Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg vurderer og bytte ut  mitt 4x8gb minne kit (https://www.komplett.no/product/916431/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-rgb-3200mhz-32gb)

 

Med dette 2x16gb (https://www.komplett.no/product/1139425/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-neo-ddr4-3600mhz-32gb )

 

Eller burde jeg gå for det dyrere kittet med lavere timing ?

Endret av Datafriken
Lenke til kommentar

 

Bytte noe fra 3200 c14 er kanskje det dummeste man kan gjøre. Dette er topp bin b-die som ofte overklokker som et uvær !

Lenke til kommentar

Hmmm. Skal til USA neste uke. Vurderer å ta med meg to sett med 32gb ripjaws v 3200mhz c14. Skal være b-die. Noen som har erfaring med 64gb ram på ryzen?

 

(eller kanskje jeg bare burde ta med meg et rtx2070 super som også er rimeligere enn i norge)

 

Du mister norsk reklamasjon, så om du synes det er verdt det, så er det jo opp til deg. Du får også mye mindre for det om du eventuelt skal selge det en gang i fremtiden. Så da kan det være at du ikkje sparer så mye i lengden alikevel.

Lenke til kommentar

Du mister norsk reklamasjon, så om du synes det er verdt det, så er det jo opp til deg. Du får også mye mindre for det om du eventuelt skal selge det en gang i fremtiden. Så da kan det være at du ikkje sparer så mye i lengden alikevel.

 

Tenker du deg at B-die når borte fra all produksjon kan oppnå gode priser i framtiden på bruktmarkedet? Potensiale til å bli dyrere enn hva man kjøpte det for nytt? Det hadde jo vært litt snacks i såfall.

Lenke til kommentar
Klokker hovedkortet ditt vesentlig bedre med to brikker enn fire? Sett 18-20-20-40 og se hvor høy frekvens du kan nå.

I så fall kan du vinne litt

Hvis ikke vil du bare tape.

Lenke til kommentar

Bytte noe fra 3200 c14 er kanskje det dummeste man kan gjøre. Dette er topp bin b-die som ofte overklokker som et uvær !

 

Sliter med og få Crosshair kortet mitt stabilt med 4 dimms vs bare 2 =/ , nedgradere til 16gb og kjøre de på 3600 / 3700 og call it a day eller bytte til et nytt 2 dimms kit med 32gb er et sårt valg her 

 

Hva het det memtest programmet ditt Nizzen ?

Endret av Datafriken
Lenke til kommentar

Sliter med og få Crosshair kortet mitt stabilt med 4 dimms vs bare 2 =/ , nedgradere til 16gb og kjøre de på 3600 / 3700 og call it a day eller bytte til et nytt 2 dimms kit med 32gb er et sårt valg her 

 

Hva het det memtest programmet ditt Nizzen ?

ram test

https://www.karhusoftware.com/ramtest/ -> bruker mest denne, da denne er veldig rask :)

 

og gsat

 

 

Klarer du ikkje å få det stabilt med 3600 c16 ? Kanskje du har for tighte 2. timings? Kjør safe med ryzencalculator. 1.5v på minnet, 1.1 på vddg og 1.2v på soc :)

 

nok spenning først er viktig for å passe på at ting ikkje får for lite. Da finner man aldri ut av ting.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk får leke meg litt da , noen som vet hvor jeg får endret i bios på Crosshair så jeg får 100mhz greia og ikke 99,8 som nå som gjør at jeg får et rart tall istedet for hele tall ?

 

Er iallefall bclk som skal settes til 100.1 til 100.5 eller.no :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Du mister norsk reklamasjon, så om du synes det er verdt det, så er det jo opp til deg. Du får også mye mindre for det om du eventuelt skal selge det en gang i fremtiden. Så da kan det være at du ikkje sparer så mye i lengden alikevel.

 

Sant nok. Men så er prisen lavere også.

 

Ingen som har forsøkt 64GB på et Ryzen-system? I "gamle dager" var det vanskelig å få til en stabil PC dersom man hadde så mye RAM...

Lenke til kommentar

Sant nok. Men så er prisen lavere også.

 

Ingen som har forsøkt 64GB på et Ryzen-system? I "gamle dager" var det vanskelig å få til en stabil PC dersom man hadde så mye RAM...

Har sett flere som kjører 64GB på Ryzen 3k, så lett er det nå i forhold til Ryzen 1 og 2k. 

 

Er bare å søke litt på google, så finner du nok eksempler :)

 

Dette settet er for Ryzen 3k: 

G.Skill TridentZ Neo DDR4-3600 C16 QC (AMD) - 64GB

 

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-DDR4-3600-C16-QC-AMD-64GB/2792054?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

Og denne: 

F4-3200C16Q-64GTZN

 

https://www.computersalg.no/i/5698653/g-skill-tridentz-neo-series-ddr4-64?utm_source=prisjaktNo&utm_medium=prisjaktNoLINK&utm_campaign=prisjaktNo

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Møkka kort det her rett og slett =/

 

Nappa ut 2 briker 3600 ingen problem etter prøvd i 10 min og få 4 dimms til og boote på usle 3200 =/

 

Gikk og 16 min i Ram test null problem så frister veldig enten med nytt HK eller nytt kit.

Nei, det betyr bare at hovedkortet ditt er Daisy chain, og klokker best med halvparten av sporene fylt opp.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...