Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, ahnz said:

Kjeda meg litt en søndags formiddag, så jeg kjørte noen uhøytidelige benchmarks med forskjellige innstillinger.

Setup 1: c14, 3000mhz/1500 = 524fps(andre run: 515) @1280*1024, 64 tick, alt low. 

Ryzen Master med Game Mode enabled: 522fps.


Setup 2: c14, 3200mhz/1600 = 514fps(andre run: 515) @1280*1024, 64 tick, alt low. 

Ryzen Master med Game Mode enabled: 517fps


Setup 3: c16, 3600mhz/1800 = 517fps @1280*1024, 64 tick, alt low. 

Ryzen Master med Game Mode enabled: 525fps

 

Setup 4: c16, 3666/1833 = 522fps @1280*1024, 64 tick, alt low. 

Ryzen Master med Game Mode enabled: 523fps. 


Som vi ser så er egentlig alt under margin of error, med en tendens mot høyere FPS ved høyere frekvens på RAM enn strammere timings.

Jeg fikk et run på 524 fps på c14 3000mhz, men fikk lavere FPS med Game Mode enabled? Og når jeg prøvde igjen senere fikk jeg bare 515.
Snodig.

Med så små forskjeller så er vel systemet ganske tuna fra fabrikken, ikke så mye å hente på overklokking virker det som. Frister å kjøre alt på stock og heller spare litt strøm når fordelen er så liten.

Det skal sies at jeg enda ikke har prøvd manual OC av prosessoren, men dette får jeg prøve senere.

Kan jo se ut som selve cpuen er flaskehals nå, eller tilogmed skjermkortet :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ahnz skrev (1 time siden):

Hei. Raskt spørsmål. Hva gir best ytelse i spill? Øke frekvensen på RAM fra 3200mhz til 3600mhz / 1800mhz IF, eller kjøre RAM på 3200mhz med strammere timings? F.eks c14 eller c15?

Hvis du kun strammer inn primære timings vil det være minimal forskjell, men høyere FCLK og minnefrekvens vil hjelpe litt.

Det som virkelig gir utslag er sekundære timinger: tRFC, tRRDS, tRRDL, tFAW, tWTRS, tWTRL, og Command Rate, samt tRDWR og tWRRD.

Og du bør låse Cpu-frekvens for å måle forskjellene, hvis ikke vil Precision Boost gi større variasjon enn du klarer å teste.

 

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (29 minutter siden):

Hvis du kun strammer inn primære timings vil det være minimal forskjell, men høyere FCLK og minnefrekvens vil hjelpe litt.

Det som virkelig gir utslag er sekundære timinger: tRFC, tRRDS, tRRDL, tFAW, tWTRS, tWTRL, og Command Rate, samt tRDWR og tWRRD.

Og du bør låse Cpu-frekvens for å måle forskjellene, hvis ikke vil Precision Boost gi større variasjon enn du klarer å teste.

 

Jeg har lasta ned DRAM Calc, så har forandra på rundt 20 innstillinger i bios. Alle de du nevnte har jeg forandra. Valgte fast preset.

Lenke til kommentar

Prøvde med 640x480 oppløsning nå. C16, 3200mhz/1600 IF. CPU stock. Fikk 582 FPS. Dette kan vel indikere at GPU blir bottleneck på slik ekstrem FPS likevel? Kunne kjørt MSI Afterburner, menmen.

Det er uansett så små forskjeller.

Fra 515 til 525 fps er det 2% forskjell, så nå kjører jeg alt på stock. Tror uansett ingeniørene i AMD vet mer enn meg om dette, så kjører AMD Ryzen Master om jeg vil ha litt høyere ytelse.

Jeg hadde 2500k før, og om jeg overklokka da fikk jeg fort 40-50FPS mer. Vel og merke _mye_ lavere enn 500+, men det føltes likevel mer tilfredsstillende å overklokke den. Men 3600x flyter ekstremt bra stock, så jeg er veldig fornøyd.

Endret av ahnz
Lenke til kommentar

Kjører Prime95 nå. Og har litt vanskelig for å lese informasjonen fra HWInfo. Hvor varm er CPUen min? Jeg kan lese at den er 86 grader og 75 grader, hva er riktig? 

Prime95 har stått på i 15min. Jeg har endra fancurve til å ikke slå inn for fullt før på 75 grader, så jeg regner med at den er 75 grader..

 

Edit: på Ryzen Master er temp lik CPU CCD, altså Tdie. Den endte opp på 88 grader etter 36min med Prime95. Er ikke dette veldig varmt?

 

 

prime95.png

Endret av ahnz
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (10 minutter siden):

Shadow of the tomb raider har en mye bedre benchmark for å måle hvor mye hastighet du vinner på raskere ram timings/frekvens :)

Det er sikkert en mer relevant benchmark mot nyere spill også. Men jeg er nok kraftig bottlenecked med et GTX 1060. Hvor mye koster det spillet? 

Lenke til kommentar
ahnz skrev (37 minutter siden):

Det er sikkert en mer relevant benchmark mot nyere spill også. Men jeg er nok kraftig bottlenecked med et GTX 1060. Hvor mye koster det spillet? 

175,- på steam for hele pakka, 82% rabatt. Bra spill i seg selv og. Om du kjører benchmark får du opp cpu render og kan da se hvor mange fps cpu yter. Jeg hadde ca 132 fps da jeg kjørte rammen på 3000cl16, pæ 3733cl16 med ryzen dram calc innstillinger har jeg 158 fps :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (33 minutter siden):

175,- på steam for hele pakka, 82% rabatt. Bra spill i seg selv og. Om du kjører benchmark får du opp cpu render og kan da se hvor mange fps cpu yter. Jeg hadde ca 132 fps da jeg kjørte rammen på 3000cl16, pæ 3733cl16 med ryzen dram calc innstillinger har jeg 158 fps :)

Skal vurdere det :)

Er det noen her som har problemer med at PCen får stutters etter sleep? Mistenker at dette kan ha noe med Ryzen sin balanced power plan å gjøre. Hvilken power plan kjører dere, hva anbefales?

Mye spørsmål her nå, skal slutte å mase snart ?

Lenke til kommentar

Rare greier. Etter sleep blir det mye stutters på systemet generelt. Når jeg skal restarte, så tar det evigheter, før jeg får blåskjerm med feilmld: DRIVER_POWER_STATE_FAILURE

Hadde satt stor pris på om noen har peil på årsaken

Jeg har skiftet til Ryzen High Performance power plan nå, se om det hjelper

Endret av ahnz
Lenke til kommentar

Så når kommer bedre ytelse over HELE fjøla? Altså noe som merkes i ALLE scenarioer?

Vi har fått flere kjerner, men "singlecore ytelse" er jo 4 år gammel enda. Når GPU ytelsen også går i sneglefart fremover (Ny highend hvert 2. år) , så er det jammen med rimelig kjedelig :(

Overklokking er blitt kraftig "nerfet" de siste åra med hardlock og tilnærmed umulig å modde gpu bioser. Cpuer kommer ferdig "max" overklokka fra fabrikk. Hvordan skal det gå med PC som hobby? :p

Er jo kjempekjedelig i disse "koronatider" å ikkje ha noe nytt å dille med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (26 minutter siden):

Så når kommer bedre ytelse over HELE fjøla? Altså noe som merkes i ALLE scenarioer?

Vi har fått flere kjerner, men "singlecore ytelse" er jo 4 år gammel enda. Når GPU ytelsen også går i sneglefart fremover (Ny highend hvert 2. år) , så er det jammen med rimelig kjedelig :(

Overklokking er blitt kraftig "nerfet" de siste åra med hardlock og tilnærmed umulig å modde gpu bioser. Cpuer kommer ferdig "max" overklokka fra fabrikk. Hvordan skal det gå med PC som hobby? :p

Er jo kjempekjedelig i disse "koronatider" å ikkje ha noe nytt å dille med.

For bærbare har vi jo fått det nå, de første som parrer en 4800H eller 4900H med kjapp ram og premium gpu vil nok se noe revolusjonerende, evt flrste produsent med mulighet for å tweake ram i bios. Jeg husker ennå gleden over at jeg kunne klokke opp minnet og endre det meste av yimings på min Clevo bærbare med i7 6700HQ. Gøy å klokke 2133-minne til 2933 ;) 

Hva desktop angår tipper jeg neste gen fra AMD kan gi ytelsa du håper på og mye gøy med OC av minne, men virker som om tiden for OC av CPU er forbi :/ i9 10900K blir sikkert gøy å leke med da, antar du skal ha den selv om ikke løftet fra 9900K blir voldsomt? 

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Cowboystrekk said:

For bærbare har vi jo fått det nå, de første som parrer en 4800H eller 4900H med kjapp ram og premium gpu vil nok se noe revolusjonerende, evt flrste produsent med mulighet for å tweake ram i bios. Jeg husker ennå gleden over at jeg kunne klokke opp minnet og endre det meste av yimings på min Clevo bærbare med i7 6700HQ. Gøy å klokke 2133-minne til 2933 ;)

Hva desktop angår tipper jeg neste gen fra AMD kan gi ytelsa du håper på og mye gøy med OC av minne, men virker som om tiden for OC av CPU er forbi ? i9 10900K blir sikkert gøy å leke med da, antar du skal ha den selv om ikke løftet fra 9900K blir voldsomt? 

Jeg tester det meste, så ja må sikkert teste den også :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...