Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Svein M skrev (1 minutt siden):

Det kan gjøres i enten i Ryzen Master eller i bios (jeg har brukt kun bios)

Det minnet der har vel Micron D-die, og kan kjøres slik, dvs jeg måtte la rRFC stå på 540 eller Auto, og også tCKE endret jeg ikke til 1.

 

dram_micronDdie.thumb.png.b743998ba4d207e758a8de1a7de0dc43.png

Ok, skal prøve å sjekke med DRAM calc.

Minnet er Samsung B-die. Sjekket med typhoon.

 

Endret av The_Viper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, The_Viper said:

 

Minne.png

Når det er 3000 c15-17-17, så er det langt ifra sikkert at det er b-die, så det er sagt ;) Hadde det vært 15-15-15 derimot, så hadde det vært mere håp. Dog 3000 c15 er ikkje akkurat veldig god bin. Det er derimot 3200c14-14-14

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
On 8/15/2020 at 9:00 AM, Theo343 said:

Slik sett har jeg deler til en AM2. AM2 har jeg også 2 CPUer til (bla. AMD Athlon64 3200+)og ene står i et fult fungerende "skoeske" bygg som dattern brukte for en del år siden.

Har stort sett vært flink til å selge unna det meste underveis med årene (ikke flink nok) men når ting har blitt stående for lenge uten bruk så forsvinner vinninga opp i spinninga. Så da blir det elretur ?

Eneste grunnen til at jeg la ut "betal en symbolsk sum og kom på besøk med skapbilen" var i tilfelle noen som var midt i sin "bygg mest mulig av de deler jeg har og kjør linux filservere" periode av livet har bruk for ymse av deler man har akkumulert gjennom 15-20 år. 30stk PATA kabler eller en fult fungerende "Pentium 4 2.8 GHz 800 FSB / Northwood C" filserver er nok ikke så aktuelt lenger ?. Når det gjelder hvilken komponent av alt det gamle jeg er mest imponert over må det være min gamle Mist 1000w som kjørte flere tungt lastede maskiner 24/7 i ca. 12 år og fortsatt ser ut til å fungere like godt. Kjenner allerede nå igjen at fult fungerende gode PSUer (Corsair og Mist) er vanskelig å levere til elretur.


Men back to topic. Fikk et snev av nostalgi i utryddingen.

Nostalgi kan være artig. Vet at jeg sitter på et verdifullt legobygg i deler. Har aldri kvittet meg med lego. LOL. Men gidder jeg å lete igjennom all lego og bygge det? Vet heller ikke hvor "mint" det må være for at det skal ha verdi. Vet heller ikke hva det er verdt. Men å bare tenke på at det kan ha verdi gjør greia ganske artig.

Endret av G
Lenke til kommentar
The_Viper skrev (7 timer siden):

Takk! Da er det bestilt. Får vel bare kaste de jeg har rett på el-retur da:grin:

Eller gi/selge til noen som trenger de :) 

Så er det jo flere versjoner av dramcalc gjennom tidene. En kan teste flere av de for det viser litt forskjellig, som vist på bildet under. Der er det 3733 fast preset på begge. Så en kan ha litt mer å velge mellom :)

TPTEuTA.jpg

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (22 timer siden):

Jeg har disse. Må ha ganske høy volt for å få de stabile. Langt høyere enn anbefalt av Dram calc i hvertfall.
Med 3600Mhz "fast" 14-15-14-28 så anbefaler DRAM calc max 1.4 volt mens jeg må opp på nærmere 1.465V

Prøvde meg på 3666Mhz (IF 1833) og måtte da opp til 1.485V.

Memtest viser gjerne at det er stabilt med litt lavere volt, men ender likevel opp med at spill lukker seg/kræsjer etter en stund.

Asus Rog Strix X470-F Gaming med bios 5603 (siste). Har lest noen har problemer med høye RAM hastigheter med siste bios, men jeg har ikke merket noe forskjell i forhold til 5406.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
PantZman skrev (1 time siden):

Jeg har disse. Må ha ganske høy volt for å få de stabile. Langt høyere enn anbefalt av Dram calc i hvertfall.
Med 3600Mhz "fast" 14-15-14-28 så anbefaler DRAM calc max 1.4 volt mens jeg må opp på nærmere 1.465V

Prøvde meg på 3666Mhz (IF 1833) og måtte da opp til 1.485V.

Memtest viser gjerne at det er stabilt med litt lavere volt, men ender likevel opp med at spill lukker seg/kræsjer etter en stund.

Asus Rog Strix X470-F Gaming med bios 5603 (siste). Har lest noen har problemer med høye RAM hastigheter med siste bios, men jeg har ikke merket noe forskjell i forhold til 5406.

Prøv 3733/3800 om IF greier det og bruk CL 15 eller 16. Prøv å kjøre f.eks 3800-16-16-16-32 48 tRC, 10 tWR, 16 tFAW, tRFC så lavt som mulig, men under 300, 1t. Å optimalusere andre subs og kjøre høyere frekvens kan kanskje utligne ulempene med høyere CL. 

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (4 timer siden):

Prøv 3733/3800 om IF greier det og bruk CL 15 eller 16. Prøv å kjøre f.eks 3800-16-16-16-32 48 tRC, 10 tWR, 16 tFAW, tRFC så lavt som mulig, men under 300, 1t. Å optimalusere andre subs og kjøre høyere frekvens kan kanskje utligne ulempene med høyere CL. 

Prøver nå 3800 15-15-15-30 med 1.5V. 46 tRC, 12 tWR. 16 tFAW, 304 tRFC og 1T men innlegget mitt var vel mer angående hvor mye volt som trengs.

Lenke til kommentar
6 hours ago, PantZman said:

Jeg har disse. Må ha ganske høy volt for å få de stabile. Langt høyere enn anbefalt av Dram calc i hvertfall.
Med 3600Mhz "fast" 14-15-14-28 så anbefaler DRAM calc max 1.4 volt mens jeg må opp på nærmere 1.465V

Prøvde meg på 3666Mhz (IF 1833) og måtte da opp til 1.485V.

Memtest viser gjerne at det er stabilt med litt lavere volt, men ender likevel opp med at spill lukker seg/kræsjer etter en stund.

Asus Rog Strix X470-F Gaming med bios 5603 (siste). Har lest noen har problemer med høye RAM hastigheter med siste bios, men jeg har ikke merket noe forskjell i forhold til 5406.

Er ofte at spilling stresser Infinity fabric mere pga gpu er inni bildet, og i tillegg blir alt varmere. Dermed blir temperatur også en faktor.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...