Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Right you are.  Da blir det altså i praksis akkurat som jeg sa - og fremdeles alt for få PCIe-baner.  Greit nok for en ren spill-PC på gutterommet, for få om en har litt andre bruksområder.

Uenig.

Jeg kjøper *ikke* Ryzen for å spille.

Kun for benching.

:)

Det er sikkert mange som er mest opptatt av spill, men enn så lenge bør de vel da gå for ett system med færre kjerner med høyest mulig frekvens?

 

Den "dokumentasjonen" over er jo over to år gammel og neppe en facit på hva antall PCI-E lanes (CPU eller Chipset) kan/vil bli utnyttet.

 

Ref. denne diskusjonen

 

og

 

denne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Right you are.  Da blir det altså i praksis akkurat som jeg sa - og fremdeles alt for få PCIe-baner.  Greit nok for en ren spill-PC på gutterommet, for få om en har litt andre bruksområder.

Ja, for en high-end workstation så er dette for lite, men server-versjonen av Zen kommer til sommeren, og der er det opp til 64 lanes, så mere enn nok!

 

For litt mer avanserte PCIe operasjoner, som for eksempel P2P transaksjoner og ATS så er også AMD sitt PCIe root complex mer effektivt enn Intel sitt.

 

For en typisk gamer så løses PCIe-problemet enkelt med en PCIe switch på hovedkortet... :) Problemet her er at skal du ha mer en 2 fulle 16 lanes slot så koster switchene veldig mye, og utlegget på hovedkortet blir veldig komplisert.

 

Intel i7 prosessorene er jo heller ikke noe "high-end workstation"-prosessor. Både Ryzen 7 og i7 er hovedsakelig for spill og underholdning. Intel har Xeon med ECC og flere ganger ytelsen til både Ryzen 7 og i7, og det er dette som er prosessorene som er ment for high-end workstations.

Lenke til kommentar

Intel i7 prosessorene er jo heller ikke noe "high-end workstation"-prosessor. Både Ryzen 7 og i7 er hovedsakelig for spill og underholdning. Intel har Xeon med ECC og flere ganger ytelsen til både Ryzen 7 og i7, og det er dette som er prosessorene som er ment for high-end workstations.

Jeg husker da i7 var høyere klokkede Xeon-prosessorer med samme kjernetall uten ECC eller muligheten for å brukes i multi-socket hovedkort.

Den gangen jobbet Intel for å holde forspranget fra AMD gående, i motsetning til hvordan ting har vært de siste 5 årene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jQUdcq

sikkert mange som er mest opptatt av spill, men enn så lenge bør de vel da gå for ett system med færre kjerner med høyest mulig frekvens?

 

https://www.computerbase.de/2017-02/cpu-skalierung-kerne-spiele-test/#diagramm-battlefield-1-dx11-multiplayer-fps

 

6900K har 1GHz lavere frekvens.

 

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2673-battlefield-1-cpu-benchmark-dx11-vs-dx12-i5-i7-fx/page-2

 

Her og er det lavere frekvens og eldre arkitektur. Men bedre ytelse likevel, grunnet flere kjerner.

 

Så nei, færre kjerner og høyere frekvens er ikke lenger veien å gå. Spesielt ikke når færre kjerner og høyere frekvens koster like mye som 8 kjerner og 16 tråder. Bare idioter kjøper 7700K nå.

Endret av Slettet-jQUdcq
Lenke til kommentar

Nå som ryzen hardware begynner å røre på seg hadde det vert interessant å høre erfaringer med de nye systemene som blir bygd.

 

Har er cpu serie noen gang vert så hypet?

 

Hadde vert morro å hlre om barnesykdommer og inkompetibilitet

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar

Hvis dette er riktig målt med GTX 1080, så er dette ikke så dårlig, i noen spill er det kun få FPS mellom i7 7700k.

Men det hadde vært bedre hvis det var Ryzen 7 1600x som ble testet til dette.

 

Den forsvarer prisen veldig bra, selv om det ikke er overraskene i7 7700k er bedre.

Lenke til kommentar

Hvis dette er riktig målt med GTX 1080, så er dette ikke så dårlig, i noen spill er det kun få FPS mellom i7 7700k.

Men det hadde vært bedre hvis det var Ryzen 7 1600x som ble testet til dette.

 

Den forsvarer prisen veldig bra, selv om det ikke er overraskene i7 7700k er bedre.

 

De testet med GTX 1070. Med et Titan XP eller kommende 1080Ti, så viser nok 7700K enda bedre ytelse vs Ryzen. Men igjen, vi får vente på mer troverdige tester.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har er cpu serie noen gang vert så hypet?

 

Nei. Da Intel lanserte Core serien, så var ytelses hoppet stort den gangen også, men ikke så mye hype foran den som jeg kan huske.

 

Tror 6 år siden sist hjelper en del på hypen. Spesielt siden Ryzen faktisk kommer til å bli bra, og ikke en skuffelse. Tror det har mer å si for hypen en ytelsesøkning. Folk har ventet lenge på dette. Og også hva dette kommer til å bety fremover, ikke bare lanseringen nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som overrasker meg mest, enkelte eksperter, mente vel mot 2020 vil vi gå mere mot nettbrett\mobil og laptop.

Slik er det vel ikke.

 

Men tror kanskje AMD Ryzen blir kanskje siste gang AMD kommer med noe stort.

Da de må vel på andre matrialer en silisium.https://www.digi.no/artikler/grafen-likevel-egnet-for-cpu-er/285470

 

Det største spørsmålet, hvorfor må AMD bytte cpu platene for kjølerne?

Skal de først gjøre det burde de kommet med en bedre måte å feste cpu til hovedkortet, slik at det er umulig å dra cpu av hovedkortet i låst stilling.

Lenke til kommentar

 

 

Det største spørsmålet, hvorfor må AMD bytte cpu platene for kjølerne?

Skal de først gjøre det burde de kommet med en bedre måte å feste cpu til hovedkortet, slik at det er umulig å dra cpu av hovedkortet i låst stilling.

Inte bruk lim, bruk årntlig pasta så slipper du tänka på det.

Lenke til kommentar

 

 

Har er cpu serie noen gang vert så hypet?

Nei. Da Intel lanserte Core serien, så var ytelses hoppet stort den gangen også, men ikke så mye hype foran den som jeg kan huske.

Tror 6 år siden sist hjelper en del på hypen. Spesielt siden Ryzen faktisk kommer til å bli bra, og ikke en skuffelse. Tror det har mer å si for hypen en ytelsesøkning. Folk har ventet lenge på dette. Og også hva dette kommer til å bety fremover, ikke bare lanseringen nå.

Jeg skulle kjøpe pc i sommer men hørte rykter om ryzen så jeg har ventet lenge. Det verste er at hw på gamle pcen begynner å svikte. Blir spennende å se benchmarks og eventuelle barnesykdommer. Jeg tror disse første cpuene er litt for sterke for meg. Jeg ville heller hatt en 4 kjernet utgave av 1800x til ca 2000. Det er vanskelig å skikkelig utnytte disse som ble lansert nå tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg tror disse første cpuene er litt for sterke for meg. Jeg ville heller hatt en 4 kjernet utgave av 1800x til ca 2000. Det er vanskelig å skikkelig utnytte disse som ble lansert nå tror jeg.

 

Kommer an på det. Ryzen 5 med 6 kjerner kan jo være en løsning for deg. Ville ikke kjøpt ny 4 kjerne i 2017, men opp til deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...