Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Hadde sikkert vært kjekt med flere minnekanaler, men i motsetning til enmangel på pcie lanes er drawbacket med to kontra fire kanaler innebakt i ytelsen. Om disse CPIUene yter på nivå med en quad-channel kapabel Intel-chip er det ikke en kjeft som bryr seg om den er speccet til 2, 4 8, 16 eller 1024 mnnekanaler - den yter det den yter, og ferdig med det. Pcioe lanes er litt verre å sno seg rundt som et problematisk element, men at 24 lanes eller hva det nå er er nok til de fleste er rett. Nok til meg? Spørs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Når det gjelder "Siggen" min, så må jeg nesten ta det litt som et kompliment om den klarer å vekke misunnelse (spesielt i 2017).

<snip.snap> 

 

Men om det vekker slik misunnelse så forklarer det kanskje til dels hva jeg opplever som en del sure slengbemerkninger her på forumet over tid. Det er i stor grad grunnen til at jeg er såpass mye mindre aktiv her for tiden. Jeg får prøve å slette "Siggen" da, og se om folk kanskje da begynner å oppføre seg?..

 

Og til de som måtte tro jeg er Intel fanboy, vel, da har dere ikke lest mye av hva jeg har skrevet om AMD vs Intel før. Kort fortalt; jeg ville til en viss grad forstått det om noen hadde kalt meg AMD fanboy. Men begge deler er fullstendig tåpelig, og helt feil..

LOL!!

 

Jeg tolket innlegget ditt som ett slags "forsvar" for hvorfor du ikke kunne tenke deg å "oppgradere"/teste ut en Ryzen rigg.

"That's all".

 

Har nok hardware både fra Intel og AMD til å ikke behøve å "misunne" noen andre hva de har av hw.

Tvert imot.

Liker å se entusiaster satse litt og delta med mye bra kommentarer, som jeg forøvrig synes du gjør stadig vekk.

Men nå ble jeg bare skuffet over innlegget..

Både det forrige og dette svaret..

 

Har aldri ansett deg som noen fanboi heller.

 

Nok om det..

 

Jeg håper vi kan holde denne tråden for de av oss som har forventninger og akter å teste ut Ryzen... i en positiv tone.

 

Det er også greit med test-resultater fra heftige Intel-rigger for de som vil.

Så vi kan sammenligne.

 

Fint om konkurransen får Intel til å senke prisene så jeg kan oppdatere en av Intel-riggene jeg har.

:)

Lenke til kommentar

Ryzen blir ikkje hovedpc hos meg, men nr2 gamer blir den nok.

 

Chipsettet er for meg litt for mye nerfet. Som ventet, for å holde prisen nede. Full fart på 2x gpu i sli, 2x m.2 ssd'er og raidkontroller og 10 gbit lan, blir for mye for x370 chipsettet.

 

Ene x99 hovedkortet mitt koster mere enn dyreste ryzen cpuen med god margin. Det sier noe om hvor digg det er å få litt Amd konkurranse. Dog hadde vært fint om Amd kunne kommet med et enda bedre chipset som kunne være på nivå med x99.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryzen blir ikkje hovedpc hos meg, men nr2 gamer blir den nok.

 

Chipsettet er for meg litt for mye nerfet. Som ventet, for å holde prisen nede. Full fart på 2x gpu i sli, 2x m.2 ssd'er og raidkontroller og 10 gbit lan, blir for mye for x370 chipsettet.

 

Maybe, inntil videre. Men så er du ca. 1-2% av brukere som vil ha det slik :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå var jo litt av poenget mitt at det skulle være en latterlig sammenlikning. Akkurat som det er litt dumt å sammenlikne 16 PCIe linjer til grafikk, mot potensielt 40. Og 2 minnekanaler mot 4. Men det fikk visst ikke folk med seg..

 

 

Dumt å sammenligne 1800X med 6900K fordi sistnevnte har 2 ting som har så lite å si for ytelsen at førstnevnte vinner selv uten disse?

 

Eneste som er latterlig med sammenligningen spør du meg, er den latterlig høye prisen på 6900K :)

 

 

Ingen er mer enig enn meg i at 6900K er for dyr.

 

Men at antall PCIe linjer har lite å si for ytelsen. Derom strides de lærde. Man kan teste 5 spill, og finne ut at det holder med 8 linjer til hvert skjermkort i SLI. Men så i 5 andre spill så er det plutselig ikke uten betydning. Om vi snakket om en bil, skulle man konkludere med at bilen er frisk om den får motorstopp 5 dager etterhverandre, fordi den ikke fikk motorstopp 5 andre dager?

 

Linken til Christian er "juks", i det testeren har benyttet et hovedkort med PLX chip (Som var poenget med testen, men som også koster minst 4000Kr). For de som ikke vet hvordan det fungere, så er det kort forklart slik at uten den chip'en så ville hvert skjermkort vært låst til maks den båndbredden som det kan få fra 8 PCIe linjer. Mens med PLX chip, så kan lasten "balanseres". Ett skjermkort kan for eksempel bli tildelt båndbredden fra 10 linjer ved behov, mens det andre kortet samtidig blir avspist med båndbredden fra de resterende 6 linjene (kanskje uten at det gjør noe for ytelsen til det kortet akkurat da.). Den totale maksimale båndbredden vil fremdeles være den av 16 linjer.

 

Her er en som har testet 8 vs 16 linjer til hvert skjermkort med både GTX980Ti og GTX1080. "Worst case scenario" var vel "ProjectCARS" som med GTX980Ti yter ~22% raskere i x16 enn x8. Og dette er med 4 minnekanaler.

 

Jeg har ikke sett noen test av 4 mot 2, men jeg har sett denne testen med 980Ti i SLI der ytelsen noen ganger ikke varierer så mye, mens i spillet "Fallout 4" så får man 15,5% høyere avg. fps om man har 4000MHz RAM fremfor 3000MHz. Og hele 36,7% høyere fps enn om man hadde hatt 2133MHz RAM (forhåpentligvis ikke mange som kjøper det til sine 7700K i dag.) Om man putter 3000MHz brikker i hver kanal i et X99 system har man i teorien samme minnebåndbredde som man måtte hatt 6000MHz brikker for å få i et 2 kanals system. Så da skulle man være godt dekket for fremtiden. Mye slik folk med 6700K trodde de var når de kjøpte svinedyre 3000MHz brikker i sin tid..

 

Så er PCIe linjer og minnekanaler uviktig for Ryzen? Det tviler jeg på. Men det skal bli artig å se...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja? X99 system er ikke levedyktig over tid. Om ikke minne-kanaler henger med så går man over til helt annen teknologi. Ser for meg 2-4 CPU-er i samme HK innen 3-4 år, med dedikerte Mem-PCI-E lines osv.. Fullt mulig allerede i dag for mainstreet uten og betale skjorte.(om produsenter vil)

 

:)

 

Edit..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hva som er best av intel eller amd cpu kommer ann på hva man skal bruke maskinene til. dvs hvis man har ikke behov for flere kjerner og og fokuserer kun ytelse på enkelt kjerner som for eksempel spilling så er intel marginalt bedre på dette og hvis pris er ikke noe problem. hvis man spiller, streamer, redigerer, se på film, eller gjøre flere ting samtidig uten betraktelig tap av ytelse så ville amd vært fornuftig valg. det å betale mer enn nødvendig for en vare er dumt uansett hvor rik man er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor linke til en utenlandsk butikk når man får kjøpt det i Norge :)

 

https://www.digitalimpuls.no/pc-komponenter/hovedkort/am4/asrock/asrock-x370-prof-gaming-x370-sli-am4-m2-ryzen-5gbe-140730-p0000152030

 

 

Var det stedet jeg hadde sett det før, jeg kunne vel lagt mer energi i å leita i norske butikker, men det var det å orke da.

Men digital impuls er vel en av få om ikke den eneste norske butikken som selger asrock?

Og nei, jeg har ikke lagt mye etterforskningsarbeid i å lete etter flere butikker heller som eventuelt kan ha asrock.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...