Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er fortsatt usikker siden det virker som alle anbefaler 3600x, til tross for at reviews/gaming benchmarks marginalt favoriserer i5, i tillegg til at i5 har større headroom til overklokking. Er noe noe jeg overser?

Én ting å tenke på er at når reviewers tester spill, så tester de med kun spillet oppe. Hvis man derimot også har nettleser, spotify, discord, origin, steam og bnet åpent mens du spiller, så er det godt mulig at de ekstra trådene som 3600x har gir deg høyere 1% lows.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5 9600k ser da ut til å være bedre enn selv 3700x i de fleste spill (1440p vel å merke), i tillegg til å være dyrere. Så hvorfor foretrekker dere 3600x/3700x?

Er vel å foretrekke 3600 non x :)

 

Jeg ville ikkje kjøpt noen av delene, men det er fordi jeg bare vil ha det beste  :xmas:

 

Skulle jeg kjøpt en REN gamingmaskin i dag, så hadde det blitt 9900k eller 3600 non x, fordi 3600 gir sykt mye ytelse for pengene. Faktisk så er stockkjøleren god nok også. Dermed får man helt latterlig mye gamingytelse for penga.

 

Beste gamingcpuen generelt er fortsatt 9900k, 8700k med 9700 rett bak.

 

Ryzen 3600 til 2149kr  :eek:  :dribble:

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vel å foretrekke 3600 non x :)

 

Jeg ville ikkje kjøpt noen av delene, men det er fordi jeg bare vil ha det beste  :xmas:

 

Skulle jeg kjøpt en REN gamingmaskin i dag, så hadde det blitt 9900k eller 3600 non x, fordi 3600 gir sykt mye ytelse for pengene. Faktisk så er stockkjøleren god nok også. Dermed får man helt latterlig mye gamingytelse for penga.

 

Beste gamingcpuen generelt er fortsatt 9900k, 8700k med 9700 rett bak.

 

Må si at jeg også blir litt forvirret av alle testene som kommer ut av nye Ryzen.

Om man ser på spill ytelse isolert, så henger jo selv en 5 år gammel i7 4790k med på notene (Ref. tek.no sin test f.eks)

Så, 5 år med utvikling på CPU fronten, ddr4, nyere chipset så ser det ikke ut som ytelse i spill har endret seg mye. Sitter igjen med følelsen at man burde heller la pengene gå i ny GPU. Eller er det en fordel med nyere cpu som ikke kommer så godt frem (eller som jeg ikke ser) i tester av ryzen? 

Var vel noen som nevnte at siden next gen xbox og PS bruker ryzen og derfor vil kanskje fremtidige spill være mer optimalisert for ryzen, men dette er vel forsatt en stund til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer ikke bestemme meg for prosessor for gaming(!), noen som kan kaste litt mer lys over valget for meg?

 

Det står mellom i5 9600k (+ tredjepartsvifte) og 3600x (+ tredjepartsvifte).

 

Som jeg forstår utifra reviews er disse prosessorene ganske så identiske på gaming, hvor i5 gjerne er en liten prosent eller to bedre på gaming (3600x knuser i5 på alle benchmarks utenom gaming, dog)

 

i5 kan likevel overklokkes mye høyere enn 3600x, og bør derfor være det beste valget til gaming, dersom man ser bort fra pris.

 

Jeg er fortsatt usikker siden det virker som alle anbefaler 3600x, til tross for at reviews/gaming benchmarks marginalt favoriserer i5, i tillegg til at i5 har større headroom til overklokking. Er noe noe jeg overser?

Jeg ville valgt 3600 uten X, brukt stockvifta, fått tak i et B450 hk rundt 800-1000 og 2x8 3200cl14 ram til rundt 1400. Skal du ha 9600K istedet må du nesten ha et hk til minimum 1200 for å klokke, minimum 400 til luftkjøler og den koster ca 500 ekstra. 3600 vil nok få gradvis bedre ytelse framover med drivere, bioser etc samt at 9600K møter i veggen i enkelte spill som utnytter mer enn 6 kjerner allerede.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 3600 uten X, brukt stockvifta, fått tak i et B450 hk rundt 800-1000 og 2x8 3200cl14 ram til rundt 1400. Skal du ha 9600K istedet må du nesten ha et hk til minimum 1200 for å klokke, minimum 400 til luftkjøler og den koster ca 500 ekstra. 3600 vil nok få gradvis bedre ytelse framover med drivere, bioser etc samt at 9600K møter i veggen i enkelte spill som utnytter mer enn 6 kjerner allerede.

 

Høres OK ut, hvilket skjermkort ville du parret med? Da har jeg et ferdig oppsett for min del. (spiller ikke selv men barna/unger..)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hvilke oppsett bør jeg gå for når det er tenkt til ca. Inventor(CAD design) 60% og gaming 40%. Jeg har verken det ene eller det andre...

AMD 3900X eller 3800X?

Hvilke hovedkort - X570 eller X470?

GPU -  RX 5700XT?

RAM - 3200? Vil hels ha 32 GB.

 

Noe forslag?

Lenke til kommentar

Hvilke oppsett bør jeg gå for når det er tenkt til ca. Inventor(CAD design) 60% og gaming 40%. Jeg har verken det ene eller det andre...

AMD 3900X eller 3800X?

Hvilke hovedkort - X570 eller X470?

GPU -  RX 5700XT?

RAM - 3200? Vil hels ha 32 GB.

 

Noe forslag?

3700x

x470/b450

vent på 3. part kjølere hvis du vil ha 5700xt  (kommer i august?) eller gå nvidia ruten 

2x16gb kit 3200 cl14/16 - 14 er ca dobbelt så dyrt :S

Endret av Rajak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke oppsett bør jeg gå for når det er tenkt til ca. Inventor(CAD design) 60% og gaming 40%. Jeg har verken det ene eller det andre...

AMD 3900X eller 3800X?

Hvilke hovedkort - X570 eller X470?

GPU - RX 5700XT?

RAM - 3200? Vil hels ha 32 GB.

 

Noe forslag?

Du bør separat også sjekke kompabilitet og ytelse med Inventor og evt andre CAD-verktøy du ønsker bruke. Nvidia har noen ganger bedre støtte på grunn av større brukermasse.
Lenke til kommentar

Du spiller kanskje eldre spill i 1080p, 60 Hz og V-Sync på...? :p

Venter på WoW Classic 

Har spilt WoW med 1440p 120 Hz, FPS bryr meg ikke så lenge det ikke lagger og har aldri hatt problemer med det

Spiller selfølgelig ikke på Ultra, men slike spille er best uten så mye effekter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...