Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
38 minutes ago, Nizzen said:

 Bare å bevege musa i OS eller scrolle ned/opp på nettsider med 60hz er jo helt krise. Har dog selv en 4k 10bit 60hz skjerm som 2. skjerm, men den brukes ikkje til surfing :p

Nå når du sier det så tror jeg at jeg merker det du påpeker med scrolling. Men, så sitter jeg på gjerdet og håper på litt nyere IPS, evt. om OLED noensinne kommer til PC-bruk. Skulle gjerne kjøpt i morgen om så var, men jeg ønsker helst å kjøpe en ny modell. Som regel, så vil ny hardware være rimeligere, men det finnes jo unntak på det også. Spesiellt om man ikke sammenlikner samme sak lengre.

Så jeg håper det ikke tar så langt tid i 2020 før noe dukker opp. Har jo ventet et halvt år nå uten at jeg har lagt merke til noe særlig spennende monitornyheter dukke opp. Prisene har ligget latent omkring 6000 for det jeg er ute etter 1440p, 144 Hz minimum (tar mer om jeg slipper å betale premium for det), og ikke minst Freesync 2 eller hva det kalles eller bedre. Men helst så vil jeg ikke se noe til ELMB Sync eller hva det kalles (maken til tulleteknikk skal man se langt etter, er jo bare å ønske seg vondt i øynene). Det går vel an å slå av ELMB Sync i settings, men jeg gidder ikke å betale premium for en funksjon jeg ikke tror gavner øynene mine noen positiv opplevelse. Tar gjerne 0,5 ms også foran 1 ms, men det er ikke alltid man kan få i pose og sekk, eller hvor godt det er målt/ærlige de er med kunde i specs.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, RRhoads said:

Jeg har mest lyst på 32" 4K HDR @>120hz, jeg. Har lyst på Predator x32(eller Asus sin versjon med mer kronglete navn), men det er kjedelig at det fortsatt bare er DP 1.4.

Quote

Products incorporating DP 2.0 are not projected by VESA to appear on the market until late 2020.

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#DP_2.0_Configuration_Examples

Endret av G
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Sikker på at dette er IPS? Andre sider har den som TN.

Nizzen svarte på dette, men videre tips angående elkjøp... Må aldri stole på hva som står på deres sider angående produktinfo. De stemmer som regel, men ikke alltid. De er også umulige når det gjelder å velge ut hvilke egenskaper de viser for å skjule hva som skiller dem (veldig ulike produktnavn når bare rammen har en annen farge).

Lenke til kommentar
Knutgrus skrev (5 minutter siden):

Nizzen svarte på dette, men videre tips angående elkjøp... Må aldri stole på hva som står på deres sider angående produktinfo. De stemmer som regel, men ikke alltid. De er også umulige når det gjelder å velge ut hvilke egenskaper de viser for å skjule hva som skiller dem (veldig ulike produktnavn når bare rammen har en annen farge).

Ja, tror Elkjøp er litt dårlige på akkurat dette. Heldigvis har de god angrerettordning.

Jeg gjør som regel ganske mye research før jeg bestemmer meg for hva jeg skal kjøpe, så det er ikke noe stort problem for meg personlig, men det er irriterende. Litt irriterende at det ikke står noe om hva slags panel det er på Lenovo's egne sider også, selv om 1440p@240hz tydet veldig på TN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (8 timer siden):

 

Prøv å spill med 240hz hver dag i en uke, så går du ned til 120hz. Du bør jo ha nok fps også.
Se på et stillbilde i 240hz gir lite mening. Regner jo med at du har 240hz skjerm siden du nevner dette? :)

Jeg spillte lenge med 3440x1440 med 100hz og ble jo vant til det, men 3440x1440 med 144hz var jo veldig merkbar oppgradering. Mye mindre blur.

For min del så merket jeg ikke så mye forskjell fra 144Hz som jeg hadde før til 100Hz som jeg har nå. K/D er forstsatt like ræva så tror problemet ligger en annen plass ?

Lenke til kommentar

Gjorde en liten uformell test av systemet i går. Benyttet benchmarken i cpu-z, først med default bios setting. CPU kjører uansett på samme standard frekvenser, opp og ned mellom 3,6 og ca 4,1GHz i hovedsak.

Men minnet er det større forskjeller på. Standard setting gir 2133Mhz, c15. XMP gir 3600MHz, c16. Utover dette ser jeg kun forskjeller på kjøling, som jeg setter manuelt for å få litt vifte med det samme, men vente lenger før den spinner skikkelig opp. 

Resultatet ble 5590 ca, for standard settings.

Resultatet ble 5480 ca, for XMP.

Hvordan kan dette gå til? Burde vært omvendt og med større forskjell i tillegg, særlig med tanke på Ryzens nytte av høyere klokket ram vs strammere timings. Men jeg har ikke sjekket grundigere hva benchmarken i cpu-z egentlig består i...

Lenke til kommentar

Har sett at Ryzen kjører raskere på enkelte benchmarks og programmer med lavere minnehastighet. Årsaken virker å være strømforbruk. CPUen har et maksimalt strømbudsjett å forholde seg til, og når minnehastighet går opp så trengs mer strøm til minnekontrolleren på CPUen. Det gir mindre strøm til CPU-kjernene, som dermed ikke får boostet like høyt.

Hvilke benchmarks og programmer det gjelder er jeg usikker på. Vet heller ikke hvilke CPUer det gjelder.

Lenke til kommentar

Tror ikke det finnes en egen ARM-tråd, på forumet eller? Men EU ønsker ny 6 nm prosessor laget hos samme fabrikant som AMD nytter, TSMC. Artikkelen er relativt ny og finnes hos https://wccftech.com/

Er snakk om PCIe 5.0, HBM og GDDR minne. Montro om dette på sikt kan komme til nytte andre steder eller for andre brukere enn bestillet til formål?

Hva er HPC prosessor forkortelse for? (annet enn at man kan misledes til å tro at det er Hewlett Packard)

Endret av G
Lenke til kommentar

Har satt sammen en maskin med Ryzen 3700X cpu og Asus Rog Strix B450 Gaming hovedkort. Kjøler er standard og minne er 3000MHz c15. (bruker 14-16-16-35 timings)

Har prøvd mest mulig standard settinger, dvs Precision boast er på, men Precision Boost overdrive er av.

Det jeg har endret fra "stock setting" er CPU core voltage, der jeg har valgt Offset mode med negativ offset på 0.100V. Jeg har også justert litt på vifte profilene.

Kjørte test med Prime95-Large FFTs, ser at alle kjernene ligger ca på 4175-4200 MHz og 1.356V.

CPU holder 53 grader, bruker 57W. CPU vifte går på 1824 RPM.

Er i grunnen fornøyd med dette resultatet. Kan legge til at stresstest i Ryzen Master programmet gir:

58 grader, 4153 MHz Peak Speed, 70-73% av 88W PPT, 100% av 90 A EDC(CPU). 1.383V Peak Core Voltage.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Tror ikke det finnes en egen ARM-tråd, på forumet eller? Men EU ønsker ny 6 nm prosessor laget hos samme fabrikant som AMD nytter, TSMC. Artikkelen er relativt ny og finnes hos https://wccftech.com/

Er snakk om PCIe 5.0, HBM og GDDR minne. Montro om dette på sikt kan komme til nytte andre steder eller for andre brukere enn bestillet til formål?

Hva er HPC prosessor forkortelse for? (annet enn at man kan misledes til å tro at det er Hewlett Packard)

Det er ikke verre en at det går an å starte en ny tråd, men for å svare på spørsmålet; HPC er High Performance Computing a.k.a superdatamaskiner og dette er altså en spesialkonstruert prosessor for AI formål. Klarer ikke å se at det er noe nytt der som har relevans for oss entusiaster.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Deimos_Anomaly said:

Det er ikke verre en at det går an å starte en ny tråd, men for å svare på spørsmålet; HPC er High Performance Computing a.k.a superdatamaskiner og dette er altså en spesialkonstruert prosessor for AI formål. Klarer ikke å se at det er noe nytt der som har relevans for oss entusiaster.

Det måtte vel være dersom AI fikk relevans for entusiaster. Men, en kan vel regne med noen AI-segmenter og AI-instruksjonssett på ordinære CPU'er også, evt. lagt til GPU'ene for gamere. Men det vil kanskje ikke vektlegges like mye som raytracing, men man vet selvsagt ikke hvor hardt og viktig AI vil velges å bli for oss på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...