Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3700X uten boost

Jeg har nå slått av core boost og kjører da på 3600MHz.

Har satt negativ offset på 0.050V noe som gir core VID max på 1.056V og core volt på 1.000V. 

Dette gir på stresstest: 

Core power max 21.882W

CPU package power max på 43.423W. For kun nettleser så er den ca 19.5W i gjennomsnitt.

Noe som gjør at cpu temp holder seg under 55 grader selv når cpu viften (stock kjøler) går på 1000 rpm.

Verdier lest ut med programmet HWinfo. Stresstest med programmet CPU-Z.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Noe spesifikt å tenke på når man installerer 3 stk SX8200 Pro i Taichi X570?

Tenker på ting som dette:

Quote

Thought the same but know from other boards that the first m.2 is "paired" with the PCI-E-16x.


EDIT:
Begynner å få ofte feil på C-disken som er en gammel Intel 120GB etter windows updates så jeg reinstallerer maskinen med Win10 B2004 på ny SX8200 Pro.

Får bare gidde å sette opp alt på nytt ?

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (På 11.8.2020 den 0.25):

Prøv:

vdg= 1.15v

Soc=1.25v

Vdram=1.5v

 

Funker dette, så prøver du lavere spenninger ;)

 

N o r e n g skrev (På 11.8.2020 den 0.52):

Her er mine tips:
Sett DRAM voltage til 1.45V
La hovedkort/AGESA trene ODT-verdier, bruk Ryzen Master til å se hvilke verdier som er trent om du ønsker å låse dem inn.
Prøv Command Rate 2T og/eller tRCDRD 16
Om du prøver å gå opp til 3800 MHz 1:1 bør du se hvor høy FCLK du kan boote, bare la RAM være på 3600 MHz og sett FCLK til 1900-1866-1833- og så videre til du finner noe som booter.

SoC over 1.15V har ikke hjulpet i min opplevelse, men VDDG IOD opp til 1.10V kan hjelpe med å stabilisere høy FCLK.
VDDG CCD kan også stabilisere FCLK.

For å teste FCLK-stabilitet: bruk Prime95 Custom: minimum FFT på 640K, maksimum på 2048K, tildel mest mulig minne. La AVX2 være skrudd på. Hvis skjermen blir svart og du får en plutselig reboot har FCLK feilet og du kan prøve høyere VDDG-verdier eller lavere FCLK.

Da har jeg fått testet litt og endte foreløpig med dette:

 1uv9B9s.png

wmhkQyn.png

Vært stabil i snart 24t med alt fra surfing, streaming og gaming.

FCLK kom kun til 1833 med spenninger som var innafor, så det prosjektet ble lagt på is, men enn så lenge ser lavere timings ut med 1.45VDIMM ut til å fungere! Tipset om å la HK traine ODT var også smartere!

Takk!

Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 12.8.2020 den 9.49):

3700X uten boost

Jeg har nå slått av core boost og kjører da på 3600MHz.

Har satt negativ offset på 0.050V noe som gir core VID max på 1.056V og core volt på 1.000V. 

Dette gir på stresstest: 

Core power max 21.882W

CPU package power max på 43.423W. For kun nettleser så er den ca 19.5W i gjennomsnitt.

Noe som gjør at cpu temp holder seg under 55 grader selv når cpu viften (stock kjøler) går på 1000 rpm.

Verdier lest ut med programmet HWinfo. Stresstest med programmet CPU-Z.

Kjør heller fastvolt. Tipper du greier 0.9-0.95V på 3.6GHz :) Jeg greier [email protected] med en dårlig binna 3600. Selv om den ikke klokker ned idle blir forbruket svært lavt pga null last. 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (10 minutter siden):

 

Da har jeg fått testet litt og endte foreløpig med dette:

 1uv9B9s.png

wmhkQyn.png

Vært stabil i snart 24t med alt fra surfing, streaming og gaming.

FCLK kom kun til 1833 med spenninger som var innafor, så det prosjektet ble lagt på is, men enn så lenge ser lavere timings ut med 1.45VDIMM ut til å fungere! Tipset om å la HK traine ODT var også smartere!

Takk!

Det var bra. Prøvd uten GDM? Tipper du kan senke tWR til 10, pleier å gå :) Jeg får 113 sek med Micron E@3733cl16-8-19-11-28 og videre tweaks, men tRFC er 525 og tRC 55.

Lenke til kommentar

Vet det ikke er 100% trygt, men har ihvertfall fullført med store deler av RAM uten noen feil.

yzevWMq.png

Cowboystrekk skrev (5 timer siden):

Det var bra. Prøvd uten GDM? Tipper du kan senke tWR til 10, pleier å gå :) Jeg får 113 sek med Micron E@3733cl16-8-19-11-28 og videre tweaks, men tRFC er 525 og tRC 55.

Skal prøve uten GDM, men eneste jeg har opplevd stabilitet med det av er 2133 XD

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...