Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

meg0709 skrev (4 timer siden):

Mulig jeg henger bra etter, men det er såpass mye snakk om ram og b-die osv, dette er visstnok en b-die finder side.

https://benzhaomin.github.io/bdiefinder/

Det er en liste, men det er ikke noe å henge seg opp i med mindre man går inn i BIOS og justerer timingene selv.

Om man planlegger å overklokke RAM, kjøp 3200 MHz 14-14-14, eller 3600 MHz 16-16-16
Hvis ikke: kjøp 3600 MHz 16-19-19, og spar deg de 800 kronene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, G said:

Man får jo lisens kjøpt på Ebay og liknende da.

Jepp ikkeno problem det. Har noen gamle 7 og 8.1 lisenser jeg ikke har brukt  og vil prøve å aktivere de :).
Men ellers funker jo Windows 10 Pro så og si 100% uten aktivert lisens en god stund.

Lisensen jeg har nå har fulgt meg helt siden Windows 7 Beta/Preview dagene, så den har gjort jobben sin :D. Tror jaggu den ble oppgradert fra XP Pro den gang også.

Maskinen er virkelig en nytelse og alt er så raskt og snappy, selv uten reinstallasjon :O. Også skikkelig tunge spill som andre med forholdsvis nye (2-3 år) maskiner klager på tar 6min å laste tar bare 10-15 sekunder her. Helt vilt hvor mye man får for pengene med 3900/3950 samt 8200 NVMen.

Ble for morroskyld sittende å pakke ut og inn filer på 8200en og jeg har aldri noensinne sett så ekstreme hastighetstall :D. Akkurat nå kjører 4x8 Ripjaw minnet på stock 3200 hastighet men det blir litt tuning opp mot 3733 i løpet av uka.

RDR2 funker også helt strøkent og ser faktisk bedre/penere ut nå selv om jeg har samme windows installasjon, skjermkort, drivere og game settings og som før, uten at jeg aner hvorfor. Laster på rekordtid også ?

EDIT:

Fikk nå aktivert Win10 Pro med en gammel Win7 Pro nøkkel.
Betroz, bilder kommer selvfølgelig :D 

 

PS.
Så er spørsmålet om jeg har lyst til å klemme inn 1909 oppdateringen, den har hatt mye issues og vært veldig fornøyd med 1809 og 1903.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Første bilde av riggen.

Spoiler


UcSK9m3.jpg


Gammelt tastatur og mus og en rimelig sliten musematte som skal erstattes med en XXL sak som ligger under både tastatur og mus.

Ellers kun 1 kabel fra skjermkort som går rett ned i kabelskjuleren rett under samt at eneste synlige kabel er den tykke med strøm til hovedkortet. Strøm til CPU går rett ut bak hovedkortet. Flotte kabelskjulere på baksiden gjør alt pent og ryddig hvor det kun er 1 synlig flat kabel ned til kabelskjuleren.

PS.
Tastatur, mus, kabinett og skjermkort er synket på RGB fargekode og skjermen har også innebygd RGB stripe på undersiden som kan settes til samme fargekode om ønskelig men har den nå avslått.

Ellers er jeg for minimalistisk RGB og pene, rene linjer og er det jeg har hatt som fokus med oppsettet. Veldig fornøyd med kabinettet og ikke minst at det har gode løsninger for selv custom vannkjøling om jeg ønsker å bevege meg dit igjen.

Kremt, har filtknotter under de sorte gummibena for å kunne flytte på det litt enklere ved støvsuging og slik.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Theo343 said:

Første bilde av riggen.
https://imgur.com/UcSK9m3

 

En youtube'rs mening om mørkt glass ?

Artig vri på å tilpasse CPU-kjøler har han også nokså tidlig i video. Fordelen med mørkt glass, for det er vel det også, at man slipper å få så mye av RGB-dritten i øynene. Men da kan man jo nesten gå for aluminiumsplate i side heller da..

Review av crappy kabinett forresten:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Goodall said:

Trident Z Neo, DDR4-3600MHz CL14-15-15-35 1.40V, 16GB (2x8GB)

https://www.gskill.com/product/165/326/1562839044/F4-3600C14D-16GTZNTrident-Z-NeoDDR4-3600MHz-CL14-15-15-35-1.40V16GB-(2x8GB)

 

Er det totalt galskap å kjøpe disse til 2900 spenn?

Ja.

G.skill 3200c14 gjør samme jobb til 14-1500kr https://www.prisjakt.no/product.php?q=G.Skill+Ripjaws+V+Black+DDR4+3200MHz+2x8GB+F4-3200C14D-16GVK&p=3464885

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hvordan er det med 7nm produksjonskapasiteten til TSMC? 

Slik jeg forstår det har Apple allerede lagt beslag på en betydelig del av denne med A12, så kom Zen 2 og det har vært store problemer med å møte etterspørselen. Og nå det neste året skal Ps5 og Xbox Series X også lanseres med Zen 2. 

Ser for meg at det også i 2020 kommer til å være lav tilgjengelighet på Zen 2 og om en vil sikre seg next gen konsoll, bør en stå rimelig langt fremme i køen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...