Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, Svein M said:

ASUStek AI Suite og ASUS AURA lighting virker å være gode kanditater til å tuppe ut.

Fjerner da i et forsøk:

Aura Effect Add-on x64

Aura Lightning Effect Add-on

AI Suite

Skjønner ikke helt hva AI Suite har med RGB å gjøre, men skal gjøre som du ber om:

Spoiler

 

F.eks. så innholder det EZ Update som kan sjekke etter ny hovedkort-BIOS, så hvorfor skal dette fjernes?

Ellers fjernes:

Aura Service

Må ta en omstart pga. avinnstallering av AI Suite, for så å kjøre Thaiphoon Burner avlesing.

Lenke til kommentar

Du kan jo fjerne Gamefirst også mens du er i gang. Det er et jalla program som ikke gjør noe annet enn å bruke ressurser. 

Hadde AI Suite før for å styre vifter, men var plaget med at jeg ble kicket ut av spill som bruker EasyAnticheat. Etter at jeg fjernet programmet så har jeg ikke hatt noe problemer. Bedre å gå inn i Bios å sette vifte profiler der så har du også et program mindre som starter sammens med Windows.

Lenke til kommentar

Her er resultatet Svein M. Vet ikke om AI Suite var nødvendig å avinstallere. Kan jo kanskje reintrodusere den for å sjekke.

Hver brikke fikk da CRC Ok med Aura og AI Suite fra Asus avinstallert (gjorde dobbel omstart for sikkerhetsskyld, iom. AI Suite ønsket å omstarte for avinnstallere. Brukte Revo Uninstaller for å fjerne alle spor):

Rambrikke-1__26aug2020.thumb.PNG.fa3e0cbd74d462a0cc8b0c3635e9abee.PNGRambrikke-2__26aug2020.thumb.PNG.3f3a2d0eab56ce9be0f2ba76f8385916.PNGRambrikke-3__26aug2020.thumb.PNG.651b11da9fcc0f71395f9d8535dc280e.PNGRambrikke-4__26aug2020.thumb.PNG.d74bcf77366aa50ba84b82df6900825f.PNG

 

Og her er de ovenfor side ved side, i .PNG-formatet som skal gi lesbarhet ved forstørrelse. Er jo tross alt et vektorformat det .PNG:

Samlet-4xRAM-brikker-oversikt__26aug2020__Restet.thumb.PNG.c438fc8951cc8966ed7e254d39672108.PNG

 

Edit, for å slippe ekstra innlegg. Da har jeg reintrodusert AI Suite og fikk nøyaktig samme grønne CRC Ok. AI Suite berører derfor ikke SPD (Serial Presence Detect) på RAM.

Men Asus Aura gjør. Det vil si at RGB styres via skrivninger til SPD slik G.Skill forumets bidragsytere påstod, antar jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (33 minutter siden):

 

  Vis skjult innhold

 

F.eks. så innholder det EZ Update som kan sjekke etter ny hovedkort-BIOS, så hvorfor skal dette fjernes?

Er ikke noe poeng med EZ update. BIOS oppdateringer kommer ikke så ofte, samme med brikkesettdrivere+nettverkskort. Så å sjekke tre nettsteder manuelt ca. en gang i måneden er ikke så ille, synes jeg da.

Så da sparer jeg heller de CPU cyclene ez-update bruker og gjør det selv.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
28 minutes ago, N o r e n g said:

Lite interessant å vite om thaiphoon fungerer eller ikke. Målet her var vel å overklokke minnet?

Ok, kanskje du tolker det slik. Men poenget er at man har oppklart at RGB på G.Skill sannsynligvis styres ved skrivning til SPD, som normalt annen programvare vokter seg for å gjøre. Skal man tippe noen kronasjebesparelser hos G.Skill som slipper å måtte styre med en helt egen kontrollerkrets elns.?

Eller kanskje jeg mistolker det hele. Kanskje det er kun Asus som styrer RGB via skrivninger til SPD?

Kan disse brikkene overklokkes når RGB kjører? Ja, jeg er helt "grønn" om overklokking, men må bare spørre, siden jeg ihvertfall synes det stikker seg ut som et egnet spørsmål for den som måtte "lure på alt".

Dette spørsmålet berører vel hva har SPD å si for overklokkingens del?

Stor Edit er gjort på innlegg.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Kan disse brikkene overklokkes når RGB kjører? Ja, jeg er helt "grønn" om overklokking, men må bare spørre, siden jeg ihvertfall synes det stikker seg ut som et egnet spørsmål for den som måtte "lure på alt".

Dette spørsmålet berører vel hva har SPD å si for overklokkingens del?

Du kan absolutt overklokke med RGB kjørende. Her er noe jeg vil tippe er i nærheten av stabilt med 4x 16GB B-die på 1.45V

Jeg kunne imidlertid ikke få POST på 3800 MHz før jeg satt SOC voltage til 1.20V, det vanlige 1.10V var ikke nok

bilde.png.b257a6b0bbd48349394c4f0f713e6b6f.png

Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Edit, for å slippe ekstra innlegg. Da har jeg reintrodusert AI Suite og fikk nøyaktig samme grønne CRC Ok. AI Suite berører derfor ikke SPD (Serial Presence Detect) på RAM.

Men Asus Aura gjør. Det vil si at RGB styres via skrivninger til SPD slik G.Skill forumets bidragsytere påstod, antar jeg.

Ja det ser ut til at det er nok å ta vekk Asus Aura. Nå fikk Thaiphoon Burner lest ut info fra RAM-brikkene uten feil ser det ut til.

Så det ser ut til å være nok for å unngå det problemet. 

"Asus Sonic studio 3" har jeg selv på maskinen, men ingen av de andre ASUSTek programmene. Av de du har der er Gamefirst et som jeg har hatt og avinstallert. Jeg prøver å ha så lite som mulig installert for å redusere ressursbruk og problemer.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er ihvertfall vanskelig nok å vite dersom man kjøper seg ny PC. Hva skal man ta vare på og hva skal man avinstallere liksom. Forstår prinsippet med å ha så lite kjørende som mulig. Har jeg kommet over en eller annen ullen kunnskap som de HW-vante ikke hadde hørt om før? Ref. det som ble sagt på det G.Skill-forumet :D

https://www.gskill.us/forum/forum/product-discussion/ddr4/trident-z-rgb/13195-aura-g-skill-software-corrupts-spd-s

 

SPD for DDR4-standarden:

Quote

The DDR4 SDRAM "Annex L" standard for SPD changes the EEPROM module used. Instead of the old AT24C02-compatible 256-byte EEPROMs, JEDEC now defines a new nonstandard EE1004 type with two pages at the SMBus level each with 256 bytes. The new memory still uses the old 0x50-0x57 addresses, but two additional address at 0x36 (SPA0) and 0x37 (SPA1) are now used to receive commands to select the currently-active page for the bus, a form of bank switching.[11] Internally each logical page is further divided into two physical blocks of 128 bytes each, totaling four blocks and 512 bytes.[12] Other semantics for "special" address ranges remain the same, although write protection is now addressed by blocks and a high voltage at SA0 is now required to change its status.[13]

https://en.wikipedia.org/wiki/Serial_presence_detect

Endret av G
Lenke til kommentar

Mulig dette har blitt diskutert før, men hva tror man om dette?

https://www.tomshardware.com/news/clocktuner-unlocks-higher-performance-lower-power-consumption-on-amd-zen-2-cpus

Selv bruker jeg 1usmus sin power plan på min 3600X, og det virker jo stødig nok. I tillegg har jeg aktivert Game Boost i Bios (MSI HK som øker frekvens med 450mHz, og senker vCore-volt til 1.352 (ned fra 1.4xx) - skjønner ikke helt den, men). Bruker Memory Try-it, som klokker opp RAM til 3733mHz (16-16-16-38) fra den originale 3200mHz 14-14-14-34. Alt virker stabilt og godt.

Hvordan tror vi dette blir med det nye programmet? :)

Endret av Sarasin
Lenke til kommentar
G skrev (På 26.8.2020 den 16.15):

Fjerner da i et forsøk:

Aura Effect Add-on x64

Aura Lightning Effect Add-on

AI Suite

Skjønner ikke helt hva AI Suite har med RGB å gjøre, men skal gjøre som du ber om:

  Vis skjult innhold

 

F.eks. så innholder det EZ Update som kan sjekke etter ny hovedkort-BIOS, så hvorfor skal dette fjernes?

Ellers fjernes:

Aura Service

Må ta en omstart pga. avinnstallering av AI Suite, for så å kjøre Thaiphoon Burner avlesing.

EZ-Update er helt verdiløst...har det for så vidt installert, men når jeg sjekker om det er kommet ny BIOS, så sier det at det ikke har det...selv om det faktisk har kommet. Har hatt en del Asus hovedkort og tror jeg egentlig aldri har fått en update via EZ-Update.

image.thumb.png.d83743d55c902806666f06bc7a596afb.png

Endret av The Jackal
Lenke til kommentar
Claus Racing skrev (59 minutter siden):

Hvor mye er det å hente på å finjustere på minnet med 3700x?

Kjørte en rask cinebench med og uten XMP aktivert.

Uten xmp fikk jeg 4724 og med xmp 4668 i score.

XMP setter minnet til 3600Mhz, 16-19-19-39-58.

Bare usikker på om jeg gidder så mye "fikling". :) 

Tror ikke cinebench blir påvirket av minnehastighet.

Vil anbefale å prøve ut DRAM kalkulatoren til 1usmus.

Med Samsung B-Die er det ganske stor forskjell fra DOCP/XMP til fast preset innstillingene fra kalkulatoren i hvertfall.

DOCP/XMP 3600Mhz 1800Mhz FCLK. Eneste endret er Gear Down Mode:

Spoiler

965339215_MEMbench3600MhzDOCP.thumb.png.46f0bf7a6e96755c1e600a1630d3696d.png

1usmus DRAM calc fast preset 3800MHz 1900Mhz FCLK:

Spoiler

 

898388056_MEMbench3800mhzfastpreset.thumb.png.4a50a7cba8d11e599a787fa34c5220c4.png

 

 

 

 

Litt ekstra tweaking 3800MHz 1900Mhz FCLK (work in progress):

Spoiler

421507998_MEMbench3800mhzcustom.thumb.png.60846f0d80650e28d2fac3f2873fbe79.png

 

Endret av PantZman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan nada om overklokking av både minne og cpu. Hvordan fungerer dette DRAM-programmet fra 1usmus? Leser man av tallene programmet anbefaler, og deretter putter det inn i BIOS? Jeg sitter på G.Skill TridentZ 3200MHz (14-14-14-34), som jeg gjerne skulle tunet opp litt. Kjøpte disse brikkene nettopp fordi de er Samsung B-Die, og har godt potensial.

Tar gjerne imot hjelp på dette enten her eller via PM.

Som jeg nevnte, så kommer 1usmus med en "tuningprogram" til Ryzen prosessorene også om ikke så lenge, så det er vel noe man kan kikke litt på? Jeg sitter riktignok bare på en 3600X, men det er garantert noe å hente der også :)

Lenke til kommentar
Sarasin skrev (7 minutter siden):

Jeg kan nada om overklokking av både minne og cpu. Hvordan fungerer dette DRAM-programmet fra 1usmus? Leser man av tallene programmet anbefaler, og deretter putter det inn i BIOS?

Ja. mer eller mindre. ?
Litt kjøling over RAM anbefales. Jeg har 7 kabinettvifter (4 inn, 3 ut) men for å få den strammeste overklokkingen stabil måtte jeg likevel ha en vifte som blåste direkte over ram brikkene. B-Die (eller DDR4 generelt?) ser ikke ut til å like ca 50c+ med stramme timings osv.
Kjør MEMbench et par timer for å sjekke om det er stabilt. Følg med på temperaturen med f.eks Hwinfo64.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...