Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Tenkte å lage en tråd for de som vurderer å søke tannlegestudiet i utlandet. Folk som har studert i tannlege, kan gjerne komme med sine erfaringer.

 

Har fullført vgs for snart 2 år siden, og har endelig bestemt meg for å gå for tannlege yrket. Nå har jeg ikke sjans til å studere i Norge grunnet for høye krav, så jeg har tenkt på utlandet, nærmere bestemt Polen og Krakow. Lest mye positive ting om den byen og studentlivet der nede. Men nå er det slik at man alltid frykter for noe. Det jeg frykter er ikke hjemmelengsel, men at engelsken ikke er bra nok. Kan snakke engelsk, forstår mye av engelske filmer osv, men tenker når man skal begynne å lese i bøker, vil det bli avansert engelsk. 

 

Noen andre her som vurderer tannlege i Krakow? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en ting du glemmer, du vil trolig ha store problemer med å få jobb etter å ha tatt tannlegestudiet i Polen. 

http://www.bt.no/jobb/Ingebjorg-vil-absolutt-ikke-anbefale-andre-a-gjore-som-henne-3087374.html

Får du ikke jobb har du kastet bort hele utdannelsen og masse penger.

 

Kommer du ikke inn på studiet, så får du studere noe annet. 

Det fine med tannlege-yrket er at du kan jobbe som tannlege i hvilken som helst land. Er åpen for å ikke bo i Norge dersom jeg ville slitt med å finne meg enn jobb. 

Lenke til kommentar

Det fine med tannlege-yrket er at du kan jobbe som tannlege i hvilken som helst land. Er åpen for å ikke bo i Norge dersom jeg ville slitt med å finne meg enn jobb.

Det er ikke bare i Norge det er vanskelig for nyutdannete å bli tannlege, om de har tatt studiet i et annet land.

 

Om du får en jobb i et annet land, så er det i Polen. Er du villig til å lære deg polsk og bosette deg i Polen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at du vil komme utfor "avansert engelsk" hva angår pensumlitteratur. Å studere på et universitet innebærer en svært teoretisk tilnærming til virkeligheten, og det er er nærmest et minimumskrav å regne at man er rimelig stødig i engelsk om man tenker på å studere utenlands. I den grad du burde bekymre deg for språket, så er det vel heller at du må belage deg på å lære deg polsk. Er forøvrig veldig enig i innleggene til Camlon, ville tenkt meg grundig om før jeg tok en slik avgjørelse. Lett å si at man bare vil innfinne seg med et utenlandsk arbeidsmarked, når man kommer fra verdens snilleste arb.marked mtp lønn og betingelser. 

Lenke til kommentar

Du må også huske at tannlegestudiet ikke bare har rene tannlegefag, men masse realfag også. Og undervisningen vil foregå på språket i landet du studerer i. Norske tannleger har minimum 7 års utdanning, vet ikke hvordan det er med utenlandske, med mindre det er en klasse spesialisert for "utlendinger".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...