Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken CPU-kjøler var dere dere anbefalte igjen? Er så lenge siden det ble diskutert. Husker det var noe Noctua i navnet på den heatpipes-løsningen.

 

Ser at det var sånn "byggfugemasse"/"tyggegummi" på sålen til 3700x-kjøleren (er bare til å skrape vekk og påføre noe eget, helst gjøre noe lapping først og det der, ja jeg vet).

 

Ønsker å kunne kjøre noe bedre CPU senere enn denne begynner 3700x-modellen. Kanskje til og med noe i 4th-generation Zen 3 passer i hovedkortet, og at en heller legger pengene i antall kjerner og fart da. Men, er jo greit å ha en skikkelig CPU-kjøler med heatpipes og stor vifte regner jeg med.

Lenke til kommentar

Hvilken CPU-kjøler var dere dere anbefalte igjen? Er så lenge siden det ble diskutert. Husker det var noe Noctua i navnet på den heatpipes-løsningen.

Skal du ha luftkjøling er be quiet! Dark Rock Pro 4 og Noctua NH-D15 de to beste. Jeg skal kjøpe be quiet! sin.

 

Vær obs på at de er litt avhengig av ram-brikker som ikke er så høye at de tar i kjøleren eller viften. Her er Dark Rock Pro 4(ingen av forgjengerne) mer tilgivende enn Noctua sin, da den ene kjøleribben har litt bedre plass enn den i midten.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Skal du ha luftkjøling er be quiet! Dark Rock Pro 4 og Noctua NH-D15 de to beste. Jeg skal kjøpe be quiet! sin.

 

Vær obs på at de er litt avhengig av ram-brikker som ikke er så høye at de tar i kjøleren eller viften. Her er Dark Rock Pro 4(ingen av forgjengerne) mer tilgivende enn Noctua sin, da den ene kjøleribben har litt bedre plass enn den i midten.

 

Luftkjøling er det jeg ønsker, så grei som mulig løsning som tåler mange forskjellige CPU-er. Brikkene mine nå i dag. Ønsket egentlig sølvmetall Royal-brikker da jeg syntes det så mer fett ut, men fant ut at jeg heller gikk for disse da det var mer rett fram å finne B-Die ved å droppe Royal (pga. ventetiden ved bestilling). Var jo B-Die folk var så salige i denne tråden for, så da ble det jo disse:

 

https://www.komplett.no/product/1018339/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-32gb-3200mhz?noredirect=true?noredirect=true

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal du ha luftkjøling er be quiet! Dark Rock Pro 4 og Noctua NH-D15 de to beste. Jeg skal kjøpe be quiet! sin.

 

Vær obs på at de er litt avhengig av ram-brikker som ikke er så høye at de tar i kjøleren eller viften. Her er Dark Rock Pro 4(ingen av forgjengerne) mer tilgivende enn Noctua sin, da den ene kjøleribben har litt bedre plass enn den i midten.

 

Hvordan er det å komme til med pølsefingre for å få montert et slikt bredt beist som Dark Rock Pro 4?

 

Og er det en ekstradel som klemmer rundt, eller er alle klemmene allerede påmontert kjølesålen?

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan er det å komme til med pølsefingre for å få montert et slikt bredt beist som Dark Rock Pro 4?

 

Og er det en ekstradel som klemmer rundt, eller er alle klemmene allerede påmontert kjølesålen?

Dark Rock Pro 4(igjen, bare 4. Ikke foregående modeller) har to hull som medfølgende skrujern passer nedi for å feste kjøleren. Litt usikker på hvordan patenten for å feste det på AM4 fungerer.

Lenke til kommentar

Er spent på hva EK finner på av kjølere til CPU og hovedkort for Razen 3000 serien. Regner med at det med fordel bør komme nye CPU kjølere fra EK også siden brikkene ikke ligger sentrert på CPU, men ut mot siden. Noen som har hørt noe om hva EK eventuelt kommer med?

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Da det ikke er store gevinster å hente på å overklokke 3gen ryzen gjør nok EK lurest i å pushe vannkjøling til chipsettene :p

 

Lurer for såvidt på om gode luftkjølere vil få noen fordel over AIOene pga at varmen er spredt ut mot sidene på brikken. Er luftkjølere spesifikt designet for å kjøle midten, slik som vannblokkene er?

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Ser nå at noen sider sier at du må ha Ryzen Pro for å få ECC? Hva er egentlig fasiten med AMD og ECC? Skikkelig virvar med informasjon, hovedkortprodusenter sier at du må sjekke CPU for støtte, AMD sier du må sjekke hovedkortet for støtte og noen hovedkortprodusenter (blant annet Asrock) påstår det kun støttes på Ryzen Pro...

 

Har forespeilet meg Ryzen 9-3950X og 32GB med ECC RAM, valget av hovedkort avhenger jo litt av hva som støtter ECC og ikke... Men dette var det jaggu ikke lett å bli klok på...

Lenke til kommentar

Hva er egentlig fasiten med AMD og ECC?

Lurte på det same for ei stund tilbake sidan. Ryzen støtter ECC, men det er opp til hovudkort-produsentane å implementere skikkeleg støtte på si side, det har dei stort sett ikkje gjort. ECC vil for det meste fungere og korrigere feil, men det blir ikkje logga og handtert helt skikkeleg.

 

Hugsar eg synest denne var nyttig:

 

https://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/75030-ecc-memory-amds-ryzen-deep-dive-5.html

 

Edit: kan legge til at det er mange som håpar Ryzen kan bli ein rimelegare måte å få mange kjerner i eit heimeserver-oppsett, og det har kome AM4 server-hovudkort som har skikkeleg ECC-støtte, sjå her f.eks.:

 

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/av1nm2/1st_am4_server_mainboard_is_here/

Endret av LMH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er spent på hva EK finner på av kjølere til CPU og hovedkort for Razen 3000 serien. Regner med at det med fordel bør komme nye CPU kjølere fra EK også siden brikkene ikke ligger sentrert på CPU, men ut mot siden. Noen som har hørt noe om hva EK eventuelt kommer med?

 

Ek kjøler jo cpuen nok nå uansett. Overklokke bedre gjør den uansett ikkje, før man ser minus på gradestokken :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...