Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (9 minutter siden):

Det er bra for deg som en av de "få" som fikk den cpuen så billig. Ser man dagens pris så blir det anneledes:
8700 - 6200 = 2500
( 2500 / 6200 ) * 100 = 40.32 %


kjøper man på komplett blir det vel 45% tap, om man selger den for 6200kr. Altså dette viser det jeg sa om bruktpris...

Altså 3900x er MAX verdt 3000kr, fordi brukt AMD :p

Alle som gidder følge med og bruker prismatch fikk det 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (48 minutter siden):

Det er bra for deg som en av de "få" som fikk den cpuen så billig. Ser man dagens pris så blir det anneledes:
8700 - 6200 = 2500
( 2500 / 6200 ) * 100 = 40.32 %


kjøper man på komplett blir det vel 45% tap, om man selger den for 6200kr. Altså dette viser det jeg sa om bruktpris...
Edit: Prisen var vel oppe i 9500kr også...
Altså 3900x er MAX verdt 3000kr, fordi brukt AMD :p

Nå har du regnet feil prosent her. Her er en formel som gir mer mening

Bruktpris / Nypris - 1

I dette tilfellet blir det:
6200 / 8700 - 1 = -28.7%

Tilsvarende prisfall for 3900X blir 3700 kr

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nizzen said:

Det er bra for deg som en av de "få" som fikk den cpuen så billig. Ser man dagens pris så blir det anneledes:
8700 - 6200 = 2500
( 2500 / 6200 ) * 100 = 40.32 %


kjøper man på komplett blir det vel 45% tap, om man selger den for 6200kr. Altså dette viser det jeg sa om bruktpris...
Edit: Prisen var vel oppe i 9500kr også...
Altså 3900x er MAX verdt 3000kr, fordi brukt AMD :p

Respekterer meningen din om pris. Men CPU er noe som nok sjeldent går i stykker, selv om det kan skje. Så hvor mye slitasje snakker en år for år på en CPU egentlig?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, scuderia said:

Og din 7980xe har falt fra 20k til max 5k, fordi brukt Intel 🥳

 

du kan selv regne på prosenten om du vil..

19k og over 3 år. Fortsatt raskere enn 3950x med flere pci-e lanes, quad channel minne. En grunn for at jeg bruker denne daglig enda :) Kjempekjøp for meg ;)
Blir gøy å se hvor godt Threadripper gen 3 holder seg i pris. Er jo en grunn for at det er veldig få som har kjøpt dem. Pris er ikkje den største faktoren.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere bruktpris på prosessor + hk + ram? Burde jo være enklere å finne kjøper til et helt sett kontra bare cpu. Jeg betalte i sin tid 7464. I dag koster tilsvarende 7484. Med 35% tap snakker vi 4851. Så kanskje 5000 for alt ville vært stedet å legge seg?

Er snakk om R5 3600, X570 Taichi, og 16gb b-die kit. 

Endret av Sydvest
Spesifisere modell
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere bruktpris på prosessor + hk + ram? Burde jo være enklere å finne kjøper til et helt sett kontra bare cpu. Jeg betalte i sin tid 7464. I dag koster tilsvarende 7484. Med 35% tap snakker vi 4851. Så kanskje 5000 for alt ville vært stedet å legge seg?

Er snakk om R5 3600, Taichi, og 16gb b-die kit. 

X570 Taichi? Ville kanskje sagt 5k nå og 4-4500 når 5000-serien blir mulig å kjøpe. Er det X470 Taichi ville jeg fort trekt av minst 1000 pga manglende PCIe 4.0.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sydvest said:

Glemte denne detaljen! X570 ja.

Men ok, får se hva jeg gjør 😃 MÅ ikke selge hovedkortet. Men er litt irriterende med den satans chipsetvifta som suser som et gammelt modem.

Er den funksjonell eller har du fått "grinding" (ganske høy tydelig lyd noen opplever å få). Hvis den er funksjonell setter man den bare i "Silent" i bios så har den aldri vært merkbar her.

Har man fått "grinding" kan man kartlegge i hvilke RPMs dette ser ut til å trigges og sette en vifteprofil som gjør at den holder seg utenfor disse områdene.

Har aldri vært plaget av den vifta her :) Jeg bare utførte instillingene med en gang og verifiserte med temp målinger i ymse situasjoner.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (41 minutter siden):

Du får trekke fra 1000kr pga den satans vifta da :D

Nei legger heller til en høvding. 'cause it's a feature 🤫

 

Theo343 skrev (42 minutter siden):

"Silent" i bios

Mener bestemt at jeg gjorde nettopp dette da jeg igangsatte heller spetakkelet i fjor-høst. Kanskje jeg skal sjekke om det har blitt tilbakestilt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Sydvest said:

Mener bestemt at jeg gjorde nettopp dette da jeg igangsatte heller spetakkelet i fjor-høst. Kanskje jeg skal sjekke om det har blitt tilbakestilt.

Det ville jeg sjekket opp igjen ja og husk at den lager litt lyd under POST prosedyren men så fort du er bootet inn i OS skal den da være helt stille :)

I tillegg til å bare smelle den på silent (quickfix) kan du også lage din egen vifteprofil slik at den aldri beveger seg i RPM over det du synes er "ok" lyd. Dette gjorde jeg i sommer. Under 3200RPM var ikke særlig hørbart for min del men jeg har litt lav sus fra kabinettvifter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
7 hours ago, Nizzen said:

Ja det er #Internett

Når man er uenig med ting, så blir ting fort barnehage i hodet.

Blir du det?

😀

neida.. jeg syntes deg er artig å slenge litt med kommentarer både #internett og irl.. kjedelig ellers. Og tviler sterkt på at noen egentlig tar seg veldig nær av det. Tross alt voksne her og ikke snøflak.

Endret av scuderia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Theo343 said:

Det ville jeg sjekket opp igjen ja og husk at den lager litt lyd under POST prosedyren men så fort du er bootet inn i OS skal den da være helt stille :)

I tillegg til å bare smelle den på silent (quickfix) kan du også lage din egen vifteprofil slik at den aldri beveger seg i RPM over det du synes er "ok" lyd. Dette gjorde jeg i sommer. Under 3200RPM var ikke særlig hørbart for min del men jeg har litt lav sus fra kabinettvifter.

I riktig gode gamledager så byttet jo folk på chipset-kjølere evt. chipsetkjøler med flypropeller helt sjøl. Er det ingen mikkemustriks å gjøre nå i våre dager?

  

4 hours ago, scuderia said:

Blir du det?

😀

neida.. jeg syntes deg er artig å slenge litt med kommentarer både #internett og irl.. kjedelig ellers. Og tviler sterkt på at noen egentlig tar seg veldig nær av det. Tross alt voksne her og ikke snøflak.

Er ikke snow flakes litt misvisende tittel å gi folk. Snøflak smelter jo og forsvinner, mens internet snow flakes ytrer noe, men det forvinner vel sjeldent !

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...