Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sant nok. Men så er prisen lavere også.

 

Ingen som har forsøkt 64GB på et Ryzen-system? I "gamle dager" var det vanskelig å få til en stabil PC dersom man hadde så mye RAM...

 

Jeg har da 64 Gig til min 3700x på x570 hovedkort. Men, så har jeg ikke overklokket. Hovedkort Asus Crosshair Hero 8 WiFi.

 

RAM B-die dyre 7000 kr-ish G.Skill to sett á 2 brikker, blir 4 brikker på 16 Gig hos meg

Prodnr: F4-3200C14D-32GTZR

https://www.komplett.no/product/1018339/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-32gb-3200mhz?noredirect=true?noredirect=true

 

Har ingen planer om å stresse dette systemet enda, da jeg har andre ting å gjøre på for øyeblikket. Men, om det er spørsmål om disse brikkene funger på kortet mitt på stock settings. Ja, det gjør det. Har jeg opplevd ustabilitet, ja litt. Men, jeg tror det kan være Windows som kanskje kødder med RAM-bruken. Eller så har jeg fått med meg at Samsung Evo Plus SSD ikke er hyggelig å kjøre nødvendigvis i M.2-slot nærmest CPU. Kan gi ustabilitet ihvertfall på tidligere BIOS-versjon i august. Så det kan komme derifra, altså at AMD må få fingeren ut og rette på hvordan chipset jobber.

 

Så derfor tar jeg det litt piano og tar tiden til hjelp for å se om andre luker ut barnesykdommer etter hvert.

 

Har et Sapphire Nitro+ 5700 xt grafikkort i øyeblikket. Det yter ikke særlig fps, men som noen sier så er det godt nok til mye. Men, benchmarks er ikke videre imponerende om man vil ha god fps i absolutt all bruk. Altså så tenker jeg i de baner, hva når 4K kommer for alvor til gaming og desktop blir 8K, skal jeg da måtte punge ut med 5-6 tusen nok en gang. Ja, jeg måtte sikkert punget ut nok en gang uansett muligens for det. Men, jeg tenker spesifikkt på at det hadde vært greit å ha god fps i 1440p og 4K, slik at man kanskje kan skippe neste generasjon grafikkort og hoppe på generasjonen etterpå, for eksempel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan du da anbefale et b450/x470 eller et x570 hk for meg. Trenger ikke de mest avanserte kortene. Takk for tips.

X570 mid-range: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5150976

X570 high-end: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5102530

 

X570-ene vil takle alt opp til og med 3950X uten problemer, det gjelder strengt tatt de fleste X570-kort.

B450 Tomahawk vil takle overklokket 3700X/3800X, med god luftflyt (vifte i nærheten av kjøleribber) går det nok med en 3900X også.

 

Bare så du vet det: det er praktisk talt umulig å overklokke en 3000-serie CPU uten å redusere levetiden betraktelig. Det er ingen "trygg" spenningen du kan sette på disse prosessorene, betydelig degradering har i enkelte tilfeller oppstått på 1.3V load i løpet av noen titalls timer. Kjører du stock er du trygg.

 

Det eneste du reelt sett kan forvente å overklokke på en 3000-serie for daglig bruk er RAM og IF, og der kommer det stort sett an på hvor bra CPU du har fått.

Lenke til kommentar

Bare så du vet det: det er praktisk talt umulig å overklokke en 3000-serie CPU uten å redusere levetiden betraktelig. Det er ingen "trygg" spenningen du kan sette på disse prosessorene, betydelig degradering har i enkelte tilfeller oppstått på 1.3V load i løpet av noen titalls timer. Kjører du stock er du trygg.

 

Det eneste du reelt sett kan forvente å overklokke på en 3000-serie for daglig bruk er RAM og IF, og der kommer det stort sett an på hvor bra CPU du har fått.

Viktig å huske på at så fort man øker spenningene på Cpu så er det mange som også justerer opp på mange andre verdier, noe som igjen kan gi denne cpu'en fatale konsekvenser. Man kan derimot prøve å justere spenningene først ned for å så se om det lar seg gjøre å overklokke litt etter litt og passe på at man også overvåker strømforbruket og når man ser det legger seg på det som var det man brukte før så stopper man.

 

Personlig skal jeg endre litt og klokke Vcore litt ned fra standard på den 3900x jeg har, hovedsakelig for å forsikre meg om at både kjølingen er bra nok og at belastningen over tid blir grei under den varmeutviklingen som jeg har mens jeg folder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig skal jeg endre litt og klokke Vcore litt ned fra standard på den 3900x jeg har, hovedsakelig for å forsikre meg om at både kjølingen er bra nok og at belastningen over tid blir grei under den varmeutviklingen som jeg har mens jeg folder.

 

Du får ha lykke til med å finne ut hvilken VCore en 3900X kjører ut av esken.

Estimatene hittil tilsier et sted rundt 1200 til 1450 mV, avhengig av program, antall tråder, musebevegelse, og annet.

 

Varm blir den uansett :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvi man seter 100 mv offsett blir får det stå eller begynner systemet å kompensere?

3000-serien måler spenning og justerer opp eller ned hva den ber om fra hovedkortet, men du kan kanskje se en liten temperaturgevinst med -50 mV.

 

Det var en techtuber som prøvde å sette -300 mV, det senket temperaturene, men ytelsen ble enda mer redusert  :lol:

 

EDIT, noen kilder:

https://www.gamersnexus.net/guides/3494-amd-ryzen-3000-undervolting-offset-override

https://forums.tomshardware.com/threads/psa-dont-undervolt-ryzen-3000-if-using-auto-clock-multiplier.3501169/

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ck6bji/all_this_confusion_about_voltages_and/evlt3gh/?context=3

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

-50-100mv offfset funker bra for de fleste, lik ytelse og lavere temps. Mer enn det og ytelsa går ned eller man får ustabilitet.

Og da ender du på 1.4 i Vcore?

 

Edit : Da har jeg fått testet litt grundigere, brukte Folding@home for å sjekke litt ytelsen vs tap og kom fram til at senket jeg for eksempel Vcore fra 1.5 ned til 1.35 så sank ytelsen med 200.000, ved å kun senke ned til 1.4 så tapte jeg ikke noe i det hele tatt.

 

Temperaturmessig ser du ut som jeg sparer 2-4 C på det, når alle kjernene er fult belastet så er temperaturen 82C (Vannkjøling Corsair H115i pro ).

 

Edit 2 : Mekket litt på vannkjølingen også og økte hastighetene på hele greia, temperaturene gikk ned litt ( 2c) og det er fortsatt relativt hyggelig på rommet der pcen står. Hører mer støy utenfra og fra stua.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat det kittet med lavere timings, det er B-die. Har ikke fått klokket enda. 

Lenke til kommentar

Og da ender du på 1.4 i Vcore?

 

Edit : Da har jeg fått testet litt grundigere, brukte Folding@home for å sjekke litt ytelsen vs tap og kom fram til at senket jeg for eksempel Vcore fra 1.5 ned til 1.35 så sank ytelsen med 200.000, ved å kun senke ned til 1.4 så tapte jeg ikke noe i det hele tatt.

 

Temperaturmessig ser du ut som jeg sparer 2-4 C på det, når alle kjernene er fult belastet så er temperaturen 82C (Vannkjøling Corsair H115i pro ).

 

Edit 2 : Mekket litt på vannkjølingen også og økte hastighetene på hele greia, temperaturene gikk ned litt ( 2c) og det er fortsatt relativt hyggelig på rommet der pcen står. Hører mer støy utenfra og fra stua.

Bruk offset, ikke endre på fastvolt :)
Lenke til kommentar

X570 mid-range: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5150976

X570 high-end: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5102530

 

X570-ene vil takle alt opp til og med 3950X uten problemer, det gjelder strengt tatt de fleste X570-kort.

B450 Tomahawk vil takle overklokket 3700X/3800X, med god luftflyt (vifte i nærheten av kjøleribber) går det nok med en 3900X også.

 

Bare så du vet det: det er praktisk talt umulig å overklokke en 3000-serie CPU uten å redusere levetiden betraktelig. Det er ingen "trygg" spenningen du kan sette på disse prosessorene, betydelig degradering har i enkelte tilfeller oppstått på 1.3V load i løpet av noen titalls timer. Kjører du stock er du trygg.

 

Det eneste du reelt sett kan forvente å overklokke på en 3000-serie for daglig bruk er RAM og IF, og der kommer det stort sett an på hvor bra CPU du har fått.

Vil det ha noe utslag på fps med b450 hk/ 3600 mhz kontra x570 hk og 3200 mhz minne. Budsjettet er ca 4000

Lenke til kommentar

Da mottok jeg endelig en Be-quiet! Shadow Wings 2 140 mm 900 rpm til kabinettet mitt. Vet ikke hvorfor jeg kjøpte Noctuaen, kanskje fordi jeg forbandt det med kvalitet og Be-quiet var ukjent merke for meg. Da skal jeg enten rigge ut Dark Pro-en for å få montert denne, eller så skal jeg vente eventuellt til jeg bytter skjermkort igjen, så jeg får gjort tre ting på en gang. Forventer vel at jeg da for første gang prøver meg på kabelrydding i min mangeårige PC-bygger tid. Da kan man vise bilde av det uten å gremmes? :)

 

Under GBP 17 kostet det, inklusiv gratis frakt fra Storbritannia. Det er billigere enn å måtte betale frakt for en stykk komponentbestilling i fra en norsk nettbutikk som slenger på norsk porto på toppen av viftekostnaden.

Lenke til kommentar

Bruk offset, ikke endre på fastvolt :)

 

Finner ikke offset på Vcore her, har noen muligheter der jeg har justert Vcore variabelen ned til -0,1 noe som fjernet en god del temperatur men ytelsen daler også, dette er ikke det samme som Dynamic Vcore (DVID)/ SOC som jeg prøvde å justere på med -0,1 der ytelsen faktisk gikk ned mer enn ved å justere på Vcore.

Har justert til kun -0,05 så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...