Gå til innhold

ANMELDELSE: XCOM 2


Anbefalte innlegg

Sorry men og si at spillet er dårlig fordi det er vanskelig blir helt feil.

 

Det er et Rogue spill som Dark souls, FTL hvor Iron man mode er egentlig den vanlige måten spillet skal spilles.

 

Har du problemer start på nytt, det er liksom hele greia med strategi, at du skal bli bedre for hver gang.

 

Og ikke si at det blir mindre strategi fordi du må komme deg til målet fortere, det blir jo faktisk mer strategi da xDDD

Hvem sier at spillet er dårlig fordi det er vanskelig?

 

Hva som er mest strategisk og ikke av tidsfrist eller ikke tidsfrist kan diskuteres, begge former har sine fordeler og ulemper, og har ikke direkte noe med vanskelighetsgrad å gjøre, men kan ha svært vanskelig spill med god tidsfrist.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg runda det i går - var definitivt en bra opplevelse, men neste gang velger jeg commander, ikke veteran. Det var litt i enkleste laget.

 

For de som klager, har jeg følgende forslag. Spill Jagged Alliance 2 noen dager og prøv deretter XCOM 2. Det er *ikke* vanskelig.

 

Det skal sies at jeg ikke spilte Ironman, da jeg rett og slett ikke liker at (mine egne) spillmekaniske feil føkker opp - altså, at jeg klikker på feil fiende eller bommer og flytter personer i stedet for å initiere nærkampangrep. Eller at jeg ikke forstår hva en ability gjør, da er det greit å prøve den og save scumme hvis du forstod den feil =P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg rukket og spille så mye. Men må si jeg liker grafikk stilen bedre på xcom2 men ikke designet på alt som feks skyrangern som ser ut som en leke du finner i barnebutikken. Jeg håpa på en mer åpen utgave en det første xcom fra firaxis var men virker som det har blitt enda mer snevert og rask og komme gjennom, en skuffelse for min del.

Er heller ikke no fan av 2 ap, det funker forholdsvis ok men originale med Tu's er mye bedre. Skulle ønske at de kunne hatt mer open geoscape der du kan lage flere baser bestemme selv hva du vil angripe og lar du for mange terror sites og ufoer passere lager de en base som på originale, ser at den ikke passer helt in i storyen her men et eksempel. Også lengre mainstory og mer dybde i gameplay som og måtte kjøpe våpen og ammo og lignenede for penger. Litt nærmere originale xcom.

Lenke til kommentar

Samme her. Enten det, eller at jeg skyter feil person fordi target resetter når du bytter våpen f.eks.

 

Jaha hadde bære det herre dritspælle starta så hadde æ hvært fornøyd

Her har vi to gode eksempler på hvorfor jeg aldri kjøper spill ved lansering lenger.

 

 

Når det gjelder de som klager på at det er vanskelig så foreslår jeg å prøve XCOM Long War. Jeg har ikke prøvd XCOM 2 enda, men det jeg har sett av streams gir meg samme intrykk som XCOM 2012; det virker relativt enkelt uten mods. Nå skal ikke jeg skryte på meg og si at det er superenkelt, men hvis man bare tar seg tid til å tenke for hvert trekk man gjør så er det overkommelig for de aller, aller fleste.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis synes det er bedre enn Enemy Unknown/Within, men det er annerledes på en veldig interessant måte. Settingen hvor du fører en geriljakrig gjør det mye mer troverdig at du har begrenset med ressurser (hele finansieringsaspektet av X-COM-organisasjonen har alltid føltes litt sært i de tidligere spillene, selv om det er en grei mekanisme for å faktisk gjøre spillet utfordrende). De nye klassene gir deg nye valg og muligheter, men det er en del ting jeg savner (Bladestorm er rett og slett ikke like bra som Close Combat Specialist). Synes også godt at alle kunne hatt en pistol som backupvåpen, det er av og til veldig frustrerende å måtte svi av et skudd fra hovedvåpenet (som ikke akkurat har massive mengder ammo) på en fiende med 1-2 helse igjen.

 

Steam user ratings har nok høy "squeaky wheel"-faktor. De som uttaler seg er i stor grad de som er misfornøyd med noe, mens de som er fornøyd gidder bare ikke å gi noe feedback.

 

Jeg synes for så vidt tidsbegrensningene sånn som de er nå er helt greie. Det oppdraget som var mest stress var når jeg skulle ta en UFO på bakken. Oppdraget hadde ikke noen tidsbegrensning til å starte med, og jeg var ganske langt fra UFOen når jeg begynte å skyte på fienden. Så hadde jeg plutselig bare fem runder på meg til å slå av en nødpeilesender. Men spillet hadde nok ikke tatt skade av et par avanserte menyvalg for å tweake vanskelighetsgraden, f.eks. en mulighet til å forlenge (eller, for masochistene, forkorte) tidsfristene.

 

Bortsett fra at spillet av og til ser ut til å ta seg en tenkepause (og det opplevde jeg med eneren også, jeg mistenker kravstor AI), så har jeg ikke sett noe særlig til tekniske problemer (bank i bordet). Mulig det bare er jeg som ikke henger meg opp i sånt, men framerate på et turbasert taktikkspill er uansett ikke viktig.

 

Ting som de bør se litt på er:

-Litt mer deterministisk plassering av blacksites tidlig i spillet - uansett hvor godt du planlegger, så skal du slite litt hvis de havner langt vekke fra kjerneområdet ditt.

-Synes noen av hendelsene på geoscape har litt vel lang scan time. Jeg sier ikke at man nødvendigvis skal klare å ta alle, men når det går opp til sju dager så blir det litt mye.

-LOS-utregningene tror jeg kan trenge litt tweaking, eller så bør spillet i større grad forklare hvordan en fiende er i stand til å detektere soldatene mine gjennom solide murvegger :p

 

Det er et Rogue spill som Dark souls, FTL hvor Iron man mode er egentlig den vanlige måten spillet skal spilles.

Nei, det er det ikke. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

Det er fordi de suger på XCOM 2 ;) Gjør man strategiske fremrykk istedenfor strategiske tilbaketrekninger som i XCOM 1 så går det fint. Folk liker å klage og spesiellt før de faktisk forstår hvordan spillene fungerer.

Sånn er det på nesten alle user ratings nå. Det er noe som heter at "You can't please all of the people all of the time." For meg virker det som om det eneste user rating gir en nogenlunde pekepinn på er % sjans for om man liker spillet. Ikke hvor godt spillet faktisk er. Det faktum at det ikke finnes en blandet eller negativ seriøs anmeldelse av XCOM2 synes jeg igrunn sier litt.

 

Tør påstå at hvis man likte det første så liker man det andre, og er det for vanskelig kan man fikse det i .ini filene selv (rå tekst) eller laste ned mods. Long War f.eks klarte jo å modde det første spillet ganske heftig til tross for at det ikke hadde noe støtte. Gleder meg til å se hva slags mods som kommer denne gangen. Og digg å bare trykke èn knapp på workshop så er det i spillet :p

 

Nei, man kan ikke tilfredsstille alle :) Må også huske på at det er folk som kjøper spillet uten at de "vet at de liker det" (rart sagt kanskje) og da ikke synes det er bra for så å skrive negative anmeldelser. Så har man jo det faktum at det er de som klager som skriker høyest og det er derfor vanskelig å få et skikkelig forhold til hvor mange % som synes det er bra/ dårlig.

 

Jeg liker faktisk negative anmeldelser på Steam da det alltid gir meg mest info i forhold til om jeg kommer til å like spillet. De som skriver for/ imot lister og har merket kommentaren som "not recommended" er supernyttig. Jeg leser spesiellt på imot greiene da jeg alltid finner ting som jeg vil synes er for og hvis det er nok imot ting som jeg synes er for så vet jeg nesten 100% om jeg kommer til å like spillet eller ikke :)

 

Kanskje litt rart og omvendt, men det fungerer. Tror ikke jeg har kjøpt et eneste spill jeg ikke har likt ved å bruke den teknikken. Selvfølgelig har jeg gjort noen bomkjøp, men det har stort sett vært pga de idiotiske salgene på Steam :p

Lenke til kommentar

Vanskelig? Jeg er ikke ferdig og allerede lei, fordi det er så enkelt.

 

Her om dagen fant jeg en Spectropod, 5 Advent troopers, en shield tropper, og en Officer. Jeg fikk litt hetta når Spectoen joiner kampen. Men jeg feilklikka med ene soldaten min så hun traff Spectoen i stedet for en av de små soldatene. Da fikk jeg litt panikk, men i stedet så trigget Execute abilitien hennes, og one shotta full HP full armor Specto haha.

 

Easy cakewalk.

Lenke til kommentar

Vanskelig? Jeg er ikke ferdig og allerede lei, fordi det er så enkelt.

 

Her om dagen fant jeg en Spectropod, 5 Advent troopers, en shield tropper, og en Officer. Jeg fikk litt hetta når Spectoen joiner kampen. Men jeg feilklikka med ene soldaten min så hun traff Spectoen i stedet for en av de små soldatene. Da fikk jeg litt panikk, men i stedet så trigget Execute abilitien hennes, og one shotta full HP full armor Specto haha.

 

Easy cakewalk.

 

 

Er vel rundt fem prosent sjans da. Men mindre den proccer hver gang så blir det ikke så lett :p

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor skal enhver kritikk mot elementer som er vanskelig og irriterende i spill avfeies med at folk bare vil ha lette spill? Det fremmer ikke noen nyansert debatt. Det går fint an å mene at et spill skal være vanskelig, men ikke like deler av måten vanskelighetene er løst på.

 

Det eksisterer ingen nyansert debatt fordi det ikke eksisterer noen nyansert eller intelligent kritikk. Nesten alt går på at de ikke har forstått hvordan en PC fungerer eller at det rett og slett er for vanskelig.

 

Og sånn er det som regel med user reviews. En veldig stor andel av gamere er fullstendig talentløse miskreanter som er vant til helikopterforeldre som holder dem i hånda og at når ting blir vanskelige så kommer noen andre og fikser det for dem.

 

 

De som sliter kan vente seg en nært forestående patch for performance, og kan modde spillet akkurat som de vil. Finnes visstnok allerede en mod som forandrer timere blir jeg fortalt ;)

Huff, for noe selvopphøyet vrøvl. Du beviste jo nettopp poenget til personen du siterte...

 

Det er mange ting med XCOM 2 som kunne vært bedre uten å gjøre det lettere, det finnes allerede mange intelligente ideer.

 

Jeg tviler sterkt på at mange av dere som sier at det er lett spiller på den hardeste vanskelighetsgraden. Men det virker som om det har gått sport i å avfeie enhver kritiker med å opphøye seg selv som en bedre strateg/spiller. Ganske patetisk.

Lenke til kommentar

 

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

Nå har ikke jeg spilt det, så uttaler meg ikke på egne vegne.

 

Noe annet mange trekker opp er at det er veldig dårlig optimalisert, og yter svært dårlig må systemer som trekker andre spill greit.

 

 

 

Game starts moderately difficult for first few hours, but then ramps up considerably. So whats the problem? Game isn't hard because enemies are smart or tactical in approach. They simply have way better stats than your soldiers and they outnumber you 4:1. The most basic trooper will hit you from 20 tiles away behind hard cover on elevated position with no problem whatsoever. 8 out of 10 times. Sectoids will wreak havoc in your ranks since their psionic hit chance is 100% and since you will be wounded in almost every mission your willpower will be nonexistent. Alien rangers can run up to you from beyond your field of vision and hit you with a sword. 

And forget about hiding behind the wall, they will shoot straight trough it. While I first thought this is cool idea since even weapons of today can shoot trough walls with no problem, later i realized that they don't have any penalties for shooting where they cannot see you. Also, they can shoot trough solid rock or cliffs like it is a wall. 

 

Den kommentaren du viser til der er helt på trynet feil. At fiendene har bedre stats og er flere enn deg er standard x-com. Det er jo poenget i starten av spillet hvor man er underlegen fienden inntill man får forsket frem deres tech og får erfarne folk. 

 

Men det er alikavel sterkt overdrevet hvor awesome troppene man møter er. Bare tull at de treffer 8/10 ganger om man er bak full cover og langt unna. Og sectoidene har overhodet ikke 100% sjangse til å treffe folk. Fiende-rangerne man møter er absolutt skumle (særlig i starten), men jeg har aldri opplevd at de har kommet fra utenfor synsrange. Det vil være en stor sjeldenhet. Men ja, de kan springe langt. Det må man ta med i beregningen når man sloss mot dem og da blir smart bruk av overwatch og lignende viktig. Akkurat som senere i spillet mot andre fiender som liker å komme springende nært deg.

 

Det høres ut som han så vidt har spilt en time inn i spillet, er dritdårlig til det og har lagt all skyld på selve spillet.

 

Optimaliseringen dog er utfordrende ja. Litt visuelle bugs her og der, men veldig lite kritisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en god anmeldelse, ser at både på steam og metacritic så blir spillet tatt mye bedre imot av kritikerne enn av spillerne.

Mange klager spesielt på det med at mange oppdrag er tidsbegrensen, og at det da fører til at du ikke kan være taktisk i det som i utgangspunktet er et taktisk spill. Men må haste deg fram og satse på flaks..

Nå har ikke jeg spilt det, så uttaler meg ikke på egne vegne.

 

Noe annet mange trekker opp er at det er veldig dårlig optimalisert, og yter svært dårlig må systemer som trekker andre spill greit.

 

 

 Game starts moderately difficult for first few hours, but then ramps up considerably. So whats the problem? Game isn't hard because enemies are smart or tactical in approach. They simply have way better stats than your soldiers and they outnumber you 4:1. The most basic trooper will hit you from 20 tiles away behind hard cover on elevated position with no problem whatsoever. 8 out of 10 times. Sectoids will wreak havoc in your ranks since their psionic hit chance is 100% and since you will be wounded in almost every mission your willpower will be nonexistent. Alien rangers can run up to you from beyond your field of vision and hit you with a sword. 

And forget about hiding behind the wall, they will shoot straight trough it. While I first thought this is cool idea since even weapons of today can shoot trough walls with no problem, later i realized that they don't have any penalties for shooting where they cannot see you. Also, they can shoot trough solid rock or cliffs like it is a wall. 

Kanskje du burde spille det før du uttaler deg om saken? Da kanskje du ville forstått at denne personen du siterer enten overdriver veldig, eller rett og slett er udugelig og ikke forstår spillet.

 

Først og fremst må folk forstå at du er en guerrilla gruppe, søk det opp, da gir tidsbegrensingen ganske mye mening og passer bra.

Ingen av missiona der du angriper baser har du tid på deg.

 

Du har max 6 soldater, og missions har som regel rundt 12 fiender (på veteran), så det vil si at er du i en 4:1 situasjon har du aggroa hele mappet og du har virkelig driti deg ut.

Ja de er treffsikkre, mer enn dine soldater er, men du har også en hel haug av ting du kan gjøre mot dette som flashbangs, smoke og defense protocol.

 

Siden han tydligvis ikke spiller riktig og ender opp med skadde folk med redusert will, og han derfor sliter med sectoids, så er det nettopp dette mind shield itemet er til for, denne gjør deg immun.

Mot lancers (alien rangers) så har man overwatch.

 

Det er vanskelig ja, men ikke urettferdig, spillet gir deg plenty av ting til å takle alt den kaster mot deg.

Pluss at det er heller ikke meningen at du skal klare hvert eneste mission. Det å faile et mission er en del av spillet og det er systemer rundt dette igjen.

Lenke til kommentar

Xcom er en øvelse i prøving og feiling. Det er ikke designet for at man skal kunne vinne det på første forsøk.

 

Samtidig virker det som utrolig mange tror man har tapt bare man mister et par soldater eller ikke fullfører et oppdrag. Det er ting man må regne med og det fullt mulig hente seg inn igjen.

 

Jeg skjønner godt frustrasjonen til de spillerene som sliter med å få spillet Xcom til å fungere, men de spillerene som syter over vanskelighetsgraden bør heller se på hva dem gjorde feil, kanskje sette ned vanskelighetsgraden et hakk eller to å lære av de feilene de gjorde.  Og ja RNG kan virkelig skape problemer for deg iblant, men det er ikke RNG som gjør at du taper spillet.

 

Xcom 2 har gitt meg noen av de beste turbaserte opplevelser på lenge, et godt gjennomført overwatch ambush er bare lekkert å se på når det setter igang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tviler sterkt på at mange av dere som sier at det er lett spiller på den hardeste vanskelighetsgraden. Men det virker som om det har gått sport i å avfeie enhver kritiker med å opphøye seg selv som en bedre strateg/spiller. Ganske patetisk.

 

 

 

Hvis de som mener spillet er vanskelig spiller på de høyere vanskelighetsgradene så er jo det en temmelig enorm fail da...

Lenke til kommentar

Xcom er en øvelse i prøving og feiling. Det er ikke designet for at man skal kunne vinne det på første forsøk.

 

Xcom 2 har gitt meg noen av de beste turbaserte opplevelser på lenge, et godt gjennomført overwatch ambush er bare lekkert å se på når det setter igang. 

 

 

En astronaut til en annen, kunne ikke sagt det bedre selv. Hele poenget er å lære noe nytt. Hadde ikke vært noe vits å lage et XCOM2 om det var XCOM1.

Lenke til kommentar

Jeg opplever og bli skutt gjennom vegger/objekter/byggninger/stein. Kan virke som at jeg som spiller ser byggningene og terrenget etc mens for AI så står vi bare alle på en stor åpen slette eller fotballbane.

 

Men regner med dette blir patchet snart, for dette er jo to mekanikker som er totalt selvmotsigende og kan umulig be "Working as intended".

 

Når de får kjørt over spillet med strykjernet ett par ganger så blir det bra.

Lenke til kommentar

Jeg opplever og bli skutt gjennom vegger/objekter/byggninger/stein. Kan virke som at jeg som spiller ser byggningene og terrenget etc mens for AI så står vi bare alle på en stor åpen slette eller fotballbane.

 

Men regner med dette blir patchet snart, for dette er jo to mekanikker som er totalt selvmotsigende og kan umulig be "Working as intended".

 

Når de får kjørt over spillet med strykjernet ett par ganger så blir det bra.

 

Sånn var det delvis i XCOM også.

 

Men ja det er rart. Skal sies at nå er jeg vel midtveis i min andre kampanje og skal si mine folka er like gode til å skyte gjennom vegger, biler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...