Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Mumriken skrev (10 minutter siden):

Shit, trodde ikke forskjellen var så stor..
Takk for bidraget :)
 

Det skal sies at B-die trives bedre med SOTTR enn E-die, mye pga tRFC. Du kan bruke Teslacoil som referanse på det. B-die+200MHz høyere frekvens gav 10fps på CPU game avg og 14 på min. Til referanse gir 3000cl16 131 avg og 90 min på CPU game ;) Test med rammen på 3200cl16 så får du se hvor vanvittig mye frekvens og timings utgjør, kjernene teller mye de og :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mumriken skrev (3 timer siden):

Fortsatt et stykke opp til Intel i gaming ytelse, men det blir spennende med Zen 3

Det er ca 50% opp til "makset" Intel, men mot mitt oppsett med 4x8GB 3800 MHz B-die er det i det minste under 50%

Hvis AMD får orden på FCLK/UCLK-forholdet slik at UCLK kan kjøre på høyere frekvens enn FCLK, og kanskje åpner opp for mer data gjennom FCLK generelt har jeg tro på at de kan ta igjen mye av gapet. Ekstra L3 vil også hjelpe, men det skal veldig mye L3 til for å hindre spill fra å hente data fra minnet. Zen/Zen 2 er i prinsippet i stand til å utføre flere instruksjoner per klokke enn Skylake, problemet i spill er å gi kjernene data fort nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mumriken skrev (23 timer siden):

Her er 10900K

Prøv Highest preset@720p\50% res scale (da slipper vi å ta høyde for GPU).

Screenshot (108).png

Ja, forsøkte det. Da er ikke cpu stock lenger.

 

S2g1cLW.jpg

 

Den demo'en jeg hadde gikk det ikke an å stille på res mod i fullscreen så måtte finne på noe annet her.

 

Endret av FranZe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
FranZe skrev (På 13.7.2020 den 2.45):

Ja, forsøkte det. Da er ikke cpu stock lenger.

 

S2g1cLW.jpg

 

Den demo'en jeg hadde gikk det ikke an å stille på res mod i fullscreen så måtte finne på noe annet her.

 

Måtte sjekke dette litt nærmere. Her var jo cpu overklokket til noen og 4.3Ghz, og 3800 på minne. Men tok en ny test med stock cpu, og minne sees på bildet. Kjørte også res mod ned i 20%. 

tu51fbX.jpg

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (På 12.7.2020 den 20.23):

Det skal sies at B-die trives bedre med SOTTR enn E-die, mye pga tRFC. Du kan bruke Teslacoil som referanse på det. B-die+200MHz høyere frekvens gav 10fps på CPU game avg og 14 på min. Til referanse gir 3000cl16 131 avg og 90 min på CPU game ;) Test med rammen på 3200cl16 så får du se hvor vanvittig mye frekvens og timings utgjør, kjernene teller mye de og :)

Når jeg laster inn XMP profilen på 3600 16-16-16 brikkene så får jeg ikke noe stort bedre. Den som kjøper slike brikker, bare setter XMP profilen og tror de har opp i mot den beste ytelsen de kan få, siden det er 3600 cl16... Kanskje burde titte etter en gang til, hjelper mye å bare kjøre den i dramcalc, safe preset hvis en ikke våger seg på fast for den saks skyld. Alt er bedre enn å la det være slik det er med XMP profilen i alle fall.    

Kjørte samme som ovenfor bare da med XMP profilen.

 St8MxEE.jpg

 

Det er over 40fps på min fps'en det. Ja, okay så kanskje ikke alle vil kjøre opp i mot 1.5V på minne slik jeg gjør, men ved å kjøre ca 1.4 så tjener en vel rundt ca 30fps.

Angående det med at kanskje ikke folk liker å booste V så høyt opp, så trenger en jo faktisk ikke det heller. For å bare vise litt så kjørte jeg noen flere runder. 

Her med stock 1.35v:

Spoiler

Iyqp4p9.jpg

 25fps opp det :)

 

Så har jeg en med 1.45v:

Spoiler

R8BUt0x.jpg

Som gir 40 fps bedre enn XMP. Så må en nesten bare tenke seg at med 1.4v vil en ligge sånn ca midt mellom. :

 

Alt dette er med stock cpu. Det jeg skulle litt frem til her er at en trenger ikke gå helt bananas for at en skal ha noe fordel av å justere på minne. Det hjelper massevis bare med bittelittlitt :) 

 

 

 

 

N o r e n g skrev (På 11.7.2020 den 16.33):

Noe reduserer antall NPCer og annet. Bedre å gå løs på resolution scaling til 20%

Te5lac0il skrev (På 11.7.2020 den 16.09):

Vil man få mer korrekte resultater ved 720p low? 

Kunne du ikke sett om du fikk kjørt en test med res mod  på 20%? Må si jeg er litt spent på hvor 3600 havner :)

Edit: Jarmo var innom.. 

Endret av Jarmo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 7/17/2020 at 12:04 PM, TheKims said:

Intel NUC har fått litt konkurranse https://www.tomshardware.com/features/minisforum-dmaf5-amd-ryzen-mini-pc-hands-on

Får håpe det kommer en versjon med 4000 serien. Da blir nok min nåværende HTPC lagt ut for salg :)

Er ute allerede https://www.komplett.no/product/1162283/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/barebone-m-hovedkort/asus-minipc-pn50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Te5lac0il skrev (14 timer siden):

@FranZe  Her er resultat fra R5 3600 med pbo og auto oc aktivert. Kjørte med 3733mhz bdie minne med fast preset fra ryzen kalkulatoren. 720p og 20% render scaling med highest preset. Skrudde opp render scaling etter benchmarken slik at det skulle bli lesbart?

Hehe, ja, blir ikke akkurat lett å tyde hvis ikke :) Hvorfor jeg bare kjørte den opp til ca 60%, hvor jeg anså det som lesbart, i stedet for bare "å orke" å druse på ved å dra slider'en helt til høyre er uvisst. Finner egentlig ingen forklaring der :shrug: 

 Takker for at du tok deg tid til å gjennomføre testen :thumbup:

Er litt ute etter her hva hvermansen kan klare å få til uten drastiske tiltak, med de "riktige brikkene". Utelukker da 3800mhz, og 3733 cl14 pluss cl15 da med en gang. 3733 cl16 med en trfc på 300 tallet skal være mulig å oppdrive for de fleste med rundt 1.4v. Men føler en seg ikke så vågal så går det jo fint om en holder seg til 3600 cl16 også. La oss si at jeg f.eks tok ett par brikker til 1400kr (3600 16-16-16) som utgangspunkt i det jeg nevnte her.  

Med de riktige brikkene som jeg nevnte tidligere trenger ikke dette være brikker i 2000 kroners klassen (som f.eks Viper 4400), ikke at det trenger å være noe dumt kjøp. Det jeg tenker litt på er når en får så mye bedre for noen få hundre kroner mer enn det absolutt billigste/dårligste valget, hvorfor da ikke tenke at det sikkert er forskjell på minnebrikker også, på samme måte som andre komponenter som f.eks skjermkort++? Må innrømme at jeg har vært slik selv frem til for ikke så lenge siden, la bare ett par brikker i handlekurven og tenkte som så at disse duger nå sikkert :cry: Men en lærer så lenge en lever :)

 

   

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...