Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Gralle skrev (13 minutter siden):

Jeg kan med et klikk endre det, men jeg foretrekker mindre støy til hverdags. Kan alltid investere i delta vifter og få det til å bli en jetmotor ?

Hehe, tviler jeg ikke på :) 

Det er litt hver sin smak hvordan en skal gjøre det. Feks så har jeg maskinen i ett eget rom som ikke brukes så ofte. Hadde den vært plassert i en stue eller lignende hadde jeg ikke kjørt på med 1500 rpm på viftene, men da hadde jeg heller ikke klokket minne slik at det ble så varmt heller. Jeg foretrekker stabilitet fremfor raskt minne, men helst begge hvis det lar seg gjøre.

Det var ingenting negativt mtp på riggen din, syns den så ganske så heftig ut. Ble bare overrasket når jeg så at det kjøres såpass høy temperatur på minnebrikker når jeg har lest at det er en tendens at det blir ustabilt lenge før den tid. Men nå er det jo heller ikke slik at alt en leser stemmer med realiteten bestandig heller :)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, ExcaliBuR said:

Kan ikke si at jeg har erfart det problemet som folk har snakket om ?

qF4g0QR.jpg

Mener å ha lest at om du mailer ASRock så får du en sånn du beskriver.

Haha, joda, jeg vurderte å montere skjermkortet på den måten jeg også men leste at noen fikk høyere temp på et luftkjølt grafikkort når viftene stod mot sidedøren.

Skal høre ang. vinkelkabelen :)

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 timer siden):

Vannkjølings folka er litt elitiske synes jeg ?

De bare er slik. ?

Etter jeg gikk til noctua luftkjølere for over 10 år siden har jeg aldri følt behovet for vannkjøling.  To stykk 12cm/14cm store saktegående noctua vifter er omtrent på samme nivå støymessig som vannkjøling og kun marginalt etter i overklokkingspotensiale.

Om man bare må få ut de siste 100MHz av prosessoren så ok, kjør på.

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (2 timer siden):

De bare er slik. ?

Etter jeg gikk til noctua luftkjølere for over 10 år siden har jeg aldri følt behovet for vannkjøling.  To stykk 12cm/14cm store saktegående noctua vifter er omtrent på samme nivå støymessig som vannkjøling og kun marginalt etter i overklokkingspotensiale.

Om man bare må få ut de siste 100MHz av prosessoren så ok, kjør på.

Vi snakker 200 MHz takk ?

 

Jeg bruker vannkjøling primært fordi skjermkort kjører vesentlig kaldere med det, som betyr at jeg kan ha skikkelig høy ytelse uten masse støy. Selv med Turing er det en merkbar gevinst, "stock" på vann får jeg 1965 MHz ut av mitt 2080 Ti, uten vannkjøling lå det nærmere 200 MHz lavere.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid foretrukket vannkjøling fordi det tar mindre plass og at det blåser varmen rett ut. Har brukt en del kroner på AiO-løsninger, så sist gang jeg skulle ha ny, gikk jeg rett og slett for et EK-sett, og er fornøyd med det. Kommer til å utvide til også å kjøle skjermkortet i løpet av vinteren og våren når Dynamic XL kommer for salg i norske nettbutikker.  Med vanlig o11 Dynamic er det litt trangt for to radiatorer, pumpe og tank. Det er bare så vidt jeg får plass til skjermkortet nå.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (51 minutter siden):

Jeg bruker vannkjøling primært fordi skjermkort kjører vesentlig kaldere med det, som betyr at jeg kan ha skikkelig høy ytelse uten masse støy.

Skjønner det godt. Selv får jeg nesten hjerneblødning bare av tanken på å måtte tømme loopen om hovedkortet må byttes ut av en eller annen grunn. Jeg er vel for lat for vannkjøling kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Betroz skrev (16 minutter siden):

Skjønner det godt. Selv får jeg nesten hjerneblødning bare av tanken på å måtte tømme loopen om hovedkortet må byttes ut av en eller annen grunn. Jeg er vel for lat for vannkjøling kanskje.

Med fleksible slanger er det null problem å bytte hovedkort. Har du tappekran på loopen er det null problem å tappe den også.

Lenke til kommentar

Høhø, JayzTwoCents testa ølkjøling iallefall (og sikkert mange andre rundt i verden inkl. gamle Overklokking-folks her hehe). Noe blir det, er jo liv der med varme/kulde/trykk, men ikkesøren om jeg hadde tappa et ølglass av det der selv :-)

3950X in da house! (mangler bare MSI Prestige Creation, en SSD, GPU-kjøler sukk)

 

Endret av Boye
@#* tablet virtkeyboard
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg hadde en Corsair H100 en gang i tiden, og viftene var ikke noe problem der, men derimot lagde pumpa en nokså irriterende hvinelyd som jeg ikke klarte å høre på i lengden. Derfor ble det en Noctua C14 som jeg fortsatt bruker på min nåværende 3600, men jeg vurderer så smått en Noctua NH-D15S.

Lenke til kommentar

Om en farger vann (som Jayz er inne på) med tilførsel av noe biosider, eller alternativt kjølemiddel hvor bakterier og sopp ikke kan gro (som egner seg) til pisswasser-gult. Så kan vel ha en eget kjøleblokkuttak som varmeveksler med loop'en (ikke som hovedkjøleenhet, men sekundært) og hente den varmen man ønsker til et fermenteringskar ?

"Ingen" liker vel Budweiser-produktene, annet enn "amerikanere". Jaja, traff nå på en nordmann som likte det en gang. Maken til smakløst øl..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte GSAT i 1 time uten error og satt på Karhusoftware sin RAM Test i natt (nesten 8,5 timer) som sto på til litt over 16500% uten error. Må si meg fornøyd, selv om jeg garantert kan få det ned mer. Prøvde sette ned tCL en gang, men det gikk dårlig med 1,4V i alle fall.

Timings.thumb.PNG.3b19b7459aa97f2ce561ec713b005e0a.PNG1763995488_3800C161-1tRFC294RAMTest16537.PNG.2662cf2cce2471d462799e7eeca3ca42.PNG

 

Endret av Gralle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Gralle said:

Kjørte GSAT i 1 time uten error og satt på Karhusoftware sin RAM Test i natt (nesten 8,5 timer) som sto på til litt over 16500% uten error. Må si meg fornøyd, selv om jeg garantert kan få det ned mer. Prøvde sette ned tCL en gang, men det gikk dårlig med 1,4V i alle fall.

Timings.thumb.PNG.3b19b7459aa97f2ce561ec713b005e0a.PNG1763995488_3800C161-1tRFC294RAMTest16537.PNG.2662cf2cce2471d462799e7eeca3ca42.PNG

 

For å stresse infinityfabric som nå står på "1900mhz" , så hjelper det ingen ting å kjøre minnetest. For å stresse infinity fabric må man f.eks kjøre Aida64 stresstest som stresser cache, cpu, minne samtidig. Eller spille et krevende spill som f.eks Battlefield V multiplayer :)

Det var slik jeg fant ut at 3800/1900 ikkje var helt stabilt likavel, selv om det var tilsynelatende helt stabilt i ramtest/gsat.

Mange ryzen 3k cpuer som ikkje får infinityfabric stabilt på 1900mhz.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (14 minutter siden):

For å stresse infinityfabric som nå står på "1900mhz" , så hjelper det ingen ting å kjøre minnetest. For å stresse infinity fabric må man f.eks kjøre Aida64 stresstest som stresser cache, cpu, minne samtidig. Eller spille et krevende spill som f.eks Battlefield V multiplayer :)

Det var slik jeg fant ut at 3800/1900 ikkje var helt stabilt likavel, selv om det var tilsynelatende helt stabilt i ramtest/gsat.

Mange ryzen 3k cpuer som ikkje får infinityfabric stabilt på 1900mhz.

Minnetester stresser definitivt IF, alle data som leses fra og skrives til minne må innom CPU (det er derfor bare 3900X og 3950X har like høy write som read og copy). Likevel kan det godt hende det ikke er helt stabilt, Blender burde også kunne være rimelig krevende om man ikke har BFV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, N o r e n g said:

Minnetester stresser definitivt IF, alle data som leses fra og skrives til minne må innom CPU (det er derfor bare 3900X og 3950X har like høy write som read og copy). Likevel kan det godt hende det ikke er helt stabilt, Blender burde også kunne være rimelig krevende om man ikke har BFV.

Gudane veit, bare fant ut at Aida64 failet før 30minutter var gått. Så noe mere gjør Aida64 enn en ren minnetest. Cpu, FPU, cache og minne

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...