomato-firmwaren, men ser du for deg at routeren min erstatte eidsiva-routeren med tomato? Og finnes det en ikke så altfor avansert måte å finne informasjonen som må til for at dette skal la seg gjøre?

 

Lenke til kommentar

Det kan være de kjører RTSP ALG, som gir "any port, any service" på IPTV STB. Altså ikke VLAN trunk inn på CPE for å separere tjenester.

 

Og de ønsker garantert ikke at folk ringer inn og lurer på ting. Jo færre som ringer, jo bedre er det. Om de gir lillefingeren kommer det alltids noen og vil ha hele hånda.

Lenke til kommentar

ja, det er vel best å prøve diskusjon.no ;)

 

 

Routeren med standard firmware har seksjoner for IPTV og valg for ISP-profil, selvsagt er ikke Eidisva en av disse, men kanskje det er mulig å få det til uten ddwrt / tomato ? 

 

Dette er det jeg har å velge i av funksjoner med basic firmware.

Qlg5c5M.png

 

 

Lenke til kommentar

Interessant tråd, egentlig.

Og fett at du fikk det til å funke (TS).

 

Grunnen til at de du prater med på kundeservice ikke ønsker å hjelpe deg (Som jeg antar er inntrykket ditt), er at ingen av kundebehandlerne noen har forutsetning for å kunne noe om dette. Eidsiva bredbånd har et kundesenter med svært høy kompetanse (Sammenlignet med andre store ISP'er), men IPTV er kjempevanskelig, selv for dem å svare på.

Dette kommer også ann på hvem du prater med, selvsagt ,da kompetansen varierer fra person til person.

 

Det er ikke tiflelle at de lyver, det er, som du sier, at de ikke vet. Eidsiva bredbånd, som alle andre selskaper, har et begrenset supportområde, og har derfor opplæring i det som inngår i dette området.

 

Uansett, fett at det funka! 

Endret av MilKman'
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

VLAN

 

 

TLDR; VLAN 10 må føres frem til PVR boksen, med åpning for multicast pakker og QoS aktivert.

 

 

ja, det er vel best å prøve diskusjon.no ;)

 

 

Routeren med standard firmware har seksjoner for IPTV og valg for ISP-profil, selvsagt er ikke Eidisva en av disse, men kanskje det er mulig å få det til uten ddwrt / tomato ? 

 

Dette er det jeg har å velge i av funksjoner med basic firmware.

Qlg5c5M.png

Hei ønsker og bumpe denne litt 

som Fjoesne sier, standar firmware på asus kan man manuelt sette Vlan10. når jeg gjøre dette slutter nettet og fungere... 

 

jeg har trekt kabel slik at ruteren står bak tven og da TVen PVR boks og PS4 står koblet rett i ruteren. 

Har PVR i LAN port 1 har prøvd og sette vlan10 som vist av fjoesne på port 4 for så ha PVR koblet fysisk til port 4. Men helle internettet slutter å funke. Asusen sier selv at den vil ha DDNS. Jeg mener dette skulle vert unødvendig. 

 

kan dette løses ved Tomato firmware ev? 

 

Håper på svar/hjelp her.

Lenke til kommentar

Hei ønsker og bumpe denne litt 

som Fjoesne sier, standar firmware på asus kan man manuelt sette Vlan10. når jeg gjøre dette slutter nettet og fungere... 

 

jeg har trekt kabel slik at ruteren står bak tven og da TVen PVR boks og PS4 står koblet rett i ruteren. 

Har PVR i LAN port 1 har prøvd og sette vlan10 som vist av fjoesne på port 4 for så ha PVR koblet fysisk til port 4. Men helle internettet slutter å funke. Asusen sier selv at den vil ha DDNS. Jeg mener dette skulle vert unødvendig. 

 

kan dette løses ved Tomato firmware ev? 

 

Håper på svar/hjelp her.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår oppsettet ditt helt ut ifra beskrivelsen din, og det kan hende at fibermodemet ditt er annerledes enn mitt (jeg har en litt eldre modell, veit jeg). Allikevel, så tror jeg at jeg skjønner hva problemet ditt er:

 

PVR boksen må stå på sitt eget, separate LAN. Dette er hensikten med å bruke VLAN, men det trengs allikevel to fysiske kabler mellom routeren og fibermodemet:

  1. Fra standard porten i fibermodemet (port 1 i mitt tilfelle) og til WAN porten i routeren.

    Dette er den vanlige internettkoblinga.

  2. Fra IPTV-porten i fibermodemet (port 6 i mitt tilfelle) og til en LAN port som er untagget for VLAN 10.

Med disse to separate LANene inn i routeren din, har du nå sannsynligvis bare 3 ledige LAN porter. Én av disse vil du trenge å untagge for VLAN 10, og her kan du da koble inn PVR boksen. De to resterende vil fortsatt (forhåpentligvis) være på Native VLANet til routeren (sannsynligvis ID 1), og du skal kunne koble PS4 inn på en av disse.

 

Nå gjør jeg en del forutsetninger her, for jeg veit blant annet ikke hvordan VLAN oppsettet er i standard-firmwaren til Asus. Slik det ser ut i bildet som fjoesne la ved, vil jeg anta at man må aktivere dobbelt WAN for å få den funksjonaliteten som man trenger (altså to eksterne nettverk inn i routeren).

 

[Edit. Glemte de siste spørsmåla dine.]

Tomato firmware gir deg ihvertfall muligheten til å styre VLAN slik som jeg beskriver det. VLAN støtte i orginal firmware, er ofte begrensa og bruker derfor ofte annerledes terminologi enn standardene beskriver.

 

DDNS skal ikke trengs for noe av dette oppsettet. Merk dog at slike oppsett som dette, med i praksis flere WAN, fort fordrer behov for å spesifisere hvilket WAN forskjellige tjenester skal gå på. Det er sikkert noe av dette ASUS refererer til, når de snakker om doble WAN og "primær WAN".

 

Håper dette hjelper deg på vei :)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
ruant1 skrev (På 27.6.2019 den 1.00):

Var det noen som fikk til dette oppsettet med asus sin firmware? (ref bildet fjoesne postet)

Opprettholder tradisjonen med 1 post en gang i året ;)

Ja jeg har fått det til å fungere med en Asus RT66U_B1.

Jeg har Fiber fra Eidsiva og Altibox IPTV med en Q22 dekoder.

Oppsettet mitt er så bare bones som du får det.
Fiber converter - > WAN port ASUS.
Port 1-3 er LAN, altså internt nettverk.
Port 4 IPTV STB.

Under LAN -> IPTV sett ISP profil til Manual og skriv 10 på port 4 VID. La resten være blankt.
Enable IGMP Snooping (nettverket ditt vil sette pris på det).

Dekoder skal nå få en IP og gateway i ett helt annet nett en det du har på innsiden.
Og vipps så har du IPTV og Internett fra Eidsiva med 3. parts router.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...