Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Hør med HKS^^

 

Lisa su har uttalt og bekreftet at Zen blir først å se i fx linupen 2016, så server etter. :p savna vel egentlig bare de kunnskapsrike innlegga til HKS og forsøkte vel å dra ham inn i diskusjonen igjen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Hør med HKS^^

 

Lisa su har uttalt og bekreftet at Zen blir først å se i fx linupen 2016, så server etter. :p savna vel egentlig bare de kunnskapsrike innlegga til HKS og forsøkte vel å dra ham inn i diskusjonen igjen

 

Masse rykter ut å går ang. Zen! Vi f[r bare vente og se...

Lenke til kommentar

Jeg er bare en simpel fyr som EEELSKER integrerte kretser, kan se på en krets å si FY FLETTE den der var sexy, se den derr'a! :p
men jah, en mengde rykter er fremdeles ubekreftede, som feks det nye chipsettet.

 


OK kilde AMD / Wccftech.com

 

AMD’s CEO Confirms Zen Based Summit Ridge CPUs Arriving In Late 2016
The earnings call showed that AMD did better than previous month reducing the overall operating losses and clearing away inventory however the company still posted a revenue decline of 10% in Q4 2015 and 28% in FY (Fiscal Year) 2015. Talking about the future plans of their company, AMD’s CEO, Lisa Su, mentioned that their Zen based CPUs are well on their way to development and are aiming to achieve IPC leverage greater than 40% compared to their current generation Excavator cores found on the Carrizo processors. The Zen core will have a totally revised design, offering high core count, Simultaneous Multithreading Support (SMT), High-Bandwidth, Low Latency Cache and will be based on the FinFET process to allow better efficiency in client and enterprise platforms.
Read more: http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-launch-q4-2016/#ixzz3zLCaSPK8

 

 

OK kilde AMD / Wccftech.com
AMD’s CEO Confirms Zen Based Summit Ridge CPUs Arriving In Late 2016
The earnings call showed that AMD did better than previous month reducing the overall operating losses and clearing away inventory however the company still posted a revenue decline of 10% in Q4 2015 and 28% in FY (Fiscal Year) 2015. Talking about the future plans of their company, AMD’s CEO, Lisa Su, mentioned that their Zen based CPUs are well on their way to development and are aiming to achieve IPC leverage greater than 40% compared to their current generation Excavator cores found on the Carrizo processors. The Zen core will have a totally revised design, offering high core count, Simultaneous Multithreading Support (SMT), High-Bandwidth, Low Latency Cache and will be based on the FinFET process to allow better efficiency in client and enterprise platforms.
Read more: http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-launch-q4-2016/#ixzz3zLCaSPK8


Se her da!, Lisa su confirms greater than 40% IPC leverage. compared to last excavator chip. det var jo ENDA mer smood

 


AMD Summit Ridge Processors – Next Generation Zen Based FX CPU Family Aimed at Enthusiasts

 

The Summit Ridge family is now officially confirmed by AMD in their latest roadmaps. The family will feature a range of processors based on the latest Zen core architecture. This core will be deployed in the high-end CPUs known as the FX Series. The Summit Ridge family is the official update to the Vishera family that was built upon the Piledriver core. Launched in 2012, the Vishera family replaced the Zambezi family which featured the AMD Bulldozer core architecture. After Piledriver, the FX series didn’t receive any update as AMD’s Steamroller and Excavator cores were aimed at the mainstream audience leaving the enthusiasts to stick to their older CPUs or move to Intel to feed their high-end needs.
That is going to change in late 2016 as AMD is bringing the high-end back to enthusiasts in the form of Summit Ridge FX CPUs. In answering a question to one of the journalists during the earnings, Lisa stated that AMD will be working with several OEMs to bring Zen based PCs in the market later this year and have already closed in some design wins with the Zen processors while internally working with OEMs. Summit Ridge will be aiming the consumer DIY and OEM markets, feeding the needs high-performance needs of AMD fans. AMD has stated that Summit Ridge CPUs will mark their “re-entry” in the high-performance desktop market.
Read more: http://wccftech.com/amd-zen-summit-ridge-launch-q4-2016/#ixzz3zLEbIfAS

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Når 55% som er tallet, kanskje Zen yter omtrent det samme som Skylake.. Zen vil være ca 30% mindre enn skylake, i følge HKS^^ Så kanskje prisen blir der etter^^

 

Redd for at HKS sender meg tilbake til steinaldren nå^^

Neida... :)

Hvis man velger rett arbeidslast så kommer sikkert Zen til å klare å måle seg med Haswell og Skylake.

 

Bare vær obs på at tallene AMD (og Intel/Nvidia) opererer i slike tilfeller som dette er best case, altså beste tilfelle. Gjennomsnittet vil ligge under dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når 55% som er tallet, kanskje Zen yter omtrent det samme som Skylake.. Zen vil være ca 30% mindre enn skylake, i følge HKS^^ Så kanskje prisen blir der etter^^

 

Redd for at HKS sender meg tilbake til steinaldren nå^^

Neida... :)

Hvis man velger rett arbeidslast så kommer sikkert Zen til å klare å måle seg med Haswell og Skylake.

 

Bare vær obs på at tallene AMD (og Intel/Nvidia) opererer i slike tilfeller som dette er best case, altså beste tilfelle. Gjennomsnittet vil ligge under dette.

 

S[ du er enig at 55% er det riktige tallet for desktop.. Mitt tastatur viser ikke alle tegnene lenger... Min s;nn har smelltet for mye is inn i det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når 55% som er tallet, kanskje Zen yter omtrent det samme som Skylake.. Zen vil være ca 30% mindre enn skylake, i følge HKS^^ Så kanskje prisen blir der etter^^

 

Redd for at HKS sender meg tilbake til steinaldren nå^^

Neida... :)

Hvis man velger rett arbeidslast så kommer sikkert Zen til å klare å måle seg med Haswell og Skylake.

 

Bare vær obs på at tallene AMD (og Intel/Nvidia) opererer i slike tilfeller som dette er best case, altså beste tilfelle. Gjennomsnittet vil ligge under dette.

 

S[ du er enig at 55% er det riktige tallet for desktop.. Mitt tastatur viser ikke alle tegnene lenger... Min s;nn har smelltet for mye is inn i det..

 

Mitt tastatur mangler div taster slik at jeg sitter igjen med hull til fingerene :p i sin vrede har hun revet stakkaren fra hverandre... HKS? når du sier best case, tenker du da på kodingen i de aktuelle arbeidslastene, ( softwaren ) om hvor bra det blir behandlet i CPU'n? jeg seriøst ville likt å visst noe mer håndfast. :)

Lenke til kommentar

Føler AMD har et kort til i ermet her, dette blir bare synsing fra min side men mulig dem har vært litt "ydmyke" i sine beregninger om Ipc økning, tanker? :D

Excavator har alltid vaert grunnlaget! Ikke alle er klar over at den beste desktop prosessoren til AMD er en piledriver!

Endret av Koven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

 

Det er Zen pluss som trolig kommer inn i min pc! Det den som intresserer meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

 

fikk nett beskjed av svigers om å fjerne mine 5 flasker jorbær sjmpis....har lagt dem på kjøl frem til lansering :p neida.. men jo seriøst har jeg faktisk 5 flasker.. Zen ska kjøpes og testes så til de grader.. men jeg tar vare på mine i7er og i5er mine trofaste venner det der. ;)

 

Men kan du ver snill å svare på en ting, jeg spurte deg om hva du egentlig sikta til med tanke på best case, var det software'n det kom an på? elle konfigurasjonen på systemet internt, PSU chipset blablabla jeg seriøst vil gjerne krype inn i hodet å se hva du tenker her....sort of speaking :p

Lenke til kommentar

 

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

 

fikk nett beskjed av svigers om å fjerne mine 5 flasker jorbær sjmpis....har lagt dem på kjøl frem til lansering :p neida.. men jo seriøst har jeg faktisk 5 flasker.. Zen ska kjøpes og testes så til de grader.. men jeg tar vare på mine i7er og i5er mine trofaste venner det der. ;)

 

Men kan du ver snill å svare på en ting, jeg spurte deg om hva du egentlig sikta til med tanke på best case, var det software'n det kom an på? elle konfigurasjonen på systemet internt, PSU chipset blablabla jeg seriøst vil gjerne krype inn i hodet å se hva du tenker her....sort of speaking :p

 

Setningen taler for seg selv! Slutten av nov. faar vi alle kanskje et svar..

Lenke til kommentar

 

 

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

 

fikk nett beskjed av svigers om å fjerne mine 5 flasker jorbær sjmpis....har lagt dem på kjøl frem til lansering :p neida.. men jo seriøst har jeg faktisk 5 flasker.. Zen ska kjøpes og testes så til de grader.. men jeg tar vare på mine i7er og i5er mine trofaste venner det der. ;)

 

Men kan du ver snill å svare på en ting, jeg spurte deg om hva du egentlig sikta til med tanke på best case, var det software'n det kom an på? elle konfigurasjonen på systemet internt, PSU chipset blablabla jeg seriøst vil gjerne krype inn i hodet å se hva du tenker her....sort of speaking :p

 

Setningen taler for seg selv! Slutten av nov. faar vi alle kanskje et svar..

 

Oi, den var kjip, du gir ikke lett ifra deg kunnskap du. :/ hva med die størrelsen, er det noe vesentlig forskjell på skylake og Zen, og hva vil dette si for strømforbruk og clk, kan du gi meg noe her da? 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

POSITIVITET!.....find your ZEN spot! tørr som fy!, men funker :p Meg og HKS hadde en lengre diskusjon rundt dette med lanseringesdatoer, kan ikke si jeg fikk bekreftet server chip lansering før desktop gitt: hmm.... hvordan var det ang det igjen? anyone? :p

Første Zen-prosessor blir som sagt både for server og high-end arbeidsstasjoner. Dette er en brikke uten GPU. Det går selvsagt kjappere å shippe ut en brikke til arbeidsstasjoner en servere, da sertifiseringsprosessene ikke er så lange. Brikken blir som sagt den samme.

 

Går alt på skinner så bør man få kjøpt seg en Zen maskin til jul, men jeg ville ikke tatt Champagnen på forskudd enda... :)

 

fikk nett beskjed av svigers om å fjerne mine 5 flasker jorbær sjmpis....har lagt dem på kjøl frem til lansering :p neida.. men jo seriøst har jeg faktisk 5 flasker.. Zen ska kjøpes og testes så til de grader.. men jeg tar vare på mine i7er og i5er mine trofaste venner det der. ;)

 

Men kan du ver snill å svare på en ting, jeg spurte deg om hva du egentlig sikta til med tanke på best case, var det software'n det kom an på? elle konfigurasjonen på systemet internt, PSU chipset blablabla jeg seriøst vil gjerne krype inn i hodet å se hva du tenker her....sort of speaking :p

 

Setningen taler for seg selv! Slutten av nov. faar vi alle kanskje et svar..

 

Oi, den var kjip, du gir ikke lett ifra deg kunnskap du. :/ hva med die størrelsen, er det noe vesentlig forskjell på skylake og Zen, og hva vil dette si for strømforbruk og clk, kan du gi meg noe her da? 

 

Zen vil være ca 30% mindre en skylake, og zen vil ha 95W TDP.. Er vel det vi vet i dag! 

Lenke til kommentar

Well time will shøvve, man kan vel egentlig ha en stor die og høy effektivitet, og man kan vel ha en liten die og lav effektivitet....time will shøvve  :hm:  :hmm:  :hmm:  :dontgetit:

Buldozer og zen kan ikke sammenlignes! Jim Keller er flink til å trylle! AMD64, A4, og A5 beviser det! Og forhåpentligvis Zen og K12...

Endret av Koven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakke peiling på alt det dere snakker om, blir nesten sliten av å lese alt her, men det jeg ønsker meg fra AMD er en skikkelig gromchip, en som utkonkurrere den neste X-chippen til Skylake-E. Gjerne 10-12 kjerner som kan virkelig overklokkes (5Ghz+) med en like bra eller bedre IPC enn Intel, og med masse PCIe lanes til NVMe og CF/SLI. Rett og slett en Intel-killer, slik de hadde med gamle Athlon. Hadde en slik sak selv, those were the days

 

Sjansene for dette er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakke peiling på alt det dere snakker om, blir nesten sliten av å lese alt her, men det jeg ønsker meg fra AMD er en skikkelig gromchip, en som utkonkurrere den neste X-chippen til Skylake-E. Gjerne 10-12 kjerner som kan virkelig overklokkes (5Ghz+) med en like bra eller bedre IPC enn Intel, og med masse PCIe lanes til NVMe og CF/SLI. Rett og slett en Intel-killer, slik de hadde med gamle Athlon. Hadde en slik sak selv, those were the days

 

Sjansene for dette er?

Om det blir en Intel killer, det er kan vi Ikke ha noe basis for å tro, men om det blir sterk konkuranse derimot. ? ja jeg savner også those days, hadde begge brikkene selv inkludert mange mellom her. Men så fant Intel Israel så poff, Core 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...