Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte PC til søsteren min november 2018.

Ble det noe dritt ram pga budsjett.

CPU: 2600X

 

Men prøver meg på ryzencalculatoren.

Ram det er snakk om:

https://www.komplett.no/product/922311?noredirect=true

 

Skjønner meg ikke helt på denne kalkulatoren, prøver å finne ut hva type ram jeg har ihht hva jeg kan velge på kalkulatoren å forstår det ikke helt.

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

Er det Hynix MFR eller Micron A-die eller hva type ram er det jeg har kjøpt egentlig? xD

 

 

Beklager dårlig formulering her, men håper dere skjønner det.

Last ned thaiphoon bugner, så kan du finne ut hva slags RAM det er
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

-Hvilke andre alternative HK til Taichi X570 eller hvilket andre hovedkort som er bedre eller tilsvarende kan dere anbefale til 3900X?

 

Alle x570 hovedkort fungerer greit. Det spørs hva du trenger av FEATURES på hovedkortet. Trenger du wifi, blåtann osv.

Du kommer helt greit ut av det med det billigste x570 kortet som fins (rundt 2000,-).

Bruk f.eks prisjakt/prisguiden og let litt rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle x570 hovedkort fungerer greit. Det spørs hva du trenger av FEATURES på hovedkortet. Trenger du wifi, blåtann osv.

Du kommer helt greit ut av det med det billigste x570 kortet som fins (rundt 2000,-).

Bruk f.eks prisjakt/prisguiden og let litt rundt.

 

Liker man ekstra mange USB-porter så er Asus Hero 8 et alternativ. Jeg har fortsatt flere ledige porter stående på mitt :wee:

(har WiFi-utgaven, når jeg strengt tatt ikke behøver det pga. kablet LAN. Men samme antenne står vel for bluetooth så. Det bruker jeg ihvertfall.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

CPU: 3900X

 

GPU :ASUS TUF X3 RADEON RX 5700 XT O8G GRAFIKKORT

 

HK: 1. MSI MEG X570 ACE

       2. ASUS ROG STRIX X570-E

       3. GIGABYTE X570 AORUS ULTRA

 

Hvilke alternativ av HK burde jeg gå for her, av de 3 alternativene?

 

PS. Power DNB MasterCard tilbud på 20%

Endret av Odin_83
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

CPU: 3900X

 

GPU :ASUS TUF X3 RADEON RX 5700 XT O8G GRAFIKKORT

 

HK: 1. MSI MEG X570 ACE

2. ASUS ROG STRIX X570-E

3. GIGABYTE X570 AORUS ULTRA

 

Hvilke alternativ av HK burde jeg gå for her, av de 3 alternativene?

 

PS. Power DNB MasterCard tilbud på 20%

Jeg har Auros Ultra og er fornøyd. Kjekt med tre m.2 slots, og de har vært tidlig ute med BIOS-oppdateringer hele veien. Det er også lite sjenerende lys på det, som jeg liker.
Lenke til kommentar

Trur de er ganske så like på en måte, MEG kortet ser bare rått ut.

 

 

Ang GPU; har du allerede kjøpt den? Hva måtte du gi?

 

Hei,

 

Har ikke kjøpt den enda, men det er 20% med DNB MasterCard hos Power så det vil si 4143,2 NOK.

 

Jeg har Auros Ultra og er fornøyd. Kjekt med tre m.2 slots, og de har vært tidlig ute med BIOS-oppdateringer hele veien. Det er også lite sjenerende lys på det, som jeg liker.

 

Takk for tilbakemelding og erfaring.

Lenke til kommentar

Min opplevelse/testing med 3900X var at det var nesten 10% bedre ytelse i spill med SMT skrudd av, men om det er på grunn av windows eller for lite cache er ikke godt å si.

Etter du kvittet deg med 3900X har det kommet flere BIOS oppdateringer, chipset drivere og Windows oppdateringer. Det sies at Windows nå er mye flinkere til å tildele cores og threads, og at SMT off har 0-1% ytelseforskjell. Dog har sikkert det også sine unntak.

 

De beste kjernene blir brukt til mer fornuftige ting og når det er mulig legges prosesser på samme CCX for mindre latency osv.

Lenke til kommentar

Etter du kvittet deg med 3900X har det kommet flere BIOS oppdateringer, chipset drivere og Windows oppdateringer. Det sies at Windows nå er mye flinkere til å tildele cores og threads, og at SMT off har 0-1% ytelseforskjell. Dog har sikkert det også sine unntak.

 

De beste kjernene blir brukt til mer fornuftige ting og når det er mulig legges prosesser på samme CCX for mindre latency osv.

 

Jeg har 3900x enda, og så veldig mye bedre har det ikkje blitt enda. 1% bedre kanskje :p

Lenke til kommentar

Etter du kvittet deg med 3900X har det kommet flere BIOS oppdateringer, chipset drivere og Windows oppdateringer. Det sies at Windows nå er mye flinkere til å tildele cores og threads, og at SMT off har 0-1% ytelseforskjell. Dog har sikkert det også sine unntak.

 

De beste kjernene blir brukt til mer fornuftige ting og når det er mulig legges prosesser på samme CCX for mindre latency osv.

 

Har Microsoft løst minnefrigjøringsproblemet enda da?

 

Forresten AMD kan se ut til å fryde seg noen måneder på Intel's bekostning :wee:

 

 

Ifølge leverandørkilder The Register har snakket med, har Intel fokusert så mye på å gå over fra 10nm-produksjonen til 7nm-produksjonen, at de har for få ressurser til produksjonen av 14nm-prosessorene (altså prosessorene Intel sliter med å levere).

 

Intel skal også ha lagt ned betydelig innsats i produksjonen av Xeon-brikker for bedrifter, noe som også har påvirket evnen til å løse problemene.

Kilde: https://itavisen.no/2019/10/21/intel-med-gavepakke-til-amd/

Lenke til kommentar

Etter du kvittet deg med 3900X har det kommet flere BIOS oppdateringer, chipset drivere og Windows oppdateringer. Det sies at Windows nå er mye flinkere til å tildele cores og threads, og at SMT off har 0-1% ytelseforskjell. Dog har sikkert det også sine unntak.

 

De beste kjernene blir brukt til mer fornuftige ting og når det er mulig legges prosesser på samme CCX for mindre latency osv.

Windows er kanskje blitt bedre, men dette er nylige data der jeg testet min 9900k med Micron rev. E mot B-die og prøvde så å skru av SMT: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tM3BiDqnQ7i0hc3pIzJZVMKLrEHGUlOGjDLuvfYVVEU/edit?usp=sharing

 

Som du ser oppdaget jeg nok en gang en forbedring ved å skru av SMT, spesielt minimum framerate.

 

EDIT:

Dessuten testet jeg 3900X uten Precision Boost, det var låst 4350 MHz på 1.35V

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...